GP van U.S.

Gestart door Supermariobros, 14 juni 2005 - 08:32:14

« vorige - volgende »

McLaren_über_alles

Michelin start vandaag niet zonder chicane

 
Om er toch maar zeker van te kunnen zijn om straks te kunnen racen heeft Michelin nógmaals gevraagd een chicane aan te leggen in bocht 13.
In een officieel schrijven aan de FIA wil de bandenfabrikant dit afdwingen, maar de FIA bezwijkt niet voor de verzoeken van Michelin. Michelin laat weten dat zij niet zullen rijden, als er geen verandering aan het circuit gemaakt zullen worden.

De FIA laat in een reactie weten:

"Geachte heer Dupasquier,
Geachte heer Shorrock,

Bedankt voor uw brief van vandaag.

Zoals al eerder uitgelegd in onze brief van vanochtend, zullen uw teams langzamer moeten rijden in bocht 12/13, banden gebruiken die niet gebruikt zijn in de kwalificatie (wat zal leiden tot een penalty) of vaker wisselen van band (als dit om veiligheidsredenen gaat).

Het is aan hen om een beslissing te nemen, wij hebben daar niets aan toe te voegen.

Vriendelijke groet,

Charlie Whiting

Daarmee kunnen we tot de conclusie komen dat er vanavond maar 6 wagens aan de start zullen staan. Alle andere teams zullen geadviseerd worden zich terug te trekken en niet te rijden tijdens de Grand Prix van Amerika.

Het begint een beetje op een soap te lijken waar binnen nu en 20.00 uur de ontknoping van zal komen. We blijven je op de hoogte houden.

Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Jasper

Bron?

Het beste lijkt me dat alle Michelin-rijders nieuwe banden steken, hiervoor een stop&go of wat dan ook krijgen, en dan maar proberen de verloren 25 seconden van de stop&go en de 20-25 seconden van de pitstop terug goed te maken, waarvoor ze dus geen risico gaan nemen...

mike

#212
Citaat van: Kimi_über_alles op 19 juni 2005 - 17:53:24

Daarmee kunnen we tot de conclusie komen dat er vanavond maar 6 wagens aan de start zullen staan. Alle andere teams zullen geadviseerd worden zich terug te trekken en niet te rijden tijdens de Grand Prix van Amerika.

Het begint een beetje op een soap te lijken waar binnen nu en 20.00 uur de ontknoping van zal komen. We blijven je op de hoogte houden.

6 wagens is formeel niet genoeg om te starten, tenzij de FIA daar wegens overmacht een uitzondering op maakt, dus ik denk dat Michelin op dit moment poker speelt: ze willen de hele race laten afgelasten, maar willen dat zo niet zeggen. Op die manier verliezen ze alvast geen punten in de WK standen.

Maar als Michelin op die manier denkt het probleem op te lossen zijn ze slecht bezig. Als ik de FIA ben, dan wordt er een race gereden met 6 wagens (plus die Michelin klanten die het er toch op wagen, want er zijn punten voor de eerste acht, dus zelfs als je heel traag rondrijdt maak je nog steeds een kans op buit, temeer daar enkele van de Bridgestone teams wel erg traag zijn en een tendens hebben om de meet niet te halen). OK, dat wordt niet de mooiste race, ook al omdat er van die 6 maar 2 een kans maken om te winnen, maar dan krijgen de kijkers toch nog iets en (vooral) dan wordt Michellin gestraft voor hun onkunde.

Nog een leuke: De mensen die vandaag niet rijden en die aan hun 2e GP met dezelfde motor toe zijn, moeten die in Frankrijk nog steeds deze motor gebruiken?

mike

Citaat van: Jasper op 19 juni 2005 - 18:04:51
Bron?

Het beste lijkt me dat alle Michelin-rijders nieuwe banden steken, hiervoor een stop&go of wat dan ook krijgen, en dan maar proberen de verloren 25 seconden van de stop&go en de 20-25 seconden van de pitstop terug goed te maken, waarvoor ze dus geen risico gaan nemen...

Dat laatste kan natuurlijk enkel als de Barcelone banden op tijd aangekomen zijn. Iemand een idee waar die nu zitten?

Jasper

Over die motoren: dat zou me grondig verbazen want het resultaat van deze GP is dat ze geen punten pakken dus dan denk ik niet dat ze in Frankrijk ook nog eens met een gebruikte motor moeten rijden...
Aan de andere kant kan je stellen dat ze gewoon niet deelgenomen hebben aan de race, hoewel ze op vrijdag en zaterdag wel gereden hebben...

Jasper

Citaat van: mike op 19 juni 2005 - 18:08:00
Citaat van: Jasper op 19 juni 2005 - 18:04:51
Bron?

Het beste lijkt me dat alle Michelin-rijders nieuwe banden steken, hiervoor een stop&go of wat dan ook krijgen, en dan maar proberen de verloren 25 seconden van de stop&go en de 20-25 seconden van de pitstop terug goed te maken, waarvoor ze dus geen risico gaan nemen...

Dat laatste kan natuurlijk enkel als de Barcelone banden op tijd aangekomen zijn. Iemand een idee waar die nu zitten?
Volgens mij is er tijd genoeg om van Frankrijk naar de USA gevlogen te zijn, maar ze moeten natuurlijk eerst nog op het vliegtuig geraken natuurlijk...

mike

Zopas gehoord op Antenne 2: de FIA zou rond 18:45 Belgische tijd de finale knoop doorhakken. Welke knoop er precies op tafel ligt, zei de reporter in kwestie (die overigens niet ter plaatse maar in Le Mans was en zijn info bij de Michelin mensen aldaar haalde) er niet bij.

Tim C

Wat een soap is dit aan het worden?

Het kan toch niet dat als de GP wordt afgelast, of zelfs als hij doorgaat, dat Michelin hier ongestraft mee kan wegkomen?

Sinister -D-

Stel (ik denk maar wat) mochten de Michelin teams niet starten, en de Bridgestones wel. Mochen die dan hun derde rijder inzetten met de derde wagen? Zodat de grid toch wat gevulder is? Of moet dit op voorhand van het weekend al bekend zijn willen deze jongens mogen rijden?

Zou wel goeie zijn, 2 Nederlanders op de grid die bestaat uit 9 wagens.

Tim C

Stel, heb je dan een race?

Sinister -D-



CitaatMichelin zal de zeven Formule 1-teams die zij voorziet van banden niet laten racen vandaag in Indianapolis. Dit liet Michelin weten in reactie op een bericht dat de FIA naar Michelin stuurde. In dat bericht liet de FIA weten dat Michelin niet met nieuwe banden hoeft te komen voor de race en dat er geen chicane in de laatste bocht van het circuit gemaakt wordt.

Dus als Michelin zegt er wordt niet gereden met onze banden dan mag dat ook niet? Lijkt me sterk, tis toch de keus aan een team om dat te doen, of niet? Of heeft Michelin het recht om de banden van de auto te halen als deze in het Parc Ferme staat?

Tim C

Nee, ze zijn verplicht hun klanten te adviseren hoe het product veilig te gebruiken. Stel dat iedereen nu toch zou starten, en er gebeurt er crash hoeft Michelin niet naar de rechtbank te gaan om het uit te leggen want de teams hebben het product niet gebruikt zoals Michelin het voorschraf, namelijk niet...

jandr

#222
Citaat van: Schumi 2005 op 18 juni 2005 - 08:53:36
En mooi dat plaatje van Michelin voor de linkervoorband, nog wat extra reclame maken dat het echt wel hun banden zijn die zo mooi klappen  ;D ;D ;D ;D ;D

Citaat van: jandr op 17 juni 2005 - 23:30:59
Zoals ik deze week al zei, we gaan nog wa zien gebeuren met die banden... Ik denk dat we er mee moeten rekening houden dat ze ofwel de race gewoon afgelasten of ergens een chicane plaatsen op recht stuk tegen zondag.

Dit is onverantwoord.


Onverantwoord? Ik denk het niet, zondag wordt het bij mijn weten ook niet zo warm als vandaag, en Ralf reed misschien op banden die ze in de race niet gaan gebruiken. Ze vinden wel een compound dat niet ploft.
Is er trouwens al een Brigestone geklapt? Indien niet kan het een mooie uitslag worden:
1) Schumi
2) Rubens
3) Kimi (jah, die heeft zen lesje geleerd en pit voortaan nog voordat de band of de ophanging het begeeft  ;D ;D ;D)
4) Albers
5) Frieschacher
6) Karthikeyan
7) Monteiro

De rest: DNF: Tire prob's


Profetische woorden?  :D

Sinister -D-

Citaat van: Tim C op 19 juni 2005 - 18:25:44
Stel, heb je dan een race?

Zie het al voor me, Doornbos wordt beschoudt als de snellere Jordan coureurs, Jordan is in de basis nog sneller dan Minardi. Doornbos achter MS en RB op het podium in zijn eerste GP.

McChouffe

Citaat van: Sinister op 19 juni 2005 - 18:22:05
Stel (ik denk maar wat) mochten de Michelin teams niet starten, en de Bridgestones wel. Mochen die dan hun derde rijder inzetten met de derde wagen? Zodat de grid toch wat gevulder is? Of moet dit op voorhand van het weekend al bekend zijn willen deze jongens mogen rijden?

Zou wel goeie zijn, 2 Nederlanders op de grid die bestaat uit 9 wagens.

3 Ferrari's op het podium  :D

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.