Vloedgolven doden duizenden mensen in Azië

Gestart door Tim C, 26 december 2004 - 14:35:17

« vorige - volgende »

Jasper

Citaat van: Roelaan alle mensen die hier echt geen bal om geven en zeggen dat het hen niets doet
Blij dat dit bericht niet aan mij gericht is. :)

KVDracer

Ik heb er zelf nog geen beelden van gezien, maar dit is zeker even erg als de aanslagen in Amerika. Maar met dit verschil dat de aanslagen er gekomen zijn door mensen en men dit misschien nog kon tegenhouden. Maar hetgeen er nu in Azië gebeurt is een natuurramp en daar heeft niemand iets tegen in te brengen. In ieder geval bij zo een nieuwsberichten sta ik wel eens stil bij het feit dat we het hier in België nog niet zo slecvht hebben. We zitten hier wel altijd op die dwaze politiekers bezig, maar de kans dat we hier een natuurramp tegenkomen is toch klein en van bomaanslagen hebben we ook nog geen last.

Mikacouli

Citaat van: DoefieF1
Citaat van: RuudInderdaad, aan dat soort 'futiliteiten' dient de media geen aandacht te besteden :?

Heb je ook nog iets zinnigs te melden :?:

:roll:

Ja heb nog veel meer zinnigs, maar ander dingen. Kan ik er toch niet aan doen dat het mij geen kl*** intresseert wat daar gebeurt?

Ik kan echt niet begrijpen dat je het geen kloten interesseert. Bijna 60000 doden en het doet je niks. doet je het niks als je op het nieuws een Brits koppel ziet verdrinken na de vloedgolf? Als je al die lijken ziet liggen in een loods? Dat alles helemaal kapot is?

Daar kan ik nu niet bij.

FerrariMan

Citaat van: DoefieF1
Ja heb nog veel meer zinnigs, maar ander dingen. Kan ik er toch niet aan doen dat het mij geen kl*** intresseert wat daar gebeurt?

Is niet erg, als je wat ouder bent begrijp je het leed van die mensen wel.  :roll:

Racegirl

Het is erg, maar hoe erg het is maakt dat nu uit? Waarom gaan vergelijken met 11 september, 11 maart, ...

Zelfs vergeleken met het aantal Joden die vermoord werden is dit vreselijk!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

RadioActiveMan

Het dodental is net op 80.000 gebracht.
Iemand die zich daar niet voor interesseert heeft geen hart of geweten.

dj Peter

Ik dacht dat mensen die bij de redactie zijn toch tenminste over een béétje verstand beschikken,maar wat DoefieF1 uitkraamt tart elke verbeelding. Ofwel heeft hij in een ijverige bui zomaar wat neergepend,ofwel is hij mentaal niet 100 procent in orde. (vergeef me de harde taal,maar dit is wat ik er van denk)
Er is een hemelsbreed verschil tussen slachtoffers van natuurrampen en slachtoffers van conflicten en/of ongelukken,maar het is ALTIJD verschrikkelijk als er in één klap zoveel mensen sterven. En wees maar gerust dat het aantal nog flink zal stijgen door ziekten en besmettingen.Moest ik Luc Beaucourt zijn en lezen wat Doefie hier uitkraamt,ik zou hem eens meenemen naar India om daar de duizenden rottende lijken van o.a. kinderen mee te gaan opruimen en verbranden.
Bedenk ook even wat de gevolgen zouden zijn, moesten zulke vloedgolven inbeuken op de kustlijn in Belgie en Nederland (!), ik denk dat de ramp van '57 dan maar een peuleschil zou zijn hoor...

Scuderia Ferrari

Citaat van: SaffierFMIk dacht dat mensen die bij de redactie zijn toch tenminste over een béétje verstand beschikken,maar wat DoefieF1 uitkraamt tart elke verbeelding. Ofwel heeft hij in een ijverige bui zomaar wat neergepend,ofwel is hij mentaal niet 100 procent in orde. (vergeef me de harde taal,maar dit is wat ik er van denk)
Er is een hemelsbreed verschil tussen slachtoffers van natuurrampen en slachtoffers van conflicten en/of ongelukken,maar het is ALTIJD verschrikkelijk als er in één klap zoveel mensen sterven. En wees maar gerust dat het aantal nog flink zal stijgen door ziekten en besmettingen.Moest ik Luc Beaucourt zijn en lezen wat Doefie hier uitkraamt,ik zou hem eens meenemen naar India om daar de duizenden rottende lijken van o.a. kinderen mee te gaan opruimen en verbranden.
Bedenk ook even wat de gevolgen zouden zijn, moesten zulke vloedgolven inbeuken op de kustlijn in Belgie en Nederland (!), ik denk dat de ramp van '57 dan maar een peuleschil zou zijn hoor...
'53 ;)
Verder ben ik het helemaal met je eens .

dj Peter

Juist ja, ik twijfelde tussen '53 en '57. Bedankt  :wink:

Ramses

[zeur mode aan]Een vlug groeiende thread, maar laten we het ook een propere thread houden?  :wink: [zeur mode uit]

Ramses

Eerst het slechte nieuws:

CitaatCOLOMBO - De vloedgolven in Zuidoost-Azië hebben al aan 71.300 mensen het leven gekost. Dat blijkt uit een berekening van het Franse persagentschap AFP, na de aankondiging van de Sri Lankaanse regering dat het dodental in dat land tot 22.493 was opgelopen. Het dodental zal waarschijnlijk nog stijgen, onder meer door de epidemieën die zouden kunnen uitbreken. Naast de dodelijke slachtoffers zijn er op Sri Lanka zo'n half miljoen mensen op de vlucht. De catastrofe veroorzaakte ook duizenden vermisten. Bij de doden zijn zeker 26 Duitsers. Duizend andere Duitste toeristen worden nog vermist. Ook minstens twintig Fransen kwamen om het leven bij de natuurramp. Het aantal Belgische slachtoffers ligt momenteel op vier.

Maar er is ook nog wat positief nieuws:

CitaatAMPARA - Zo'n 3.000 overleden gewaande Sri Lankanen zijn woensdag in een afgelegen gebied in het oosten van het eiland levend teruggevonden. Het gaat om inwoners van het district Ampara, een van de zwaarst getroffen regio's van de vloedgolven van zondag. Legerofficier Chaminda Wickramaratna stelde dat het gebied zeker vier keer is afgespeurd naar overlevenden en dat ongeveer 3.000 mensen konden worden gered. De meesten moeten naar het ziekenhuis worden overgebracht omdat ze uitdrogingsverschijnselen vertoonden. Geschat wordt dat in het district Ampara in totaal zeker 8.000 mensen omkwamen door de ramp. Het grootste deel van de regio is echter niet bereikbaar. De balans van het aantal doden op Sri Lanka bedraagt momenteel 18.700. (ful)

Bron: Belga

Doefie

Citaat van: RoelDikke proficiat aan alle mensen die hier echt geen bal om geven en zeggen dat het hen niets doet, sterk hoor.

Misschien enig idee dat onze samen-leving (als je daar nog kan van spreken) gebaseerd is op empathie en engagement... Als je bij 57000 doden op een dag tijd niet eens even kan stilstaan en je inleven en-of medenleven betuigen (op z'n minst) dan vraag ik mij echt af zoals François Bakeljauw: "In wa voor ne wereld leven wij nu?"

Ja, inderdaad. In wa voor ne wereld leven wij nu? Samenleving = maatschappij. De maatschappij s***t geweldig in mijn ogen. Kan ik toch niks aan doen?

Citaat van: Alan BluesIk heb de indruk dat het 'eigen volk eerst'-principe er hier bij velen ingebakken is.  :(  

Als ge 't op mij hebt, moet ge weten dat ik helemaal zo niet ben :wink: Ik zal een van de eersten zijn om "vreemdelingen" te gaan verdedigen.

Citaat van: MikacouliIk kan echt niet begrijpen dat je het geen kloten interesseert. Bijna 60000 doden en het doet je niks. doet je het niks als je op het nieuws een Brits koppel ziet verdrinken na de vloedgolf? Als je al die lijken ziet liggen in een loods? Dat alles helemaal kapot is?

De slag in Brittannië, 63nc. De Romeinen slachten 90 000 Kelten af. Op één plaats zijn er minstens 10000 mensen meer afgeslacht (mannen, vrouwen en kinderen) dan op 5000 km kustlijn. Zou dit mij dan iets doen, denk je?

Citaat van: FerrarimanIs niet erg, als je wat ouder bent begrijp je het leed van die mensen wel. :roll:

Oh ja, ik ben nog maar ne kleine peuter die niks begrijpt zeker? Het doet mij gewoon niets. So what der vallen 70 000 doden? 1) zie antwoord hierboven, 2) er vallen per jaar wel meer doden. Dat er in Irak, Iran, Rusland, Afghanistan, Saudi-Arabië meer mensen sterven door oorlog, honger, vrieskou en dergelijke kan niemand schelen, maar als er even 500m kustlijn onder water loopt is het drama drama? Dát begrijp ik dan niet.

Citaat van: JasperHet is bij mij inderdaad ook zo dat ik er niet slech bij vaar als er ginder tienduizenden doden vallen. Maar wat ik heb afgeleid uit jouw post (ben niet zeker of je dit echt bedoelt of niet) is dat er geen hulp naar daar moet worden gestuurd. Het is wel zo dat die er bij ons waarschijnlijk niet zou komen als zoiets hier zou gebeuren (ten zij uit China en Rusland). Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat wij nu niet moeten helpen in die landen. Want voor die mensen is het wél erg, dus zijn we moreel verplicht om hulp te sturen. Ik denk wel dat je dat weet.  :wink:

Ik heb niet gezegd dat we niets mogen sturen he. Ik bedoelde alleen dat ik niets zou sturen. Zoals Axelle Red zei: die mensen hebben net hun halve familie verloren, en wij sturen hen een dekentje dat we nog niet zeker zijn dat ze dat wel degelijk gaan krijgen...



Kijk, als we dood moeten gaan dan gaan we dood. De toekomst ligt vast, we kunnen er toch niets aan doen. Willen we er iets aan doen en het veranderen, dan zorgt het lot er wel voor dat het toch gebeurt. Mijn lot, die van u, van Josfin van den bakker op de hoek ligt ook vast. We kunnen er toch niets aan veranderen. Ik citeer uit Gladiator: "Death smiles at us all. The only thing a man can do is smile back". Derbij, doodgaan moet je niet erg beschouwen, we komen allemaal in een volgend leven wel terug met onze familie en vrienden...

Citaat van: JasperOver het smelten van de Noordpool waar je het ergens over had: dit resulteert inderdaad niet in het verhogen van het zeeniveau (als de Zuidpool smelt zal dit overigens wél gebeuren), maar je moet me toch eens uitleggen hoe er dan een ijstijd kan ontstaan. Dat snap ik echt niet. En het tijdsbestek waarover je praat snap ik ook niet: 50-100 jaar. Ik heb altijd gedacht dat een ijstijd een periode van toch zeker 1000 jaar was. Dat start dan toch niet zomaar op een jaartje tijd of zo? Dat komt toch geleidelijk met een trage afkoeling, totdat de gemiddelde temperatuur onder het vriespunt ligt?

Het ijs dat vanuit Groenland en Noorwegen de oceaan in stroomt is, zoals gekend, zoet water. In de oceaan stroomt de warme zeestroming vanuit Afrika, die alleen door zout water blijft doorgaan. Komt het zoet water van het ijs in die stroming terecht valt die stil. En als dat gebeurt krijgen wij geen warm zeewater meer en komt het ijs van de noordpool naar beneden, wat dan voor een afkoeling zorgt. Maar de kans dat dat binnen 50 jaar al zover is (het vermengen van zoet en zout water) is vrij klein.

Doefie

Citaat van: SaffierFMIk dacht dat mensen die bij de redactie zijn toch tenminste over een béétje verstand beschikken,maar wat DoefieF1 uitkraamt tart elke verbeelding. Ofwel heeft hij in een ijverige bui zomaar wat neergepend,ofwel is hij mentaal niet 100 procent in orde. (vergeef me de harde taal,maar dit is wat ik er van denk)
Er is een hemelsbreed verschil tussen slachtoffers van natuurrampen en slachtoffers van conflicten en/of ongelukken,maar het is ALTIJD verschrikkelijk als er in één klap zoveel mensen sterven. En wees maar gerust dat het aantal nog flink zal stijgen door ziekten en besmettingen.Moest ik Luc Beaucourt zijn en lezen wat Doefie hier uitkraamt,ik zou hem eens meenemen naar India om daar de duizenden rottende lijken van o.a. kinderen mee te gaan opruimen en verbranden.
Bedenk ook even wat de gevolgen zouden zijn, moesten zulke vloedgolven inbeuken op de kustlijn in Belgie en Nederland (!), ik denk dat de ramp van '57 dan maar een peuleschil zou zijn hoor...

Ik dacht dat er mensen slim genoeg waren om ook maar een beetje te begrijpen wat ik ervan denk. Maar nee, niemand  :roll: Zie mijn posts hierboven. Dat er op slagvelden in oorlog meer slachtoffers vallen kan niemand deren. Oudheid, Middeleeuwen, Rennaissance en dergelijke --> gemiddeld 60000 man afgeslacht op één plaats. Denk je dat die vloed mij dan iets doet? En tuurlijk, ik zal meegaan om die lijken te gaan opruimen als het moet. Waarom niet? Moet ook gedaan worden he.

Ik ben nu eenmaal gevoelloos op dat vlak, kan ik wat aan doen  :roll:

Jasper

Citaat van: DoefieF1Kijk, als we dood moeten gaan dan gaan we dood. De toekomst ligt vast, we kunnen er toch niets aan doen. Willen we er iets aan doen en het veranderen, dan zorgt het lot er wel voor dat het toch gebeurt. Mijn lot, die van u, van Josfin van den bakker op de hoek ligt ook vast. We kunnen er toch niets aan veranderen. Ik citeer uit Gladiator: "Death smiles at us all. The only thing a man can do is smile back". Derbij, doodgaan moet je niet erg beschouwen, we komen allemaal in een volgend leven wel terug met onze familie en vrienden...

Dat vind ik maar profetisme hoor, wie kan de waarheid daarvan bewijzen?

Citaat van: DoefieF1Het ijs dat vanuit Groenland en Noorwegen de oceaan in stroomt is, zoals gekend, zoet water. In de oceaan stroomt de warme zeestroming vanuit Afrika, die alleen door zout water blijft doorgaan. Komt het zoet water van het ijs in die stroming terecht valt die stil. En als dat gebeurt krijgen wij geen warm zeewater meer en komt het ijs van de noordpool naar beneden, wat dan voor een afkoeling zorgt. Maar de kans dat dat binnen 50 jaar al zover is (het vermengen van zoet en zout water) is vrij klein.
Interessant. Maar dan heb ik nog een vraag. Waarom zou die stroom stoppen als er zoet water in vermengd wordt? Ik dacht dat die stromen tot gang kwamen omdat het water aan de evenaar wordt opgewarmd en dus uitzet en wegstroomt richting polen, en dat het daar afgekoeld wordt en als het ware aangezogen wordt door het water aan de evenaar omdat daar water wegstroomt. Wat heeft dat te maken met zoet/zout?

Doefie

Citaat van: Jasper
Citaat van: DoefieF1Kijk, als we dood moeten gaan dan gaan we dood. De toekomst ligt vast, we kunnen er toch niets aan doen. Willen we er iets aan doen en het veranderen, dan zorgt het lot er wel voor dat het toch gebeurt. Mijn lot, die van u, van Josfin van den bakker op de hoek ligt ook vast. We kunnen er toch niets aan veranderen. Ik citeer uit Gladiator: "Death smiles at us all. The only thing a man can do is smile back". Derbij, doodgaan moet je niet erg beschouwen, we komen allemaal in een volgend leven wel terug met onze familie en vrienden...

Dat vind ik maar profetisme hoor, wie kan de waarheid daarvan bewijzen?

Regressie. Je kan terug gaan tot voorbij de geboorte naar een ander leven. Is het dan onzin denk je? En nee, voor diegene die ermee zouden afkomen, het is géén hypnose zoiets, je weet nog perfect waar je bent, wat je doet, wat je zegt, enz... heb het zelf al eens gedaan.

Citaat van: Jasper
Citaat van: DoefieF1Het ijs dat vanuit Groenland en Noorwegen de oceaan in stroomt is, zoals gekend, zoet water. In de oceaan stroomt de warme zeestroming vanuit Afrika, die alleen door zout water blijft doorgaan. Komt het zoet water van het ijs in die stroming terecht valt die stil. En als dat gebeurt krijgen wij geen warm zeewater meer en komt het ijs van de noordpool naar beneden, wat dan voor een afkoeling zorgt. Maar de kans dat dat binnen 50 jaar al zover is (het vermengen van zoet en zout water) is vrij klein.

Interessant. Maar dan heb ik nog een vraag. Waarom zou die stroom stoppen als er zoet water in vermengd wordt? Ik dacht dat die stromen tot gang kwamen omdat het water aan de evenaar wordt opgewarmd en dus uitzet en wegstroomt richting polen, en dat het daar afgekoeld wordt en als het ware aangezogen wordt door het water aan de evenaar omdat daar water wegstroomt. Wat heeft dat te maken met zoet/zout?

Weet ik veel. Gewoon documentaire van de BBC op Canvas bekeken. Was een Britse oceanoloog met deze theorie.