Gevaarlijk Windows-virus

Gestart door McChouffe, 02 januari 2006 - 12:52:07

« vorige - volgende »

McChouffe

Citaat van: www.tweakers.net
Gebruikers van MSN onder Windows XP worden de laatste tijd geplaagd door een gevaarlijk virus. Het is het eerste virus dat gebruik maakt van een vorige week ontdekte fout in het grafische systeem van XP. Het aantal besmettingen is tot dusver gering, enige honderden. Aangezien 98 procent hiervan Nederlandse gebruikers betreft, wordt aangenomen dat de maker van het virus eveneens Nederlander is. Omdat Microsoft nog geen patch tegen het virus heeft uitgebracht zijn ook gebruikers met de nieuwste updates kwetsbaar.

Het virus presenteert zich als een plaatje met een kerstgroet. Wie daar op klikt raakt via een internetpagina besmet. Op het systeem wordt vervolgens een keylogger geïnstalleerd die alle toetsaanslagen registreert. Dit gedrag doet vermoeden dat de maker van het virus uit is op betaalgegevens en creditcardnummers. Volgens virusdeskundigen is er geen echte remedie tegen zolang Microsoft er geen update tegen heeft uitgebracht. Het antivirusbedrijf Kapersky adviseert gebruikers tot die tijd de beveiligingsinstellingen maximaal te zetten en op te passen met onbekende plaatjes.

Het lijkt te gaan over het grootste lek ooit (http://www.f-secure.com/weblog/archives/archive-012006.html#00000761). Alle versies van Windows vanaf 3.0 (uit 1990) zijn kwetsbaar. Het is niet enkel een probleem met MSN, maar kan ook werken met Opera, Firefox. Kortom, elk programma dat een afbeelding kan laten zien.

Er is een niet-Microsoft patch beschikbaar op: http://www.hexblog.com/2005/12/wmf_vuln.html

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

daan

Hmm.. klinkt niet best. Ik heb die patch maar geïnstalleerd, altijd beter als niets. Dank daarvoor :)

Ferrari 2010

Gewoon nergens op klikken als het verdacht is, dan kunt ge niks fout doen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

razzle_dazzle

Thanx, heb het uit voorzorg ook maar geinstalleerd.

McChouffe

Citaat van: Schumi 2005 op 02 januari 2006 - 15:07:55
Gewoon nergens op klikken als het verdacht is, dan kunt ge niks fout doen.

Dit gaat spijtig genoeg verder. Het openen van een map waarin een besmet bestand staat is al genoeg.
Dit is niet het resultaat van een fout in Windows, maar een probleem met een bewust ingebouwde functie die eind jaren '80 nodig was.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: McChouffe op 02 januari 2006 - 16:20:22
Citaat van: Schumi 2005 op 02 januari 2006 - 15:07:55
Gewoon nergens op klikken als het verdacht is, dan kunt ge niks fout doen.

Dit gaat spijtig genoeg verder. Het openen van een map waarin een besmet bestand staat is al genoeg.
Dit is niet het resultaat van een fout in Windows, maar een probleem met een bewust ingebouwde functie die eind jaren '80 nodig was.
Mja, zola,g je niet op een kerstboodschap klikt kan je niks overkomen. Trouwens, het is waarschijnlijk zoiets dat plots aan alle contactpersonen wordt doorgestuurd waarna de verzender offline gaat, dan weet ik al genoeg. En iets wat ik altijd doe voor ik ergens op klik: vragen wat het is en wat het doet.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Hamilton MASTER

Het is inderdaad GEEN fout van Windows.
Wel een opening in een security-optie van Windows.

Ik heb deze programma's geïnstalleerd bij mij:

Norton Antivirus 2005
Norton Firewall 2005
Windows Anti-Spyware
Hitman Pro
Ewido Software
Spybot Search & Destroy
Ad-Aware Personal

Met deze programma's weet ik perfect wat er gebeurd op elk moment met mijn pc.
Ik houd logs bij om het uur en vergelijk ze op het einde van de dag.
De persoon die bij mij inbreekt, chapeau. Maar ik heb hem wel direct terug... ;)



Jasper

Bwa, Norton is niet zo'n goede virusscanner dus ik zou je toch een andere, gratis virusscanner zoeken (ik heb AntiVir)...

Ferrari 2010

En waarom is Norton dan niet zo goed? Norton is betaald, en zou dus logischerwijs snellere service moeten leveren dan een gratis virusscanner.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McChouffe

Citaat van: Jasper op 02 januari 2006 - 19:20:49
Bwa, Norton is niet zo'n goede virusscanner dus ik zou je toch een andere, gratis virusscanner zoeken (ik heb AntiVir)...

Of een andere kopen. Ik gebruik al een tijd Kaspersky en ik ben er zeer tevreden over. 12 Updates per dag en komt in elke test als beste eruit. (En ik kan hem krijgen aan studentenprijs :-) )

Citaat van: Raikkonen MASTERWel een opening in een security-optie van Windows.
Het probleem zit em in de SetAbortProc-functie die gebruikt werd om het afprinten van een afbeelding af te breken. De functie wordt al jaren niet meer gebruikt.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 02 januari 2006 - 20:08:26
En waarom is Norton dan niet zo goed? Norton is betaald, en zou dus logischerwijs snellere service moeten leveren dan een gratis virusscanner.
Ik weet niet waarom de programmeurs van Norton geen goede virusscanner kunnen bouwen hoor... Dat Norton niet zo goed is, is algemeen geweten in de computerwereld.

Hamilton MASTER

Je moet Norton goed gebruiken.
Norton & Ad-Aware samen laten draaien is dom als je een paar functies van zowel Ad-Aware als Norton niet uitzet.

Je moet Norton personaliseren op je eigen pc. Doe je dit, is het een heel erg degelijk programma.

Norton is nog steeds het best bevonden Antivirusprogramma dat er momenteel is.

PC Magazine heeft onlangs nog een test gedaan en Norton blijft de beste.
De mensen die bij PC Magazine werken, zullen 100x meer weten dan wij. Ze zullen het wel aan het rechte eind hebben.

Er zijn fouten in Norton, maar die zijn er in elk programma.



McChouffe

#12
Citaat van: Schumi 2005 op 02 januari 2006 - 20:08:26
En waarom is Norton dan niet zo goed? Norton is betaald, en zou dus logischerwijs snellere service moeten leveren dan een gratis virusscanner.

Norton gebruikt volgens velen teveel resources en komt in vele tests er minder goed uit. En volgens een recente test (http://tweakers.net/nieuws/40469) is betalen trouwens geen garantie voor snelle service.

Geen Windows gebruiken is natuurlijk nog altijd de beste remedie  ;)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

FerrariMan

De reden waarom ik geen Norton gebruik is inderdaad de resources die het ver(mis)bruikt.

Ik gebruik nu al anderhalf jaar Free-AV. Nog nooit problemen tegengekomen. Nuja, het hangt er ook van af wat je met je pc doet...

Ferrari 2010

Citaat van: McChouffe op 02 januari 2006 - 20:51:57
Citaat van: Schumi 2005 op 02 januari 2006 - 20:08:26
En waarom is Norton dan niet zo goed? Norton is betaald, en zou dus logischerwijs snellere service moeten leveren dan een gratis virusscanner.

Norton gebruikt volgens velen teveel resources en komt in vele tests er minder goed uit. En volgens een recente test (http://tweakers.net/nieuws/40469) is betalen trouwens geen garantie voor snelle service.

Geen Windows gebruiken is natuurlijk nog altijd de beste remedie ;)
Jaah, waarom gaan we niet met zen allen Mac of Linux gebruiken? Neen, toch even niet, een vriend van mij heeft Linux bij hem geïnstalleerd, na 3 dagen was alles eindelijk in orde ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.