Psychologie in de F1

Gestart door Rippie, 19 september 2005 - 14:37:39

« vorige - volgende »

Rippie

Voor het vak wetenschapsjournalistiek heb ik het plan opgevat om een artikel te gaan schrijven over de psychologie in de F1. Er is echter verdomd weinig informatie over dit onderwerp te vinden. Ik meen me echter te herinneren dat er ooit een onderzoek is gedaan naar de invloed van adrenaline op de coureur en de psychologie van de coureurs (uitgezonden op Discovery?). Heb echter (nog) niks kunnen vinden. Weet iemand of dit onderzoek idd bestaat? Alle andere info is ook welkom.

Tot nu toe gevonden:
http://www.formula1.com/news/1041.html
http://www.pponline.co.uk/prewp/ppsubs-psychology.html
http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/35/5/290

Boek: Inside the Mind of the Grand Prix Driver: Psychology of the Fastest Men on Earth: Sex, Danger and Everything Else (geschreven door Christopher Hilton, 2001).
--> heeft iemand dit boek, en zo ja, is het gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek?
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

razzle_dazzle

Moet het specifiek over de F1 gaan? Of mag het ook over racen in het algemeen zijn?

Rippie

Citaat van: Razzle_dazzle op 19 september 2005 - 15:46:32
Moet het specifiek over de F1 gaan? Of mag het ook over racen in het algemeen zijn?
Ja, het gaat eigenlijk over psychologie in de autosport.  :)
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Doefie

Wel een interessant onderwerp :)

Racegirl

Mag het ook HEEL algemeen zijn?

Zoals bv. de psychologische invloed op prestaties?

Naar wat ben je eigenlijk op zoek?
Presteren onder stress, druk, aandacht, vermoeidheid? Zoiets?
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Rippie

#5
Citaat van: Racegirl op 19 september 2005 - 19:56:19
Mag het ook HEEL algemeen zijn?

Zoals bv. de psychologische invloed op prestaties?

Naar wat ben je eigenlijk op zoek?
Presteren onder stress, druk, aandacht, vermoeidheid? Zoiets?
Voorlopig ben ik blij met alles wat ik kan vinden. De druk om te presteren, wat gaat er om in het hoofd van de coureur tijdens de start of bij inhaalacties, etc.

Verder ben ik van plan ook een aantal sportpsychologen te gaan ondervragen en uiteraard een aantal coureurs (F1 zal wel te hoog gegrepen zijn, ik zie wel wie ik wel te pakken kan krijgen)...
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Scuderia Ferrari

Citaat van: Rippie op 19 september 2005 - 21:53:43
Citaat van: Racegirl op 19 september 2005 - 19:56:19
Mag het ook HEEL algemeen zijn?

Zoals bv. de psychologische invloed op prestaties?

Naar wat ben je eigenlijk op zoek?
Presteren onder stress, druk, aandacht, vermoeidheid? Zoiets?
Voorlopig ben ik blij met alles wat ik kan vinden. De druk om te presteren, wat gaat er om in het hoofd van de coureur tijdens de start of bij inhaalacties, etc.

Verder ben ik van plan ook een aantal sportpsychologen te gaan ondervragen en uiteraard een aantal coureurs (F1 zal wel te hoog gegrepen zijn, ik zie wel wie ik wel te pakken kan krijgen)...
Misschien is het handiger om eerst te gaan kijken naar de psychologie van de topsporter, daar zal vast wel wat over te vinden zijn.

Alan Blues

Ik hoop dat je volgende stuk gaat over 'psychologie op een F1-forum'... ;)

Doefie

Citaat van: Alan Blues op 20 september 2005 - 17:08:08
Ik hoop dat je volgende stuk gaat over 'psychologie op een F1-forum'... ;)

Boeken dat ge daarover kunt schrijven  ;D

Rippie

Onderhand weet ik dat er dus inderdaad onderzoeken bestaan naar de psychologie van coureurs. Ene Dr. Keith Johnsgard heeft er in de jaren '70 onderzoek naar gedaan en Dr. Deborah Graham in de jaren '80. Nu nog die onderzoeken ergens zien op te snorren... Stapje voor stapje kom ik verder  :)

En de psychologie van een F1-Forum? Gewoonweg onverklaarbaar, te veel zotten bij elkaar  ;D
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Supermariobros

Citaat van: Rippie op 20 september 2005 - 19:42:01
En de psychologie van een F1-Forum? Gewoonweg onverklaarbaar, te veel zotten bij elkaar  ;D

Het ergste van al is dat de ene al zotter is dan de ander   :D ;D :D ;D :D ;D

Rippie

Kleine update:

Coureurs zijn intelligenter dan de normale man op straat. Ze hebben uitzonderlijke reflexen, kunnen goed onder druk presteren en hebben een grote prestatiedrang. Ook zijn ze zeer onafhankelijk van anderen en moeten ze niets van sentimenteel gedrag hebben. Kortom, de coureur is een echte macho. Allemaal conclusies uit psychologische onderzoeken onder coureurs. Met het nieuwe Formule 1 seizoen voor de deur is het tijd om eens in de psyche van de coureurs te duiken.
   "Coureurs leren risico's te nemen. Je wordt niet geboren met de aanleg om risico te nemen. Het is een aangeleerde vaardigheid. Goede coureurs worden niet geboren!' Aan het woord is Dr. Richard Lister, sportpsycholoog aan de universiteit van San Jose. Uit zijn onderzoek blijkt verder dat coureurs niet denken aan het risico zolang ze de situatie onder controle hebben.
   Het onder controle houden van de wagen is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er is een enorme concentratie voor nodig. Zo moet een coureur wel erg veel tegelijk in de gaten houden. Hoe gedraagt de wagen zich, wat zijn de condities van het circuit, waar bevinden zijn concurrenten zich op de baan. En ondertussen moet hij ook nog op het goede moment insturen, schakelen en remmen. Een klein momentje van concentratieverlies kan zijn hele race om zeep helpen. En dat zal niet in dank worden afgenomen door zijn team.

Weet iemand meer over het volgende onderzoek?
'Completed similar personality study of professional Race Car Drivers to determine the Personality Profile of the Champion Race Car Driver, by Dr. Deborah Graham (eveneens psycholoog, onderzoek uit 1985).'

Of anders iets over Dr. Keith Johnsgard of Dr. Richard Lister of enig ander onderzoek naar de psyche van de coureurs. We zitten een beetje vast omdat we deze mensen nergens kunnen bereiken...

Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

lieven


Rippie

Citaat van: lieven op 05 oktober 2005 - 20:40:30
http://www.theracingreport.com/docs/5867.html
dit had je ook wel al gevonden zeker?
Yup, daar heb ik de namen van de onderzoekers zelfs vandaan. Ze werden ook wel eens genoemd op fora zag ik, maar voor de rest ontbreekt elk spoor..
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Scuderia Ferrari

Probeer eens www.scholar.google.com, misschien dat daar wat staat.