Vloedgolven doden duizenden mensen in Azië

Gestart door Tim C, 26 december 2004 - 14:35:17

« vorige - volgende »

Tim C

Een zware aardbeving gevolgd door enorme vloedgolven heeft in Zuid-Oost-Azië het leven gekost aan duizenden mensen. Vooral Sri Lanka en het zuiden van India zijn getroffen. De meeste mensen kwamen om door de vloedgolven die volgden op de schok.

De eerste beving had een kracht van 8,9 op de schaal van Richter. De aardbeving gebeurde op een breuklijn. Het epicentrum lag in de Indische Oceaan, ten noorden van het Indonesische eiland Sumatra.

Bron: vrtnieuws.net

daan

het was de 4e zwaarste aardbeving... :shock:

Racegirl

You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Alan Blues

8,9...  :shock:  :shock:  :shock:

Dat wil je niet meemaken.

Met alle respect voor de slachtoffers, maar ik ben blij dat die aardbeving in de oceaan is gebeurd. Was dat op het land gebeurd, zouden er véél meer slachtoffers geweest zijn...

Jasper

Ze zitten al aan 8.600. Vrolijk Kerstfeest. :cry:

Supermariobros

Verschrikkelijk zoiets, al 9.300 doden.
Een ware catastrofe  :cry:

Bruno

Citaat van: Alan Blues8,9...  :shock:  :shock:  :shock:

Dat wil je niet meemaken.

Met alle respect voor de slachtoffers, maar ik ben blij dat die aardbeving in de oceaan is gebeurd. Was dat op het land gebeurd, zouden er véél meer slachtoffers geweest zijn...

Dat is niet altijd zo hoor Alan, met net dezelfde kracht kon het best zijn dat er minder doden waren omdat er dan wel gebouwen en dergelijke instorten maar zelfs daar zouden er nog een deel overlevenden geweest zijn. Nu vielen de meeste slachtoffers een verdrinkingsdood.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Jasper

Citaat van: Bruno
Citaat van: Alan Blues8,9...  :shock:  :shock:  :shock:

Dat wil je niet meemaken.

Met alle respect voor de slachtoffers, maar ik ben blij dat die aardbeving in de oceaan is gebeurd. Was dat op het land gebeurd, zouden er véél meer slachtoffers geweest zijn...

Dat is niet altijd zo hoor Alan, met net dezelfde kracht kon het best zijn dat er minder doden waren omdat er dan wel gebouwen en dergelijke instorten maar zelfs daar zouden er nog een deel overlevenden geweest zijn. Nu vielen de meeste slachtoffers een verdrinkingsdood.
Correct, zeker in arme streken waar volgens mij vooral houten huizen staan. Kan je toch al geen baksteen op je kop krijgen...

Maar dat maakt nu niks uit, wat daar gebeurd is, was vreselijk, wat er nu aan het gebeuren is waarschijnlijk nog vreselijker.

JVA

Ook verschillende Belgen onder de slachtoffers.
11.000 ??? Waaaa, zo een vloedgolf wil je niet meemaken.

En weten jullie dat ook ons dat te wachten staat? Door een vulkaan op de Canarische eilanden die op elk moment een reusachtige vloedgolf kan veroorzaken zullen we zelf in België last hebben. Maar gelukkig voor ons zal het veel en veel erger zijn in Spanje, Portugal, Afrika en zelfs Amerika.

Martin

Inmiddels 12.000 + en ook Nederlanders.
Niet iets om het jaar mee uit te luiden.

Alan Blues

Citaat van: Bruno
Citaat van: Alan Blues8,9...  :shock:  :shock:  :shock:

Dat wil je niet meemaken.

Met alle respect voor de slachtoffers, maar ik ben blij dat die aardbeving in de oceaan is gebeurd. Was dat op het land gebeurd, zouden er véél meer slachtoffers geweest zijn...

Dat is niet altijd zo hoor Alan, met net dezelfde kracht kon het best zijn dat er minder doden waren omdat er dan wel gebouwen en dergelijke instorten maar zelfs daar zouden er nog een deel overlevenden geweest zijn. Nu vielen de meeste slachtoffers een verdrinkingsdood.

Oké, Bruno, maar ik had de aardbeving in Turkije nog vers in m'n geheugen; 30.000 doden!! Zoals je zei, in ingestortte gebouwen. Er vallen inderdaad meer doden in een bewoond gebied. Maareuh, dit neemt uiteraard niet weg dat dit en vreselijke catastrofe is.

En dan moet je nog rekenen dat er met de diepte van een aardbeving ook rekening moet gehouden worden. Een aardbeving van 3 op de schaal van Richter die plaatsheeft op 500 meter onder de grond kan meer kapot maken dan eentje van 5 op de schaal van Richter die 2Km onder de grond plaats heeft.

Maar 8.9 is het apocalyps...  :cry:

Ik was in Amerika in '89 toen er een beving was van 7.1 in San Francisco. We waren er net 10 dagen ervoor vertrokken. We zijn overhoeds terug naar 'Frisco' gereden omdat de ouders van Laurie op 10Km van het epicentrum woonden. Geen telefoon, dus geen contact. Het meubilair en het servies was gesneuveld. Maar wel een traumatische ervaring voor haar ouders. We zijn toen  :oops: ramptoerist  :oops: gaan spelen en zijn naar dé plaats gereden. Onvoorstelbaar!!! :shock:  :shock:  :shock:

Stevige huizen die door de kracht van de natuur vermorzeld waren...

Iets wat je niet wil meemaken, zo'n aardbeving... Spooky...  :cry:  :cry:

Maar, inderdaad, als zo'n aardbeving plaatsheeft in een woestijn zullen er minder doden vallen.

Eric

Erg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Bruno

Citaat van: ericErg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Ik ben niet zeker maar geloof dat er ergens eens een studie heeft gestaan in verband met de gevolgen van het instorten van een gedeelte van een vulkaan op een vakantie eiland, geloof dat het over Lanzarote ging.

Het kwam erop neer dat de helft van die massa in zee kon storten omdat er geen echte onderzeese ondersteuning van dat gedeelte zou zijn, de waterverplaatsing en de gevolgen die daarmee gepaard zouden gaan zouden ook Europa seriues kunnen treffen. Ik zal eens rondsnuffelen in de gigantische boekenberg hier om te zien of ik het nog ergens terug kan vinden.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Alan Blues

Citaat van: ericErg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Kom in Sterrebeek wonen, dan kunnen we nog snel 'ne vlieger' nemen...

;)

JVA

Citaat van: Bruno
Citaat van: ericErg, heel erg...de natuur kan lelijk huis houden.
Op sommige plaatsen raasde de vloedgolf tegen 500 km/u het land in... :shock:  :(  :(

Zoals Jos al zei, het staat ons ook te wachten, maar dan erger...ik woon op 10 km van de kust en als het ooit zo ver komt zal ik op de eerste rij zitten om die tsunami te zien...overlevinskansen zijn zo goed als nul.

Ik ben niet zeker maar geloof dat er ergens eens een studie heeft gestaan in verband met de gevolgen van het instorten van een gedeelte van een vulkaan op een vakantie eiland, geloof dat het over Lanzarote ging.

Het kwam erop neer dat de helft van die massa in zee kon storten omdat er geen echte onderzeese ondersteuning van dat gedeelte zou zijn, de waterverplaatsing en de gevolgen die daarmee gepaard zouden gaan zouden ook Europa seriues kunnen treffen. Ik zal eens rondsnuffelen in de gigantische boekenberg hier om te zien of ik het nog ergens terug kan vinden.

Yep, dat staat ons ook te wachten. Toevallig was ik daar vorig jaar op verlof, en las ik er een stukje over in de krant. Brrrr, de vloedgolven zouden wel 30 meter hoog zijn en Amerika bereiken binnen enkele uren.