Sonde bij 'coma'patiënte uitgenomen

Gestart door Raikkonen MASTER, 20 maart 2005 - 21:05:33

« vorige - volgende »

Vinden jullie dat dit kan?

Ja
25 (100%)
Neen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Ramses

Ik zou ze laten sterven, maar er zijn, zoals hierboven al enkele malen gezegd, meer menselijke manieren dan de voedingssonde uit te trekken. Inslapen bijvoorbeeld.
Langs de andere kant, het blijft wreed.

Ruud

Citaat van: Ramses op 21 maart 2005 - 21:50:47
Ik zou ze laten sterven, maar er zijn, zoals hierboven al enkele malen gezegd, meer menselijke manieren dan de voedingssonde uit te trekken. Inslapen bijvoorbeeld.
Langs de andere kant, het blijft wreed.

Het probleem is dat je ongevraagd iemand zijn leven beëindigd. In geval van euthenasie heeft de patiënt zelf uitdrukkelijk kenbaar gemaakt dat hij wil sterven en dat wordt bovendien getoetst aan bepaalde criteria. In het geval van Terri Schiavo is het slechts de echtgenoot die stelt dat zij ooit gezegd zou hebben dat ze in een dergelijke situatie niet kunstmatig in leven gehouden wilde worden.

McChouffe

Citaat van: Ramses op 21 maart 2005 - 21:50:47
Ik zou ze laten sterven, maar er zijn, zoals hierboven al enkele malen gezegd, meer menselijke manieren dan de voedingssonde uit te trekken. Inslapen bijvoorbeeld.
Langs de andere kant, het blijft wreed.

Er kan (zo goed als zeker) gesteld worden dat de patiënt geen besef meer heeft van honger of dorst. Is dit dan zo onmenselijk? Volgens mij lijkt het gewoon onmenselijk voor ons omdat wij beseffen wat honger is. Is iets pijnlijk als je geen pijn kent?

Citaat van: Ruud op 21 maart 2005 - 21:59:47
Het probleem is dat je ongevraagd iemand zijn leven beëindigd. In geval van euthenasie heeft de patiënt zelf uitdrukkelijk kenbaar gemaakt dat hij wil sterven en dat wordt bovendien getoetst aan bepaalde criteria. In het geval van Terri Schiavo is het slechts de echtgenoot die stelt dat zij ooit gezegd zou hebben dat ze in een dergelijke situatie niet kunstmatig in leven gehouden wilde worden.

Je spreekt hier over "leven beëindigen". Maar in hoeverre kan je spreken over leven? Voor mij staat deze persoon dichter bij de dood, dan bij het leven. Geen besef, geen gevoelens, geen honger, geen dorst, ... geen kans op beterschap.

In mijn ogen is het het meest humaan om Terri Schiavo te laten sterven (de manier waarop, daar valt nog wel over te discussiëren).

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Het is gewoon een natuurlijke dood. Was alles 30 jaar geleden gebeurd, dan had ze hoogstwaarschijnlijk niet eens in coma geweest... Laat haar sterven vind ik, zij heeft er niets aan, niemand trouwens. En ooit zal ze toch moeten sterven, willen of niet.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Raikkonen MASTER

Dat kan je zeggen omdat het geen familie is van je.
Stel dat je dochter of zoon dit later voor heeft. Je houdt zielsveel van die persoon.
Ik denk niet dat de beslissing dan zo snel gemaakt is.

Uit ondervinding kan ik zeggen dat patiënten die zich in de palliatieve fase bevinden zich niets aantrekken wanneer ze daadwerkelijk overlijden, maar ze hebben meer schrik voor de personen die achterblijven.
Ze wachten eigenlijk gewoon tot de dood komt. Een gruwelijke gedachte als je het mij vraagt.

Maar ik denk niet dat ze de sonde nog gaan terugplaatsen. De rechter heeft zich ook na de wet uitgesproken dat de sonde NIET teruggeplaatst mag worden.
De ouders zijn in beroep gegaan.
Uit peilingen blijkt nu dat het overgrote deel van de Amerikanen gekant is tegen het terugplaatsen van de sonde. Dus geen extra stemmen voor Bush. ;)

Ramses

De ouders van Terry Schiavo lijken hun juridische strijd om het leven van hun dochter te staken. Volgens een van hun advocaten zijn alle ideeën welkom, maar raakt de tijd stilaan op. Terry Schiavo (41) ligt al 15 jaar in een coma. Sinds tien dagen krijgt ze geen voeding meer of water.
            
Op vrijdag 18 maart besliste een rechter in Florida dat de voedingssonde van Terry mocht worden verwijderd. Dat was een overwinning voor haar echtgenoot. Vandaag is de tiende dag dat Terry zonder eten of drinken leeft.

Haar ouders hebben intussen alle mogelijke juridische middelen uitgeput om de voedingssonde toch terug aangekoppeld te krijgen. Ook een oproep aan gouverneur Jeb Bush van Florida mocht niet baten. Hij zei dat hij niet kan ingaan tegen gerechtelijke beslissingen.

Gisteren boekten Bob en Mary Schindler een kleine morele overwinning, toen de echtgenoot van hun dochter de toestemming gaf om Terry een druppeltje communiewijn te geven. Een hostie ging niet, omdat haar mond te droog was.

De zaak verdeelt de Verenigde Staten. Uit opiniepeilingen blijkt dat de meerderheid van de Amerikanen zich achter Michael Schiavo schaart. Opvallend veel katholieken kiezen de kant van de ouders. Zij riepen overigens dit weekend iedereen op om terug te keren naar huis.

Jasper

Ik ben al dat gezever wel beu. Al twee weken in het nieuws omdat er één vrouw in coma ligt. En het is geen komkommertijd. Alstublieft zeg. Dit is wel het vermelden waard, het gaat om een morele kwestie, maar toch geen twee weken aan een stuk elke dag in het nieuws brengen zeker. Als dit nu in, ik noem maar een land, Burkina Faso zou gebeuren, zou het dan ook elke dag in het nieuws komen? Niet dus...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 29 maart 2005 - 16:38:20
Ik ben al dat gezever wel beu. Al twee weken in het nieuws omdat er één vrouw in coma ligt. En het is geen komkommertijd. Alstublieft zeg. Dit is wel het vermelden waard, het gaat om een morele kwestie, maar toch geen twee weken aan een stuk elke dag in het nieuws brengen zeker. Als dit nu in, ik noem maar een land, Burkina Faso zou gebeuren, zou het dan ook elke dag in het nieuws komen? Niet dus...
Ik denk dat je er dan zelf niets van zou horen. Het is omdat die familie er de pers bij heeft gehaald en tevens die ene Bush, anders had je er hier niets van gehoord...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Tiens, nog niemand op "nee" gestemd?

Ik stem dus ook op ja. Die vrouw is zoals ze zeggen een plant, weet niet meer wat er gebeurt en reageert op bijna niets meer... is het dan de moeite om te blijven leven als je er toch niets aan hebt?

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 31 maart 2005 - 11:57:53
Tiens, nog niemand op "nee" gestemd?

Ik stem dus ook op ja. Die vrouw is zoals ze zeggen een plant, weet niet meer wat er gebeurt en reageert op bijna niets meer... is het dan de moeite om te blijven leven als je er toch niets aan hebt?
nee, als je echt niets meer kan doen en je weet van niets meer, denk ik niet dat het nog nodig is om te blijven leven.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Raikkonen MASTER

Ze is net overleden...
Eindelijk een einde aan de juridische strijd maar volgens mij komt er nog een staartje aan.

Ramses

Eindelijk gedaan.

De VS-comapatiënte Terri Schiavo is overleden

do 31/03/05 - Na een juridische en politieke strijd, is in de VS comapatiënte Terri Schiavo overleden. Haar voedingssonde werd 14 dagen geleden afgekoppeld.   

Haar dood werd bekendgemaakt door haar man. Schiavo verbleef in een ziekenhuis in Pinellas Park in Florida. De ouders stonden op het ogenblik van haar dood niet aan haar sterfbed.

Op vrijdag 18 maart werd haar voedingssonde, die haar al vijftien jaar in leven hield, afgekoppeld. Dat gebeurde op verzoek van haar echtgenoot en op bevel van een rechter. Haar ouders waren het daar niet mee eens. Ze voerden al zeven jaar lang een strijd tegen de echtgenoot en voogd van Terri, om hun dochter in leven te houden.

Na 18 maart ontwikkelde zich in de VS een hevige strijd tussen voor- en tegenstanders van de situatie. De ouders kregen onder meer steun van veel ultra-conservatieven in de Verenigde Staten.

Er volgde een lange juridische strijd van de ouders, opdat hun 41-jarige dochter weer zou worden gevoed. De Republikeinen, met de Amerikaanse president George W. Bush voorop, lieten zelfs een speciale wet goedkeuren.

Ook paus Johannes Paulus II zetten zich in voor haar lot. Maar telkens weer wezen de rechters het verzoek van de ouders af.

Terri Schiavo werd in 1990 getroffen door een hartaanval en viel vervolgens in een coma. Volgens Michael Schiavo wilde zijn vrouw niet kunstmatig in leven worden gehouden.

Hij wou haar na talrijke mislukte therapiepogingen waardig laten sterven. Michael Schiavo heeft al enkele jaren een nieuwe relatie en is intussen vader.

vrtnieuws.net

Bjorn

Eindelijk...
Het is goed voor haar en goed voor de familie. Een héél spijtige zaak om over te bekvechten...  ::) :(
De Mens: In Het Gras![/color]

Ruud

#28
Ondanks dat ik 'ja' heb gestemd, begin ik daar een beetje van terug te komen. Vooral de rol van de media heeft me ontzettend gestoord. Van objectieve berichtgeving was vaak geen sprake en bovendien was het erg eenzijdig. Het werd gespeeld alsof de media zelf volledig achter haar dood stond, in plaats van dat ze enkel als doorgeef-luik van feiten fungeerden. En dan alle feiten.

Er werd bijvoorbeeld in het zeer betrouwbare geachte actualiteitenprogramma Nova van 'euthanasie' gesproken, terwijl enkel haar man heeft geclaimed dat zij dood zou willen. Mogelijke kwalijke bedoelingen van hem zijn totaal onbesproken gebleven, dat terwijl hij een vriendin en twee kinderen heeft waar hij graag mee wil trouwen. Over de aanklacht (in 1996) van een zuster die claimde dat ze na bezoeken van Michael Schiavo sporen van naalden vond, hebben we ook weinig tot niets gehoord - ik niet in ieder geval.

Blijkbaar is het voor veel mensen - waaronder onze altijd objectieve journalisten - nogal een prestigekwestie.

Jasper

Van euthanasie heb ik niet gehoord in ieder geval.Van die aanklacht echter ook niet... Maar je hebt wel gelijk.

De soap is trouwens nog niet gedaan, er moet nog een gevecht losbarsten over de begrafenis...