Vloedgolven doden duizenden mensen in Azië

Gestart door Tim C, 26 december 2004 - 14:35:17

« vorige - volgende »

Schumi nr1

Citaat van: ericErg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Daar zeg je zoiets, 'k woon er zo'n 30km van, maar wel op een hoogte van 55m, dus mijn overlevingskansen gaan al iets groter zijn.

Het moet wel erg zijn, je zo machteloos te voelen omdat je weet dat er sowieso naschokken gaan komen en dat die weer veel leed met zich mee kunnen brengen.

Onder de Belgen zijn er al 2 doden, een oudere vrouw en een babytje. Er zijn ook nog 20 vermisten, voor hen vrees ik het ergste.


Alan Blues


RadioActiveMan

Citaat van: Schumi nr1
Citaat van: ericErg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Daar zeg je zoiets, 'k woon er zo'n 30km van, maar wel op een hoogte van 55m, dus mijn overlevingskansen gaan al iets groter zijn.

Dat het gaat gebeuren staat zo goed als vast. Waar ook al maar wanneer daar kan niemand ons een antwoord op geven.
België ligt geografisch goed beschermd en zal betrekkelijk weinig of misschien zelfs niets met een mogelijke Tsunami te maken krijgen.

Er zijn wel meer van dergelijke grote natuurrampen die ons of volgende generaties bedreigen. Wetenschappers schatten de kans dat deze generatie met nog verwoestender natuurrampen(vanaf 100.000 doden) te maken krijgt op ongeveer 40%.  

Deze kleine selectie heb ik gepost op een Engelstaligforum toen het onderwerp daar een een kleine 2 weken werd aangesneden.
Citaat1) Mega earthquake.
In 1755 the biggest disaster ever hit Europe. 100.000 peoples were killed in an underwater earthquake that was felled from Scandinavië all the way down to north Afrika. It will happen again and there's a 1 in 3 chance that our generation will experience that. Same thing is about to happen in Tokio, San Francisco, Los Angeles and Istanboel.

2)La Palma Island aboit to fall in to sea.
In 1949 a volcano erupted on this island and because of the heat the water that was sucked up by th island started to expand and broke the island in pieces. The southern half already dropped 4 meters and stayed there. If this half of the island drops into the sea it will generate(according to the calculations) a wave from about 900 meters high and it will have a speed around 900 km/h. About 4h's after the drop the wave will hit Western-Europe. England, Ireland, France and Spain will be hit the worst. Belgium and Holland are somehow safe. The real trouble will happen in Amerika. 8h's after the drop enormous waves(20 to 50m's high) will hit the coastline. New York, Boston , Miami, Havana, Philadalphia and Baltimore will be hit the worst. Barbados and the Bahama's will be wiped away. Estmated death's: between 50 and 150 million peoples. This is the doomscenario it is also possible that it will drop in tiny pieces or will gently slide into the sea. It will all depend on the volcano and according to peoples who are investigating this its highly possible that it will erupt in the next few years.

3) Yellowstone
The famous Yellowstone Park in the U.S. is actually one big sleeping volcano. Once in 600.000 years it erupts, its been 640.000 years since it last erupted. It will explode with the power of 1000 volcano's. Thousand km's further peoples will be covered in a thick layer of volcano-ash. Lately a series of small quakes took place and a lake flooded. All signs the volcano is waking up. Last time a volcano of this size erupted (47.000 years ago) it was winter(sun blocked from by smoke) for at least 6 years. Mankind(Ape/man) almost got wiped out. A few 1000 survived. The volcano that made all this happen was 1/3 the size of the one from Yellowstone Park.

Scuderia Ferrari

Het was niet de aardbeving zelf, maar meer de vloedgolven die schade aan hebben gericht. En dat 365 dagen nadat er in Iran 40.000 mensen in Bam stierven. Vrolijke 2e kerstdag :cry:

Racegirl

En het dodenaantal blijft maar stijgen...  :roll:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Bjorn

Deze middag enkele beelden gezien op TV. Toch onvoorstelbaar hoe machteloos we zijn als de natuur zich van z'n slechtste kant laat zien! :(
Ik zou het niet willen meemaken. Plots achter je metershoge golven zien en dan maar rennen voor je leven...  :shock:  :!:  :(
De Mens: In Het Gras![/color]

JVA

Nu blijkt uit onderzoek dat op de Canarische Eilanden, waar je zou aannemen dat de enige ramp het luidruchtige gefeest van jonge toeristen is, een vulkaan op het punt kan staan in de toekomst een spectaculaire natuurramp te veroorzaken. De vulkaan Cumbre Vieja leidt nu nog een slapend bestaan op het eiland La Palma. Maar vulkanologen vermoeden dat het patroon van erupties van deze vulkaan weer kan beginnen. Wanneer is onzeker maar ze denken in tijdslimieten van enkele decennia tot een eeuw. Enkele toekomstige erupties van deze vulkaan zouden er voor kunnen zorgen dat de westelijke flank van de vulkaan in de Atlantische Oceaan stort. 500 vierkante kilometer rots dendert dan met een snelheid van 350 kilometer per uur in de zee.

Na die gigantische aardverschuiving kan zich een kolom water van 900 meter hoogte en tientallen kilometers omtrek uit de oceaan verheffen! Er is een energie vrijgekomen die zo groot is als de totale electriciteitsconsumptie voor een half jaar van de Verenigde Staten. Die natuurramp is dan de aanzet voor de moeder aller tsunami's, de mega-tsunami. In een razende vaart van 800 kilometer per uur brult en dondert een meer dan 100 meter hoge vloedgolf door de oceaan. De westelijke Sahara wordt als eerste getroffen door dit monster. De vloedgolf van nog altijd 50 meter hoogte bereikt acht of negen uur later het westen van de Atlantische Oceaan. Tot 10 kilometer dringen de golven het binnenland van Florida en Brazilië in. Caribsche eilanden worden overspoeld door het water. En zelfs ijsbergen in de fjorden van Groenland worden op het land geworpen. De vloedgolven richten zich vooral naar het westen en zuiden van de Atlantische Oceaan maar toch altijd nog 12 meter hoge golven botsen op de kusten van Zuid-Engeland, Ierland, Spanje en Portugal.

bron: http://members.home.nl/lpzijlstra/Dutch/wetenschap.htm

Jasper


JVA

Citaat van: JasperEénmaal klikken is genoeg hoor Jos. ;)

Dat is van den bibber van de schrik.... :?

PS: 't Is al weg!!  :lol:

RadioActiveMan

Euhm JVA...

Op bladzijde 2 eens gaan kijken wat ik daar heb gepost over La Palma. :wink:
BTW er staan er nog meer bij  :shock:

Tim C

En als het dat niet is, valt er wel een komeet neer, of veranderen de polen van de aarde van plek, of....

Als we zo doorgaan kunnen we niet meer slapen.

Bruno

Oep's, blijkbaar was het niet Lanzarote maar La Palma.  :oops:

Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom ik er in mijn boekenstapel hier niks van terugvond.
Maar het geeft wel een kijk op hetgeen er nog eventueel te wachten staat.  :shock:

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

RadioActiveMan

Citaat van: Tim CEn als het dat niet is, valt er wel een komeet neer, of veranderen de polen van de aarde van plek, of....

Als we zo doorgaan kunnen we niet meer slapen.

We kunnen er ons ook geen zak voor interesseren en ons in de toekomst niet tegen dingen zoals zondag beschermen.
Er zijn miljoenen mensen over de hele wereld die bedreigd worden door dergelijke voorvallen simpelweg omdat hun dorp/stad op de verkeerde plaats staat.

Alan Blues

Ik zou me toch graag tegen een zondag beschermen.... Zo'n saaie dag...



Sorry, deze kon ik niet laten liggen...  :?