weer laatste belgische GP?

Gestart door Lender, 08 september 2005 - 22:12:45

« vorige - volgende »

Lender

Citaat van: vrt nieuwsWallonië wil niet opdraaien voor Francorchamps

do 08/09/05 - De organisatoren van de Grote Prijs formule 1 van België zitten met de handen in het haar. Drie dagen voor de race in Francorchaps zijn 45.000 tickets verkocht. Om break-even te draaien moet de organisatie 69.000 tickets aan de man brengen. De organisatie smeekt het Waalse Gewest om de verliezen bij te passen.
         
Het populaire automerk Ferrari doet het dit jaar minder goed en de nieuwe ster Fernando Alonso is niet zo populair in ons land. Bovendien draait de economie niet goed en komen Duitsers steeds minder de grens over om in andere landen wedstrijden bij te wonen. Dat zijn volgens experts de hoofdoorzaken voor de magere ticketverkoop voor de Grote Prijs formule 1.

De organisatie heeft nu al aan de alarmbel getrokken en vraagt dat het Waalse Gewest de eventuele verliezen zal bijpassen. In juni stelde Wallonië zich al borg voor 14 miljoen euro om de organisatie van de GP in België te houden.

Het Waalse Gewest zou nog tot 2009 moeten opdraaien voor de kosten van de Grote Prijs. Maar binnen de Waalse regering gaan er steeds meer stemmen op om die financiering te schrappen. Bronnen binnen de Waalse regering beweren dat het Waalse Gewest volgend jaar al zou stoppen met de financiering.

www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

Eric

eigen schuld...dit is de toekomst van alle Europese GP´s

wie wil er de dag van vandaag nog zoveel geld aan geven?
ik heb het drie jaar gedaan en ik ga niet meer live kijken zolang de prijzen niet dalen...


Bjorn

Inderdaad, de tickets zijn nog steeds te duur... Komt daar nog eens bij dat Spa-Francorchamps het oudste en legendarische circuit is maar qua 'comfort' ten opzichte van andere GP's ver achter blijft. Er moeten dringend aanpassingen gebeuren of het is over en out. Ik zou er nog niet eens rouwig om zijn!
De Mens: In Het Gras![/color]

Juan Pablo

maak ze maar goedkoper :), dan kom ik wel

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

FerrariMan

Na Monza nu ook al Spa...je zou bijna denken dat er veel Ferrari fans wegblijven :)

Bruno

Citaat van: Benny Dict op 09 september 2005 - 12:36:36
Na Monza nu ook al Spa...je zou bijna denken dat er veel Ferrari fans wegblijven :)

Dat is inderdaad ook wel een voor een deel waar, maar als je de prijzen ns bekijkt zie je zo dat het een combinatie van meerdere zaken is.

@ Bjorn. Ik zou het wel spijtig vinden moest de belgische GP verdwijnen. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig mooie natuurlijke circuit's.  :'(

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Tim C

Maar het zou wel het meest logische zijn, als je het enkel zakelijk bekijkt...

razzle_dazzle


CitaatDe Grand Prix van Wallonië?



BRUSSEL - De federale regering maakt volgens Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt onvoldoende middelen vrij voor de Grand Prix van Spa-Francorchamps. De Waalse minister stelt daarom voor om het evenement om te dopen tot ,,Grand Prix de Wallonie''.

Marcourt vindt dat de Grand Prix nog een grote toekomst heeft en zegt niet tegen privé-investeringen gekant te zijn.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat de organisatie van de Grote Prijs van België 2004 een verlies van 4,1 miljoen euro heeft opgeleverd. De kans dat de financiële put in 2005 nog dieper wordt, is zeer reëel.

Breken met Defourny

Volgens de krant La Libre Belgique maakt het Waalse Gewest zich ook nog op om te breken met Defourny. De Waalse regering zou de Waalse beheers- en participatiemaatschappij Sogepa belast hebben met de onderhandeling van de overname van DDF1 (Didier Defourny Formule 1) door de Société de promotion du circuit de Spa-Francorchamps (SPSF). Nog volgens dit krantenbericht zou het bedrijf DDF1 in faling verkeren.

Didier Defourny, de organisator van de Grote Prijs in Francorchamps, ontkende vrijdag ,,het bestaan van elke inbreuk inzake het afwenden van fondsen en misbruik van goederen. Er bestaat geen enkele aanwijzing van dergelijke inbreuken''.


razzle_dazzle

CitaatGP de Belgique - «Envisager d'autres solutions pour l'avenir» (08/09/2005)
Le GP n'est actuellement pas assez rentable pour l'organisateur Didier Defourny

FRANCORCHAMPS Les nuits, ces derniers jours, ont été très courtes pour le Liégeois Didier Defourny, patron de DDGP, la société prenant en charge l'organisation du circuit. Son portable n'a pas arrêté de sonner, les réunions se sont succédé, les détails à régler pleuvent de partout et il a fallu chasser durant deux jours pour obtenir, enfin, une interview exclusive d'un organisateur visiblement stressé.

Didier Defourny, où en êtes vous au niveau de la vente des tickets?

«Je n'ai pas les derniers chiffres, mais vendredi dernier, nous étions à 46.000 billets payés. En 2004, nous avons vendu 9.000 entrées supplémentaires sur place. J'espère donc arriver entre 52.000 et 55.000 spectateurs, soit 5 à 7% en moins qu'en 2004.»

Un résultat donc en dessous de vos objectifs?

«Le but est évidemment toujours de faire mieux. Mais si l'on considère la mauvaise saison de Michael Schumacher et le fait que le public était composé l'an dernier de 60 à 70% d'Allemands, je ne suis pas trop déçu. Quand on a vu comme la saison tournait pour Ferrari, on s'attendait à une diminution. Même Monza n'a rassemblé dimanche dernier que 60.000 tifosi. On a tout de même pas mal réussi à composer les pertes allemandes grâce au retour de nombreux Hollandais, l'arrivée d'Espagnols et surtout en triplant presque la fréquentation du public belge avec plus de 7.500 entrées. De ce côté, c'est positif.»

Comment améliorer cette situation à l'avenir?

«Il y a un projet d'investissement au circuit. Bernie Ecclestone n'a pas tout à fait tort en prétendant que le spectateur est mieux accueilli au Nürburgring. Francorchamps est le plus beau circuit du monde seulement entre les lignes blanches. Dans l'Eifel, il y a moins de problèmes de parking, les spectateurs ne doivent pas faire trois heures de bouchons ou marcher dans la boue pour assister au GP. L'important est qu'il y a eu une prise de conscience au niveau de la société de gestion du circuit. Et une volonté de remédier à tout cela au plus tard pour 2008. Ensuite, il faut revoir la politique des prix à la baisse. En résumé, on doit offrir plus de service au public et moins cher.»

Que faudrait-il pour franchir à l'avenir la barre des 100.000 spectateurs?

«Un vrai pilote belge en F 1. Voici cinq ans, 55.000 personnes assistaient au GP d'Espagne. Cette année, ils étaient plus du double grâce au phénomène Alonso. Je ne dis pas qu'il nous faut un champion du monde mais cela ne marcherait pas non plus avec un pilote roulant dans un des deux moins bons teams.»

Mais comment faire pour trouver le successeur de Thierry Boutsen et surtout l'amener au sommet?

«Il faut investir de l'argent. Miser sur trois jeunes et les aider à gravir les échelons. La RACB Formula Renault Academy est un bon premier pas mais il ne sert à rien de sortir de véritables espoirs s'il n'y a pas de suivi et s'ils sont ensuite livrés à eux-mêmes. Regardez Jérôme D'Ambrosio. Ce gamin a beaucoup de talent. Il est entré dans la filière RDD grâce aux efforts de Renault Belgique mais après une saison où tout ne s'est pas très bien passé et pas uniquement de sa faute, boum, il se retrouve sans rien.»

Toutes les promesses qui vous ont été faites au niveau politique ont-elles été respectées?

«Ecoutez, le passé, c'est le passé. Je ne regarde plus derrière, je veux aller de l'avant. Préparer le futur.»

En 2004, DDGP a perdu environ 2 millions d'euros. Le Grand Prix de Belgique 2005 sera-t-il rentable?

«Pour l'Horeca et l'Etat certainement...»

Oui mais du côté organisation?

«Il est clair qu'à l'avenir, il faudra envisager d'autres solutions, repenser le plan de financement car on ne peut plus compter sur 70.000 ou 75.000 entrées.»

Mais peut-on être certain que vous organiserez toujours le GP en 2006?

«On ne peut jamais être certain de rien dans ce monde. Mon contrat court normalement jusqu'en 2010 et la volonté est toujours là, oui bien sûr. Mais ce sera toujours à l'Etat de cautionner. On attendra le résultat de dimanche avant de se poser d'éventuelles questions et de songer à la manière de considérer l'avenir.»

Un dernier souhait pour ce week- end?

«Que le ciel reste bleu pour décider encore plus de Belges à nous rejoindre. Et qu'une grande partie des 40.000 personnes bénéficiant d'une entrée gratuite pour vendredi ait envie de revenir pour la course. La F 1 en live cela reste un spectacle fabuleux...»

Propos recueillis par Olivierde Wilde

© Les Sports 2005
bron:LDH

RadioActiveMan

Ja Francorchamps is zoals den Antwerp.
Oud stadion maar prijzen die hoger liggen dan bij elke andere voetbalclub. Daarom ga ik naar geen van beide kijken.

IVY440

Toch snap ik het niet. Ik was er afgelopen weekend live bij en moet toch toegeven dat er een massa volk is dat veel geld spendeert. Wat is nu eigenlijk de grote kost van zo'n F1 race organiseren? De kosten die ze aan BE moeten betalen voor het te mogen organiseren of zijn er andere factoren die meer geld kosten?

Alan Blues

€250 voor een bronze weekendticket!! Dat krijgen die walen niet van mij, zenne. ;)

Ik heb vrijdag ook m'n eigen pintjes en broodjes meegenomen.

€3 voor een pint en €5 voor een hamburger!!

Afzetters!

Roel

Wat een geluk dat het gros van die Ferrari-supporters geen successupporters zijn...  ::)
God save Mclaren

Alan Blues

Citaat van: Roel op 12 september 2005 - 17:38:57
Wat een geluk dat het gros van die Ferrari-supporters geen successupporters zijn...  ::)

Touché!!

;D ;D ;D

razzle_dazzle

Citaat van: Roel op 12 september 2005 - 17:38:57
Wat een geluk dat het gros van die Ferrari-supporters geen successupporters zijn...  ::)

Waren nog altijd ruim in de meerderheid hé  ;). En Francorchamps moet het traditioneel van de Duitsers hebben die komen om Schumacher aan te moedigen...rekening houdend met de     huidige tussenstand en de factor prijs/kwaliteit dat je kan krijgen in Spa vind ik het wel normaal.