Nieuwe Saab 95 Estate

Gestart door Jasper, 23 oktober 2004 - 14:42:41

« vorige - volgende »

Jasper

We hebben gisteren de nieuwe bedrijfswagen van mijn vader binnengekregen. Een Saab95 Estate. Mooie wagen vind ik wel, zeker de combinatie van een zwart-roodachtige kleur met de beige (lederen) zetels.

2171cc cilinderinhoud, zou 120pk hebben en 195km/u als topsnelheid hebben, niet extreem snel dus, maar wie rijdt er 195 (met het gegeven dat wij bijna nooit 's nachts rijden)?


Ik denk dat dit de kleur is.

Wutputt

Het gaat dus om de 2.2 TiD? Die motor trekt wel lekker, maar persoonlijk vind ik hem een te zwaar dieselachtig geluid maken. Het is dan ook nog een oudere motor zonder commonrail. Paste de 3.0 TiD niet in het budget? Die is een stuk aangenamer.

Bij ons thuis hebben ze ook een 9-5, maar dan wel in sedan uitvoering en met Saabs eigen 2290cc gietijzeren blok met Mitsubishi TD04 turbo :mrgreen:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Jasper

Citaat van: WutputtHet gaat dus om de 2.2 TiD? Die motor trekt wel lekker, maar persoonlijk vind ik hem een te zwaar dieselachtig geluid maken. Het is dan ook nog een oudere motor zonder commonrail. Paste de 3.0 TiD niet in het budget? Die is een stuk aangenamer.

Bij ons thuis hebben ze ook een 9-5, maar dan wel in sedan uitvoering en met Saabs eigen 2290cc gietijzeren blok met Mitsubishi TD04 turbo :mrgreen:
Hij maakt wel een zwaar geluid ja. Maar het is zooooooo'n comfortabele wagen! Nu, niet in het budget kan ik wel begrijpen, 35.000 euro is wel genoeg denk ik (en het geld groeit niet op de rug van m'n pa z'n werk he :P). Het zou wel kunnen dat die wagens met korting verkocht worden: Atlas Copco is net als Saab Zweeds en er zullen wel regelmatig wagens aangekocht worden van Saab.

Maar die wagen is echt comfortabel. Goeie schokdempers (niet te zacht en niet te hard), goed zittende zetels, goeie hoodsteunen, grote koffer, goeie airco, handfree-set die ingebouwd is, als je gebeld wordt en je neemt op stopt de spelende muziek en spreek je dus via de boxen van de radio en een microfoontje dat ergens in de wagen verstopt zit.
Alleen blijven de Saab-ongemakjes wel, bijvoorbeeld de koffer die je apart los moet doen (die dus vast blijft als je je wagen opent), en je moet de wagen in achteruit zetten voor je de sleutel eruit kan halen, hier snap ik het nut ook niet van.

Eric

Citaat van: Jasper
Citaat van: WutputtHet gaat dus om de 2.2 TiD? Die motor trekt wel lekker, maar persoonlijk vind ik hem een te zwaar dieselachtig geluid maken. Het is dan ook nog een oudere motor zonder commonrail. Paste de 3.0 TiD niet in het budget? Die is een stuk aangenamer.

Bij ons thuis hebben ze ook een 9-5, maar dan wel in sedan uitvoering en met Saabs eigen 2290cc gietijzeren blok met Mitsubishi TD04 turbo :mrgreen:
Hij maakt wel een zwaar geluid ja. Maar het is zooooooo'n comfortabele wagen! Nu, niet in het budget kan ik wel begrijpen, 35.000 euro is wel genoeg denk ik (en het geld groeit niet op de rug van m'n pa z'n werk he :P). Het zou wel kunnen dat die wagens met korting verkocht worden: Atlas Copco is net als Saab Zweeds en er zullen wel regelmatig wagens aangekocht worden van Saab.

Maar die wagen is echt comfortabel. Goeie schokdempers (niet te zacht en niet te hard), goed zittende zetels, goeie hoodsteunen, grote koffer, goeie airco, handfree-set die ingebouwd is, als je gebeld wordt en je neemt op stopt de spelende muziek en spreek je dus via de boxen van de radio en een microfoontje dat ergens in de wagen verstopt zit.
Alleen blijven de Saab-ongemakjes wel, bijvoorbeeld de koffer die je apart los moet doen (die dus vast blijft als je je wagen opent), en je moet de wagen in achteruit zetten voor je de sleutel eruit kan halen, hier snap ik het nut ook niet van.

Die koffer is wel een gewenning, maar bij mijn 9³ moet ik de wagen niet achteruit zetten hoor...voor de rest ben ik een tevreden Saab rijder. :wink:

Martin

Een estate met een zelfde achterdeur als een sedan vind ik nooit mooi.
Gekke achterkant, iets wat net niet past.
Het is er opgeplakt.

Wutputt

Citaat van: JasperAlleen blijven de Saab-ongemakjes wel, bijvoorbeeld de koffer die je apart los moet doen (die dus vast blijft als je je wagen opent), en je moet de wagen in achteruit zetten voor je de sleutel eruit kan halen, hier snap ik het nut ook niet van.
Bij onze 9-5 sedan, kun je de koffer opendoen via een knop in het interieur of via de afstandsbediening. Heb daar op zich niet zo'n probleem mee. Onze vorige wagen had een gelijkaardig koffer-open-doen-systeem.

De reden waarom Saab de versnellingsbak in achteruit blokkeren heeft geïntroduceerd enkele jaren geleden is tweeledig. Ten eerste is dit een extra barrière om de wagen te stelen. En ten tweede kan de wagen niet van een helling afrollen als men de handrem is vergeten op te zetten.
Nu bij de nieuwste Saabs, zoals de 9³ SS van Eric, is dat er niet meer bij omdat er blijkbaar nogal een hoop mensen dit hinderlijk vonden.

Nu ja wij hebben daar geen last van aangezien de onze een automatic is. En die zet je zowieso in P wanneer je hem parkeert.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.