Waaraan ergeren jullie je ?

Gestart door Ramses, 07 december 2004 - 11:36:03

« vorige - volgende »

Roel

om eens in de 'niet-mens' trend te gaan:

_ Ik haaaaaaaaat muggen in de zomer!
_ Hondedrollen op de stoep
_ Duiven die pas op het laatse moment uit de weg gaan als je aan het fietsen bent

Om in de 'erger je aan je medemens' trend te blijven:

- Slijmballen

- Mensen die herhaaldelijk met hun eigen moppen lachen terwijl iedereen stil blijft omdat het helemaal niet grappig is

- Meelopers

- ALLE meisjes -25 met een 'Burberry' sjaal: dit kunnen ze toch echt niet mooi vinden?! Dus is het het zuiverste teken van snobisme en zich beter voelen dan de rest... (ouder dan 25 ok,want dat motiefje lijkt me eerder iets voor de tweede, zelfs derde leeftijd)

- mensen die op een fuif een liedje staan "mee te zingen" maar echt de ballen van de tekst kennen

- een fuif met Primus-bier

- leugenaars
God save Mclaren

Jasper

Citaat van: eric
Citaat van: Ruud
Citaat van: eric
Citaat van: JasperMoet je deze even lezen: ;)

Citaat van: JasperTrouwens, mij ga je niet horen klagen over een dt-fout op een forum. Maar als ze op examens staan, in de krant, bij ondertiteling op tv... dan stel ik toch mijn vragen. En ja, die heb ik allemaal al wel gezien.

Ik vind het gewoon belangrijk dat er toch nog ergens, en dan zeker op bovengenoemde plaatsen, de taal juist gebruikt wordt, en ik vind dat een examenvraag met een dt-fout zelfs ongeldig verklaard zou moeten worden (lichtjes overdreven eigenlijk :D :roll:), als de leraars de taal al niet kennen, waarom verwachten we dat alle vreemdelingen in ons land dat wel kunnen?

En hetzelfde voor tv en krant.

ik spreek in het algemeen.
effe verduidelijken...of je nu word of wordt schrijft...je leest het tweemaal hetzelfde...dus dat die clowns die hun bezig houden met het groene boekje dat eens afschaffen...het zou onze taal al een stuk gemakkelijker maken...zeker voor mensen die een nieuwe taal moeten aanleren.
Die mensen begrijpen het nut hier niet van. :wink:
Stam + t -> loop + t = loopt

Is dat nou zo moeilijk? :?

niet moeilijk maar nutteloos  :lol:

en nu ga ik dat onderwerp laten want we gaan hier ferm off topic precies  :oops:

Die regel is alles behalve nutteloos. De dt-regel is de gemakkelijkste spellingsregel van de Nederlandse taal. Als je moet schrijven 'hij word', is dat weer maar eens één van de vele uitzonderingen op een regel: normaal is het "hij [stam]t", behalve als de stam eindigt op een d of een t. Dat is pas moeilijk...

En zeggen dat je mag kiezen is al helemaal zot. Dat is zoals dat je vroeger "tee" of "thee" mocht schrijven, of "apoteker" en "apotheker". :roll:

Doefie

Citaat van: Jasper
Citaat van: eric
Citaat van: Ruud
Citaat van: eric
Citaat van: JasperMoet je deze even lezen: ;)

Citaat van: JasperTrouwens, mij ga je niet horen klagen over een dt-fout op een forum. Maar als ze op examens staan, in de krant, bij ondertiteling op tv... dan stel ik toch mijn vragen. En ja, die heb ik allemaal al wel gezien.

Ik vind het gewoon belangrijk dat er toch nog ergens, en dan zeker op bovengenoemde plaatsen, de taal juist gebruikt wordt, en ik vind dat een examenvraag met een dt-fout zelfs ongeldig verklaard zou moeten worden (lichtjes overdreven eigenlijk :D :roll:), als de leraars de taal al niet kennen, waarom verwachten we dat alle vreemdelingen in ons land dat wel kunnen?

En hetzelfde voor tv en krant.

ik spreek in het algemeen.
effe verduidelijken...of je nu word of wordt schrijft...je leest het tweemaal hetzelfde...dus dat die clowns die hun bezig houden met het groene boekje dat eens afschaffen...het zou onze taal al een stuk gemakkelijker maken...zeker voor mensen die een nieuwe taal moeten aanleren.
Die mensen begrijpen het nut hier niet van. :wink:
Stam + t -> loop + t = loopt

Is dat nou zo moeilijk? :?

niet moeilijk maar nutteloos  :lol:

en nu ga ik dat onderwerp laten want we gaan hier ferm off topic precies  :oops:

Die regel is alles behalve nutteloos. De dt-regel is de gemakkelijkste spellingsregel van de Nederlandse taal. Als je moet schrijven 'hij word', is dat weer maar eens één van de vele uitzonderingen op een regel: normaal is het "hij [stam]t", behalve als de stam eindigt op een d of een t. Dat is pas moeilijk...

En zeggen dat je mag kiezen is al helemaal zot. Dat is zoals dat je vroeger "tee" of "thee" mocht schrijven, of "apoteker" en "apotheker". :roll:

Is het zo'n drama als er is iemand iets verkeerd typt? Ga eens op al die jongerenforums, ge zult u werk hebben  :wink:

Roel

Ik denk dat de ergernis ivm dt een ergernis is ivm luiheid. Want iedereen kan DT, iedereen kan toch ook tellen. 1+1=2, stam + t = werk t, word t.
Raar vind ik het dat het volgens velen als nutteloos, stom, van geen waarde wordt beschouwd. Terwijl de meesten vinden dat alochtonen zich moeten aanpassen aan onze normen en waarden (waaronder ikzelf).

Als je zelf dan niet eens 100% achter NORMEN (taalstandardisering) en WAARDEN (taal is toch een van de belangrijskte cultuurwaarden van een volk) kan staan, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.
Dat er al eens een dt vergeten wordt, of een typfoutje mag natuurlijk geen bron van ergernis zijn, iedereen maakt wel eens fouten. (kijk maar naar al die ferrarifans ;-)  :P )

Ik hoop dat er nu niemand boos worDT, maar dat jullie inzien dat taal in stand moet gehouden worden en wel degelijk een waardefunctie heeft.

(over de apotheker en apoteker kwestie: dit is anders:dit moet je onthouden en weten. "dt" is nix weten, puur redeneren als 1appel plus nog een appel erbij zijn twee appels)
God save Mclaren

Racegirl

Citaat van: Roel_ Ik haaaaaaaaat muggen in de zomer!

Oja absoluut, niet enkel in de zomer, altijd!
Dat is het enige beestje dat ik bewust doodsla!

Ben er een beetje allergisch aan, als die mij steken dan krijg ik van die vieze dikke jeukende blazen, en ik mag daar niet aan krabben, moet wachten tot die openspringen en ik kan daarvan weken niet slapen!!!!

Vooral de Italiaanse muggen zijn een pest!!!!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

FerrariMan

Waar ik mij aan erger?

Buitenkomen en zien dat bijna iedereen hetzelfde is.

Jasper

Citaat van: DoefieF1
Citaat van: Jasper
Citaat van: ericniet moeilijk maar nutteloos  :lol:

en nu ga ik dat onderwerp laten want we gaan hier ferm off topic precies  :oops:

Die regel is alles behalve nutteloos. De dt-regel is de gemakkelijkste spellingsregel van de Nederlandse taal. Als je moet schrijven 'hij word', is dat weer maar eens één van de vele uitzonderingen op een regel: normaal is het "hij [stam]t", behalve als de stam eindigt op een d of een t. Dat is pas moeilijk...

En zeggen dat je mag kiezen is al helemaal zot. Dat is zoals dat je vroeger "tee" of "thee" mocht schrijven, of "apoteker" en "apotheker". :roll:

Is het zo'n drama als er is iemand iets verkeerd typt? Ga eens op al die jongerenforums, ge zult u werk hebben  :wink:

Oké, dan maar voor de derde keer :roll:

Citaat van: JasperTrouwens, mij ga je niet horen klagen over een dt-fout op een forum. Maar als ze op examens staan, in de krant, bij ondertiteling op tv... dan stel ik toch mijn vragen. En ja, die heb ik allemaal al wek gezien.

Tim C

Het feit dat de goede mensen van de MIVB een akkoord ondertekenen en dan toch nog staken...

Nog een geluk dat ik de vierentwintigste (voorlopig) geen les heb

Racegirl

Wat ik nog vergeten was: Aruna die zich laat vallen in de 16 meter en weeral een penalty krijgt!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Jasper

Aruna DAT zich laat vallen. 't Is echt een ding dat man. :lol: ;) ;) ;)

Ramses

Muggenzifters. Mierenneukers.
Mensen die het beter doen dan ik in het groot dictee der nederlandse taal.

Jasper

Doe jij daaraan mee?

Ik denk dat ik het ga opnemen en de volgende dag bekijken en opschrijven, en dat controleren hoeveel ik fout/juist had.

Scuderia Ferrari


Jasper

Maandag om 9 uur of zo, bij jullie op Nederland 3 uitgezonden denk ik.

Ramses

@ Jasper: elk jaar :wink: Vorig jaar 36 fouten.

CitaatHet Groot Dictee 2004, gemaakt en voorgelezen door Remco Campert en Jan Mulder, wordt uitgezonden op maandag 13 december van 20.08 tot 21.55 uur op Nederland