ESA landt op Titan

Gestart door Jasper, 14 januari 2005 - 23:13:00

« vorige - volgende »

Racegirl

Citaat van: DoefieF1
Citaat van: Alan BluesBrrrr.... Koud....

:lol:

En ik hier maar klagen dat ik aan het bevriezen ben  :shock:
Ben ik blij dat ik op aarde geboren ben! :wink:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

IVY440

En het probleem is dat niemand het absolute nulpunt kan bereiken. Momenteel is de laagst bereikte temperatuur iets van een 10^-9 K of zoiets.

daan

Het scheelt niet veel. Maar die tijd die komt vast nog wel ;)

Ferrari 2010

Citaat van: daanHet scheelt niet veel. Maar die tijd die komt vast nog wel ;)
het scheel inderedaad niet veel, maar het feit is dat het al die jaren maar niet lukt hé. Koudtse op aarde waargenomen ligt niet onder de -100, je kan dus wel begreipen dat die paar duizendste graden waar je aan denkt, wel héél veel is voor diegenen die het proberen te bereiken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

IVY440

Koudste temperatuur op aarde ooit was -56°C denk ik.
Trouwens 0 K is niet haalbaar, kijk de wetten van de thermodynamica er maar eens voor na.  :wink:

Juan

Citaat van: IVY440Koudste temperatuur op aarde ooit was -56°C denk ik.
De koudste temperatuur ooit gemeten was -89,2 Celsius nabij Vostok Station op 21 juli 1983.

De koudste temperatuur ooit gemeten in het zonnestelsel -238°C is
Juan

daan

Hee, das niet zo warm toch? :P

viperke82

Citaat van: Tim C
Citaat van: viperke82eum, is er een foutje in de logica?

Jasper zei dat het oppervlak vol lag met ijsblokken. maar dan zegt Martin dat het er 200° is.

klopt niet echt hé, of mis ik iets?
Let op het -/- teken dat die 200 vooraf ging...

Als informatica student zou je toch moeten weten dat letten op details zeer belangrijk kan zijn

ik had +/- gezien.
wat betekend -/- dan wel?

Tim C

Officieel niet veel, maar om verwarring te voorkomen zal Martin er -/- van gemaakt hebben  :wink:

Doefie

Citaat van: Juan
Citaat van: IVY440Koudste temperatuur op aarde ooit was -56°C denk ik.
De koudste temperatuur ooit gemeten was -89,2 Celsius nabij Vostok Station op 21 juli 1983.

De koudste temperatuur ooit gemeten in het zonnestelsel -238°C is

Koudste temperatuur in constant bewoond gebied was ongeveer -79°C (in Siberië). Die -89.2°C was de koudste temperatuur op aarde.

De warmste ooit op aarde was 58°C in de schaduw ofzoiets... (dacht ik)

Supermariobros

Het regende onlangs op Saturnusmaan Titan

Vloeibaar methaan bedekt een groot deel van het oppervlak van de Saturnusmaan Titan. Enkele dagen voor de aankomst en landing vorige vrijdag van de Europese sonde Huygens heeft het daar geregend, wellicht methaanregen.

"Er is iets vloeibaars op Titan, vloeibaar methaan", zei projectleider Jean-Pierre Lebreton vrijdag bij de voorstelling van de eerste ontcijferde gegevens van de sonde.

"Het heeft geregend, korte tijd voordien, op de plaats waar de sonde is geland, misschien twee dagen tevoren", zei de Amerikaan Marty Tomasenko.

Hoeveel vloeibaar methaan er op de tweede grootste maan van ons zonnestelsel is, is (nog?) onduidelijk. Volgens Tomasko zijn er "talrijke" aanwijzingen over vloeibare oppervlakten op de grootste Saturnusmaan. Dankzij de Huygens proberen wetenschappers de mysteries te doorgronden van Titan dat zich op 1,5 miljard km van ons bevindt. Het hemellichaam wordt verondersteld er uit te zien zoals onze Aarde toen die 4,5 miljard jaar geleden ontstond.

Juan

Om nog eens ff terug te komen op koude temp's, hier een actueel artikeltje...


28/01 Extreme koude aan Noordpool kunnen afbraak ozon versterken bron: www.gva.be

De huidige lage recordtemperaturen op de Noordpool kunnen de afbraak van de ozonlaag versterken.

Dat zegt Markus Rex van het Alfred Wegener Instituut voor Pool- en Oceaanonderzoek. Indien het de komende weken niet tot een sterke opwarming in de stratosfeer (20 tot 50 km hoog) komt, is ongewoon hoog verlies aan ozon mogelijk.

Totnogtoe was de kouderecordwinter op de Noordpool die van 1999/2000. Lokaal is toen tot zeventig procent ozon vernietigd. Tijdens warmere arctische winters was er geen aanwijsbaar verlies aan ozon.

Tijdens de huidige winter zijn er op de Noordpool al weken lang temperaturen onder de min 85 graden Celsius gemeten. Daardoor heeft de vorming van zogenaamde polaire stratosferische wolken een nooit geziene dimensie bereikt, aldus de wetenschapper. Wanneer de temperaturen onder de min 78 graden duiken, vormen deze wolken van salpeterzuur en water zich op zowat 20 km hoogte, in de ozonlaag die ons tegen de ultraviolette straling van de zon en dus kanker beschermt. Bij nog lagere temperaturen kunnen zich bovendien nog echte waterijswolken vormen.

Onder inwerking van de wolken veranderen CFK's - gebromeerde en gechloreerde koolwaterstoffen - en halogenen in een gevaarlijk mengsel dat ozon vernietigt, van zodra na de poolnacht de zon weer terugkeert op de Noordpool.
Juan