De terugkeer van het loze vissertje

Gestart door razzle_dazzle, 11 november 2005 - 21:07:30

« vorige - volgende »

razzle_dazzle

CitaatStandard sluit Milan Rapaic weer in de armen

vr 11/11/05 - Milan Rapaic is opnieuw speler van Standard. De Kroaat pakte begin augustus zijn koffers en verdween met de noorderwind. Maar donderdag zat Rapaic weer rond de tafel met Standard, dat hem een nieuwe kans geeft.
Rapaic zocht zelf weer contact op met het Standard-bestuur. Donderdag zakte de flankspeler naar Sclessin af om met Michel Preud'homme en co te praten.

Rapaic bood Standard zijn excuses aan voor zijn plotse vertrek begin augustus. Naar eigen zeggen kampte hij toen met persoonlijke problemen, die nu van de baan zijn, en wil hij zich weer honderd procent inzetten voor de club.

Michel Preud'homme, technisch directeur van Standard, bevestigde aan sporza.be de terugkeer van de Kroatische aanvaller.

"Rapaic heeft nooit voor problemen gezorgd tot augustus. De speler heeft zijn excuses aangeboden aan het bestuur, trainersstaf en zijn ploegmaten", meldt de club. "Bovendien biedt hij een toegevoegde waarde aan deze groep."

Milan Rapaic krijgt dus opnieuw het vetrouwen van Standard en ondertekende een nieuwe verbintenis tot juni 2007. Rapaic krijgt het nummer 11 en traint maandag voor het eerst mee.

Op Standard kan toch echt alles hé ;D! Ik las het juist op teletekst en schrok me kapot  :o. Enfin, sportief gezien is dit natuurlijk een fatastische zaak, Rapaic is de ideale speler voor op de linkse flank. Hopelijk groeit hij snel terug naar zijn niveau van tijdens de voorbereiding, want toen was iedereen razend enthousiast.
Dit betekent ook dat we Moreira als eens op rechts of centraal kunnen uitspelen, zodat Kareltje ook wat rust kan krijgen. Vraag blijft natuurlijk hoe de groep hierop gaat reageren, iedereen weet dat Rapaic in die ploeg zal komen indien hij zijn conditionele achterstand weggewerkt heeft en dat is natuurlijk spijtig voor Wamberto (die zich altijd professioneel opgesteld heeft) en Moreira (aan een redelijk goed seizoen bezig). Vooral deze laatste zie ik zich niet neerleggen bij deze gang van zaken en dat zou zonde zijn ,want Moreira zullen we nog goed kunnen gebruiken dit jaar.
Toch hoop ik dat het bestuur nog versterking voor de toekomst kan binnenhalen en ook iemand voor op de links back want Garbini kon me nog niet echt bekoren.

Supermariobros

Zijn terugkomst is natuurlijk een prima zaak voor de Rouches dat zo zijn titelambities kracht kan bijzetten. Waarom hij is weggegaan zullen we wel nooit weten, maar dat zal wel het minste van hun zorgen zijn bij Standard.

Hamilton MASTER

Hij heeft aan de directie gezegd dat hij zijn 'depressie' en persoonlijke problemen heeft kunnen oplossen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij te weinig vis ving ;)

Een enorme opsteker voor Standard maar 1 speler zorgt niet voor alles.
Maar hij is wel een versterking op links.

Nu afwachten binnen de hoeveel tijd hij in de 1ste ploeg mag starten.



razzle_dazzle

Hij heeft zijn conditie bij een voetbalclub uit Zagreb onderhouden , hij zou ook enkele oefenduels hebben meegedaan. Hopelijk valt de schade dus nog wat mee, toch zou ik voorlopig de voorkeur blijven geven aan de huidige ploeg, want die doet het heel goed. Rapa moet eerst maar bewijzen dat hij er echt voor wilt gaan.

1 speler zorgt idd niet voor alles, maar als je de laatste wedstrijden wat gevolgd hebt, zie je dat de linkerflank een pijnpunt blijft voor de Rouches: Garbini komt gewoon tekort en Moreira trekt telkens naar binnen, zodat Leonard altijd in de problemen komt.

Bovendien moet Standard het hebben van hun voorzetten van de flanken en ook hierin voldoen Garbini en Moreira niet. Momenteel is het telkens Sergio die de bal moet opeisen om een actie te kunnen maken, ook dit zou met de terugkeer van Rapa kunnen veranderen. En Karel is al weken wat minder, dus dan kan je eventueel met Moreira op zijn beste positie spelen.

Even terzijde: Jorge Costa zat tijdens de bekermatch: Standard-Olympic in de tribune en er gaan al geruchten de ronde dat hij tijdens de winterstop zou verhuizen van Porto naar Luik. Sedert de komst van Co Adriaanse heeft Jorge geen vaste plaats in het elftal meer en Conceicao zou zijn vriend overtuigd hebben om de overstap te maken.

Hamilton MASTER

Als ik me niet vergis mag een speler niet bij een andere club trainen / spelen als hij nog onder contract ligt bij een andere club.

Als wat jij zegt waar is, kan hij eventueel geschorst worden door de Fifa of Uefa omdat hij bij 2 teams aangesloten was. Dit kan nog een staartje krijgen.



razzle_dazzle

Om zijn conditie te onderhouden mag dat wel. Kijk maar naar Ali Lukunku of Davy De Beule, zolang er geen contract getekend is en de speler niet in een officiele wedstrijd speelt, mag het.

razzle_dazzle

Interview met Rapaic:

Milan Rapaic, la question est sur toutes les lèvres depuis le 4 août dernier: pourquoi avez-vous subitement quitté le Standard? "J'ai eu des problèmes personnels et, très sincèrement, je n'ai pas envie d'en parler. Maintenant, je suis de retour. Point. Je sais que je vais être jugé plus durement par tout le monde, y compris les supporters. Mais je veux oublier ce qui s'est passé et repartir du bon pied. Je préfère me concentrer sur l'avenir et l'aspect sportif plutôt que de ressasser ce qui s'est passé."

Ces problèmes personnels étaient d'ordre familial, professionnel...?
"Privés. Cela n'a rien à voir avec le football."

Ce n'est donc pas dû à votre déception: vous espériez que votre passage au Standard vous permettrait de rejoindre un plus grand club et finalement vous alliez commencer la saison à Sclessin.
"Non, je vous répète que cela n'a rien à voir avec le football."

Aujourd'hui, ces problèmes sont définitivement derrière vous? Vous pouvez garantir qu'il n'y aura pas de seconde affaire Rapaic?
"Evidemment. J'ai bien réfléchi. Ce n'est pas pour rien que j'ai voulu prolonger mon contrat ici jusqu'en juin 2007. Je veux démontrer que je ne suis pas venu ici pour me relancer pendant six mois et m'en aller. Je veux travailler avec le Standard. C'est pour cette raison que j'ai repris contacts avec la direction."

Quand l'avez-vous fait et quelle a été la réaction des dirigeants?
"Je n'ai pas envie de m'étendre là dessus."

Vous avez déjà vu l'entraîneur et certains joueurs. Quelle a été leur réaction?
"J'espère que ce sera pareil avec le club: qu'on pourra oublier cet épisode et reprendre une bonne collaboration."

Vous ne vous sentez pas un peu mal à l'aise vis-à-vis des autres joueurs du noyau, et notamment ceux qui occupaient le flanc gauche depuis votre départ?
"Je refais partie du groupe. L'incident est clos. Si l'entraîneur fait appel à moi, je me mettrai au service de l'équipe."

Qu'avez-vous fait pendant ces trois mois? Physiquement, vous en êtes où? "Je me suis entraîné seul ou dans une petite équipe locale de Split. Tous les jours. Je me sens bien. Bien sûr, je manque de temps de jeu et de rythme."

Vous serez qualifié contre Anderlecht, le 26 novembre. Y a-t-il une chance de vous voir sur le terrain lors de ce sommet?
"C'est l'entraîneur qui décidera. Moi, je suis en forme. Je pourrais faire comme la saison passée. Quinze jours après mon arrivée, j'avais joué mon premier match contre Anderlecht. J'ai l'impression de revivre ce que j'ai vécu il y a un an... Je viens d'effectuer mon premier entraînement avec Sergio Conceição et cela m'a fait énormément de bien. Je suis très heureux d'être de retour."

Vous avez assisté à la rencontre de Coupe de Belgique, vendredi soir. Comment avez-vous vécu ce match? "J'étais présent à Sclessin mais j'ai passé l'essentiel de mon temps à discuter avec la direction."

Vous avez suivi le début de saison de vos ex-ex-coéquipiers?
"Bien sûr, j'ai suivi le début de championnat du Standard. L'équipe tourne bien, elle gagne beaucoup de matches. Le club vit une belle saison jusqu'à présent. J'espère aider l'équipe à aller au bout."

razzle_dazzle

En nog eentje:

14-11-2005
ALAIN RONSSE;


«De toekomst oogt leuk»

Hier opnieuw kunnen trainen doet deugd. Ik wil bijdragen tot het succes van Standard


LUIK Waarom is Milan Rapaic weggegaan? «Om persoonlijke redenen.» Waarom is hij teruggekomen? «Om persoonlijke redenen.» Wat bedoelt hij met «persoonlijke redenen»? De Kroaat houdt zijn tong achter de kiezen. Niet iedereen binnen zijn onmiddellijke omgeving voelt zich echter gebonden aan zwijgplicht, zodat we toch beetje bij beetje het verhaal van de 'verloren zoon' konden reconstrueren.


Het kan best dat Milan Rapaic, sinds hij op 4 augustus beleefd maar beslist afscheid nam van Sclessin, in zijn eentje zijn conditie heeft onderhouden. Maar hij heeft ook duizenden kilometers afgelegd met de wagen. Van Split waar zijn echtgenote een schoonheidssalon uitbaat naar Perugia, van Perugia naar Ancona, van Ancona terug naar Split, van Split terug naar Italië en vandaar rechtstreeks doorgereden naar Luik. De reden? Rapaic heeft nog veel geld te goed van zijn gewezen clubs. 1,750 miljoen euro van Ancona en 2 miljoen dollar van Perugia.


Een klein gedeelte van wat Ancona hem nog verschuldigd is, heeft hij inmiddels gerecupereerd. Van Perugia moet hij de eerste dollar nog op zijn bankrekening zien verschijnen. Maar hij heeft goede hoop, de gentleman-voetballer. De voorzitter van Perugia, die vervolgd wordt wegens fraude, werd onlangs uit de gevangenis ontslagen en heeft, via zijn raadsman, zijn woord gegeven dat alles mettertijd in orde komt.


«Wie de voorgeschiedenis kent, begrijpt allicht gemakkelijker de buitensporige reactie van Milan toen hij afgelopen zomer vruchteloos wachtte op een transfer die hem de helft van het transferbedrag moest opleveren», aldus een van zijn beste Luikse vrienden. «Hij voelde zich opnieuw voor schut gezet. Het was de druppel. Hij heeft het verkeerd aangepakt. In plaats van de weg vrij te houden voor een compromis is hij weggelopen en heeft hij zich vastgezet. Mocht Milan niet zo onnatuurlijk impulsief hebben gereageerd, ze zouden toen al een overeenkomst hebben bereikt. Jammer genoeg is dat niet gebeurd. Voor hem, omdat hij de opgelopen conditionele achterstand opnieuw moet goedmaken. Voor de club, omdat Tchite met de Rapaic als foerier nog vaker had gescoord dat hij nu al heeft gedaan.»


En wat zegt Rapaic zelf? «Ik heb niet voor niets mijn contract met Standard verlengd tot juni 2007. Ik wil niet beschouwd worden als een huurling die in Luik alleen maar zijn carrière een nieuw elan heeft willen geven. De dag dat de trainer een beroep doet op mij, zal ik mij voluit voor de ploeg inzetten. Wie weet kan ik voor een herhaling zorgen van vorig seizoen, toen ik mijn eerste wedstrijd speelde tegen Anderlecht. Ik heb zaterdagmorgen voor een eerst weer lichtjes getraind met Conceiçao. Dat heeft mij deugd gedaan. Over het verleden wens ik niet te praten. Dat is privé. Alleen de toekomst telt en die oogt leuk, want Standard is aan een sterk seizoen bezig. Ik ben blij dat ik terug ben en ik zal nog gelukkiger zijn als ik mijn steentje kan bijdragen tot het succes dat de club beoogt.»


Milan Rapaic heeft niet alleen getraind met Sergio Conceiçao. Vrijdagavond, na de bekerwedstrijd tegen Olympic Charleroi, gingen ze samen uit eten. Om te praten over het appartement hartje Luik dat de 'Maestro' ondertussen van Rapaic heeft overgenomen? Misschien. Kwestie van de regels vast te leggen waar de Kroaat zich voortaan moet aan houden? Vast en zeker.


Milan Rapaic zal voortaan met het nummer '11' spelen. Voor de puristen onder ons het enige échte shirtnummer van een linker winger. (AR)

Supermariobros

54 procent van de fans juicht terugkeer Rapaic toe

Vraag blijft natuurlijk hoe de Standard-spelers op de terugkeer van Milan Rapaic reageren. Hij klapte voor het seizoen op het meest ongelukkige moment, twee dagen voor de eerste competitiewedstrijd, de deur dicht en wordt nu weer probleemloos ingehaald als de club eerste staat en Kroatië zich kwalificeerde voor het WK in Duitsland. Of het de meest gelukkige beslissing is, zal nog moeten blijken.

De Standard-supporters laten het voorlopig niet aan hun hart komen. Een enquête onder de fans wees uit dat 54 procent voor waren, 20 procent tegen en 26 procent had geen mening.