Vloedgolven doden duizenden mensen in Azië

Gestart door Tim C, 26 december 2004 - 14:35:17

« vorige - volgende »

Jasper

Citaat van: Alan BluesSluit eens allemaal gedurende 1 à 2 dagen jullie water af. Sluit de electriciteit af en ga eens eten zoeken als je honger hebt.

Mij kan het geen bal schelen dat er véél belastingsgeld gestuurd wordt.

Wij leven in luilekkerland, zij niet.
Daar gaat het niet om. Uiteindelijk is het belastingeld niet superveel, volgens Villa Politica zent België 3 euro per persoon.

Maar wat mij ergert: de VS komt af met miljoenen dollars en vele helikopters en van die dikke vrachtvliegtuigen, dan wil de VN natuurlijk niet achterblijven. En dan komt Japan ook af omdat ze gezien hebben dat de VS dat ook deed, en als reactie komt de VS met nóg meer hulp, zodat de VN ook zijn beter hart hart wil tonen en aan de VS gaat vragen of zij een vrachtvliegtuig mogen lenen om nar ginder te sturen, alsof de VS dat zelf niet kan uitsturen.

De volgorde van dit alles heb ik verzonnen, maar het is het principe dat ik bedoel. ;)

Jasper

Even een soort reclame, maar ik neem aan dat het wel mag...

Het komende weekend wordt er op talloze plaatsen (in België en 17 (?) andere landen) de verkoop van sleutelhangers e.d. door Vredeseilanden gehouden. De opbrengst hiervan zou normaal gezien naar koffieboeren in Costa Rica gaan, die niet meer kunnen opboksen tegen de multinationals die daar aan veel lagere prijzen en op veel grotere schaal koffie oogsten en verkopen.
Maar Vredeseilanden heeft de plannen veranderd. De opbrengst gaat naar Indonesië, een van de zwaarst getroffen landen van de tsunami. Vredeseilanden geeft nooit noodhulp, maar wel structurele hulp: hulp en ondersteuning bij de ontwikkeling van de economie, waardoor de geholpen streek zelf op eigen benen zal kunnen staan en zelf ook de hulp verspreiden in heel het land. Dit jaar is geen uitzondering. Een deel van de opbrengst gaat naar heropbouw, en niet alleen heropbouw van gebouwen. Waar niemand bij stilstaat, is dat oogsten van boeren, en al hun zaaigoed, weggespoeld is, waardoor ze niets meer hebben en opnieuw veel zaad zullen moeten aankopen. Ze zijn met andere woorden extra geruïneerd. Vredeseilanden zal hen hierin helpen.
Ten tweede gaat er aandacht zijn voor traumaverwerking, vooral naar kinderen toe. Kinderen die hun ouders verloren hebben in de tsunami, zijn er met de duizenden en tienduizenden. Vredeseilanden wil langetermijnhulp bieden aan hen (een trauma verwerk je niet op een maand).

Mijn vraag is: als je verkopers tegenkomt en je wordt aangesproken, heb dan geen reactie in de aard van "ik heb al gestort". Koop een sleutelhanger of zo. Voor de langetermijnhulp in Indonesië.

Doefie

Ik zou gewoon zeggen: stort elke jaar eens iets voor Artsen Zonder Grenzen, het Rode Kruis en dergelijke. Moet niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.

Onlangs zei een medewerker van 't Rode Kruis dat ook op tv: dat het opvallend was hoeveel meer mensen storten als er zoiets op televisie komt. Jaarlijks sterven er miljoenen mensen meer in onder andere Afrika door oorlog, rampen enz... en dan zie je bijna niets van reactie.

Die mens werd heel kwaad bekeken.