Wat gebeurde er eerder op.....

Gestart door Martin, 07 maart 2005 - 00:20:25

« vorige - volgende »

Jasper

#30
Citaat van: DoefieF1 op 14 maart 2005 - 18:00:51
Geboren

  • 1451 - Amerigo Vespucci, Italiaans ontdekkingsreiziger
Vespucci was bij mijn weten de eerste die besefte dat Amerika een nieuw continent was en niet Indië/China?

En ik weet al iets dat er morgen moet op staan, waarschijnlijk het langst geleden van alle dingen die al in deze topic hebben gestaan...

EDIT: Nope, dat van die tempel in Jeruzalem is langer geleden.

Doefie

Citaat van: Jasper op 14 maart 2005 - 18:16:19
Citaat van: DoefieF1 op 14 maart 2005 - 18:00:51
Geboren

  • 1451 - Amerigo Vespucci, Italiaans ontdekkingsreiziger
Vespucci was bij mijn weten de eerste die besefte dat Amerika een nieuw continent was en niet Indië/China?

Amerigo Vespucci reisde mee met Christophore Colombus (eveneens een Italiaans, wat veel mensen niet weten), daarom wordt hij ook als ontdekkingsreiziger aanzien.

McChouffe

Citaat van: Jasper op 14 maart 2005 - 18:16:19
EDIT: Nope, dat van die tempel in Jeruzalem is langer geleden.

Gaat dat over die tempel van 515 v.C van 12 maart (http://nl.wikipedia.org/wiki/12_maart)? Weet je dan de juiste datum?
Als je een fout merkt op Wikipedia is het de bedoeling om die zelf recht te zetten (bovenaan op "bewerk" klikken).

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Martin

Heb ik ook op de Site.
Wie is dat nu weer?????
Reed die ooit in die wagen?????

Maar vooralsnog leuk om te doen.

Jasper

Citaat van: WebMachine op 14 maart 2005 - 22:19:25
Citaat van: Jasper op 14 maart 2005 - 18:16:19
EDIT: Nope, dat van die tempel in Jeruzalem is langer geleden.

Gaat dat over die tempel van 515 v.C van 12 maart (http://nl.wikipedia.org/wiki/12_maart)? Weet je dan de juiste datum?
Als je een fout merkt op Wikipedia is het de bedoeling om die zelf recht te zetten (bovenaan op "bewerk" klikken).
Nee nee nee, kijk. Ik weet iets dat vandaag gewoon bij de gebeurtenissen van 15 maart móét staan. Ik dacht eerst dat waar ik aan dacht het langst geleden zou zijn van alles wat hier al in het topic had gestaan. Maar dat van die tempel blijkt al langer geleden te zijn dan de gebeurtenis waar ik aan dacht. ;)

Vraagje: hoe kan men eigenlijk een datum plakken op een gebeurtenis van de zesde eeuw voor Christus, terwijl men toen nog helemaal niet met onze huidige kalender werkte (i.v.m. de maanden)?

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 15 maart 2005 - 17:23:55
Citaat van: WebMachine op 14 maart 2005 - 22:19:25
Citaat van: Jasper op 14 maart 2005 - 18:16:19
EDIT: Nope, dat van die tempel in Jeruzalem is langer geleden.

Gaat dat over die tempel van 515 v.C van 12 maart (http://nl.wikipedia.org/wiki/12_maart)? Weet je dan de juiste datum?
Als je een fout merkt op Wikipedia is het de bedoeling om die zelf recht te zetten (bovenaan op "bewerk" klikken).
Nee nee nee, kijk. Ik weet iets dat vandaag gewoon bij de gebeurtenissen van 15 maart móét staan. Ik dacht eerst dat waar ik aan dacht het langst geleden zou zijn van alles wat hier al in het topic had gestaan. Maar dat van die tempel blijkt al langer geleden te zijn dan de gebeurtenis waar ik aan dacht. ;)

Vraagje: hoe kan men eigenlijk een datum plakken op een gebeurtenis van de zesde eeuw voor Christus, terwijl men toen nog helemaal niet met onze huidige kalender werkte (i.v.m. de maanden)?
Sja, das een goeie vraag ;D ;D ;D Misschien werkte men al wet iet of wat met onze telling van dagen, jaren en maanden?

Nu dacht ik dat doefie al die dingen opzocht, pikt ie het gewoon van een site  ??? ??? ???
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Natuurlijk pikt hij dat gewoon van een site, wat dacht je. ;) En Wikipedia is niet zomaar een site, volgens mij na Google ongeveer de beste site op het net!

IVY440


Jasper

Citaat van: DoefieF1 op 14 maart 2005 - 18:48:30
Citaat van: Jasper op 14 maart 2005 - 18:16:19
Citaat van: DoefieF1 op 14 maart 2005 - 18:00:51
Geboren

  • 1451 - Amerigo Vespucci, Italiaans ontdekkingsreiziger
Vespucci was bij mijn weten de eerste die besefte dat Amerika een nieuw continent was en niet Indië/China?

Amerigo Vespucci reisde mee met Christophore Colombus (eveneens een Italiaans, wat veel mensen niet weten), daarom wordt hij ook als ontdekkingsreiziger aanzien.
Met de lessen geschiedenis van het eerste trimester van dit jaar hebben we toch gezien dat Vespucci de eerste was die dat doorhad, en dat Amerika dus naar hem (Amerigo) genoemd is...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 15 maart 2005 - 18:35:43
Natuurlijk pikt hij dat gewoon van een site, wat dacht je. ;) En Wikipedia is niet zomaar een site, volgens mij na Google ongeveer de beste site op het net!
Ik weet niet, maar ik kom nauwelijks op Wikipedia. De site is gewoon niet prettig om te bezoeken, de kleuren trekken als je het mij vraagt op niks.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Dacht je nu echt dat ik hier een hele bibliotheek had staan waar dat allemaal instond ofzo :D  ;) ...
Gisteren niets gepost omdat ik ziek thuis lig, kon niet op de pc geraken.

15 maart
Algemeen

  • 1345 - Mirakel van Amsterdam.
    1996 - Fokker gaat failliet.

Oorlog

  • 1916 - Amerikaanse troepen vallen Mexico binnen, in een poging revolutionair Pancho Villa te pakken te krijgen.

Politiek

  • 44 v. Chr. - Julius Caesar wordt vermoord.
  • 1820 - Het noordoostelijke deel van de staat Massachusetts wordt afgesplitst, en vormt de staat Maine.
  • 1916 - De Universiteit van Gent wordt vernederlandst; dit wordt echter na het einde van de Eerste Wereldoorlog weer teruggedraaid.
  • 1991 - De voormalige bezettingsmachten in Duitsland (de Verenigde Staten, Rusland (voorheen de Sovjetunie), het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) doen officieel afstand van hun rechten.

Wetenschap en Technologie
  • 1493 - Christoffel Columbus keert terug in de haven van Palos na zijn ontdekking van Amerika.
  • 2003 - De Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen wordt in gebruik genomen.
  • 2003 - Een nieuwe ziekte, waarvan enkele dagen eerder het bestaan is bekend gemaakt, krijgt de naam SARS. De WHO geeft reisadviezen af.

Geboren
  • 1713 - Nicolas de Lacaille, Frans cartograaf van de zuidelijke sterrenhemel
  • 1767 - Andrew Jackson, 7e President van de Verenigde Staten
  • 1779 - Lord Melbourne, Premier van het Verenigd Koninkrijk
  • 1800 - Heinrich von Dechsen, geoloog en mineraloog
  • 1813 - John Snow, Brits arts
  • 1830 - Paul Heyse, schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur
  • 1854 - Emil Adolf von Behring arts en winnaar van de Nobelprijs voor de Geneeskunde
  • 1886 - Sergei Kirov, Sovjet revolutionair
  • 1905 - Berthold Schenk von Stauffenberg, Duits jurist en anti-Nazi
  • 1912 - Louis Paul Boon, Belgisch schrijver
  • 1940 - Phil Lesh, Amerikaans muzikant, voormalig bassist van de band Grateful Dead
  • 1941 - Mike Love, Amerikaans zanger in de band The Beach Boys
  • 1947 - Ry Cooder, Amerikaans gitarist
  • 1948 - Sergio Vieira de Mello, VN-commissaris
  • 1962 - Terence Trent d'Arby, Brits zanger, bekend door de hit Sign Your Name
  • 1975 - Veselin Topalov, Bulgaars schaker
Overleden

  • 44 v. Chr. - Julius Caesar, Romeins senator en dictator voor het leven (vermoord)
  • 1937 - H.P. Lovecraft, horrorschrijver
  • 1941 - Alexej von Javlenski, Russisch impressionistisch schilder
  • 1961 - Akiba Rubinstein, Pools schaakgrootmeester
  • 1975 - Aristoteles Onassis, Grieks reder
  • 1983 - Rebecca West, schrijver

Viering/herdenking
Nationale feestdag in Hongarije in herdenking van de opstand van de Hongaren tegen Oostenrijk in 1848

Doefie

Algemeen

  • 1946 - De IJzertoren wordt bij een dynamiet-aanslag verwoest
  • 1978 - Aldo Moro wordt ontvoerd door de Rode Brigades
  • 1978 - De mammoettanker Amoco Cadiz strandt aan de kust van Bretagne en veroorzaakt een grote olieramp
  • 1979 - De Duitse bondspresident Roman Herzog opent te Heidelberg een documentatiecentrum voor Sinti in Duitsland
  • 1985 - Terry Anderson, een journalist van Associated Press, wordt gegijzeld in Beiroet

Oorlog

  • 1244 - Montségur valt, de kruistocht tegen de Katharen is gedaan
  • 1813 - Pruisen verklaart Napoleon de oorlog
  • 1938 - Hitler houdt een rede in Wenen
  • 1945 - De Slag om Iwo Jima eindigt
  • 1968 - Amerikaanse troepen in Vietnam plegen een massamoord in My Lai
  • 1988 - Irak valt de Koerdische stad Halabjah aan met gifgas en zenuwgas. Er vallen vijfduizend slachtoffers

Politiek

  • 1815 - Willem Frederik van Oranje-Nassau neemt de titel Koning der Nederlanden aan
  • 1929 - "Compromis des Belges"
  • 1935 - Adolf Hitler geeft opdracht tot herbewapening van Duitsland, in strijd met het Verdrag van Versailles
  • 1988 - Luitenant-kolonel Oliver North en vice-admiraal John Poindexter worden in staat van beschuldiging gesteld in het Iran-Contra schandaal
  • 2003 - Wereldwijde demonstraties tegen de oorlog in Irak

Wetenschap en Technologie

  • 1926 - Robert Goddard lanceert de eerste raket met vloeibare brandstof
  • 1966 - Lancering van de Amerikaanse bemande ruimtevaartcapsule Gemini 8
  • 1966 - Gemini Agena en Gemini VIII voeren de eerste koppeling van twee ruimtevaartuigen uit

Geboren

  • 1750 - Caroline Herschel, Duits astronoom
  • 1787 - Georg Ohm, Duits natuurkundige
  • 1911 - Josef Mengele, Duits nazi-arts
  • 1912 - Pat Nixon, Amerikaans actrice, vrouw van Richard Nixon
  • 1926 - Jerry Lewis, Amerikaans acteur en komiek
  • 1927 - Vladimir Komarov, Russisch ruimtevaarder (kosmonaut)
  • 1940 - Bernardo Bertolucci, Italiaans filmregisseur, o.a. van de film The Last Emperor
  • 1946 - Erik Estrada, Puerto Ricaans acteur
  • 1953 - Isabelle Huppert, Frans actrice
  • 1953 - Richard M. Stallman, Amerikaans voorvechter van vrije software
  • 1959 - Jens Stoltenberg, Noors premier
  • 1964 - Mauro Gianetti, voormalig Italiaans wielrenner
  • 1964 - Pascal Richard, voormalig Frans wielrenner

Overleden

  • 37 - Tiberius, keizer van het Romeinse Rijk
  • 1940 - Selma Lagerlöf, Zweeds schrijfster
  • 1957 - Constantin Brancusi, Frans beeldhouwer

Viering/herdenking
Rome - Tijdens de Argei op 16 en 17 maart brengen de priesters zoenoffers aan 27 heiligdommen in de stad

Ferrari 2010

Citaat van: DoefieF1 op 16 maart 2005 - 10:46:40
Dacht je nu echt dat ik hier een hele bibliotheek had staan waar dat allemaal instond ofzo :D  ;) ...
Gisteren niets gepost omdat ik ziek thuis lig, kon niet op de pc geraken.

15 maart
Algemeen

  • 1345 - Mirakel van Amsterdam.
    1996 - Fokker gaat failliet.

Oorlog

  • 1916 - Amerikaanse troepen vallen Mexico binnen, in een poging revolutionair Pancho Villa te pakken te krijgen.

Politiek

  • 44 v. Chr. - Julius Caesar wordt vermoord.
  • 1820 - Het noordoostelijke deel van de staat Massachusetts wordt afgesplitst, en vormt de staat Maine.
  • 1916 - De Universiteit van Gent wordt vernederlandst; dit wordt echter na het einde van de Eerste Wereldoorlog weer teruggedraaid.
  • 1991 - De voormalige bezettingsmachten in Duitsland (de Verenigde Staten, Rusland (voorheen de Sovjetunie), het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) doen officieel afstand van hun rechten.

Wetenschap en Technologie
  • 1493 - Christoffel Columbus keert terug in de haven van Palos na zijn ontdekking van Amerika.
  • 2003 - De Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen wordt in gebruik genomen.
  • 2003 - Een nieuwe ziekte, waarvan enkele dagen eerder het bestaan is bekend gemaakt, krijgt de naam SARS. De WHO geeft reisadviezen af.

Geboren
  • 1713 - Nicolas de Lacaille, Frans cartograaf van de zuidelijke sterrenhemel
  • 1767 - Andrew Jackson, 7e President van de Verenigde Staten
  • 1779 - Lord Melbourne, Premier van het Verenigd Koninkrijk
  • 1800 - Heinrich von Dechsen, geoloog en mineraloog
  • 1813 - John Snow, Brits arts
  • 1830 - Paul Heyse, schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur
  • 1854 - Emil Adolf von Behring arts en winnaar van de Nobelprijs voor de Geneeskunde
  • 1886 - Sergei Kirov, Sovjet revolutionair
  • 1905 - Berthold Schenk von Stauffenberg, Duits jurist en anti-Nazi
  • 1912 - Louis Paul Boon, Belgisch schrijver
  • 1940 - Phil Lesh, Amerikaans muzikant, voormalig bassist van de band Grateful Dead
  • 1941 - Mike Love, Amerikaans zanger in de band The Beach Boys
  • 1947 - Ry Cooder, Amerikaans gitarist
  • 1948 - Sergio Vieira de Mello, VN-commissaris
  • 1962 - Terence Trent d'Arby, Brits zanger, bekend door de hit Sign Your Name
  • 1975 - Veselin Topalov, Bulgaars schaker
Overleden

  • 44 v. Chr. - Julius Caesar, Romeins senator en dictator voor het leven (vermoord)
  • 1937 - H.P. Lovecraft, horrorschrijver
  • 1941 - Alexej von Javlenski, Russisch impressionistisch schilder
  • 1961 - Akiba Rubinstein, Pools schaakgrootmeester
  • 1975 - Aristoteles Onassis, Grieks reder
  • 1983 - Rebecca West, schrijver

Viering/herdenking
Nationale feestdag in Hongarije in herdenking van de opstand van de Hongaren tegen Oostenrijk in 1848
uuh, zo half en half wel, ik dacht dat je het gewoon samenbracht van verschillende site's  :-[ :-[ :-[ (nu heb je me zwaar teleurgesteld Doefie, en ik maar denken van wat heeft die kerel veel geduld om dat allemaal op te zoeken!!) :-\ :-\ :-\ :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Schumi 2002 op 16 maart 2005 - 19:50:52
uuh, zo half en half wel, ik dacht dat je het gewoon samenbracht van verschillende site's  :-[ :-[ :-[ (nu heb je me zwaar teleurgesteld Doefie, en ik maar denken van wat heeft die kerel veel geduld om dat allemaal op te zoeken!!) :-\ :-\ :-\ :-\

Bwa, ik had het kunnen doen, maar dan zat ik hier uuuuuuren aan bezig, en die tijd heb ik nu niet bepaald... ;)

Doefie

Algemeen
1845 - de Engelse uitvinder Stephen Perry patenteert het elastiek

Oorlog
1942 - In het concentratiekamp Belzec worden de eerste joden systematisch vergast.

Politiek

  • 1861 - het koninkrijk Italië wordt uitgeroepen
  • 1948 - De Benelux landen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk tekenen de overeenkomst van Brussel, welke een voorloper is
    van de NATO overeenkomst.
  • 1969 - Golda Meir wordt premier van Israël

Geboren

  • 1473 - Koning Jacobus IV van Schotland
  • 1834 - Gottlieb Daimler, Duits uitvinder
  • 1877 - Albert Hahn - Nederlands tekenaar
  • 1895 - Shemp Howard, filmacteur (Three Stooges)
  • 1919 - Nat King Cole, Amerikaans jazz-muzikant
  • 1930 - James Irwin, Amerikaans astronaut
  • 1938 - Rudolf Nureyev, Russisch-Oostenrijksdanser en choreograaf
  • 1944 - John Sebastian, Amerikaans musicus en oprichter van Lovin' Spoonful
  • 1948 - William Gibson, Amerikaans sciencefiction schrijver en vader van de cyberpunk
  • 1949 - Patrick Duffy, Amerikaans acteur
  • 1951 - Kurt Russell, Amerikaans acteur
  • 1954 - Margriet Hermans, Vlaams zangeres en presentatrice
  • 1955 - Gary Sinise, Amerikaans acteur
  • 1964 - Rob Lowe, Amerikaans acteur

Overleden

  • 180 - Marcus Aurelius, Romeins keizer
  • 461 - Sint Patricius, beschermheilige van Ierland
  • 1782 - Daniel Bernoulli, Nederlands/Zwitsers wiskundige en natuurkundige
  • 1846 - Friedrich Bessel, Duits astronoom en wiskundige
  • 1849 - Willem II (56), Koning der Nederlanden na 34 jaar van regeren
  • 1853 - Christian Doppler, Oostenrijks wiskundige en fysicus, voorspeller en naamgever van het dopplereffect
  • 1956 - Irène Joliot-Curie, Franse chemica, dochter van Marie Curie en Pierre Curie
  • 1976 - Luchino Visconti, Italiaans filmregisseur
  • 2001 - Chris Götte (38), Drummer Bløf
  • 2002 - Alain Van der Biest, Belgisch politicus

Viering/herdenking

  • St. Patrick's Day - Ierse nationale feestdag
  • Rome - Tijdens de Argei op 16 en 17 maart brengen de priesters zoenoffers aan 27 heiligdommen in de stad