Sonde bij 'coma'patiënte uitgenomen

Gestart door Raikkonen MASTER, 20 maart 2005 - 21:05:33

« vorige - volgende »

Vinden jullie dat dit kan?

Ja
25 (100%)
Neen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Raikkonen MASTER

Zoals de meesten van jullie weten is dit weekend bij een mevrouw uit Florida de sonde uitgehaald die haar voor voeding voorzag.
De vrouw is al 15 jaar in een comateuze toestand. Ze beseft naar alle waarschijnlijkheid niet wat er gebeurt en leeft als een plant die ze met een sonde eten moeten geven.

De man had gevraagd om de sonde uit te mogen halen, zijn vrouw had ooit met hem een gesprek over dergelijke situaties, en had toen te kennen gegeven nooit zo te willen leven. Haar ouders zijn het hier echter niet mee eens en zeggen dat ze nog steeds reageert op bepaalde prikkels.

Ook de broer van Bush, gouverneur van Florida, moeit zich nu en wil dat de sonde blijft zitten. Vele protestacties voor het ziekenhuis haalden niets uit. Dit weekend werd de sonde eruit gehaald.
Het Huis van Afgevaardigden is nu een wet aan het maken waar juridische tussenkomst wél mogelijk is in zo'n zaken. Ze willen zelfs dat de vrouw komt getuigen. (begrijpe wie begrijpe kan.) Zelfs President Bush is uit vakantie (van zijn ranch in Texas) teruggevlogen naar het Huis van Afgevaardidgen om daar, als de wet er komt, zo snel mogelijk zijn handtekening te zetten onder de wet.

De man is er het hart van in. Hij wil respect voor zijn vrouw en voor zichzelf, omdat hij door mensen die hem niet kennen, zo zegt ie, uitgemaakt wordt voor overspelige en voor moordenaar. Hij vind het ook niet kunnen dat mensen als Gouverneur Bush zich komen moeien om zo stemmen te ronselen.

Wat vinden jullie hiervan? Ik studeer verpleegkunde en weet wat het is om mensen tot hun laatste dag te zien afzien van de pijn.

Hoe staan jullie tov het feit dat de sonde uitgetrokken is en dat het nu wachten is tot de vrouw sterft van de honger? En wat denken jullie van de juridische en politieke tussenkomsten van de familie Bush en consoorten? Graag jullie mening ;)

dj Peter

Dit is een heel moeilijke situatie, zowel voor haar man als voor haar ouders.
De manier waarop ze haar willen laten gaan is beestachtig, men stop gewoon de voedingsonde en laat haar verhongeren. Er zijn efficientere middelen om iemand te laten inslapen in enkele minuten.Pijnloos. Intussen gaan Adolf Bush zich met de zaak bezighouden...alsof het die man wat kan schelen.

Ferdinand C Grun

Moeilijk dilemma. In eerste instantie zou ik zeggen 'laten leven'. De ouders kunnen (en willen) ook voor hun dochter 'zorgen' als haar man niet meer wil. Het is wat vreemd dat de zaak nog niet volledig afgehandeld is en de voedingssonde er al wordt uitgehaald: er is op een gegeven moment namelijk geen weg meer terug. Ook vind ik de manier van laten sterven op deze wijze vrij inhumaan: erg langzaam en lijkt me geen pretje zo te sterven.
Seizoen 15: kampioen groep G3h (F1-REM)
F1REM: G1
MOTOGPREM: G1

Raikkonen MASTER

Van zodra de wet erdoor zou zijn, zou Bush (de gouverneur) de sonde terug willen plaatsen.
Dus mogelijk wel een weg terug.
Ik hoop alleen voor de ouders, man en familie dat het geen al te grote heisa meer wordt.
Sonde uit, terug in, terug uit zou belachelijk zijn. Ik hoop dat het hierbij blijft ook al vind ik het inderdaad ook heel gruwelijk.

Ruud

#4
Citaat van: Ferdinand C Grun op 20 maart 2005 - 22:15:58
Moeilijk dilemma. In eerste instantie zou ik zeggen 'laten leven'. De ouders kunnen (en willen) ook voor hun dochter 'zorgen' als haar man niet meer wil. Het is wat vreemd dat de zaak nog niet volledig afgehandeld is en de voedingssonde er al wordt uitgehaald: er is op een gegeven moment namelijk geen weg meer terug. Ook vind ik de manier van laten sterven op deze wijze vrij inhumaan: erg langzaam en lijkt me geen pretje zo te sterven.

Nu is het wel zo dat deze vrouw in coma ligt en er weinig van zal merken. Van dichtbij heb ik iets soortgelijks meegemaakt toen mijn oma het bijltje erbij neerlegde na een zoveelste operatie. Bij haar volle bewustzijn zei ze niet meer te willen eten, dat was haar eigen keuze. Theresa Schiavo blijkt volgens haar man ook ooit iets dergelijks gezegd te hebben, in de trant van 'dan trek er bij mij in dat geval de stekker maar uit'.

Ik neig naar ja - ik zeg niet uit principe dat ik het niet vind kunnen - maar er zijn ontzettend veel 'nuances' die hierbij een rol spelen.

Een overweging die ik niet onbelangrijk vind, is dit: bij iemand die vijftien jaar in coma ligt, is de kans ontzettend klein dat het ooit nog goed zal komen. Diegene houdt echter wel een ziekenhuisbed bezet en het kost mankracht en (belasting-) geld, dingen die misschien beter besteed kunnen worden aan mensen die er echt mee geholpen kunnen worden. Ik ben niet thuis in het Amerikaanse zorgstelsel, maar hier in Nederland zou zoiets betekenen dat iemand anders langer op de wachtlijst blijft staan.

Racegirl

Je kan hier niet echt over euthanasie spreken, of wel?
Als ze zo niet wil leven (hetgeen moeilijk te achterhalen is, aangezien ze dat niet op papier gezet heeft) dan denk ik dat ze haar beter een dodelijke injectie geven i.p.v. de sonde uit te trekken.

Moeilijke beslissing... :-\
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Raikkonen MASTER

In Amerika ligt euthanasie erg gevoelig. Omdat de vrouw geen pijn zou hebben, zouden ze haar geen injectie mogen geven.
Zoals in de wetgeving in België staat (die natuurlijk NIET geldt in Amerika, maar om even een gedacht te geven hoe de wetgeving er hier uitziet...) dat de patënt duidelijk moet aangegeven hebben en een papier ondertekend moet hebben waarop staat dat als de situatie slechter wordt, dat er euthanasie mag toegepast worden.
Dit formulier moet om de zoveel weken/maanden vernieuwd worden.
De patiënt moet ook op dat moment 'ondraaglijk' leven. Niet omdat je je leven beu bent dus.

Er zijn dus veel criteria en daar voldoet de mevrouw in Amerika niet aan. Omdat Amerika er nóg gevoeliger over denkt als België zal er in Amerika aan nog meer criteria moeten voldaan worden vooraleer ze daar daadwerkelijk iemand een inspuiting geven.

In Amerika gaan ze volgens mij nog 20 jaar meer injecties geven aan mensen die terechtgesteld zijn, dan aan gevallen van euthanasie ;)

Ik vind het getouwtrek alleen beschamend. En daar komt natuurlijk de naam van Bush in voor. Hoe kan het anders?
Ik vind hem een schande voor het Amerikaanse volk.

Raikkonen MASTER

Zoals verwacht dus ....

De wet is erdoor, Bush heeft zijn handtekening gezet. De advocaten van de ouders en de broer zullen nu opnieuw naar de rechtbank gaan.
Ondertussen zal de sonde naar alle waarschijnlijkheid weer worden aangesloten.

Ik vind dit héél onmenselijk. Met een mensenleven spelen alsof het een insect is waar je de poten uittrekt maar het nadien toch in leven houdt.
Toch vond ik het een rare zet van Bush, maar hij is, zoals iedereen weet, een conservatieve christelijke (onnozelaar...  ::) --> alleen op hem, niet op elke christelijke conservatieve ;))

Scuderia Ferrari

Citaat van: Raikkonen MASTER op 21 maart 2005 - 13:47:58
Zoals verwacht dus ....

De wet is erdoor, Bush heeft zijn handtekening gezet. De advocaten van de ouders en de broer zullen nu opnieuw naar de rechtbank gaan.
Ondertussen zal de sonde naar alle waarschijnlijkheid weer worden aangesloten.

Ik vind dit héél onmenselijk. Met een mensenleven spelen alsof het een insect is waar je de poten uittrekt maar het nadien toch in leven houdt.
Toch vond ik het een rare zet van Bush, maar hij is, zoals iedereen weet, een conservatieve christelijke (onnozelaar...  ::) --> alleen op hem, niet op elke christelijke conservatieve ;))
Ach ik had niet anders verwacht. Nederland wordt door de conservatieve media in de VS bestempeld als een land waar ze kinderen legaal vermoorden en ook mensen die een uitzichtsloos leven lijden ombrengen met hulp van de staat. Ik vind het erg dapper van de echtgenoot dat hij zoiets onderneemt. Zeg nou zelf, wat is het nut van 15 jaar aan een dozijnen slangetjes leven, niets kunnen doen en niet eens je ogen kunnen openen. Maar goed het is dus niet duidelijk wat deze vrouw wil. Ik denk dat als de ouders en de echtgenoot eens normaal gaan praten, en niet elkaar gaan suen, er een waardige oplossing kan worden besproken. Het is belachelijk dat een president in 1 specifiek geval een gerechtelijk besluit omdraait, dat neigt naar dictatorschap en dat N.B. in het land van democratie.

Jasper

Dat Amerika niet het land van vrijheid en democratie is, weet iedere niet-Amerikaan. Het zou maar erg zijn als een derde-/vierde-wereldland die naam zou krijgen...

Bjorn

Ik ging ook voor 'ja'. Maar eigenlijk is dit moeilijk in te schatten. De man wil haar dood, om het maar zo te zeggen. En de ouders net niet. Eén ding weet ik zeker. Ik zou niet graag in die mensen hun schoenen staan nu héél de wereld het weet...  :(
De Mens: In Het Gras![/color]

Raikkonen MASTER

Ik kijk liever uit het standpunt van de vrouw.
Ze is ongeveer hersendood. Op pijnprikkels reageert ze nauwelijks.
De prikkel honger zou ook nagenoeg geen reactie uitlokken. Ze kan niet meer slikken, ze kan niets meer.
Stel dat de vrouw haar situatie onhoudbaar vindt, maar dit niet kan uiten, moet het een kwelling zijn om al 15 jaar in deze situatie te zijn.

Je moet je voorstellen dat je partner 15 jaar in die situatie is. Je krijgt geen affectie meer maar je gaat telkens terug naar het ziekenhuis omdat je ergens diep vanbinnen gelooft dat het nog goed kan komen. Omdat je weet dat ze toch nog iets beseft. 15 jaar zit je alleen thuis, wetende dat je vrouw in het ziekenhuis ligt en dat je er niets aan kan doen. Je hebt geen interactie meer met je vrouw, nauwelijks fysisch contact.
Alles is herleid naar bijna nul.
Ik snap hierdoor de reactie van de man, vooral omdat hij de vrouw niet dood wil om van haar af te zijn, maar omdat zijn vrouw het zo zou willen.
Zoals iemand al zei: zijn ouders willen wel voor de vrouw zorgen, de man moet er zich zelf niets van aantrekken. Maar het feit dat de man hier niet mee akkoord gaat, is volgens mij voldoende bewijs dat hij niet van de vrouw af wil maar gewoon haar uit haar lijden wil verlossen.

KVDracer

Ik vind dat dit moet kunne, want wat vor leven heeft zo iemand. Die dwaze Amerikanen zitten hier wel bezig dat het dan euthanasie is, maar zonder de medische verzorging, zou ze al lang dood geweest zijn. En God heeft niet de wetenschap gemaakt, dat heeft de mens gedaan, dus kun je zeggen dat God wil dat ze sterft. Dit om in die stoeme Amerikanen hun woorden te spreken. Zij zal noiit meer iets beseffen, nooit meer iets kunnen doen of voelen, niks meer. Wat voor zin heeft het dan haar te laten leven, niks meer. Als die ouders nog maar een klein beetje bij hun verstand zijn, weten ze dat dit het beste is voor hun dochter.

FerrariMan

Ik denk dat enkel en alleen haar man dat kan beslissen, want hij kan inschatten hoe serieus ze dat gesprek meende.

Ferrari 2010

#14
Ik zou ze persoonlijk laten sterven. Hoe hard het ook klinkt. Ik snap de zet van Bush wel, anders zou hij immers een hoop amerikaantjes tegen zich krijgen denk ik. Ik zou niet zo willen leven, zelf niet als ik het niet zou kunnen beseffen. Maar als de ouders het willen, wie zal ze dan tegenhouden hé. Het kost handen vol geld, en de kans dat ze er doorkomt is 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001%, onhaalbaar dus.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.