De GP van Maleisië

Gestart door Ramses, 12 maart 2005 - 16:43:37

« vorige - volgende »

razzle_dazzle

Volgens mij starten ze in bahrein al met de nieuwe wagen. Ik heb er tot nu toe niets dan goed over gehoord dus waarom nog wachten. In die extreme hitte kan de interimwagen toch niet mee omdat de banden niet conform zijn met die wagen. Dan weten we ook direct hoe ver Ferrari staat en welke band de bovenhand heeft.

Bruno

Citaat van: razzle_dazzle op 21 maart 2005 - 22:24:30
Volgens mij starten ze in bahrein al met de nieuwe wagen. Ik heb er tot nu toe niets dan goed over gehoord dus waarom nog wachten. In die extreme hitte kan de interimwagen toch niet mee omdat de banden niet conform zijn met die wagen. Dan weten we ook direct hoe ver Ferrari staat en welke band de bovenhand heeft.


Het is nog niet gezegd dat de nieuwe wagen zo super is als ze zeggen. Maar ik denk dat het stom zou zijn om op zeker te rijden met de oude wagen in de hoop dat ze een paar puntjes sprokkelen.
Het is beter om ineens de nieuwe wagen in te zetten, zo weten ze ineens hoe ver ze echt staan. Nemen ze ineens wat puntjes mee dan is dat meegenomen, lukt het niet dan hebben ze toch geleerd hoe de wagen reageert, testen en rondjes draaien op een circuit is goed. Maar het is pas bij het "echte" werk -> remmen als je het niet verwacht, rondenlang in de "vuile" lucht van de wagen voor je blijven hangen, enz... dat je de wagen een echte vuurproef kan geven.

En eerlijk gezegd,voor mij mag het best zo zijn dat Ferrari er dit jaar niet aan te pas komt, ze hebben toch maar mooi een paar schitterende seizoenen laten zien. Als het zo is dan mag Renault gerust het hele jaar domineren, ben ns benieuwd welke "fans" er dan gaan klagen, het zullen in elk geval geen rooien zijn.  ;)

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Vulture

Enorm spijtig dat het veld zo door elkaar is gesmeten door de nieuwe regels. Het was oa om Ferrari meer concurrentie te laten krijgen, maar het pakt verkeerd uit. Dit is een vernedering voor hen, niet wat de echte F1 liefhebber wilt.
Al die voorgaande jaren dat ze iets mooi opgebouwd hebben wordt ineens teniet gedaan door de nieuwe regels. Dit is niet alleen bij Ferrari, kijk maar eens naar Sauber en BAR. Deze 2 laatsten waren vorig jaar (eindelijk) voorin te vinden. En dit jaar moeten ze weer van nul beginnen.
Ik ben nooit een grote Ferrari fan of Schumi fan geweest. Ik vond dat de rooien veel te makkelijk de wereldtitel binnenhaalden. Het was saai, ze wonnen met de vingers in de neus, Schumi en Barri moesten geen enkel duel uitvechten. Ik hoopte dat het dit jaar anders ging zijn. Dat ze wel voorin te vinden waren, maar strijd moesten leveren om punten te halen. Dan pas zou ik Schumi echt een grote rijder vinden, iemand die gestreden heeft voor zijn titel. Laat die F2005 aub competitief zijn...  :-\
Close The World, Open The Next..

Doefie

Sauber en BAR is verre van de schuld van de regels. Hun wagen is gewoon niet zo goed als dat er gedurende de winter gedacht is. Vooral dan in het geval van Sauber. Enkele kleine probleempjes zorgen al meteen voor wat mindere resultaten.

BAR was te verwachten, na zo'n seizoen zijn de verwachtingen altijd hoog en één goed seizoen maakt nog geen schitterende carrière. Ze moesten bevestigen dit jaar, en dat doen ze niet. Is niet de schuld van buitenaf hoor.

De andere teams als McLaren, Williams, Red Bull en vooral Renault en Toyota hebben enorm veel ingehaald ten opzichte van Ferrari. Een stuk door de nieuwe regels, maar ook door MIchelin en hun eigen werk in de fabriek.

Luc

Ik denk niet dat het de schuld van de nieuwe reglementen is dat Ferrari ondermaats presteert (en ik ben daar helemaal niet blij om!).

De one tyre rule is racekilling. In Maleisië wilde niemand racen in de eerste racehelft, om banden te sparen. En kon niemand meer racen in de tweede helft omdat de banden op waren. Ik stond in die eerste bocht en zag alle versies onder-overstuur.

Ferrari op Bridgestone heeft daarboven op nog eens problemen om in één ronde de banden warm genoeg te krijgen.

Vervolgens is niemand nog in staat om de tweede koershelft iets te laten zien omdat de banden totaal geen vertrouwen meer geven. Enkel een enkeling, die op zekerheid reed, kan een tempo aanhouden.

En Ferrari heeft zichzelf in de voet geschoten door te denken dat een aangepaste 2004 wel zou volstaan.
Maar zij waren toch zo FIA gezind als het om de nieuwe reglementen ging. Zij lachten Stoddart uit omdat hij geen nieuwe auto kon bouwen....

Maar goed, laten we snel hopen dat alle teams hun zaken op orde krijgen, dat de FIA weer bandenwissels toestaat en dat we snel races zien in plaats ingekorte endurance proeven.
mijn gedacht op www.eze.be

Bjorn

Citaat van: Luc op 22 maart 2005 - 16:24:49
Ik denk niet dat het de schuld van de nieuwe reglementen is dat Ferrari ondermaats presteert (en ik ben daar helemaal niet blij om!).

De one tyre rule is racekilling. In Maleisië wilde niemand racen in de eerste racehelft, om banden te sparen. En kon niemand meer racen in de tweede helft omdat de banden op waren. Ik stond in die eerste bocht en zag alle versies onder-overstuur.

Ferrari op Bridgestone heeft daarboven op nog eens problemen om in één ronde de banden warm genoeg te krijgen.

Vervolgens is niemand nog in staat om de tweede koershelft iets te laten zien omdat de banden totaal geen vertrouwen meer geven. Enkel een enkeling, die op zekerheid reed, kan een tempo aanhouden.

En Ferrari heeft zichzelf in de voet geschoten door te denken dat een aangepaste 2004 wel zou volstaan.
Maar zij waren toch zo FIA gezind als het om de nieuwe reglementen ging. Zij lachten Stoddart uit omdat hij geen nieuwe auto kon bouwen....

Maar goed, laten we snel hopen dat alle teams hun zaken op orde krijgen, dat de FIA weer bandenwissels toestaat en dat we snel races zien in plaats ingekorte endurance proeven.
Ik heb nog niet zo vaak (niet zelfs?) geweten dat de FIA tijdens het seizoen enkele zaken zou bijstellen... Vrees dat die 1-band-regel minstens tot het einde van het seizoen van kracht zal zijn!  :( :-\
De Mens: In Het Gras![/color]

Ferrari 2010

Wat ik niet snap is dat Brigestone geen fatsoenlijk compound kan vinden voor warm weer. Ze weten al een aantal jaar dat ze daarbij achterstaan. Zijn die dan echt zo dom dat ze dat op een jaar of 3 niet kunnen oplossen? Zij kunnen toch heel goed zien wat michelin allemaal doet. Niet?

Waarom heeft de FIA trouwens niet gezegd van ieder bandfenmerk 5 teams? Dat is toc het fairst? En dat kunnen zij als ze willen, wees maar zeker!! Maarja, als het zo voort gaat staat Ferrari volgend jaar ook op Michelin, want deze zullen het grote verschil vanwege Brigestone ook niet pikken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Bjorn

Ik heb vorig jaar niemand horen klagen over het feit dat Bridgestone vorig seizoen oppermachtig was (samen met Ferrari natuurlijk) omdat de banden op maat werden gemaakt en de andere teams op bridgestones aan hun lot werden overgelaten.
Ze hebben het nu zelf gezocht en zitten nu in nesten met hun compound. Hun verdiende loon!
Michelin heeft ieder team op hetzelfde niveau behandelt en plukt daar nu de vruchten van.  ;)
De Mens: In Het Gras![/color]

Luc

Het probleem zit hem niet in de compound.

Bridgestone heeft inderdaad moeite om een compound te maken die in één ronde op bedrijfstemperatuur geraakt. Al hadden ze daar verleden jaar minder moeite mee, getuige de vele poles van HET Bridgestone team, Ferrari.

Maar nu moet deze band een hele race meegaan.

Geen enkele band is bekwaam om een race lang 'beracet' te worden. Daarvoor zijn de krachten bij een F1 te groot.

Het probleem is dat een band slijt en rubber verliest. Tijdens een pitstop koelt die band af en vermits er minder rubber overblijft is de afkoeling groter (een vat kokend water zal ook langer warm blijven in vergelijking met een bekertje).
Doordat er minder moleculen in die band overblijven warmt hij minder op na de pitstop.
Dat is zo voor Michelin, net als voor Bridgestone.

In Maleisië was duidelijk dat na de tweede stop niemand nog balans in zijn auto had. En ja, er was Alonso en Trulli, de enigen die nog met een waardige F1-auto (zoals het hoort, als op sporen) rondreden.
Omdat Trulli al heel vroeg in de wedstrijd had gekozen om de tweede plaats veilig te stellen en zijn banden niet te riskeren in een strijd met Alonso. Alonso had om diezelfde race een rustige race.

Die andere Toyota, die wel moest racen gleed als elke andere auto.
Net zo met die tweede Renault.

En geloof me, het heeft niks met de warmte te maken. Ik verwacht geen wonderen in Bahrain. En ook niet in Imola.
Bij kouder weer zal het fenomeen minder zijn, maar geen enkele band is bekwaam om een race lang te racen.

Hoe kom je trouwens te weten wat voor band het een race gaat uithouden....? Door een race afstand te rijden.
Tijdens testen, maar dat doe je niet of nauwelijks op een Grand Prix circuit. Of tijdens de trainingsritten, maar dan heb je er geen tijd voor. Men moet namelijk ook de motor sparen hé.

Dus blijft het gokken. Voor de teams maar ook voor de bandenfabrikanten.
In de loop van het seizoen zal het wat beteren maar ik denk dat dit seizoen al verloren is.

Trouwens, nieuwe thoughts op www.eze.be ;)
mijn gedacht op www.eze.be

Jasper

Citaat van: Mikacouli op 21 maart 2005 - 16:38:17
Citaat van: Jasper op 21 maart 2005 - 16:25:22
Dan moet jij er ook neit teveel hoop op stellen dat hij op niks zal trekken, want dan wordt de teleurstelling van jou misschien ook des te groter. ;)

Daar zeg ik toch ook niets van!! Het is uit ervaring dat ik het zeg dus ik weet waarover ik spreek en anderen ook trouwens. Je moet geen woorden uit mijn mond sleuren die ik niet zou zeggen of denk. ::)
Als we zo gaan beginnen: ik zei ook niet dat jij eral teveel hoop op stelde, ik zei dat je het niet moest doen. Met andere woorden zeg jij dat ik woorden uit je mond sleur, terwijl ik dat niet doe, maar jij op die manier wel.

Jeezus, dat is toch helemaal niet het punt?

Ferrari 2010

Citaat van: Luc op 22 maart 2005 - 18:54:43
Geen enkele band is bekwaam om een race lang 'beracet' te worden. Daarvoor zijn de krachten bij een F1 te groot.

Het probleem is dat een band slijt en rubber verliest. Tijdens een pitstop koelt die band af en vermits er minder rubber overblijft is de afkoeling groter (een vat kokend water zal ook langer warm blijven in vergelijking met een bekertje).
Doordat er minder moleculen in die band overblijven warmt hij minder op na de pitstop.
Dat is zo voor Michelin, net als voor Bridgestone.
Als de banden zoveel langer moeten meegaan, is het toch veel makkelijkerf om ze gwoon dikker te maken. Dan kan je veel langer doen aangezien je meer rubber kan afgeven. Het geeft misschien extra gewicht, maar angezien de bandenomtrek groter is, en er fatsoenlijk geracet kan worden op die manier is dat toch geen probleem?

Of eeuhg, ligt de dikte van de banden vast door de FIA? (hoogstwaarschijnlijk wel, anders had Brigestone hier ook wel opgekomen  ::))
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Schumi 2002 op 22 maart 2005 - 22:17:54
Als de banden zoveel langer moeten meegaan, is het toch veel makkelijkerf om ze gwoon dikker te maken. Dan kan je veel langer doen aangezien je meer rubber kan afgeven. Het geeft misschien extra gewicht, maar angezien de bandenomtrek groter is, en er fatsoenlijk geracet kan worden op die manier is dat toch geen probleem?

Of eeuhg, ligt de dikte van de banden vast door de FIA? (hoogstwaarschijnlijk wel, anders had Brigestone hier ook wel opgekomen  ::))

De wagens hebben een minimum en een maximumbreedte, zowel zonder als met de banden. Dus eigelijk niet met zoveel woorden, maar het is wel zo.

Luc

Een beetje te simpel hé, gewoon dikkere banden maken?

Rijhoogte, luchtweerstand, delaminatie, temperatuursgradient in het rubber, onafgeveerd gewicht,  Als de oplossing zo simpel was, dan kon ik ook wel een F1 bouwen in mijn garage.

Een opmerking als 'een dikkere band lost toch alles op' doet me soms  denken dat het meerderheid van de forummers echt geen benul hebben van de technologie van de moderne F1  :D

Niet dat ik er zo veel van afweet maar ....een dikkere band? Je kan het niet menen hé?

En het is inderdaad gereglementeerd
12.4 Complete wheel diameter must not exceed 660mm when  fitted with dry-weather tyres or 670mm when fitted with wetweather tyres. 

Laten we ons dus niet verder bezig houden met sorry hoor, lulpraat. Het is echt dramatischer dan het voorgesteld wordt in onze garages waar we bouwen aan onze F1.

Lees even een boek, The Charriot Makers van Steve Matchett....op een luchthaven gaan vier kerels filosoferen over de ultieme F1 auto...... :-X
mijn gedacht op www.eze.be

Doefie

Citaat van: Luc op 23 maart 2005 - 07:46:08
Rijhoogte, luchtweerstand, delaminatie, temperatuursgradient in het rubber, onafgeveerd gewicht,  Als de oplossing zo simpel was, dan kon ik ook wel een F1 bouwen in mijn garage.

Kan je altijd doen he  ;D ... of die goed gaat werken daarentegen.

Doet mij denken aan die kerels op Afrit 9 een jaar of 4-5 geleden, die de wagen van Senna van 1988 (McLaren MP4-4) hadden nagemaakt. Auhtentiek overall, helmen en dergelijke, gingen ze erin zitten en rijden op de computer, met zo'n stuur en pedalen voor de pc in die wagen  ;D

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 23 maart 2005 - 11:07:22
Citaat van: Luc op 23 maart 2005 - 07:46:08
Rijhoogte, luchtweerstand, delaminatie, temperatuursgradient in het rubber, onafgeveerd gewicht,  Als de oplossing zo simpel was, dan kon ik ook wel een F1 bouwen in mijn garage.

Kan je altijd doen he  ;D ... of die goed gaat werken daarentegen.

Doet mij denken aan die kerels op Afrit 9 een jaar of 4-5 geleden, die de wagen van Senna van 1988 (McLaren MP4-4) hadden nagemaakt. Auhtentiek overall, helmen en dergelijke, gingen ze erin zitten en rijden op de computer, met zo'n stuur en pedalen voor de pc in die wagen  ;D

lo, zou ik eigenlijk ook wel willen  :P :P :P :P
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.