FIA presenteert radicale achtervleugel

Gestart door Juan Pablo, 24 oktober 2005 - 13:41:29

« vorige - volgende »

Jasper

#15
Citaat van: Schumi 2005 op 24 oktober 2005 - 20:14:39
Zou wat laat zijn om in 2006 al in te gaan hé, niet? ;D
Kvind het wel iets hebben, en ook veel minder odwnforce, dus weer tragere wagens waarschijnlijk. Of geeft het evenveel downforce?

Maar kan iemand mij dat van die vuile lucht eens uitleggen? Doordat lucht over een achtervleugel gaat kan deze toch niet vuil worden? :-\ Kbedoel, toch niet gewoon door ergens over te vliegen :-\

Die lucht is niet letterlijk vuil, vuile lucht is gewoon een term voor bewegende, turbulerende lucht die minder efficiënt is voor de aërodynamica van de achterliggende wagen. ;)

Verder ben ik het niet helemaal eens met de stelling dat een wagen met betere aërodynamica meer vuile lucht geeft. Goeie aërodynamica is een balans tussen luchtweerstand en neerwaartse druk. Luchtturbulenties wil zeggen dat lucht in beweging is gebracht, en dat kost natuurlijk energie. Dus als je een betere aërodynamica hebt, met minder luchtweerstand, maak je minder vuile lucht. Als je meer downforce creëert maak je natuurlijk wel meer vuile lucht.

Maar ik wil dan ook ergens op één of andere manier aërodynamica studeren later als ik groot ben. :P :)

McChouffe

Ik ga mee met de menigte. Het is misschien even wennen, maar als het werkt mag het blijven.

Zou het mogelijk zijn om die achtervleugels zo te ontwerpen dat er toch vuile lucht achter de wagen is, zonder dat het invloed heeft op de wagen zelf? Zoiets kan een team anders wel een mooi voordeel opleveren.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

En een nadeel voor de andere teams, zodat het inhalen weer moeilijker wordt? Laat ons hopen van niet dus ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: McChouffe op 25 oktober 2005 - 18:20:37
Ik ga mee met de menigte. Het is misschien even wennen, maar als het werkt mag het blijven.

Zou het mogelijk zijn om die achtervleugels zo te ontwerpen dat er toch vuile lucht achter de wagen is, zonder dat het invloed heeft op de wagen zelf? Zoiets kan een team anders wel een mooi voordeel opleveren.

Je kan vuile lucht creëren, maar niet zonder de snelheid van de wagen te beïnvloeden, want dat wil zeggen dat er luchtweerstand is en dat vertraagt de wagen. Volgens mij zal geen enkel team hiervoor zorgen. Ten zij ze een halve seconde per ronde sneller zijn en willen voorkomen dat iemand inhaalt bij de start. Dus, not very likely. :)

dj Peter

#19
Ik vond het een raar zicht toen ik die foto's voor het eerst zag,maar ik begin er al aan te wennen  ;) k'Vind het niet lelijk eerlijk gezegd,die "CDG Wing" (Centreline Downwash Generating Wing) -heeft er iemand een nederlandse benaming voor?- Als er op deze manier, samen met de nieuwe regels (slicks,enz...) meer spektakel te zien is vind ik het prima! Over enkele jaren is het misschien weer zo dat een goeie rijder ook met een mindere  auto kan winnen.

Jasper


FerrariMan

Citaat van: Jasper op 25 oktober 2005 - 22:18:48
Wat denk je van dubbele vleugel? :P
Komaan Jasper, je moet hem nu niet uitlachen omdat hij de nederlandse naam niet weet.  ;)

In mijn ogen is het een lelijk ding. Hopelijk werkt het!

phil69

een voordeel misschien ook bij een wheel-to-wheel?