Examens...

Gestart door Racegirl, 01 juni 2005 - 23:13:24

« vorige - volgende »

Juan

Citaat van: Jasper op 10 juni 2005 - 13:54:52
Ik leer ook wiskunde op de dag voor het proefwerk, maar volgend jaar in de 8 uur zal dat wel niet meer aan te raden zijn vrees ik.
Idd, dat wordt zeer veel wiskunde, heb het zelf 2 jaren gedaan. Maar ik moet zeggen dat als je graag wiskunde doet en je kan het goed, dan is het niet zo moeilijk zoals de meesten denken.
Ik heb wel geleerd dat je vanaf het 5e op voorhand moet beginnen leren, want anders kan het zich nogal opstapelen in juni :-)

Vandaag 1/4 van de examenperiode erop zitten, nog 9 dagen te gaan...

Ik heb trouwens de knoop doorgehakt: ik zal volgend jaar naar Leuven komen om Burgerlijk Ingenieur te gaan studeren. Normaal heb ik mijn kot op, ik dacht, Studentenwijk Arenberg
Juan

Juan

Citaat van: Schumi 2005 op 10 juni 2005 - 17:53:42
als ik 1 blad voorbereiding aan een examen heb dan is het op.
Je hebt dan toch nog meer dan mij :D
Juan

razzle_dazzle

Als je in het middelbaar zit, heb je altijd nog een zekere voeling met het vak. Jullie krijgen nog toetsen voor jullie dagelijks werk en dus moet je het wel af en toe leren. Als je dan een dag op voorhand moet beginnen leren, gaat het nog redelijk vlot omdat je die leerstof toch al eens doorgenomen hebt, hetzij voor een toets hetzij om oefeningen in de klas te maken. Maar als je in het hoger zit en je moet je boeken nog uit het plastiek halen enkele dagen voor het examen dan weet je pas wat uitstellen tot de laatste minuut is ;).

Doefie

Klinkt misschien raar, maar ik ben het leren gewoon verleerd. Ik onthou dingen waarmee ik bij wijze van spreken elk uur mee bezig ben, maar dat leren we dan wel niet op school ::) Daarmee dat ik nooit op voorhand kan leren, en begin er dan meestal ook maar de namiddag (soms avond) voor het examen met mijn boeken open te slaan... Anderen maken daar meer problemen van dan ikzelf ???
Ik heb veel vakken waar ik gewoon niet voor leer en nog +70% haal (Engels 85, geschiedenis 87, godsdienst 73 ofzo, labo fysica en chemie 85 ongeveer). Of het nu is of ik het kan of niet, weet ik veel. Kan ook gewoon geluk zijn dat de leerkracht net de dingen vraagt die ik kan.

Citaat van: Jasper op 09 juni 2005 - 22:10:02Ik. :-\ Ik heb graag een rapport dat vrij is van 'grijze vakjes' (=buizen) en ik ga natuurlijk ook voor een hoog eindtotaal. :P

Wat ik niet snap is mensen die uren leren aan wiskunde, waar ik drie kwartier of maximum 1 uur aan bezig ben en nog een examen kan afleggen met één enkele fout (geen 100% :().

Iemand die altijd het hoogste wilt halen noemen wij bij ons een strevertje ;) Vraagje, aanziet gij geschiedenis dan ook als een blokvak?

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 10 juni 2005 - 18:51:25
Klinkt misschien raar, maar ik ben het leren gewoon verleerd. Ik onthou dingen waarmee ik bij wijze van spreken elk uur mee bezig ben, maar dat leren we dan wel niet op school ::) Daarmee dat ik nooit op voorhand kan leren, en begin er dan meestal ook maar de namiddag (soms avond) voor het examen met mijn boeken open te slaan... Anderen maken daar meer problemen van dan ikzelf ???
Ik heb veel vakken waar ik gewoon niet voor leer en nog +70% haal (Engels 85, geschiedenis 87, godsdienst 73 ofzo, labo fysica en chemie 85 ongeveer). Of het nu is of ik het kan of niet, weet ik veel. Kan ook gewoon geluk zijn dat de leerkracht net de dingen vraagt die ik kan.

Citaat van: Jasper op 09 juni 2005 - 22:10:02Ik. :-\ Ik heb graag een rapport dat vrij is van 'grijze vakjes' (=buizen) en ik ga natuurlijk ook voor een hoog eindtotaal. :P

Wat ik niet snap is mensen die uren leren aan wiskunde, waar ik drie kwartier of maximum 1 uur aan bezig ben en nog een examen kan afleggen met één enkele fout (geen 100% :().

Iemand die altijd het hoogste wilt halen noemen wij bij ons een strevertje ;) Vraagje, aanziet gij geschiedenis dan ook als een blokvak?
Eeeuh, ik wil ook altijd graag het meeste halen, maar ben alles behalve strever hoor. Als je iets goed kan wil je er de beste in zijn, dat is de perfectie willen benaderen  ;) :D. Ik leer alles behalve het meeste van mijn klas, reken mij maar nbij degenen die het minste leren voor examens. Diegene die maanden op voorhand beginnen om dan te proberen de slimste te evenaren, die noem ík strevers  ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

#35
Weet je Doefie, dat is nu waar ik het schijt van krijg he. Iemand die goed kan sporten, goed kan tekenen, goed muziek kan spelen, weet ik veel, daar zegt iedereen tegen: "waw cool gij zij kei goe" en zo. Als iemand slim is echter, is het een strever die uren achter de boeken zit. Dat hij misschien gewoon een olifantengeheugen heeft, dat is nooit een optie. Goede punten = strever. Het bewijs dat ik geen strever ben is dat ik enkele jaren geleden 30ste was bij een spelwedstrijd over heel Vlaanderen, vorig jaar 23ste bij die zelfde wedstrijd (altijd per leeftijdscategorie) en dit jaar bij de laatste 67 man zat van de Junior Wiskunde Olympiade, waar 12.000 deelnemers waren. Dat zijn dus allemeel dingen waar je NIET voor leert.

Maar nee, ik ben een strever.

Als ik in een Grieks-Latijn-wiskunde 85% kan halen in het totaal, wat weerhoudt mij ervan om dat te doen? Als ik telkens kan gaan voor 100% voor wiskunde, al zat ik er op één keer na telkens nipt naast, wat weerhoudt mij daarvan? En als ik een buizenvrij rapport wil (want nee, bij ons op school haal je geen 75% voor godsdienst als je er niet voor leert, hier haal je 65% als je er wel voor leert), wat is dan het probleem?

De mensen die bij ons op school anderen uitkakken voor strever zijn eigenlijk doorgaans de johnen die zelf geen goede punten halen maar minstens even veel leren als ik en blijkbaar met een bepaald pak opgekropte frustratie zitten. Ik hoop dat jij niet zo iemand bent...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 10 juni 2005 - 20:48:35
Weet je Doefie, dat is nu waar ik het schijt van krijg he. Iemand die goed kan sporten, goed kan tekenen, goed muziek kan spelen, weet ik veel, daar zegt iedereen tegen: "waw cool gij zij kei goe" en zo. Als iemand slim is echter, is het een strever die uren achter de boeken zit. Dat hij misschien gewoon een olifantengeheugen heeft, dat is nooit een optie. Goede punten = strever. Het bewijs dat ik geen strever ben is dat ik enkele jaren geleden 30ste was bij een spelwedstrijd over heel Vlaanderen, vorig jaar 23ste bij die zelfde wedstrijd (altijd per leeftijdscategorie) en dit jaar bij de laatste 67 man zat van de Junior Wiskunde Olympiade, waar 12.000 deelnemers waren. Dat zijn dus allemeel dingen waar je NIET voor leert.

Maar nee, ik ben een strever.
bij de laatste 67?  :o :o :o :o
Amaai, ik had 32 punten  ;D ;D Maarjah, ik had dan ook alles behalve zin om er nog een vrije (halve) dag voor op te offeren en heb dus expres wat foutjes gezet  ;D ;D ;D Kzal volgend jaar eens écht men best eens doen, misschien zien we elkaar dan wel eens  :P :P :P :P Hoewel me zo een dag net gezond lijkt, zoveel wiskundige breinen bijeen  :-\ :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Jasper op 10 juni 2005 - 20:48:35
Weet je Doefie, dat is nu waar ik het schijt van krijg he. Iemand die goed kan sporten, goed kan tekenen, goed muziek kan spelen, weet ik veel, daar zegt iedereen tegen: "waw cool gij zij kei goe" en zo. Als iemand slim is echter, is het een strever die uren achter de boeken zit. Dat hij misschien gewoon een olifantengeheugen heeft, dat is nooit een optie. Goede punten = strever. Het bewijs dat ik geen strever ben is dat ik enkele jaren geleden 30ste was bij een spelwedstrijd over heel Vlaanderen, vorig jaar 23ste bij die zelfde wedstrijd (altijd per leeftijdscategorie) en dit jaar bij de laatste 67 man zat van de Junior Wiskunde Olympiade, waar 12.000 deelnemers waren. Dat zijn dus allemeel dingen waar je NIET voor leert.

Maar nee, ik ben een strever.

Als ik in een Grieks-Latijn-wiskunde 85% kan halen in het totaal, wat weerhoudt mij ervan om dat te doen? Als ik telkens kan gaan voor 100% voor wiskunde, al zat ik er op één keer na telkens nipt naast, wat weerhoudt mij daarvan? En als ik een buizenvrij rapport wil (want nee, bij ons op school haal je geen 75% voor godsdienst als je er niet voor leert, hier haal je 65% als je er wel voor leert), wat is dan het probleem?

De mensen die bij ons op school anderen uitkakken voor strever zijn eigenlijk doorgaans de johnen die zelf geen goede punten halen maar minstens even veel leren als ik en blijkbaar met een bepaald pak opgekropte frustratie zitten. Ik hoop dat jij niet zo iemand bent...

De ;) achter mijn zinnetje wijst op gezever ... ;) bedoelde het niet slecht, vandaar ook de vraagtekens. Het is enkel dat ik 90% van die mensen ken die door hun uren en uren blokken en achter hun boeken zitten dan ook 20% meer halen dan de rest, maar vraag hen niets van de dagelijkse actualiteit en algemene kennis want daar kennen ze dan niets van. Daarmee zeg ik niet dat gij ook zo zijt he ;) Kan best zijn dat ge zo slim zijt, mij goed en des te beter voor u ook he. Als ge dat nu juist goed kunt, wel dan moet ge daar iets mee doen ;) (zo slim zijt ge waarschijnlijk ook wel :)). Ik heb net hetzelfde met geschiedenis of aardrijkskunde, daar staren ze mij ook constant aan omdat ik wel kan antwoorden en zij niet... tja, iedereen heeft wel zoiets he.

Ik had ook graag Grieks-Latijn gestudeert, gewoon uit interesse in het oude Griekenland en het oude Rome. Daar ben je als geschiedkundige of reenactor of gewoon in 't dagelijks leven veel meer mee dan een diploma TSO. Maar ja, daar kom ik nu na 5 jaar natuurlijk pas achter. Sorry, ik kwam slechter over dan bedoeld. Maar heb ik wel vaker voor...

Jasper

De knipoog had ik gemist want als ik zoiets hoor/lees, begin ik binnenin al half te koken omdat dat eigenlijk overkomt als geen erkenning krijgen voor dat ene ding waar je goed in bent, de school. Daarom mijn excuses want achteraf bekeken liet ik me wel serieus gaan, met al mijn gestoef. :-[ Maar heb ik wel vaker voor... :-[

Anyway, ik ga toch stoppen met Grieks nu om 8 uur te gaan doen.

Jasper

Citaat van: Schumi 2005 op 10 juni 2005 - 20:53:03
Citaat van: Jasper op 10 juni 2005 - 20:48:35
Weet je Doefie, dat is nu waar ik het schijt van krijg he. Iemand die goed kan sporten, goed kan tekenen, goed muziek kan spelen, weet ik veel, daar zegt iedereen tegen: "waw cool gij zij kei goe" en zo. Als iemand slim is echter, is het een strever die uren achter de boeken zit. Dat hij misschien gewoon een olifantengeheugen heeft, dat is nooit een optie. Goede punten = strever. Het bewijs dat ik geen strever ben is dat ik enkele jaren geleden 30ste was bij een spelwedstrijd over heel Vlaanderen, vorig jaar 23ste bij die zelfde wedstrijd (altijd per leeftijdscategorie) en dit jaar bij de laatste 67 man zat van de Junior Wiskunde Olympiade, waar 12.000 deelnemers waren. Dat zijn dus allemeel dingen waar je NIET voor leert.

Maar nee, ik ben een strever.
bij de laatste 67? :o :o :o :o
Amaai, ik had 32 punten ;D ;D Maarjah, ik had dan ook alles behalve zin om er nog een vrije (halve) dag voor op te offeren en heb dus expres wat foutjes gezet ;D ;D ;D Kzal volgend jaar eens écht men best eens doen, misschien zien we elkaar dan wel eens :P :P :P :P Hoewel me zo een dag net gezond lijkt, zoveel wiskundige breinen bijeen :-\ :-\
Hehe, ik had 130 in de eerste ronde, met een selectielimiet van 106 of zo, in de tweede ronde had ik 119 met een limiet op 118, en in de finale ging het wel wat moeilijker. Daar kreeg je geen meerkeuzevragen maar 4 open vragen. Mijn scores, per vraag op 20 punten: 8 - 7 - 2 - 0. :D Nu ook weer niet denken dat dat oerslecht is natuurlijk. Ik zat niet bij de 16 besten die een speciale vermelding kregen, dus zat ik tussen plaats 16 en 67 in het eindresultaat.

razzle_dazzle

@doefie, ik herken mezelf een beetje in u...een beetje maar hoor maak u geen zorgen  :).  Een advies: als je later geschiedenis of aadrijkskunde wilt gaan studeren gewoon doen en niet luisteren naar het gezwans want dan kom je net als ik in een richting die je niet graag doet terecht  ;).

Doefie

Citaat van: Razzle_dazzle op 10 juni 2005 - 22:23:31
@doefie, ik herken mezelf een beetje in u...een beetje maar hoor maak u geen zorgen  :).  Een advies: als je later geschiedenis of aadrijkskunde wilt gaan studeren gewoon doen en niet luisteren naar het gezwans want dan kom je net als ik in een richting die je niet graag doet terecht  ;).

:) Mja, was ik ook van plan hoor. Regentaat (tegenwoordig bachelor geloof ik) geschiedenis om les te geven van het eerste tot het vierde middelbaar. Zie ik best nog wel zitten. Maar ik veronderstel dat je enkele extra vakken moet kunnen geven in het onderwijs?

Citaat van: Jasper op 10 juni 2005 - 21:07:36
De knipoog had ik gemist want als ik zoiets hoor/lees, begin ik binnenin al half te koken omdat dat eigenlijk overkomt als geen erkenning krijgen voor dat ene ding waar je goed in bent, de school. Daarom mijn excuses want achteraf bekeken liet ik me wel serieus gaan, met al mijn gestoef. :-[ Maar heb ik wel vaker voor... :-[

Anyway, ik ga toch stoppen met Grieks nu om 8 uur te gaan doen.

[pastoorstem] Het zij u vergeven. [/pastoorstem] ;) Heb dat soms ook hoor. Jong wild, zeg maar :D

Ramses

Citaat van: Doefie op 11 juni 2005 - 10:55:27

:) Mja, was ik ook van plan hoor. Regentaat (tegenwoordig bachelor geloof ik) geschiedenis om les te geven van het eerste tot het vierde middelbaar. Zie ik best nog wel zitten. Maar ik veronderstel dat je enkele extra vakken moet kunnen geven in het onderwijs?

Daarvoor moet je bij mij zijn ;)
Nu moet je 3 vakken kiezen, maar vanaf academiejaar 2006-2007 moet je er maar 2 meer kiezen, maar krijg je wel een nog dieper aanbod van de leerstof, nog meer stage, meer didactiek, psychologie, pedagogische wetenschappen enz...

Jasper

Dat kan in feite de kwaliteit van de leraars alleen maar verbeteren denk ik.

Doefie

Denk ik ook, dan kunt ge u beter concentreren op de vakken die ge moet geven dan als ge der meer hebt.