Moet de Paus aftreden?

Gestart door Supermariobros, 31 maart 2005 - 10:21:23

« vorige - volgende »

Moet de Paus aftreden?

ja
11 (57.9%)
nee
8 (42.1%)

Totaal aantal stemmen: 11

Supermariobros

Dat de Paus met ernstige gezondheidsproblemen kampt is al langer geweten dan vandaag. Onlangs lag hij 2 keer in het ziekenhuis, hij kan niet spreken en gisteren werd een voedingssonde geplaatst waardoor hij door zijn neus gevoed wordt.

Daarom deze poll: Moet de Paus aftreden?

Ik heb op ja gestemd, de Paus is het hoofd van de katholieke kerk en onder de gegeven omstandigheden is hij niet meer bekwaam om dit te leiden.


Ramses

Neen. De paus kan en mag niet aftreden.

Eerst en vooral, een pontificaat is voor het leven. Die opdracht moet dus uitgevoerd worden tot de dood.
Ten tweede, en dit is het meest heikele punt van de hele discussie: voor mensen die gelovig zijn kan het niet dat de paus aftreedt en er een nieuwe paus aantreedt, terwijl de oude nog leeft. Dan heb je mensen die nog steeds aanhanger zijn van de oude paus, en de nieuwe niet aanvaarden.

Natuurlijk, hij is nu niet in staat meer om de Kerk te leiden, maar van aftreden kan en zal nooit sprake zijn?
Overigens, de Kerk wordt heus niet door de paus geleidt, maar door de curie, een select kransje conservatieve geestelijken.

razzle_dazzle

Ik wou aanvankelijk -Ja- stemmen maar Ramses zijn bericht heeft mijn mening veranderd.

Ferrari 2010

Citaat van: Ramses op 31 maart 2005 - 10:27:31
Neen. De paus kan en mag niet aftreden.

Eerst en vooral, een pontificaat is voor het leven. Die opdracht moet dus uitgevoerd worden tot de dood.
Ten tweede, en dit is het meest heikele punt van de hele discussie: voor mensen die gelovig zijn kan het niet dat de paus aftreedt en er een nieuwe paus aantreedt, terwijl de oude nog leeft. Dan heb je mensen die nog steeds aanhanger zijn van de oude paus, en de nieuwe niet aanvaarden.

Natuurlijk, hij is nu niet in staat meer om de Kerk te leiden, maar van aftreden kan en zal nooit sprake zijn?
Overigens, de Kerk wordt heus niet door de paus geleidt, maar door de curie, een select kransje conservatieve geestelijken.
daar ben ik het helemaal mee eens.

De paus heeft immers helemaal niet zo veel te doen. Hij doet niet meer dan koning Albert hoor, buiten dat hij zich af en toe eens uistspreekt over de oorlog, maar heeft wel veel meer gezag om het zo te zeggen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

IVY440

Ik stem ook op Nee, ben ook lang ervan overtuigd geweest dat het beter zou zijn van wel, maar Ramses zijn mening en ook de verhalen van dit weekend (vgl Christus en de paus) veranderden de mening. Paus zijn is het voor het leven, het zou dus beter zijn dat hij sterft zodat we toch een beter ogende paus hebben.

Doefie

Allemaal goed en wel, maar heb je al gezien hoe dat hij erbij zit? Hij kan al niet meer zelf eten... :-\ Als niet-gelovige stel ik mij daar serieuze vragen bij dat dát het toonbeeld van de Kerk moet zijn.

Ramses

Niet vergeten dat hij al 26 jaar paus is, en dus voor heel wat mensen een symbool geworden is.
Zij kennen de paus nog als een fit persoon, die ging skiën en wandelen in de bergen, die de wereld rondreisde. Het is overigens nog maar enkele jaren geleden dat hij nog ging wandelen in Italië.

MS Fan

Het is wel zo dat er tegenwoordig meer middelen zijn om mensen toch maar die paar maanden langer te laten leven. Daar houd dat 'pontificaat-voor-het-leven' geen rekening mee. Als deze paus 50 jaar terug zou 'regeren' was em al lang dood. Nu wordt hij kost wat kost in leven gehouden, ook al kan hij zijn functie niet meer uitoefenen;  hoeveel keer heb ik de voorbije maanden nu al niet gehoord "voor het eerst in zijn pontificaat kan de paus dit of dat niet doen".
Maar het blijft natuurlijk een moeilijke discussie.
A sick mind is a true delight ...

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 11:15:51
Allemaal goed en wel, maar heb je al gezien hoe dat hij erbij zit? Hij kan al niet meer zelf eten... :-\ Als niet-gelovige stel ik mij daar serieuze vragen bij dat dát het toonbeeld van de Kerk moet zijn.
juist dat kan een positef teken zijn naar de gelovigen hé. Waarom zou je moeten opgeven als het wat moeilijker met je gaat? Hij houdt zich sterk tegenover de gelovigen, Christus bleef ook zichzelf tot de dood hé. En dat maakt hem juist een groot en machtig symbool.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Citaat van: MS Fan op 31 maart 2005 - 11:24:10
Het is wel zo dat er tegenwoordig meer middelen zijn om mensen toch maar die paar maanden langer te laten leven. Daar houd dat 'pontificaat-voor-het-leven' geen rekening mee. Als deze paus 50 jaar terug zou 'regeren' was em al lang dood. Nu wordt hij kost wat kost in leven gehouden, ook al kan hij zijn functie niet meer uitoefenen;  hoeveel keer heb ik de voorbije maanden nu al niet gehoord "voor het eerst in zijn pontificaat kan de paus dit of dat niet doen".
Maar het blijft natuurlijk een moeilijke discussie.
Dat is juist hetgeen de gelovigen heel sterk van hem vinden. Ze zullen het later als voorbeeld nemen om toch door te blijven gaan en niet op te geven als het eens wat moeilijker wordt.  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

MS Fan

Citaat van: Schumi 2002 op 31 maart 2005 - 11:27:22
Citaat van: MS Fan op 31 maart 2005 - 11:24:10
Het is wel zo dat er tegenwoordig meer middelen zijn om mensen toch maar die paar maanden langer te laten leven. Daar houd dat 'pontificaat-voor-het-leven' geen rekening mee. Als deze paus 50 jaar terug zou 'regeren' was em al lang dood. Nu wordt hij kost wat kost in leven gehouden, ook al kan hij zijn functie niet meer uitoefenen;  hoeveel keer heb ik de voorbije maanden nu al niet gehoord "voor het eerst in zijn pontificaat kan de paus dit of dat niet doen".
Maar het blijft natuurlijk een moeilijke discussie.
Dat is juist hetgeen de gelovigen heel sterk van hem vinden. Ze zullen het later als voorbeeld nemen om toch door te blijven gaan en niet op te geven als het eens wat moeilijker wordt. ;)
Daar zit natuurlijk ook wat in :)
A sick mind is a true delight ...

Doefie

Mja, "eens wat moeilijker gaan" ... die zal waarschijnlijk voor wat nog rest van zijn leven niet zelfstandig meer kunnen eten, spreken, wandelen, enz. Zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden, dan noem ik dat niet 'even moeiljker gaan' maar gewoon vervallen (sorry voor de woordkeuze). Mij best dat ze hem behouden, ik let daar toch niet op, maar tegenwoordig zijn ze toch o zo bezig rond het imago van de Kerk ... past dit daar dan in? ???

Net zoals de Da Vinci-code (het boek), gebannen in het Vaticaan... ik lag plat van 't lachen ;D

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 11:52:11
Mja, "eens wat moeilijker gaan" ... die zal waarschijnlijk voor wat nog rest van zijn leven niet zelfstandig meer kunnen eten, spreken, wandelen, enz. Zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden, dan noem ik dat niet 'even moeiljker gaan' maar gewoon vervallen (sorry voor de woordkeuze). Mij best dat ze hem behouden, ik let daar toch niet op, maar tegenwoordig zijn ze toch o zo bezig rond het imago van de Kerk ... past dit daar dan in? ???

Net zoals de Da Vinci-code (het boek), gebannen in het Vaticaan... ik lag plat van 't lachen ;D
sja, zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden. Maar hij blijft aanhouden, en dat is het beelt dat hij moet geven. Anders zeggen later alle gelovigen wanneer ze het moeilijk krijgen "het moet voor mij niet meer, de paus zou dat ook gevonden hebben" of iets der dienen aard.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Schumi 2002 op 31 maart 2005 - 12:02:03
Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 11:52:11
Mja, "eens wat moeilijker gaan" ... die zal waarschijnlijk voor wat nog rest van zijn leven niet zelfstandig meer kunnen eten, spreken, wandelen, enz. Zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden, dan noem ik dat niet 'even moeiljker gaan' maar gewoon vervallen (sorry voor de woordkeuze). Mij best dat ze hem behouden, ik let daar toch niet op, maar tegenwoordig zijn ze toch o zo bezig rond het imago van de Kerk ... past dit daar dan in? ???

Net zoals de Da Vinci-code (het boek), gebannen in het Vaticaan... ik lag plat van 't lachen ;D
sja, zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden. Maar hij blijft aanhouden, en dat is het beelt dat hij moet geven. Anders zeggen later alle gelovigen wanneer ze het moeilijk krijgen "het moet voor mij niet meer, de paus zou dat ook gevonden hebben" of iets der dienen aard.

Ik vraag mij toch af wie er zo zot is om de paus als groot voorbeeld te pakken ???
Waarschijnlijk in landen als Spanje, Italië, Polen, Portugal, en weet ik veel waar nog allemaal...

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 13:22:25
Citaat van: Schumi 2002 op 31 maart 2005 - 12:02:03
Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 11:52:11
Mja, "eens wat moeilijker gaan" ... die zal waarschijnlijk voor wat nog rest van zijn leven niet zelfstandig meer kunnen eten, spreken, wandelen, enz. Zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden, dan noem ik dat niet 'even moeiljker gaan' maar gewoon vervallen (sorry voor de woordkeuze). Mij best dat ze hem behouden, ik let daar toch niet op, maar tegenwoordig zijn ze toch o zo bezig rond het imago van de Kerk ... past dit daar dan in? ???

Net zoals de Da Vinci-code (het boek), gebannen in het Vaticaan... ik lag plat van 't lachen ;D
sja, zijn gezondheid gaat in vrije val naar beneden. Maar hij blijft aanhouden, en dat is het beelt dat hij moet geven. Anders zeggen later alle gelovigen wanneer ze het moeilijk krijgen "het moet voor mij niet meer, de paus zou dat ook gevonden hebben" of iets der dienen aard.

Ik vraag mij toch af wie er zo zot is om de paus als groot voorbeeld te pakken ???
Waarschijnlijk in landen als Spanje, Italië, Polen, Portugal, en weet ik veel waar nog allemaal...
Ik in ieder geval niet, maar je mag er zeer van overtuigd zijn dat het een hele hoop mensen zullen zijn. Dat zijn dan meestal wel van die extreem gelovigen die denken dat wenneer ze een stijve nek hebben dat dat een straf van god is enzo, maar ze zijn er wel hé.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.