Ferrari bandenwamers

Gestart door Luc, 26 juni 2005 - 21:22:56

« vorige - volgende »

DerMika

Het woord "blanket", betekent dat niet "deken" misschien?

Maar je hebt gelijk, een beetje meer detail in die regel kon geen kwaad.
The Dude abides

Luc

Dat is het hem nu net, de verduidelijking die is gevraagd en de FIA die makkelijk had kunnen verduidelijken dat ze een deken...... een deken noemen en dat men die dingen met totaal andere werking, uitzicht en resultaat niet kon aanvaarden.

Vermits de reglementen een interpretatie toelaten moet de FIA verduidelijken en dat hadden ze dus kunnen doen.
Drie factoren waren duidelijk verschillend en hadden aanleiding kunnen geven tot het niet aanvaarden van die dozen.

En dan vooral ten tijde van kostenbesparing, dat max bandenwarmers zou willen verbieden in de toekomst, gaat de FIA niks verduidelijken en laat betijen.

mijn gedacht op www.eze.be

DerMika

Ze doen tegenwoordig niet veel anders dan laten betijen. Ik vermoed In de hoop dat de alliantie van de GPWC-leden breekt door interne strijd?

Zeer triest...
The Dude abides

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 27 juni 2005 - 13:42:00
Citaat van: DerMika op 27 juni 2005 - 13:33:41
Die heb ik gelezen hoor. En dat ze aan de regels voldoen, dat is daar ook in twijfel getrokken. Een doos is volgens mij geen deken.

Een doos is inderdaad geen deken, maar het is zoals Razzle zegt:
Citaat van: Razzle_dazzle op 27 juni 2005 - 01:09:07
Citaat"f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements."

Juist een interessante uiteenzetting op een ander forum gelezen:

Blanket =

CitaatAnything that covers, conceals or protects: a blanket of snow, a blanket of smoke, a blanket of rubber.

Het woord blanket laat dus wel degelijk ruimte voor iets anders dan een kleedje. Toch vind ik de FIA-interpretatie zeker niet vanzelfsprekend. Als de FIA zou zeggen dat het duidelijk is in de regels dat een kleedje met verwarmingselementen wordt bedoeld dan zouden ze zeker een punt hebben. Probleem is dat nergens in de regels staat dat de blanket in direct contact met de band moet staan, en de winst zit hem nou net in het vermijden van direct contact tussen band en de heating device. Dus of het nou een kleedje is dat de lucht om de band verwarmt, of een metalen box, doet niet zoveel terzake. Als je dan, ervan uitgaande dat met blanket een textielachtig iets wordt bedoeld, ophangt in een metalen box, zou dat wel mogen want een metalen box is immers geen heating device, het voorkomt slechts dat de warmte ontsnapt. Het zou dus zowiezo weinig zinvol zijn van de FIA om hier het woord blanket erg nauw te interpreteren.
vb. Ik heb in mijn huis een verwarming die mijn huis verwarmt. Mijn huis houdt de warmte vast maar verwarmt de ruimte zelf niet. Mijn verwarming warmt alles in huis op en mijn huis houdt de warmte dus vast.
En zo gaat dat met de banden ook. De bandenwarmers warmen de banden en de box zorgt dat de warmte niet onstnapt door het binnen te houden maar het warmt dus zelf niet de banden. Het is wat anders als de box dmv elektronica zelf warmte genereert naar de banden en de bandenwarmers.


Dubieus? Misschien, maar de fout ligt enkel en alleen bij de FIA...

Er staat nergens dat het expleciet dekens moeten zijn. Het is iets dat bedekt, en beveiligd. En dat zijn 2 dingen die bij de vertaling van blanket kloppen.

De FIA had ineens het weerd deken moeten gebruiken, in plaats van een woord waar je verschillende vormen mee kan indekken. Of gewoon maten geven. Het mag zo lang en zo breed zijn, het moet van die stof zijn en het moet zo een verwarmingselementjes bevatten, en er mag een doek van die stof de velg bedekken.
Euh, oogkleppen? Blanket is inderdaad het Engelse woord voor deken. De FIA gaat hier grondig in de fout.

Blanket kan interpreteerbaar zijn maar ik denk dat eht hier duidelijk om een deken gaat. De verklaring die Razzle_dazzle geeft is er ook maar één uit de duizenden, hier heb ik er weer een andere:

1 a : a large usually oblong piece of woven fabric used as a bed covering
1 b : a similar piece of fabric used as a body covering (as for an animal) <a horse blanket>
2 : something that resembles a blanket <a blanket of fog> <a blanket of gloom>
3 : a rubber or plastic sheet on the cylinder in an offset press that transfers the image to the surface being printed

1a en b gaan dus over een geweven product, in 2 over iets dat LIJKT OP een deken, een doos valt hier dus niet onder, het derde is een vakterm bij printers of zo, wat heir in ieder geval niet van toepassing is. Het is een verklaring van het woord blanket als alle anderen, dus je moet niet zomaar uitgaan van één verklaring, dat is mijn punt.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 27 juni 2005 - 16:48:32
Citaat van: Schumi 2005 op 27 juni 2005 - 13:42:00
Citaat van: DerMika op 27 juni 2005 - 13:33:41
Die heb ik gelezen hoor. En dat ze aan de regels voldoen, dat is daar ook in twijfel getrokken. Een doos is volgens mij geen deken.

Een doos is inderdaad geen deken, maar het is zoals Razzle zegt:
Citaat van: Razzle_dazzle op 27 juni 2005 - 01:09:07
Citaat"f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements."

Juist een interessante uiteenzetting op een ander forum gelezen:

Blanket =

CitaatAnything that covers, conceals or protects: a blanket of snow, a blanket of smoke, a blanket of rubber.

Het woord blanket laat dus wel degelijk ruimte voor iets anders dan een kleedje. Toch vind ik de FIA-interpretatie zeker niet vanzelfsprekend. Als de FIA zou zeggen dat het duidelijk is in de regels dat een kleedje met verwarmingselementen wordt bedoeld dan zouden ze zeker een punt hebben. Probleem is dat nergens in de regels staat dat de blanket in direct contact met de band moet staan, en de winst zit hem nou net in het vermijden van direct contact tussen band en de heating device. Dus of het nou een kleedje is dat de lucht om de band verwarmt, of een metalen box, doet niet zoveel terzake. Als je dan, ervan uitgaande dat met blanket een textielachtig iets wordt bedoeld, ophangt in een metalen box, zou dat wel mogen want een metalen box is immers geen heating device, het voorkomt slechts dat de warmte ontsnapt. Het zou dus zowiezo weinig zinvol zijn van de FIA om hier het woord blanket erg nauw te interpreteren.
vb. Ik heb in mijn huis een verwarming die mijn huis verwarmt. Mijn huis houdt de warmte vast maar verwarmt de ruimte zelf niet. Mijn verwarming warmt alles in huis op en mijn huis houdt de warmte dus vast.
En zo gaat dat met de banden ook. De bandenwarmers warmen de banden en de box zorgt dat de warmte niet onstnapt door het binnen te houden maar het warmt dus zelf niet de banden. Het is wat anders als de box dmv elektronica zelf warmte genereert naar de banden en de bandenwarmers.


Dubieus? Misschien, maar de fout ligt enkel en alleen bij de FIA...

Er staat nergens dat het expleciet dekens moeten zijn. Het is iets dat bedekt, en beveiligd. En dat zijn 2 dingen die bij de vertaling van blanket kloppen.

De FIA had ineens het weerd deken moeten gebruiken, in plaats van een woord waar je verschillende vormen mee kan indekken. Of gewoon maten geven. Het mag zo lang en zo breed zijn, het moet van die stof zijn en het moet zo een verwarmingselementjes bevatten, en er mag een doek van die stof de velg bedekken.
Euh, oogkleppen? Blanket is inderdaad het Engelse woord voor deken. De FIA gaat hier grondig in de fout.

Blanket kan interpreteerbaar zijn maar ik denk dat eht hier duidelijk om een deken gaat. De verklaring die Razzle_dazzle geeft is er ook maar één uit de duizenden, hier heb ik er weer een andere:

1 a : a large usually oblong piece of woven fabric used as a bed covering
1 b : a similar piece of fabric used as a body covering (as for an animal) <a horse blanket>
2 : something that resembles a blanket <a blanket of fog> <a blanket of gloom>
3 : a rubber or plastic sheet on the cylinder in an offset press that transfers the image to the surface being printed

1a en b gaan dus over een geweven product, in 2 over iets dat LIJKT OP een deken, een doos valt hier dus niet onder, het derde is een vakterm bij printers of zo, wat heir in ieder geval niet van toepassing is. Het is een verklaring van het woord blanket als alle anderen, dus je moet niet zomaar uitgaan van één verklaring, dat is mijn punt.
Jah, dat zijn inderdaad andere verklaringen. Maar ik ging uit van "Anything that covers, conceals or protects". Vandaar dat het in mijn ogen wel goed was.  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

The Iceman

Stel dat die bandendozen nu een "grijze" kleur hadden gehad ???? Had de FIA het dan ook nog toegelaten ???;) ;) ;) ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Snekuem op 27 juni 2005 - 17:10:57
Stel dat die bandendozen nu een "grijze" kleur hadden gehad ???? Had de FIA het dan ook nog toegelaten ???;) ;) ;) ;)

Zolang ze voor ferrari bestemd waren wel zeker  ;) ;D ;D
Nene, ik denk niet dat ze dan anders zouden denken. Wel denk ik dat ze het vanaf volgend jaar zullen verbieden. Als ze kostenbesparend willen werken moeten ze dit maar verbieden. En ze kunnen het trouwens enkel gebruiken als ze in de pitbox staan. Dat houdt in dat ze er enkel écht nut van hebben bij de kwli. Want ik denk niet dat ze die dingen meenemen op de grid of dat ze hun regenbanden erin steken tijdens de race voor als het zou gaan regenen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

razzle_dazzle

Natuurlijk is mijn verklaring wel erg vergaand, maar je kan nooit verhinderen dat teams creatief omgaan met vaag geschreven regels. Want hoe je het ook draait of keert blanket is voor interpretatie vatbaar en de doos kan in weze niks zelf doen, dus het deken warmt de band op en de doos zorgt voor andere voordelen. Maar dit gaat niet tegen regel 75 F in.
Het is aan de FIA om dan duidelijkheid te scheppen zoals Luc al aanhaalde. Ik begrijp dat dit argwaan opwekt bij andere teams en hun aanhang maar Whting himself heeft de vrije interpretatie van het deken goedgekeurd.

1 troost hebben jullie: nu kunnen jullie zelf gebruik maken van de doos van pandora  ;).

NightFlyer

Citaat van: Snekuem op 27 juni 2005 - 17:10:57
Stel dat die bandendozen nu een "grijze" kleur hadden gehad ???? Had de FIA het dan ook nog toegelaten ???;) ;) ;) ;)


Mclaren gebruikt deze nu tog ook al..in grijze kleur dan:P
of vergis ik me?

Luc

Nogmaals, er zit geen deken in die doos!!!

De doos heeft verwarmingselementen die de lucht opwarmen die rond de band zit.

Verdorie toch, het is iets totaal anders met een totaal andere werking en het mag!!! Ik snap het niet.

mijn gedacht op www.eze.be

Luc

Voor ik weer partijdigheid verweten wordt, maar als je dit leest, dan kan je toch onmogelijk mijn woorden niet snappen.

Dat ding ziet er anders uit, werkt anders en heeft een ander effect. En het is niet duidelijk in de reglementen. De FIA had hier een kans om het ding niet toe te staan. Waarom ze dit niet deden in een jaar waar kosten centraal staan in max zijn spreekbeurten, in een jaar dat de FIA  loopt te verkondigen dat ze vanaf 2008 bandenwarmers willen verbieden...

Hier is het stukje uit Autosport, ter info van hen die mij niet geloven....

The metal box is flat on the bottom and curved at the top and features a device to fix the wheel in the middle - so that there is clear air surrounding the entire wheel, roughly 20 centimetres on all sides.

Autosport-Atlas understands that the inside of the casing incorporates the kind of electrical heating elements that are found in normal tyre heating blankets. The space around the tyre allows the air inside the box to be heated and, because there are no heating elements in direct contact with the tyre, the subsequent heating is more constant over the entire rubber surface than experienced with traditional blankets.

Crucially, the box also allows the wheel rims to be heated, which helps keep the tyre at its operating temperature for longer once it is out of the box.
mijn gedacht op www.eze.be

guava85

#26
Ben es benieuwd hoe lang die bandendozen legaal blijven als de andere teams die ook gaan gebruiken en ferrari zijn voordeel kwijt is.

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 27 juni 2005 - 17:43:03
Citaat van: Snekuem op 27 juni 2005 - 17:10:57
Stel dat die bandendozen nu een "grijze" kleur hadden gehad ???? Had de FIA het dan ook nog toegelaten ???;) ;) ;) ;)

Zolang ze voor ferrari bestemd waren wel zeker ;) ;D ;D
Nene, ik denk niet dat ze dan anders zouden denken. Wel denk ik dat ze het vanaf volgend jaar zullen verbieden. Als ze kostenbesparend willen werken moeten ze dit maar verbieden. En ze kunnen het trouwens enkel gebruiken als ze in de pitbox staan. Dat houdt in dat ze er enkel écht nut van hebben bij de kwli. Want ik denk niet dat ze die dingen meenemen op de grid of dat ze hun regenbanden erin steken tijdens de race voor als het zou gaan regenen.
Twee dingen waarop ik wil reageren. Het eerste: dat kan je niet menen he. Dan koopt nu elk team die dozen aan, betalen er dus veel voor, doen misschien die dekens nog weg ook, en enkele jaren later krijg je te oren datje dozen verboden zijn en mag je terug je dekentjes gaan kopen.

Het tweede: als er een kans is op regen, denk ik wel dat ze hun regenbanden klaar zullen houden hoor, zo professioneel zullen ze wel zijn denk ik...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 27 juni 2005 - 21:04:01
Citaat van: Schumi 2005 op 27 juni 2005 - 17:43:03
Citaat van: Snekuem op 27 juni 2005 - 17:10:57
Stel dat die bandendozen nu een "grijze" kleur hadden gehad ???? Had de FIA het dan ook nog toegelaten ???;) ;) ;) ;)

Zolang ze voor ferrari bestemd waren wel zeker ;) ;D ;D
Nene, ik denk niet dat ze dan anders zouden denken. Wel denk ik dat ze het vanaf volgend jaar zullen verbieden. Als ze kostenbesparend willen werken moeten ze dit maar verbieden. En ze kunnen het trouwens enkel gebruiken als ze in de pitbox staan. Dat houdt in dat ze er enkel écht nut van hebben bij de kwli. Want ik denk niet dat ze die dingen meenemen op de grid of dat ze hun regenbanden erin steken tijdens de race voor als het zou gaan regenen.
Twee dingen waarop ik wil reageren. Het eerste: dat kan je niet menen he. Dan koopt nu elk team die dozen aan, betalen er dus veel voor, doen misschien die dekens nog weg ook, en enkele jaren later krijg je te oren datje dozen verboden zijn en mag je terug je dekentjes gaan kopen.

Het tweede: als er een kans is op regen, denk ik wel dat ze hun regenbanden klaar zullen houden hoor, zo professioneel zullen ze wel zijn denk ik...
Ze zullen binnenkort wel melden wat ze er mee van zin zijn. Of ze gaan het toelaten, wat ik ten zeerste betwijfel, of ze gaan zeggen dat het verboden wordt. Het is inderdaad nogal laat om dat op het einde van het jaar te doen. Sorry, fout van mij.

Het tweede, ik bedoel: Als er kans is op regen hebben ze meer sets klaar liggen. Een volledige set voor als ze gewoon een band moeten vervangen, want iedere band heeft zijn plaats aan de wagen, en een volledige set regenbanden. Ik weet niet, maar het zou nogal een raar zicht zijn als ze daar zo een stapel kisten hebben liggen. Heeft Ferrari nu hun reservebanden in zo een kisten steken? Dat is wat ik bedoel. Ik veronderstel dat die nog wel in "gewone" bandenwarmers zullen steken. Ook is het zo dat ze soms met banden met de warmers nog eraan naar buiten komen. Zie je ze al met zo een hele kist naar buiten lopen?  :-\ :-\ :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Die laatste zin is echt wel geen punt he, dat weet je zelf ook wel denk ik. Dan doen ze gewoon in de pitbox die dozen eraf, dat is nu eens echt geen probleem.

Het zou misschien een raar zicht zijn, zo'n hele stapel kisten, en wat dan nog? Waarom zouden ze het niet in dozen steken als dat voordeel oplevert?