Ferrari bandenwamers

Gestart door Luc, 26 juni 2005 - 21:22:56

« vorige - volgende »

Luc

 :D

In Nice aan de port liggen ook een paar mannen die dozen dekens vinden. Maar ik denk dat ze max deze winter gaan uitleggen (max woont naar het schijnt in Monaco en komt ook voorbij die mannen aan de port, tenzij hij met de chopper naar de luchthaven gaat........) dat dozen toch niet echt dekens zijn en dan gaat max ze weer verbieden.

En maar kostenbesparen.... (een huis-tuin en keuken bandenwarmer kost tussen de 850 en de 1500 Euro per stuk, zou een factor drie voldoende zijn om een F1 formaat te ramen?)

Binnenkort zijn er midland bandenwarmers te koop op eBay...of toch niet, want Schnaider investeert niet, maar BAR bandenwarmers dan!
Die vervangen worden door dozen en die vervolgens ook weer gaan te koop worden aangeboden eind 2007 als  mosley de bandenwarmers weer verbiedt.

Maar ja, zijn dit niet eerder velgenwarmers?
mijn gedacht op www.eze.be

McLaren_über_alles

Typisch...

Legaal niet racen om de veiligheid moet bestraft worden, maar illigale spullen van Ferrari kunnen geen kwaad  ::)
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

dj Peter

#2
Citaat van: Kimi_über_alles op 26 juni 2005 - 22:23:17
Typisch...

Legaal niet racen om de veiligheid moet bestraft worden, maar illigale spullen van Ferrari kunnen geen kwaad  ::)
Die "typisch" is een typische reactie van een gefrustreerde fan wiens team 18 potentiele punten heeft laten liggen.....

Wat is dat voor zever? Het één heeft totaal niks met het ander te maken.
Ten eerste: Ferrari heeft totaal geen uitstaans met het feit dat zeven teams niet willen racen omdat hun Michelins niet te verrtrouwen zijn.
Ten tweede: de teams die niet wilden rijden -een opwarmrondje rijden en dan de box in...tsss-mogen absoluut niet vrijuit gaan want het zijn zij die de de sport op zich zware schade toebrengen.
Ten derde: Als Ferrari denkt het gat in de regels te hebben gevonden door hun banden (en velgen) op te warmen in een metalen doos, dan is dat prima.En als het illegaal is, dan moeten ze daar mee ophouden.
Ten vierde: wie zonder zonde is werpe de eerste steen, ik bedoel: welk team werkt niet op het randje van het toelaatbare ?

Luc

#3
Het ligt iets anders, want de teams hebben Whiting gevraagd of dit kan en hij had makkelijk kunnen zeggen:
"neen, want het is op het randje, het jaagt de kosten onnodig omhoog, ik vind dat we het moeten verbieden" en dan had er geen haan naar gekraaid.

Nu zegt Whiting:
"Ik zie geen probleem want het werkt ook met electrische warmte weerstanden."

Terwijl in de reglementen staat (F1 sporting regulations 75f) dat de banden verwarmd mogen worden met 'blankets'.

En deze dingen zijn niet echt blankets te noemen en toppunt is dat het resultaat van de opwarming totaal verschillend is. Namelijk de velgen worden mee verwarmd en zorgen dus dat de banden langer op temperatuur blijven.

Whiting had de kans om de reglementen te verduidelijken in een kostenbesparende logische zin.......
Echter, om wat voor reden ook verkoos hij dit niet te doen en te zeggen dat dozen ook dekens zijn. :o


Neen, alle gekheid op een stokje, de FIA blijft me verbazen.



mijn gedacht op www.eze.be

Luc

En neen, ik verwijt Ferrari absoluut niks meer. Ze hebben overduidelijk gelijk om te proberen, maar de FIA had hier nog eens een kans om iets te verduidelijken in een logische zin maar ze verkozen nog maar eens om het niet te doen ....de saga duurt voort tot mosley weg is uit zijn ivoren toren en er eindelijk iemand aan het hoofd van deze federatie komt met een iets kleiner ego en een veel groter verstand.

mijn gedacht op www.eze.be

razzle_dazzle

#5
Citaat"f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements."

Juist een interessante uiteenzetting op een ander forum gelezen:

Blanket =

CitaatAnything that covers, conceals or protects: a blanket of snow, a blanket of smoke, a blanket of rubber.

Het woord blanket laat dus wel degelijk ruimte voor iets anders dan een kleedje. Toch vind ik de FIA-interpretatie zeker niet vanzelfsprekend. Als de FIA zou zeggen dat het duidelijk is in de regels dat een kleedje met verwarmingselementen wordt bedoeld dan zouden ze zeker een punt hebben. Probleem is dat nergens in de regels staat dat de blanket in direct contact met de band moet staan, en de winst zit hem nou net in het vermijden van direct contact tussen band en de heating device. Dus of het nou een kleedje is dat de lucht om de band verwarmt, of een metalen box, doet niet zoveel terzake. Als je dan, ervan uitgaande dat met blanket een textielachtig iets wordt bedoeld, ophangt in een metalen box, zou dat wel mogen want een metalen box is immers geen heating device, het voorkomt slechts dat de warmte ontsnapt. Het zou dus zowiezo weinig zinvol zijn van de FIA om hier het woord blanket erg nauw te interpreteren.
vb. Ik heb in mijn huis een verwarming die mijn huis verwarmt. Mijn huis houdt de warmte vast maar verwarmt de ruimte zelf niet. Mijn verwarming warmt alles in huis op en mijn huis houdt de warmte dus vast.
En zo gaat dat met de banden ook. De bandenwarmers warmen de banden en de box zorgt dat de warmte niet onstnapt door het binnen te houden maar het warmt dus zelf niet de banden. Het is wat anders als de box dmv elektronica zelf warmte genereert naar de banden en de bandenwarmers.


Dubieus? Misschien, maar de fout ligt enkel en alleen bij de FIA...

Luc

Natuurlijk Razzle, dat is net wat ik bedoel...

Totaal geen verwijt aan Ferrari maar volledig aan de FIA.

Hier bestond de mogelijkheid om te verduidelijken in een kostenbesparende zin maar ze verkozen weer eens om het onduidelijke te laten voor wat het was en nu jagen ze weer eens iedereen op kosten.

Het gaat hem over een verregaande interpretatie van het woord blanket. Een 'klassieke' bandenwarmer wordt vervangen door iets wat er niet meer op lijkt, wat meer kost, wat een totaal andere werking met een totaal ander resultaat....ware het niet heel eenvoudig geweest om te zeggen:
'jongens, deze interpretatie gaat wat ver, laten we het houden voor wat het was, een deken is een deken. punt."

Maar neen, ze gaan weer eens mee in een één richtingsinterpretatie en het gevolg is dat iedereen over een paar weken met dit soort dozen op komt dagen.
Weg de 50 maal 5000 Euro aan bandenwarmers, laten we maar weer eens 50 dozen kopen om ook onze velgen mee op te warmen.
Laten we even een containertje extra kopen om die dingen mee te nemen, laten we een containertje extra boeken om de fly away races te  voorzien van onze dozen....
En dat niet enkel voor het raceteam maar ook voor het testteam natuurlijk....

De FIA heeft in het verleden veel minder ver gaande interpretaties van het reglement niet toegestaan maar ja, toen was max nog niet echt DE max!
mijn gedacht op www.eze.be

Luc

En weet je, ik probeer helemaal Ferrari niet in vraag te stellen over dit issue.

Ik wil alleen maar 'nog' eens een voorbeeld geven dat de FIA de meest bizarre beslissingen neemt en dat die beslissingen meestal (zoniet altijd) bijdragen aan een idee van favoritisme....

Dit geval was heel simpel en heel reglementair op te lossen doordat die dozen er niet enkel compleet anders uitzien en in de verste verte niet gelijken op 'blankets' (in wat voor interpretatie ook, want hoe je het ook draait of keert een 'blanket' is flexibel en neemt de contouren van het onderliggende aan), een totaal andere werking hebben, totaal andere gevolgen hebben...en een nieuwe investering vereisen voor korte duur vermits bandenwarmers vanaf 2008 verboden worden.

Maar neen, de FIA liet betijen en geeft weer eens aanleiding tot een schijn van favoritisme. En daar kan Ferrari niks aan doen, maar de FIA des te meer.

mijn gedacht op www.eze.be

Ferrari 2010

Ik geef jullie helemaal gelijk Luc en Razzle_Dazzle. Maar heeft er iemand een foto van? Ik heb het zelf nog niet gezien op tv ofzo en op foto's van een andere F1 sites nog in het nieuwsbericht van de pits vind ik er een foto van terug. Ik kan me wel wat voorstellen, maar de kans dat datgeen ik me voorstel fout is is wel groot.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Bart VD

This space for rent

Ferrari 2010

Citaat van: Bart VD op 27 juni 2005 - 11:32:40

Mercikes.
Is inderdaad wel een raar zicht, en anders dan ik me voorstelde  :o
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

DerMika

En dan zou men het nog vreemd vinden dat sommige mensen de indruk krijgen dat de FIA Ferrari voortrekt? In deze tijden van gezag-bevestiging door de FIA zijn de controverses van Ferrari (en ELK team heeft intussen zijn eigen controverses) de enige die door de FIA toegelaten worden. Spijtig toch. Het was een goede kans geweest voor de FIA om de fans te tonen dat ze wel degelijk het beste voorhebben met de sport. Maar welke indruk krijgen we nu?

Oh, en ik wil even duidelijk maken dat ik Ferrari hier niets kwalijk neem. Ieder team probeert de regels om te buigen. Alleen krijg je steeds de indruk van "2 maten en 2 gewichten".
The Dude abides

Ferrari 2010

Citaat van: DerMika op 27 juni 2005 - 13:04:03
En dan zou men het nog vreemd vinden dat sommige mensen de indruk krijgen dat de FIA Ferrari voortrekt? In deze tijden van gezag-bevestiging door de FIA zijn de controverses van Ferrari (en ELK team heeft intussen zijn eigen controverses) de enige die door de FIA toegelaten worden. Spijtig toch. Het was een goede kans geweest voor de FIA om de fans te tonen dat ze wel degelijk het beste voorhebben met de sport. Maar welke indruk krijgen we nu?

Oh, en ik wil even duidelijk maken dat ik Ferrari hier niets kwalijk neem. Ieder team probeert de regels om te buigen. Alleen krijg je steeds de indruk van "2 maten en 2 gewichten".
Eeeuh, dit is helemaal geen geval van voortrekken. Lees in de topic van de USGP de laatste pagina eens  ;) Daar is uitgelegd dat ze aan de regels voldoen, aangezien de regels niet echt een vorm ofzo vastleggen, en ze tevens op verschillende manieren kunnen worden opgevat  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

DerMika

Die heb ik gelezen hoor. En dat ze aan de regels voldoen, dat is daar ook in twijfel getrokken. Een doos is volgens mij geen deken.
The Dude abides

Ferrari 2010

Citaat van: DerMika op 27 juni 2005 - 13:33:41
Die heb ik gelezen hoor. En dat ze aan de regels voldoen, dat is daar ook in twijfel getrokken. Een doos is volgens mij geen deken.

Een doos is inderdaad geen deken, maar het is zoals Razzle zegt:
Citaat van: Razzle_dazzle op 27 juni 2005 - 01:09:07
Citaat"f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements."

Juist een interessante uiteenzetting op een ander forum gelezen:

Blanket =

CitaatAnything that covers, conceals or protects: a blanket of snow, a blanket of smoke, a blanket of rubber.

Het woord blanket laat dus wel degelijk ruimte voor iets anders dan een kleedje. Toch vind ik de FIA-interpretatie zeker niet vanzelfsprekend. Als de FIA zou zeggen dat het duidelijk is in de regels dat een kleedje met verwarmingselementen wordt bedoeld dan zouden ze zeker een punt hebben. Probleem is dat nergens in de regels staat dat de blanket in direct contact met de band moet staan, en de winst zit hem nou net in het vermijden van direct contact tussen band en de heating device. Dus of het nou een kleedje is dat de lucht om de band verwarmt, of een metalen box, doet niet zoveel terzake. Als je dan, ervan uitgaande dat met blanket een textielachtig iets wordt bedoeld, ophangt in een metalen box, zou dat wel mogen want een metalen box is immers geen heating device, het voorkomt slechts dat de warmte ontsnapt. Het zou dus zowiezo weinig zinvol zijn van de FIA om hier het woord blanket erg nauw te interpreteren.
vb. Ik heb in mijn huis een verwarming die mijn huis verwarmt. Mijn huis houdt de warmte vast maar verwarmt de ruimte zelf niet. Mijn verwarming warmt alles in huis op en mijn huis houdt de warmte dus vast.
En zo gaat dat met de banden ook. De bandenwarmers warmen de banden en de box zorgt dat de warmte niet onstnapt door het binnen te houden maar het warmt dus zelf niet de banden. Het is wat anders als de box dmv elektronica zelf warmte genereert naar de banden en de bandenwarmers.


Dubieus? Misschien, maar de fout ligt enkel en alleen bij de FIA...

Er staat nergens dat het expleciet dekens moeten zijn. Het is iets dat bedekt, en beveiligd. En dat zijn 2 dingen die bij de vertaling van blanket kloppen.

De FIA had ineens het weerd deken moeten gebruiken, in plaats van een woord waar je verschillende vormen mee kan indekken. Of gewoon maten geven. Het mag zo lang en zo breed zijn, het moet van die stof zijn en het moet zo een verwarmingselementjes bevatten, en er mag een doek van die stof de velg bedekken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.