GP van Canada

Gestart door Ferrari 2010, 05 juni 2005 - 10:25:45

« vorige - volgende »

Vulture

De race dreigde saai te worden toen de 2 Renaults wegreden van de rest.
Maar toen kwam het offensief van McLaren, spijtig dat het offensief niet doorgezet kon worden, kon een spannende strijd geweest zijn  :(
Close The World, Open The Next..

FerrariMan

#181
Net een goeie quote van Todt gelezen over Massa;

"I see that Massa has been finishing fourth, in front of much stronger teams, and I never read a word about that because people say that it is my son who is running his career, so that's why he's driving the car."

Grappig uithaal naar iedereen die Massa afdoet als een 'beschermde Todt-soort' :)

Plus een rare uitspraak van Button:
CitaatJenson Button admitted here Sunday that he was happier to crash out of the Canadian Grand Prix than to hand his potential podium finish to World Champion Michael Schumacher.

Button has struggled this season and is yet to pick up a point after he buckled under pressure from Ferrari driver Schumacher and hit the wall at the final corner on the 46th lap of the 70-lap race. But the Briton, who started the race from pole position, insisted:

"It has been a disappointing end to what has been a very encouraging weekend, but I'd rather crash in third than finish fourth really.

"It was completely my mistake. I went pretty wide and I thought I've got to try and get round the corner. I hit the kerb pretty hard and I bounced across the circuit. I didn't hit the wall that hard but it ripped the tyre off," added the British driver.

Button was undone by a new tall kerb on the inside of the final corner, which he dismissed as harmless on the Thursday before the race, and admitted he could do nothing about the accident once he made the mistake.

"I was going to hit the wall as soon as I hit that kerb because I didn't have any wheels on the circuit," he said. "It jumped off the kerb and landed and I thought it was okay and then I lost all grip.

"Michael behind me was pushing me pretty hard and I should have gone across the green stuff but I thought if I did that I would have to let Michael pass and I didn't want to do that."
Dus liever nul punten in plaats van vijf? Rare kerel.

jandr

Ik ben een beetje geschokt van het feit dat Raikkonen Master verslag zit uit te brengen van een site tijdens de race (wss f1.com?) jullie weten toch dat onze vrienden van de RTBF de race LIVE uitzonden??? Buiten het gepraat van Olivier Panis tijdens de Pit Radio's was het een prima uitzending!

Jasper

Citaat van: mike op 12 juni 2005 - 22:38:44
Citaat van: Mikacouli op 12 juni 2005 - 21:51:11
Coulthard inhalen deed ie al niet doordat DC al gedubbeld was dus dat was terecht van Montoya. Het is wel frustrerend want het kon een 1-2 geworden zijn. Aan de andere kant ben ik zeer tevreden met de uitslag mede door de opgave van Alonso.

Gedubbeld of niet doet niet te zake. De safety car moet de leider "oprapen" (zie discussie in ander topic) waarna de rest moet aansluiten "as they are". Als de leider net voor de safetycar fase iemand gedubbeld heeft, dan blijft die gedubbelde in "tweede" positie tot aan de restart, en moet hij de echte tweede niet voorbij laten, noch mag die echte tweede dat afdwingen. Dat is overigens wat we in Monaco te zien kregen: MS op de "tweede plaats", maar eigenlijk op een volle ronde achterstand.
Maar op het moment dat JPM de witte lijn uitkwam, en die witte lijn is het punt waarop geen onderscheid meer bestaat tussen pitlane en echte baan, was hij vóór DC en moet die eigenlijk eveneens gestraft worden voor inhalen achter de SC, wat dus niet gebeurd is.

Jasper

Citaat van: Tim C op 12 juni 2005 - 23:11:28
Citaat van: BenedictusXVII op 12 juni 2005 - 23:10:18
Op die manier is Montoya op voorhand toch al zeker zijn P1 kwijt??
Verdoken teamorders...
Inderdaad, dit had ik al door toen ik hoorde dat Kimi binnen stond en JPM niet, ze hadden best beiden tegelijk laten binnenkomen want dan zou KR slechts enkele seconden verliezen door het wachten, maar zijn voorsprong op MS was op dat moment 26 seconden.

Jasper

Citaat van: jandr op 13 juni 2005 - 13:38:25
Ik ben een beetje geschokt van het feit dat Raikkonen Master verslag zit uit te brengen van een site tijdens de race (wss f1.com?) jullie weten toch dat onze vrienden van de RTBF de race LIVE uitzonden??? Buiten het gepraat van Olivier Panis tijdens de Pit Radio's was het een prima uitzending!
Raikko had geen tv en volgde dus via internet maar dan nog is het verdorie niet nodig om 13 posts tijdens de race te plaatsen om verslag uit te brengen voor de iedereen (=niemand) die online zit, want iedereen kijkt toch live naar de race, en wie niet gekeken heeft, zal het verslag op de site wel lezen. ::)

Soit, mijn visie over de race: we hadden een spetterend duel kunnen krijgen tussen beide Renaults en beide McLarens, en ik lach Alonso echt wel uit: als hij lacht met Kimi in Europa, lach ik als hij uitvalt door een stomme fout. Hij kon de druk van JPM blijkbaar even niet aan. :)
Fisico is weer enórm spijtig maar ik denk niet dat hij JPM voor was kunnen blijven.
Montoya heeft een goede race gereden en eindelijk bewezen dat hij wél goed rijdt bij McLaren, want we kunnen onmogelijk ontkennen dat hij al veel pech heeft gehad dit seizoen. Het rode licht had hij moeten zien, maar dit is geen zwarte vlag waard vind ik, dat vind ik echt enorm sterk overdreven, een stop and go was op z'n plaats geweest.
Schumi kon Kimi bijhouden, knap, maar alleen omdat die problemen had aan z'n stuur.

Man van de race: ongetwijfeld Rubens Barrichello, vanuit de pits naar een morele 8ste plek (uitvallers: 2 Renaults, 1 Mac, 1 BAR, 1 Toyota) is een zeer knappe prestatie, en toch ook wel Felipe Massa, die uiteraard ook wel geluk heeft gehad maar met de Sauber een vierde plaats heeft kunnen halen, wat sowieso een knappe prestatie is.

Zoals Mikacouli al zei: Williams viel écht wel tegen. Spijtig voor Heidfeld want ik ben toch een klein beetje een fan van hem (meer dan van Webber alleszins).

Ferrari is nog niet terug maar komt wel dichterbij, ze hadden nog 'maar' een halve minuut achterstand op Montoya, maar de betrouwbaarheid was er deze race wel en ze bleven gespaard van pech. Jammer genoeg is er nu maar één week tussen de twee GP's, en ik wou dan zeggen: "binnen 3 races staan er terug", maar tussen Silverstone en Magny Cours is er ook maar één week. In Duitsland zal Ferrari definitief terug zijn, dat is mijn pronostiek.

FerrariMan

Citaat van: Jasper op 13 juni 2005 - 14:10:44Het rode licht had hij moeten zien, maar dit is geen zwarte vlag waard vind ik, dat vind ik echt enorm sterk overdreven, een stop and go was op z'n plaats geweest.
Volgens de FIA kreeg hij zwart ondermeer voor het negeren van de lichten plus het voorbijgaan van DC en de plaats niet terug te geven. Dit zijn twee enorme fouten op nog geen 20 seconden tijd. Het feit dat hij de plaats niet terug gaf aan DC is nog het strafst van alles, een piloot op dat niveau moet de regels toch kennen? En anders moet McLaren hem dit laten weten. De FIA liet ook weten dat men in Monaco als een extra waarschuwing aan JPM had gegeven dat ze de volgende keer nog harder zouden optreden indien hij de veiligheid nogmaals in gedrang zou brengen. Daarom hebben ze onmiddelijk zwart bovengehaald, ze kunnen moeilijk alle redenen in dat vakje onder in gaan proppen hé.  :)

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat McLaren niet ingreep en hem toch minstens liet weten niet in te halen tijdens de SC periode. Dat ze de lichten missen, tja,...we zien het niet alle dagen zeg maar.

Straf was dus meer dan terecht.

Jasper

Op het beeld in de herhaling was duidelijk te zien dat JPM voor DC was op het moment dat hij over de witte lijn reed, en dus was het DC die inhaalde, en niet JPM, en moet zodoende DC gestraft worden voor inhalen achter de SC, maar hij gaf z'n plaats terug dus is dat al geen probleem meer, en moet JPM enkel gestraft worden voor het negeren van de rode lichten, dus een stop&go, maar toch geen diskwalificatie?

Trouwens, moet je mij uitleggen, als je geest van de regels bekijkt, wat er gevaarlijk was/is aan op dat punt inhalen achter de SC. DC twijfelde trouwens zelf en vertraagde, wat wil je, dat heel het pakt dan mee vertraagt?

FerrariMan

Citaat van: Jasper op 13 juni 2005 - 14:23:38
Op het beeld in de herhaling was duidelijk te zien dat JPM voor DC was op het moment dat hij over de witte lijn reed, en dus was het DC die inhaalde, en niet JPM, en moet zodoende DC gestraft worden voor inhalen achter de SC, maar hij gaf z'n plaats terug dus is dat al geen probleem meer, en moet JPM enkel gestraft worden voor het negeren van de rode lichten, dus een stop&go, maar toch geen diskwalificatie?

Trouwens, moet je mij uitleggen, als je geest van de regels bekijkt, wat er gevaarlijk was/is aan op dat punt inhalen achter de SC. DC twijfelde trouwens zelf en vertraagde, wat wil je, dat heel het pakt dan mee vertraagt?
Raar, ik dacht dat DC wat voor hem zat op de lijn. Kan zijn hoor, maar ik kan geen foto's vinden.

Tim C

DC zat voor hem toen hij de straat "uitreed" maar dan heb je nog een vijftigtal meter lijn te gaan. Op het moment dat de lijn stopt was hij er voorbij. Dus het is voor interpretatie vatbaar, zoals Panis gisteren op de RTBF zei, waar de pit stopt...

sledge

Niet dat het allemaal wat uitmaakt, want op het moment dat Montoya DC inhaalt, zou hij eigenlijk nog in de pits moeten staan. Dus montoya was zowieso in fout. Of een Dq te zwaar is? Eerst vond ik van wel, maar later bezien, is het gewoon correct. Je kunt niet zomaar een rood licht negeren, de baan opgaan terijl het niet mag, en een andere rijder opzij drukken omdat je hem voorbij wil.
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

Jasper

...dus geef je hem een stop&go.

Citaat van: Tim C op 13 juni 2005 - 15:04:56
DC zat voor hem toen hij de straat "uitreed" maar dan heb je nog een vijftigtal meter lijn te gaan. Op het moment dat de lijn stopt was hij er voorbij. Dus het is voor interpretatie vatbaar, zoals Panis gisteren op de RTBF zei, waar de pit stopt...

Waar de pitlane stopt is niet voor interpretatie vatbaar: als een rijder de witte lijn niet mag overschrijden, is dat omdat hij zich in de pitlane bevindt, wanneer de witte lijn stopt, stopt de pitlane. De vraag is of JPM al dan niet voorbij DC was bij het moment dat hij over de witte lijn reed, en ik denk het wel. Dus valt het argument 'inhalen bij SC' weg, en dan vind ik een zwarte vlag zeker te zwaar. Met een stop&go had hij trouwens ook veel verloren omdat iedereen nog dicht bij mekaar zat na de SC-situatie, en de straf pas toegekend werd toen die situatie gedaan was.

FerrariMan

PS Jasper, als volgende week MS 10 punten scoort en Kimi & Fonzie 0, ga je dan alvast een paar schoenen klaarzetten  ;) :)

Tim C

Citaat van: Jasper op 13 juni 2005 - 15:36:23
Waar de pitlane stopt is niet voor interpretatie vatbaar: als een rijder de witte lijn niet mag overschrijden, is dat omdat hij zich in de pitlane bevindt, wanneer de witte lijn stopt, stopt de pitlane.
Kan tenzij je zegt dat de witte lijn net is als een invoegstrook bij een autostrade waar je "op gang" moet komen in dat geval zit je al op de baan.

Het is echt voor interpretatie vatbaar, maar mijn woord moet je niet geloven. Alleen denk ik dat een oude rot als Panis weet waarover hij spreekt...

Alan Blues

Best wel een leuke race. Geen moment in slaap gevallen!  8) 8)