De Europese grondwet

Gestart door Jasper, 02 juni 2005 - 18:03:36

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Ramses op 05 juni 2005 - 13:17:53
Ze hebben amper macht? Hmm, kijk eens naar de zetelverdeling, Polen heeft er ongeveer evenveel als Frankrijk, landen als Slovenië evenveel als België. De macht is evenredig verdeeld per aantal inwoners.

En de voorwaarden zijn wel uitgebreid, het gaat over het rechtssysteem, subsidies voor landbouw, sociale zekerheid, begrotingstekorten, arbeidsomstandigheden, politie, justitie, institutionele hervormingen, enz...

Feit is wel dat de opvolging van de voorwaarden niet altijd even strikt gebeurde.
Ja, maar die 2 landen zijn nu wel lid hé. Hadden ze evenveel macht voor ze lid waren? Die zetelverdeling van jouw gaat over de EU veronderstel ik, dus voor ze in de EU waren hadden ze die zetels niet. Nu wel. Hebben ze dan voordeel gehad bij het aansluiten? ja, uiteraard zou ik denken, nu hebben ze in de EU-landen ook iets te zeggen.
Kan zijn dat ik het verkeerd voor heb, maar dan moet je me het toch maar eens uitleggen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ramses

Jij zegt:
Citaatze hebben amper macht, en helemaal niets te zeggen als het er op neer komt.

En ik probeer je van het tegendeel te overtuigen ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Ramses op 05 juni 2005 - 13:31:24
Jij zegt:
Citaatze hebben amper macht, en helemaal niets te zeggen als het er op neer komt.

En ik probeer je van het tegendeel te overtuigen ;)
en toch kan ik niet volgen  :-\ :-\ :-\
Zolang ze geen lid zijn hebben ze toch daadwerkelijk niet veel macht?  :-\ :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ramses

Ik dacht dat je het had over macht binnen de Europese Unie; als ze al lid zijn.

Ferrari 2010

Citaat van: Ramses op 05 juni 2005 - 13:37:35
Ik dacht dat je het had over macht binnen de Europese Unie; als ze al lid zijn.
neeej,
ik had het erover dat de landen die lid willen worden niet afgeschrikt zouden worden als er een Europese grondwet zou komen. En dus ondanks die wet nog steeds lid zouden willen worden.  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Waarschijnlijk zal het voor die landen inderdaad niet veel uitmaken of er een grondwet bestaat of niet, maar ze moeten er zich wel nillens willens naar schikken als ze lid willen worden. Dat zal echter niet het grootste probleem vormen.

Maar mijn punt tegenover Martin was: wat heeft de grondwet er nu mee te maken dat er Oost-Europese landen bijkomen? Om maar aan te tonen dat het overgrote deel van de nee-stemmers eigenlijk kleindenkende ontevreden burgers zijn met een idee-fictische angst voor Europa.

Tim C

Ik wil er trouwens even op wijzen dat de Neen van Frankrijk en Nederland direct in de kaarten speelt van de nieuwe lidstaten. Zij waren namelijk niet echt voorstander van de tekst, en zijn ook de reden waarom de onderhandelingen over de tekst zo lang duurden...