Belgisch weer en zijn stomme gevolgen

Gestart door Doefie, 29 juni 2005 - 18:43:05

« vorige - volgende »

Doefie

Drie weken kurkdroog en hitte ... op 5 minuten tijd valt dan al het water dat zich op die 3 weken heeft opgehoopt uit de lucht. Resultaat: intussen sinds 14u al het 6de onweer dat hier overtrekt ... ten gevolge daarvan staat er nu een halve meter water en 10cm modder in onze kelder. Auto, grasmachien, karton, hout, isomo-platen, drank, stro voor de dieren, ... alles doorweekt. Jeeeeeeeeeee...

(sorry, even op adem komen en frustraties uitwerken.)

Scuderia Ferrari

Ik dacht er stond: Stom weer en zijn Belgische gevolgen  ;D :P ;D ;)

viperke82

en wat is de oorzaak daarvan?
yep, de CO² uitstoot

Doefie

Niet alleen dat hoor. De wereld is gewoon serieus aan het veranderen, en de mens versnelt 't alleen maar. Maar het is niet de volledige schuld van de mens.

Ferrari 2010

#4
Het is inderdaad erg. Ik woon gelukkig in een gebied dat daar nooit last van heeft gehad en waarschijnlijk ook niet zal hebben. Alles is in dit boerengat "slim" aangelegd (das waarschijnlijk wel puur toeval hoor, want ze zijn hier ook niet slim, in de lente nieuwe beukenboompjes in de straat gezet. Een 50-tal ongeveer denk ik. Een 10-tal hebben het planten niet overleeft. Met de hitte zijn ze stuk voor stuk kapot gegaan, nog gebeld naar de gemeente om ze water te geven, maar ze hebben maar 1 waterton van 500l in dit boerengat. Gevolg: nog maar 3 ofzo hebben groene blaadjes...). Tot in het midden van het dorp kom je weien tegen met koeien, en aan de overkant van onze straat is het een en al wei, met daarachter een en al bos. Het water kan hier dus goed weg  :P. Gelukkig maar, ik zou het niet graag willen meemaken, de kelder onder, alles zien drijven. Achter in onze tuin stond wel vroeger vaak een plas als het hard had reregend, maar dat is nog een halve meter onder ons "woonniveau" + het is daar ondertussen gedraineerd en probs zijn afgelopen. Ik zou het niet willen meemaken dat alles onderloopt.
Alleen al maar omdat al onze dieren zich momenteel op minder dan een halve meter hoogte bevinden  :-\ :-\ :-\

Het heeft hier ook niet zo erg geweest als aan de kust, nuja, dat is het voordeel aan verder landinwaards (prov. Antwerpen) wonen zeker?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Bjorn

Als je het nieuws bekeken hebt dan weet je dat Handzame zwaar is getroffen. Mijn ouders wonen daar.  ::) Ik kan je verzekeren, het is de moeite (geweest)!! 30 cm in huis en twee auto's hoogstwaarschijnlijk naar de knoppen. (Ze stonden in 1 meter water) Héél triest allemaal maar wat kunnen we doen tegen zoveel water? Niets natuurlijk!!  :(
De Mens: In Het Gras![/color]

Doefie

Citaat van: Bjorn op 06 juli 2005 - 10:36:08
Als je het nieuws bekeken hebt dan weet je dat Handzame zwaar is getroffen. Mijn ouders wonen daar.  ::) Ik kan je verzekeren, het is de moeite (geweest)!! 30 cm in huis en twee auto's hoogstwaarschijnlijk naar de knoppen. (Ze stonden in 1 meter water) Héél triest allemaal maar wat kunnen we doen tegen zoveel water? Niets natuurlijk!!  :(

Niet alles volbouwen en het water de kans geven om weg te gaan. Wat tegenwoordig zo goed als onmogelijk is dus... Wij hadden nu nog het geluk dat we hier in 't centrum wonen en niet aan de kust...

Bjorn

Handzame is verre van volgebouwd alleen, al het water dat kilometers verder valt moet o.a. Handzame passeren richting de Yzer en daarna de zee... Zoveel regen 120 liter!!  :o kan geen enkele beek/vaart aan. Dit is overmacht, volgebouwd of niet!
De Mens: In Het Gras![/color]

Doefie


Jasper

Misschien (waarschijnlijk niet :P) herinnert iemand zich nog dat een aantal jaren geleden Duffel, waar ik dus woon, een paar dagen op rij in het nieuws was wegens overstromingen. Het Kapelleplein stond volledig onder water toen, ook de kapel zelf stond onder water. Allemaal wegens een dijkbreuk aan de Nete.

Toen stond ook in onze straat over een lengte van een paar tientallen meters, juist waar wij wonen, water met een hoogte van een kleine halve meter. Ons huis zelf is niet ondergelopen al is het water wel éénmaal tot tegen onze garagepoorten gekomen toen een auto een beetje enthousiast voorbijreed. De garage van onze buurman stond echter wel onder. Oorzaak: al het water van onze straat en dat van de achterliggende dorpen dat door onze straat komt, moest onder de straat door en dan door een klein beekje door een wei. Dat beekje kon al dat water natuurlijk niet slikken.

Welnu, to the point. Half Duffel is ondertussen heraangelegd. Het Kapelleplein is volledig vernieuwd, de dijken zijn versterkt en voorzien van pompinstallaties, en ook onze straat is volledig heraangelegd, al was dat wel een 14 maanden durende miserie. Stel je maar eens voor dat je straat een jaar lang niet verhard is, grote putten en hobbels heeft, en als het geregend heeft, je dus in feite achter een modderpoel woont... Maar de straat is nu af met fietspad en boompjes en een haag en alles erop en eraan, en sinds een half jaar hebben we ook riolering, want vroeger was het door de beerput en dan de beek in... Er zijn nu twee rioleringen (voor het afvalwater en voor het regenwater) en de been zijn voorzien van betonnen wanden zodat de kant niet meer inzakt, maar met gaten in de beton zodat er nog wel planten kunnen groeien en natuurlijk zodat het water ook nog in en uit de grond kan sijpelen. Ook zijn er op het einde van de straat grote pompinstallaties geplaatst. Sindsdien staat het water nooit hoger dan 10cm in de beek.

Met andere woorden, veel heraanleg zal veel verbetering aanbrengen maar ook grote kosten met zich meebrengen. Ik geloof dat het prijskaartje van de heraanleg van onze straat alleen al (lengte van 1km) 1,3 miljoen euro bedroeg. Maar het grote probleem zit in het slechte onderhoud van de beken, die eigenlijk minstens om de 2 maanden of zo uitgekuist zouden moeten worden. Maar jammer genoeg gebeurt dat misschien maar tweemaal per jaar. Dus, beken met verstevigde wanden, hoe lelijk ook, en pompinstallaties zouden al een heel groot kwaad verhelpen.

Bjorn

Nog één keer  ;D 120 liter kan geen enkele gemeente aan. Bij ons ligt er ook een dijk, Handzamevaart werd uitgebaggerd, weiden die vol water kunnen stromen, Aquafin die ook met ondergrondse leidingen ligt, straat vorig jaar helemaal heraangelegd met grotere rioleringen... Maar toch stond het onder water. Mooie uitleg Jasper maar 120 liter is erover.
We hebben het geweten!  :(
De Mens: In Het Gras![/color]

Jasper

30cm in huis kan echter wel verminderd worden. Als er 12 centimeter regen valt, mag dat toch geen 30 centimeter water in huis tot gevolg hebben, dus minstens een halve meter water vanop de bodem?

Bjorn

Ik had mijn meetlat niet bij toen  ::)
Komt er op neer dat eerst de wei volloopt, dan pas onze tuin en dan het huis die weer iets meer overhelt naar de straatkant. Dus laag, iets hoger en weer iets lager.
Gevolg 30 cm in huis en bijna 1 meter in de garage die 50 meter verder, en dus ook dieper ligt... Dijken zijn niet om door te breken hé, en dat is nu net wel gebeurd...
De Mens: In Het Gras![/color]

Jasper

Dus ligt het aan een dijkbreuk, en als die er niet was geweest, was het waterniveau in de straten de huizen een heel pak lager geweest, nee? Dus, als de dijken steviger waren, wat heel goed in orde gebracht kan worden, dan was de overlast veel minder. Dus had de gemeente de 12 centimeter regen veel beter aangekund, ik zeg niet dat er geen overstroming zou zijn, maar veel minder.

Dus zou een gemeente 12 centimeter regen veel beter aankunnen als de dijken eens verstevigd worden. En dat is m'n punt.

Bjorn

Wel de oorzaak moet nog gezocht worden. De dijk 'zou' stevig genoeg zijn geweest, alleen Aquafin zit daar met verscheidene ondergrondse buizen die voor een soort van onderstroom hebben gezorgd en zo de dijk geleidelijk aan heeft doen wegslibben... Met alle gevolgen van dien.
Anders hadden we misschien ook water gehad ja, maar zeker niet zo snel én konden er zandzakjes gelegd worden. Nu was dit helaas onmogelijk.  ;)
De Mens: In Het Gras![/color]