GP van San Marino

Gestart door Jasper, 17 april 2005 - 12:46:46

« vorige - volgende »

FerrariMan

#225
Luc, niemand van ons 'typische Ferrari-fans' zegt toch dat ze met zekerheid geheim testen? (Buiten Schumi 2005 dan), ik heb enkel een nieuwsbericht op een nogal geloofwaardige site aangekaart. Stond zelfs letterlijk bij 'benieuwd wat hier van aan is'.
Dus ik laat het toch mooi open en maak er zeker geen feit van.

In totaal zijn er een drietal vermeldingen, is dat een hele boom opzetten? Dan ben jij kleine bosjes gewoon. En laat dat generaliseren ook maar achterwege. Het woordje 'typisch' alleen al doet me bibberen. Maar bon, ik wil hier eigenlijk wel wat meer over weten. http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=84756
Hier kan je lezen dat het 5 dagen duurde. Wat doen ze daar dan eigenlijk? Aan en uit zetten?
Ik snap er de ballen van.

@Mikacouli, nu zijn we er inderdaad, het is de taak van de FIA om in te grijpen en ervoor te zorgen dat noch de andere teams, noch Ferrari zich in een positie kunnen bevinden om ergens meer voordeel uit te halen dan de anderen. Blij dat je dat inziet.

Het is langs beide kanten goed te praten (bv: Als Ferrari niet zoveel test voor Bridgestone dan maakt Michelin god weet hoeveel meer kilometers meer, resultaat -> alle Bridgestone teams achterin en hetgeen waar Ferrari jaren voor gewerkt heeft onmiddelijk teniet gedaan.) maar uiteindelijk is het probleem niet opgelost. En dat is aan de FIA.

FerrariMan

Citaat van: Mikacouli op 03 mei 2005 - 20:31:40
Citaat van: Schumi 2002 op 03 mei 2005 - 20:23:13
Citaat van: Mikacouli op 03 mei 2005 - 20:15:56
iets interessants gevonden
CitaatTestingdays in 2005
No. Team Days
1 Ferrari 28
2 Williams BMW 12
- McLaren Mercedes 12
- Renault F1 12
- BAR Honda 12
6 Toyota 10
7 Red Bull Racing 7
8 Sauber Petronas 6
9 Jordan Toyota 5
10 Minardi Cosworth 3

Testingkilometers in 2005
No. Team Kilometers
1 Ferrari 17.692,909
2 BAR Honda 13.254,199
3 Renault F1 11.185,914
4 McLaren Mercedes 9.213,717
5 Williams BMW 8.570,453
6 Toyota 7.056,727
7 Red Bull Racing 3.285,022
8 Sauber Petronas 2.369,873
9 Jordan Toyota 1.994,701
10 Minardi Cosworth 1.295,515

bron:http://auto.web-log.nl

Zegt genoeg denk ik.
Moet je weten dat Ferrari ook voor Brigestone moet testen, in totaal heeft Brigestone er een kleine 21.000 opzitten, terwijl michelin iets in de buurt van de 55.000, geen klein verschil hé, zowaar 2,5 ker zoveel. Ok, je kan nu zeggen van rigestone heeft het zelf gezocht enzo, maar moest Brigestone met meer grote teams kunnen testen, dan moesten ze Ferrari niet vragen om de banden extra te testen. Al zijn niet alle test speciaal bandentest, alle nieuwe info zal in ieder geval gebruikt worden, ofdat nu wel of niet tijdens een bandentest was.

Maar je denkt toch niet als ze bandentests doen voor bridgestone dat ze geen belangrijke informatie verzamelen van de wagen zelf? Ze halen daar serieuze voordelen uit. Het allemaal op bridgestone steken vind ik maar een goedkoop en teveel gebruikt excuus.
En of ze er voordeel uit halen. Maar het is of dat, of achterin rijden elke race omdat Bridgestone niet zoveel teams heeft als Michelin. De oplossing moet langs beide kanten komen.

Bruno

#227
Luc, het gaat over de dingen in het algemeen.

Ik gaf onder andere de teamorders als voorbeeld.

En zoals Ferrariman zegt: Laat dat veralgemenen maar... 

Als je bijvoorbeeld sommige anderen hun argumentaties hoort, een topic openen omdat er iemand zou gezegd hebben dat hij tijdswinst zou boeken met een eigen jet.
Dan volgen er reacties met een toch redelijk duidelijke uitleg over het feit dat er wel degelijk tijdswinst mee kan geboekt worden, dan terug een posting doen waaruit blijkt dat je nog niet ens naar de antwoorden gezien hebt  maakt me al direkt duidelijk vanuit welke hoek de wind komt...

En dat was geen "Ferrarist" dacht ik en zo zitten er nog wel wat op het forum.  ;)

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Luc

#228
Dus moet ik geslachtofferd worden omdat er iemand vind dat Schumacher geen privé jet mag kopen?

Komaan he, jongens, ik mag niet veralgemenen maar jullie mogen mij wel in het hoekje van de jethater duwen?

Probeer eerlijk te zijn, maar ik heb me nooit ingelaten met discussies waar ik geen gegronde mening over had, ik heb me ten allen tijde met grondige argumenten verdedigd. Iets wat ik niet van mijn tegenstanders kan zeggen :)

Wat die straightline testen zijn? Wel dat is om een correlatie tussen windtunneldata en de realiteit mogelijk te maken.
Windtunnels zijn hulpmiddelen en moeten gecalibreerd worden, de data moeten geïnterpretteerd worden en om dat te kunnen moet men straightline tests doen om data te vergelijken en een windtunnel beter te interpretteren.
Vaak gebeuren deze straightline testen door waardeloze chauffeurs die enkel tegen een constante snelheid over een kilometer nog wat, heen en weer moeten rijden.

Het is dus hoegenaamd geen TESTEN en ik haat het dan ook dat mensen dit gaan gebruiken om het schandalige gedrag van Ferrari te verklaren.

Nogmaals, ik kan begrijpen dat Ferrari niet akkoord ging met de nieuwe afspraken maar ik vind dat ze helemaal te ver gaan door tot donderdagavond voor Imola te testen en vervolgens uitstel krijgen van technische keuring van de derde auto.
Ik vind dat ze te ver gaan om, terwijl er in Malaysia op vrijdag gereden wordt, in Italië te testen.

En plots worden dan die straightline ritjes gebruikt om te zeggen dat de andere teams geniepig testen.

Net zoals jullie de jethater verwijten om zijn gebrekkig begrip van het tijdsgebruik van Schumacher,  zou ik jullie kunnen verwijten van gebrekkig begrip van de F1.

Geloof me waar, alle  teams  van de 9+5 zouden  auto's klaar moeten zetten op een aangepast Paul Ricard circuit en zouden op vrijdag (of waarom niet op donderdag middag al) tussen de Monaco evenementen door moeten testen en banden gaan evalueren tijdens het Grand Prix weekend.
Benieuwd of Max ook dat gaat goed vinden, want volgens zijn vriend todt mag alles toch, er zijn toch geen afspraken?
Ik snap niet dat ze het niet doen....;)
Ik ben bijna zeker dat Ferrari op Monaco vrijdag in Mugello gaat rijden, trouwens ze deden het in verleden al, weliswaar maar 50 kilomter toen  maar ze deden het al enkele jaren geleden.

Dat Ferrari niet als een geslagen hond in een hoekje moet gaan zitten, helemaal akkoord, ik zal zelfs blij zijn als ze terug in 'form' zijn. Echter, er zijn grenzen en er waren heel duidelijke afspraken waar todt wel mee akkoord is gegaan, afspraken die nooit veranderd zijn. Er is een toevoeging gebeurd op die afspraken, een toevoeging waar todt niet mee akkoord kon gaan, maar om vervolgens helemaal alles te ontzien, het is zo typisch voor deze onsportieve boskabouter die doorlopend gesteund wordt door Max en de zijnen.
mijn gedacht op www.eze.be

Ferrari 2010

Nog 1 ding dat ik kwijt il over dat testen: Vanaf het moment dat Ferrari en Brigestone vinden dat ze de concurrentie voor kunnen blijven met minder testen dan zullen ze dat doen. Je kan niet van een team dat niet goed begonnen is en privé circuits heeft verwachten dat ze gewoon rustig evenveel testen als de rest en zo hun achterstand rustig zien groeien zonder iets te doen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Luc

#230
Even een uitleg van de man die voor McLaren testte (poeha!) door heen en weer over een runway te rijden op een verlaten vliegveld in Engeland:

Ik hoef toch niet te wachten op de eerste de beste die me vraagt: ;)
"waar haal je dat nu weer?" "Bron?"

Dus:

Darren Turner mentions it in racling line this month:

"However, it is what i do out on the tracks that people see, such as straightline testing and shakedown work i do for the Formule 1 team.
While the wind tunnel at the facility is extremely advanced, we still need to run the car to check data relating to downforce and drag. We do this at Elvington in Yorkshire, blasting up and down a runway. Normally, we do this at speeds that will correspong to the next circuit where the team will be racing."

Maar ja, ik verzin toch altijd maar wat hé!  :o
mijn gedacht op www.eze.be

FerrariMan

Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 09:36:03
Dus moet ik geslachtofferd worden omdat er iemand vind dat Schumacher geen privé jet mag kopen?

Komaan he, jongens, ik mag niet veralgemenen maar jullie mogen mij wel in het hoekje van de jethater duwen?
Jullie?

FerrariMan

Mark my words, over dit en enkele Grand Prix beginnen ze allemaal terug te testen.

Luc

Ze moeten gewoon met zijn allen tijdens het Monaco weekend gaan testen.

Ik vind het wel straf, dat nu Ferrari man de toekomst gaat gebruiken om het niet nakomen van afspraken door todt te vergoelijken.

Komaan, jongens, Ferrari is overdreven bezig, tot op donderdag voor Imola te testen, door op Malaysia vrijdag te testen, door in de week voor de Grand Prix te testen.
Allemaal afspraken waar todt mee akkoord is gegaan.

De 30 dagen limitatie, daar gingen ze niet mee akkoord, maar die andere afspraak is niet veranderd. Volgens todt wel, en Max laat gebeuren, daarom Monaco vrijdag met alle Michelin teams banden gaan testen!
En dan zullen we eens zien of Max nog stillekes gaat blijven.
mijn gedacht op www.eze.be

Juan Pablo

BAR geschorst in Imolo, en in Spanje en Monaco

nieuwe stand in Imola,
1 Alonso
2 Schumacher (m)
3 Wurz
4 Villeneuve
5 Trulli
6 Heidfelt
7 Webber
8 Liuzzi

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Bruno

#235
Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 09:36:03
Dus moet ik geslachtofferd worden omdat er iemand vind dat Schumacher geen privé jet mag kopen?

Komaan he, jongens, ik mag niet veralgemenen maar jullie mogen mij wel in het hoekje van de jethater duwen?

Luc, ik wilde hiermee zeker niet zeggen dat jij in hetzelfde hoekje als de jet hater zit (zeker niet met jouw beroep  ;) ), ik wilde gewoon aanhalen dat jij zegt dat elke Ferrari fan hetzelfde is wat ook niet zo is. Er is wel een verschil. Als ik bijvoorbeeld telkens de fouten van McLaren zou aanhalen (als die er zouden zijn) en ook nog zo'n dingen over de prive dingen van 1 der McLaren piloten zou zeggen. Dan weet je toch ook direkt dat ik bevooroordeeld zou zijn als er wat over McLaren zou gezegd worden vermoed ik.

Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 09:36:03
Wat die straightline testen zijn? Wel dat is om een correlatie tussen windtunneldata en de realiteit mogelijk te maken.
Windtunnels zijn hulpmiddelen en moeten gecalibreerd worden, de data moeten geïnterpretteerd worden en om dat te kunnen moet men straightline tests doen om data te vergelijken en een windtunnel beter te interpretteren.
Vaak gebeuren deze straightline testen door waardeloze chauffeurs die enkel tegen een constante snelheid over een kilometer nog wat, heen en weer moeten rijden.
Het is dus hoegenaamd geen TESTEN en ik haat het dan ook dat mensen dit gaan gebruiken om het schandalige gedrag van Ferrari te verklaren.

Of het geniep is of niet -> het zijn wel degelijk testen want met die "straighline" testen kunnen ze zoals je zegt nagaan of de door de windtunnel geleverde data betrouwbaar zijn of niet. Met andere woorden: deden ze dat niet dan konden ze geen extra data van hun windtunnel gebruiken of de al beschikbare aanpassen/verbeteren.

Was het hen enkel om de windtunnel resultaten na te zien dan konden ze dat evengoed met een ouder of ander type wagen doen.
Ze hebben er met andere woorden hun voordeel mee dat ze dat doen, het zijn dus testen. Het "geniepige" gedeelte laten we dan maar buiten beschouwing.


Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 09:36:03
Ik ben bijna zeker dat Ferrari op Monaco vrijdag in Mugello gaat rijden, trouwens ze deden het in verleden al, weliswaar maar 50 kilomter toen  maar ze deden het al enkele jaren geleden.

Heu, als ik me niet vergis was die 50 kilometer een toegelaten ding en was Ferrari niet het enige team dat er gebruik van maakte toendertijd. Als je dan toch niet in en bepaald hoekje gezet wilt worden doe dan tenminste niet als menige politieker en vertel het hele verhaal a.u.b.   


-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Bruno

Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 11:23:38

"However, it is what i do out on the tracks that people see, such as straightline testing and shakedown work i do for the Formule 1 team.
While the wind tunnel at the facility is extremely advanced, we still need to run the car to check data relating to downforce and drag. We do this at Elvington in Yorkshire, blasting up and down a runway. Normally, we do this at speeds that will correspong to the next circuit where the team will be racing."

Maar ja, ik verzin toch altijd maar wat hé!  :o

Je verzint niks maar je zegt niet alles: Er word wel degelijk bruikbare info verzameld door dit over en weer rijden. Als ze die info niet nodig hadden dan zouden ze dat "straightline" testing gewoon niet doen.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

mike

Citaat van: Bruno op 06 mei 2005 - 00:30:28
Citaat van: Luc op 05 mei 2005 - 11:23:38

"However, it is what i do out on the tracks that people see, such as straightline testing and shakedown work i do for the Formule 1 team.
While the wind tunnel at the facility is extremely advanced, we still need to run the car to check data relating to downforce and drag. We do this at Elvington in Yorkshire, blasting up and down a runway. Normally, we do this at speeds that will correspong to the next circuit where the team will be racing."

Maar ja, ik verzin toch altijd maar wat hé!  :o

Je verzint niks maar je zegt niet alles: Er word wel degelijk bruikbare info verzameld door dit over en weer rijden. Als ze die info niet nodig hadden dan zouden ze dat "straightline" testing gewoon niet doen.

Niet alleen dat. Ook op deze manier: "Normally, we do this at speeds that will correspong (sic) to the next circuit where the team will be racing."

Luc

Ter calibratie van de windtunnel en ter confirmatie van windtunnelgegevens dus.



Maar nu worden dus één kilometer lange straightline proefritjes gebruikt om te vergoelijken dat Ferrari honderden kilometers rijden, de dag voordat de Grand Prix begint,of terwijl het Grand Prix weekend bezig is?

Soms vraag ik me echt af of het wel zin heeft om een beetje meer inside informatie hier te posten, het wordt toch stevast misbruikt.

mijn gedacht op www.eze.be

Luc

En meteen weer meer uitleg, ik kan het niet laten hé!

Quote:
Was het hen enkel om de windtunnel resultaten na te zien dan konden ze dat evengoed met een ouder of ander type wagen doen.
Ze hebben er met andere woorden hun voordeel mee dat ze dat doen, het zijn dus testen. Het "geniepige" gedeelte laten we dan maar buiten beschouwing.

Het heeft natuurlijk bijzonder weinig zin om een oud type in een windtunnel te steken om daar dan vervolgens calibratieritjes mee te gaan doen. Een calibratie van een windtunnel stopt nooit.
Een windtunnel is een hulpmiddel waarvan de gegevens doorlopend gecontroleerd moeten worden aan de realiteit.
Een voorbeeldje?
Er wordt met modellen gewerkt in een windtunnel, dat snap je, toch?
Wel de luchtmoleculen zijn in verhouding dus groter dan in realiteit, dus dient er een correctie uitgevoerd te worden ten opzichte van de windtullelgegevens. Daarvoor wordt het Reynoldsgetal berekent.
De rijhoogte van een auto onder het rijden varieert door de verhoging van de downforce, het inveren van de ophanging is heel moeilijk te simuleren in de windtunnel,, remmen, acceleren veranderen de pitch van de auto, vanaf een zekere rijhoogte zijn windtunnelgegevens vrij onbruikbaar omdat de luchtmoleculen 'te groot' worden.
Enfin, honderden redenen om de windtunnelgegevens te leren interpreteren.
 

Quote:
Ik ben bijna zeker dat Ferrari op Monaco vrijdag in Mugello gaat rijden, trouwens ze deden het in verleden al, weliswaar maar 50 kilomter toen  maar ze deden het al enkele jaren geleden.

Heu, als ik me niet vergis was die 50 kilometer een toegelaten ding en was Ferrari niet het enige team dat er gebruik van maakte toendertijd. Als je dan toch niet in en bepaald hoekje gezet wilt worden doe dan tenminste niet als menige politieker en vertel het hele verhaal a.u.b.   

Een shakedown was toegelaten, 50 kilometer. Maar die wordt meestal gedaan met de race auto(s). Ferrari had alle drie de autos toen al geshakedownt. Op vrijdag zijn ze echter banden gaan testen met een extra chassis, en Bruno, neen, de andere teams deden het niet en hebben toen aan de FIA gevraagd of dit Ferrarigedrag toegelaten was...en wat denk je dat de FIA antwoordde?
mijn gedacht op www.eze.be