Génération Turbo

Gestart door mike, 30 maart 2005 - 02:27:50

« vorige - volgende »

mike

Voor diegenen onder ons die Frans verstaan:

Jeudi 31.03.05 : 21h10 : Génération Turbo

op LaDeux.  Voor een korte inhoud, zie http://www.ladeux.be/rtbf_2000/bin/view_something.cgi?type=sac&id=0173888_sac&menu=default&pub=RTBF.LADEUX%2fLADEUX.FR.la_taille.HOME

Doefie

Ik ga zien, zeker en vast.

The Iceman

Staan wel twee foutjes in het nieuwsbericht hier op de site denk ik. Was het niet in 1977 dat Renault debuteerde met een turbomotor in Silverstone  ??? En werd de turbomotor niet pas verboden vanaf het seizoen 1989 ???

kevin

Waar is de tijd:
- wagens met slicks
- veel inhaalacties
- 1.200 à 1.300 pk met 2.0 l motoren (bij om en bij de 12.000 rpm [althans, de toerentellen die ik gezien heb, ging maar tot 12.000])
- wagens die tegen een stootje konden (gevecht Arnoux vs Villeneuve)
- heftig over de curbstones
- ...

Greetz
Kevin
Schumacher rulez!

tazpas

Het was een schitterende reportage, schitterende beelden op klassieke muziek. Het zijn natuurlijk allemaal mooie momenten gebundeld maar toch, dit zien we niet meer.

FerrariMan

Vooral de uitspraak van Prost was de moeite waard  ;)

Doefie

Citaat van: Snekuem op 31 maart 2005 - 20:03:33
Staan wel twee foutjes in het nieuwsbericht hier op de site denk ik. Was het niet in 1977 dat Renault debuteerde met een turbomotor in Silverstone  ??? En werd de turbomotor niet pas verboden vanaf het seizoen 1989 ???

Eerste is een foutje, maar ze werden wel na 1988 verboden (in 1989 reed men terug met de V10 of de V8 motor, ten tijde van de turbo's was dat V6).

Jasper

Ik ga een domme vraag stellen. Wat is het principe van een turbomotor?

Doefie

Citaat van: Jasper op 01 april 2005 - 10:41:31
Ik ga een domme vraag stellen. Wat is het principe van een turbomotor?

Om toch nog dat extra beetje sneller te kunnen gaan (vooral dan op het einde van een recht stuk)... of ben ik mis?

phil69

Citaat van: Jasper op 01 april 2005 - 10:41:31
Ik ga een domme vraag stellen. Wat is het principe van een turbomotor?
Is een Turbine (soort wiel) die in de uitlaat aangedreven word door de uitlaatgassen,via een aandrijfarm drijft die turbine dan een compressor aan die de inlaatgassen in de motor drukt of pompt.

McChouffe


His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Thx WebMachine, dat is nu eens een verduidelijkend artikel (ik heb het wel nog niet helemaal gelezen, maar ik weet nu toch het principe van een turbomotor, wat ik wou weten :)).

Mikacouli

Mooie docu was het al was het grotendeels over Senna wat ik helemaal niet erg vond ???

Waren toch nog eens mooie tijden toen. Die mannen reden op elkaar in zonder dat er veel schade was. Onvoorstelbaar waar die mannen hun grip haalden maar dat kwam hoogstwaarschijnlijk van de 'skirts'.
Toen werd er nog eens ingehaald, met het alom bekende filmpje van Arnoux en villeneuve.

Jasper

Dijon '79? Eergisteren of zo nog gezien op ESPN classic sports.

Nog een vraag: hoe werken skirts eigenlijk juist? Het waren beweegbare delen onderaan de wagen die een vacuüm creëerden of zo, maar ik weet niet echt hoe en wat het nu precies was...

IVY440

Waren het geen delen die verhoogd/verlaagd werden naar gelang de afstand tot het wegdek? Als je minder ruimte hebt, onder de wagen, moet de lucht sneller stromen waardoor je een zuigend effect krijgt.