GP van U.S.

Gestart door Supermariobros, 14 juni 2005 - 08:32:14

« vorige - volgende »

Draco

Feit blijft dat het al een tijdje publiek geheim was wat hij hier nu in de fax stelt.

Net zoals heel het BAR-debacle niet geheel uit de lucht kwam vallen.

Ferrari 2010

Citaat van: Luc op 29 juni 2005 - 12:34:31
Ik denk niet dat we max als onpartijdig moeten beschouwen in deze sport.
Laat staan van op de hoogte van de technologie in gebruik.

En een fax als deze getuigt des te meer dat de man onvoorstelbaar rancuneus is.

Er waren percentsgewijs, tot voor Indy, meer tyre failures of DNF's  bij Bridgestone dan bij Michelin maar daar hoor je max niet over.


Inderdaad, en dat is ook zo. Maar het feit is dat Michelin zei dat ze bocht 13 niet aankonden en dan een nieuwe band zouden laten overvliegen die het dan zou aankunnen en uiteindelijk weer niet. Zo was er ook een band geklapt in bocht 5. De FIA vermoed nu gewoon dat Michelin hen aan het lijntje hield, en dat ze wisten dat die banden van Barcelona ook niet goed waren en ze eigenlijk met die chicane nog niet zouden hebben geraced en dan zouden zijn begonnen over bocht 5. De FIA verdenkt hen gewoon van het boycotten van de GP, en dat ze de schuld wat van hen wilden afschuiven oor voorstellen te doen waarvan ze op voorhand wisten dat ze niet zouden lukken  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Komt daarbij dat het volgende argument vrij goed is:

U klaagde ver bocht 13 en de extreme druk daar. Bocht 13 bestaat daar al 100 jaar, u hebt er al vele malen geracet, kon u deze echt niet simuleren?

Luc

Even vergeten dat het asfalt vernieuwd was sinds een maand en dat Bridgestone via Firestone (één merk) data had van de testen en de race van de Indy 500?

Nogmaals, ik keur Michelin helemaal niet goed, het was gewoon schandalig, maar ik verwijt max heel wat meer dan het verhinderen van het verhinderen van één race. En max' zijn uitspraken sinds de laatste paar maanden (of zijn het al jaren?) zijn niet echt samenhangend en consequent te noemen, en zeker niet te getuigen van kennis ter zake.

En wie is nu zo maxiaans seniel om te geloven dat Michelin bewust een race wil boycotten?
mijn gedacht op www.eze.be

IVY440

#694
Voorlopig komt er nog geen straf voor de Michelin teams:
Citaat van: Racefreaks.nlOp de persconferentie naar aanleiding van de hoorzitting van de World Motorsport Council, heeft FIA-president Max Mosley bekend gemaakt voorlopig geen straffen uit te delen aan de teams die op Michelin banden rijden. Wel zijn de teams schuldig bevonden op twee van de vijf aanklachten, te weten het niet in bezit zijn van geschikte banden en het onrechtmatig weigeren de race aan te vangen. Eventuele straffen zullen pas in september bekend gemaakt worden.

Later meer.

Met andere woorden: als Ferrari het niet haalt op het einde, schrappen we nog de Michelin teams  ::)

*edit: staat nu ook al op grandprix.com
Citaat van: Grandprix.comWorld Council decision

The seven teams are guilty of failing to ensure that they were in possession of suitable tyres for the United States Grand Prix but with strong mitigating circumstances.

They where guilty of wrongfully refused to allow their cars to start the race having regard to their right to use the pitlane on each lap. They where not guilty of refusing to race subject to a speed restriction having regard to the absence of any detailed plan for this.

Not guilty of combining to make a demonstration for the reason that they had hoped to race until the last minute. They where not guilty of failing to inform the stewards of their intention not to start for the same reason.

The World Motorsport Council has decided to adjourn discussion of any penalty until an extraordinary meeting of the WMSC on Sept 14th. The WMSC will also examine what steps have been taken by the seven Michelin teams and their supplier to compensate the Formula 1 fans and repair the damage to the reputation of the Indianapolis Motor Sped at and the image of Formula 1; what steps have been taken by the Michelin teams to ensure that nothing like this ever happens again.

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 29 juni 2005 - 12:40:37
Citaat van: Luc op 29 juni 2005 - 12:34:31
Ik denk niet dat we max als onpartijdig moeten beschouwen in deze sport.
Laat staan van op de hoogte van de technologie in gebruik.

En een fax als deze getuigt des te meer dat de man onvoorstelbaar rancuneus is.

Er waren percentsgewijs, tot voor Indy, meer tyre failures of DNF's  bij Bridgestone dan bij Michelin maar daar hoor je max niet over.


Inderdaad, en dat is ook zo. Maar het feit is dat Michelin zei dat ze bocht 13 niet aankonden en dan een nieuwe band zouden laten overvliegen die het dan zou aankunnen en uiteindelijk weer niet. Zo was er ook een band geklapt in bocht 5. De FIA vermoed nu gewoon dat Michelin hen aan het lijntje hield, en dat ze wisten dat die banden van Barcelona ook niet goed waren en ze eigenlijk met die chicane nog niet zouden hebben geraced en dan zouden zijn begonnen over bocht 5. De FIA verdenkt hen gewoon van het boycotten van de GP, en dat ze de schuld wat van hen wilden afschuiven oor voorstellen te doen waarvan ze op voorhand wisten dat ze niet zouden lukken ;)

Het is niet omdat er in bocht 5 een band geklapt is, dat daar grote problemen waren. Vergelijk het met een emmer: je kan eerst heel lang de kraan volledig open zetten, en op het einde druppelsgewijs. Dat heb je die spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen, maar dan is die druppel niet de grootste oorzaak van het overlopen. Ze heb je hier ook bocht 13 en de rest van het circuit, waarbij de grootste schade wordt toegebracht in bocht 13, maar "de druppel" in dit geval (was het Zonta?) misschien in bocht 5 pas kwam he.

Citaat van: Tim C op 29 juni 2005 - 12:49:01
Komt daarbij dat het volgende argument vrij goed is:

U klaagde ver bocht 13 en de extreme druk daar. Bocht 13 bestaat daar al 100 jaar, u hebt er al vele malen geracet, kon u deze echt niet simuleren?

Dat is zeker een goed argument, en Michelin IS ook in de fout. Maar toch wil ik nog even hierop wijzen, uit een nieuwsbericht van deze site:

CitaatVandaag, dinsdag, heeft Michelin een verklaring afgelegd, waarin de bandenfabrikant toegeeft dat de ingenieurs de druk op de linkerachterband door die bewuste/beruchte bocht zwaar onderschat hebben. Daarbij suggereren ze waarschijnlijk dat verschillende aspecten meespeelden in de verkeerde berekeningen. Hierbij rekenen we de nieuwe regels, de nieuwe aërodynamica van de wagens en de nieuwe asfaltlaag voor 2005.

"Het probleem was dat we de extreme verzwaring voor de banden in bocht 13 in de specifieke context van 2005 onderschat hebben," aldus Pierre Dupasquier.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 29 juni 2005 - 16:04:00
Citaat van: Schumi 2005 op 29 juni 2005 - 12:40:37
Citaat van: Luc op 29 juni 2005 - 12:34:31
Ik denk niet dat we max als onpartijdig moeten beschouwen in deze sport.
Laat staan van op de hoogte van de technologie in gebruik.

En een fax als deze getuigt des te meer dat de man onvoorstelbaar rancuneus is.

Er waren percentsgewijs, tot voor Indy, meer tyre failures of DNF's  bij Bridgestone dan bij Michelin maar daar hoor je max niet over.


Inderdaad, en dat is ook zo. Maar het feit is dat Michelin zei dat ze bocht 13 niet aankonden en dan een nieuwe band zouden laten overvliegen die het dan zou aankunnen en uiteindelijk weer niet. Zo was er ook een band geklapt in bocht 5. De FIA vermoed nu gewoon dat Michelin hen aan het lijntje hield, en dat ze wisten dat die banden van Barcelona ook niet goed waren en ze eigenlijk met die chicane nog niet zouden hebben geraced en dan zouden zijn begonnen over bocht 5. De FIA verdenkt hen gewoon van het boycotten van de GP, en dat ze de schuld wat van hen wilden afschuiven oor voorstellen te doen waarvan ze op voorhand wisten dat ze niet zouden lukken ;)

Het is niet omdat er in bocht 5 een band geklapt is, dat daar grote problemen waren. Vergelijk het met een emmer: je kan eerst heel lang de kraan volledig open zetten, en op het einde druppelsgewijs. Dat heb je die spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen, maar dan is die druppel niet de grootste oorzaak van het overlopen. Ze heb je hier ook bocht 13 en de rest van het circuit, waarbij de grootste schade wordt toegebracht in bocht 13, maar "de druppel" in dit geval (was het Zonta?) misschien in bocht 5 pas kwam he.

Citaat van: Tim C op 29 juni 2005 - 12:49:01
Komt daarbij dat het volgende argument vrij goed is:

U klaagde ver bocht 13 en de extreme druk daar. Bocht 13 bestaat daar al 100 jaar, u hebt er al vele malen geracet, kon u deze echt niet simuleren?

Dat is zeker een goed argument, en Michelin IS ook in de fout. Maar toch wil ik nog even hierop wijzen, uit een nieuwsbericht van deze site:

CitaatVandaag, dinsdag, heeft Michelin een verklaring afgelegd, waarin de bandenfabrikant toegeeft dat de ingenieurs de druk op de linkerachterband door die bewuste/beruchte bocht zwaar onderschat hebben. Daarbij suggereren ze waarschijnlijk dat verschillende aspecten meespeelden in de verkeerde berekeningen. Hierbij rekenen we de nieuwe regels, de nieuwe aërodynamica van de wagens en de nieuwe asfaltlaag voor 2005.

"Het probleem was dat we de extreme verzwaring voor de banden in bocht 13 in de specifieke context van 2005 onderschat hebben," aldus Pierre Dupasquier.
met die druppels heb je gelijk. maar het kan ook zijn dat de banden in bocht 5 ook "beschadigd" worden, misschien niet hard, en het ipv na 10 ronden na 60 ronden begeven. Met druppels alleen gaat je emmer na een tijd ook overlopen hé  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Ja inderdaad, maar dan is het maar de vraag hoe groot de druppels waren buiten bocht 5, en hoe groot de druppels zouden worden in het aanremmen van de chicane.

Maar waar discussiëren we toch over, iedereen is het erover eens dat Michelin in de fout is gegaan. We moeten alleen nog officieel weten wat de resultaten worden van de Wereldsportraad.

razzle_dazzle

Zwijg mij over druppels hé!!! Mijn examens zijn eindelijk gedaan, 3 weken lang saaie cursussen in tropische temperaturen moeten trotseren en dan begint het zeikweer opnieuw. Het is allemaal de schuld van Michelin zeg ik u  >:(.

Ferrari 2010

Citaat van: Razzle_dazzle op 29 juni 2005 - 16:35:28
Zwijg mij over druppels hé!!! Mijn examens zijn eindelijk gedaan, 3 weken lang saaie cursussen in tropische temperaturen moeten trotseren en dan begint het zeikweer opnieuw. Het is allemaal de schuld van Michelin zeg ik u  >:(.
Alsof het weer hier anders was/is  ;) ;D ;D ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Razzle_dazzle op 29 juni 2005 - 16:35:28
Zwijg mij over druppels hé!!! Mijn examens zijn eindelijk gedaan, 3 weken lang saaie cursussen in tropische temperaturen moeten trotseren en dan begint het zeikweer opnieuw. Het is allemaal de schuld van Michelin zeg ik u >:(.
De studenten hebben anders nog vrij veel geluk gehad met het examenweer vind ik, voor mij was het maar enkele dagen warm, en in het begin van de reeks was het droog, niet warm en niet koud.

Back on-topic?

Luc

Ontopic....

De Raad vond dat de FIA voldoende had aangetoond dat de teams geen geschikte reserveband bij hadden, ondanks dat ze daartoe verplicht zijn volgens de reglementen.

Lees ik op de site, echter, er is nergens sprake in de reglementen van een 'reserveband'.

Misschien moet dat artikeltje toch iets aangepast worden?
mijn gedacht op www.eze.be

Tim C

<= leer het te gebruiken...

Mikacouli

CitaatBarrichello said Brawn's instruction to drop the revs in the latter portion of the US grand prix didn't make sense. "They said we needed to save the engine, but I did not see the reason," he remarked.


But Rubens declined to aim fire at Schumacher's move on the exit of the Indianapolis pitlane. "I would have done the same thing," Barrichello insisted. "We have never been 'friends' friends. On the track it's each one for himself and God for all," Barrichello - also revealing that Michael may not get an invite to his traditional Sao Paulo barbeque in September - added.

Nuja, dit vind ik gewoon te belachelijk voor woorden ::) Ik hoor het al voor me "You have to save the engine, do not pass michael for the championship!"

En dat Rubens en Michael geen goede vriendjes zijn lijkt me nu wel duidelijk. Maar dat hoeft ook niet, jammer alleen dat ze het niet op de baan mogen uitvechten.

Ferrari 2010

Citaat van: Mikacouli op 30 juni 2005 - 12:56:20
CitaatBarrichello said Brawn's instruction to drop the revs in the latter portion of the US grand prix didn't make sense. "They said we needed to save the engine, but I did not see the reason," he remarked.


But Rubens declined to aim fire at Schumacher's move on the exit of the Indianapolis pitlane. "I would have done the same thing," Barrichello insisted. "We have never been 'friends' friends. On the track it's each one for himself and God for all," Barrichello - also revealing that Michael may not get an invite to his traditional Sao Paulo barbeque in September - added.

Nuja, dit vind ik gewoon te belachelijk voor woorden ::) Ik hoor het al voor me "You have to save the engine, do not pass michael for the championship!"

En dat Rubens en Michael geen goede vriendjes zijn lijkt me nu wel duidelijk. Maar dat hoeft ook niet, jammer alleen dat ze het niet op de baan mogen uitvechten.
Eeeuh, bij mijn weten hebben ze het wel op de baan mogen uitvechten. Tot voor de 2de pitstop is er nooit iets gezegd. Maar dan kwam MS terug voor RB, Todt of iemand anders waarschuwde dat hij wel beide wagens heel aan de finish wilde, dat is begrijpelijk.
De motor moet 2 races meegaan. Als jij teambaas bent, en je ziet dat je ene rijder de andere aan het opjutten is, ze beide alles aan het geven zijn en je betwijfelt dat als ze zo tot het einde rijden de motor volgende GP nog een sterke race kan rijden zonder te ploffen. Zou jij je rijders dan niet vragen om te minderen? Als je toch weet dat RB MS waarschijnlijk niet voorbij zou zijn gegaan, en het dus uiteindelijk enkel krachtverspilling is?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.