Dacia Logan by Renault.

Gestart door Martin, 02 juni 2004 - 19:17:20

« vorige - volgende »

Martin

Dan moet ik het doen met een Dacia bij gebrek aan een Trabant.

De afgelopen jaren is er veelvuldig over gesproken, de 5.000 euro-auto van Renault en nu is hij een feit. Het eerste model uit deze zogeheten X90-modelserie is door Renault onthuld. Dochtermaatschappij Dacia heeft de eer de spiksplinternieuwe budgetauto als 'Dacia Logan, by Renault', zoals de Fransen hem graag noemen, te presenteren, produceren en verkopen. Op termijn volgt een versie met Renault-wybertje. Verkoop in Wést-Europa staat nog niet gepland.



Met de Logan wil het Renault-concern (groei)markten als Centraal-Europa, Turkije, Noord-Afrika, Midden-Oosten, China en Rusland mobiel houden of juist maken. De producten uit de X90-reeks zijn vooralsnog ook niet voor de West-Europese markt bedoeld. Speciaal voor de specifieke afzetgebieden gaat óf laat Renault de Logan lokaal bouwen. In Roemenië start nog dit jaar de productie, gevolgd door Rusland (als Renault), Marokko en Colombia (Renault) in 2005 en Iran in 2006. Op termijn staat ook onder andere fabricage in China gepland. Renault verwacht van de X90-serie in 2010 zo'n 700.000 exemplaren per jaar te verkopen. De oorspronkelijke doelstelling bedroeg overigens 500.000 stuks, maar de ontwikkelingen op de Chinese en mogelijk ook Indiase markt hebben Renault ambitieuzer gemaakt. Met de Logan wil het concern concurreren met modellen als de Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio en Skoda Fabia.



De Logan is ontwikkeld in de kraamkamer van Renault, Technocentre genaamd. De ingenieurs hebben van de eerste X90-derivaat een vierdeurs sedan gemaakt met een liefst 510 liter grote bagageruimte. Hij is 4,25 meter lang en komt in de breedte en hoogte tot achtereenvolgens 1,74 en 1,53 meter. Het leeggewicht bedraagt 975 kg. Binnen het vierdeurs koetswerk is ruimte voor vijf personen. Vanaf 2007 lanceert Renault andere carrosserievarianten. Voor de technische basis is gekozen voor het nieuwe B-platform, waarop ook de Nissan Micra en Renault Modus staan. Het platform zal tevens dienen als technisch uitgangspunt voor de nieuwe Clio (2005) en Twingo (2006). Ook van de Clio komen onder andere besturing, achterremmen, voorwielophanging en instrumentenpaneel. De verwarming komt uit de kersverse Modus, terwijl de ventilatieroosters van de oude Espace afkomstig zijn.
Vanwege het slechte wegennet in bepaalde afzetgebieden is gekozen voor extra bodemspeling. De bodemvrijheid bedraagt 15,5 cm, twee meer dan gebruikelijk. De 1.4 8V- en 1.6 8V-benzinemotoren komen uit de Clio, maar zijn onder handen genomen om éventueel op slechte-kwaliteit brandstof met octaancijfer RON87 tot RON91 te kunnen draaien. Later voegt Renault nog een 1.5 dCi-diesel en 1.6 16V-benzine aan het gamma toe.



De Logan gaat vanaf september in de verkoop op de Roemeense markt. Kort daarna volgen omringende landen.


Productielocatie (introductiejaar) – capaciteit – investering*

Roemenië (2004): 300.000 – n.b.

Rusland (2005): 60.000 – 230*.

Colombia (2005): 44.000 – 16.

Marokko (2006): 30.000 – 22.

Iran (2006): 300.000 – 300.

*in miljoenen euro's

Racegirl

:shock:  :shock: Wat is er met die kont gebeurd???  :shock:  :shock:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Eric

Citaat van: Racegirl:shock:  :shock: Wat is er met die kont gebeurd???  :shock:  :shock:

het budget was op en daar Vilvoorde al gesloten werd konden ze het hun niet veroorloven om nog een fabriek te sluiten...dus hebben ze maar wijselijk besloten om er een goedkope lelijke kont van te maken.  :lol:  :wink:

Jasper

Niet alleen de kont is lelijk...

Schumi nr1

Bwah, geeft toe, we hebben nog lelijker wagens gezien.

De Fiat Multipla :D

Mikacouli

Welke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Eric

Citaat van: MikacouliWelke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Misschien iemand die niet veel wil uitgeven aan een auto, iemand die een auto alleen bekijkt als een middel dat van punt A naar B moet rijden. :wink:

Martin

Citaat van: eric
Citaat van: MikacouliWelke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Misschien iemand die niet veel wil uitgeven aan een auto, iemand die een auto alleen bekijkt als een middel dat van punt A naar B moet rijden. :wink:

Dat wou ik met de Trabant doen. :cry:  :cry:  :cry:

McChouffe

Citaat van: eric
Citaat van: MikacouliWelke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Misschien iemand die niet veel wil uitgeven aan een auto, iemand die een auto alleen bekijkt als een middel dat van punt A naar B moet rijden. :wink:

Ben je met de huidige Renaults (of afgeleiden) al zeker dat je ooit punt B zal bereiken?  :lol:

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: WebMachine
Citaat van: eric
Citaat van: MikacouliWelke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Misschien iemand die niet veel wil uitgeven aan een auto, iemand die een auto alleen bekijkt als een middel dat van punt A naar B moet rijden. :wink:

Ben je met de huidige Renaults (of afgeleiden) al zeker dat je ooit punt B zal bereiken?  :lol:

Ik zou het niet weten, ik nog niet veel ervaring met Franse auto´s...Peugeot is steeds een beetje gokken

lieven

diene mégane rijdt toch goed hoor, kan een beetje beter in de bochten aan hoge snelheid maar toch ik vind hem wel leuk :)
vooral die leuke sleutel en start/stop knop nu nog versnellingen aan het stuur en ik kan me gelijk nen F1 bestuurder gaan gedragen ier op de grote baan in mn buurd(ze hebben om de mensen "trager" te doen rijden een soor slalom gemaakt, maar omdada een vluchtweg voor de brandweer is mochten die ni dicht bijeenstaan dus ge moet eigenlijk ni remmen om er door te gaan en da is echt een cool gevoel :twisted: )

Eric

Citaat van: lievendiene mégane rijdt toch goed hoor, kan een beetje beter in de bochten aan hoge snelheid maar toch ik vind hem wel leuk :)
vooral die leuke sleutel en start/stop knop nu nog versnellingen aan het stuur en ik kan me gelijk nen F1 bestuurder gaan gedragen ier op de grote baan in mn buurd(ze hebben om de mensen "trager" te doen rijden een soor slalom gemaakt, maar omdada een vluchtweg voor de brandweer is mochten die ni dicht bijeenstaan dus ge moet eigenlijk ni remmen om er door te gaan en da is echt een cool gevoel :twisted: )

De jeugd van tegenwoordig hé... :lol:  :wink:

McChouffe

Citaat van: eric
Citaat van: lievendiene mégane rijdt toch goed hoor, kan een beetje beter in de bochten aan hoge snelheid maar toch ik vind hem wel leuk :)
vooral die leuke sleutel en start/stop knop nu nog versnellingen aan het stuur en ik kan me gelijk nen F1 bestuurder gaan gedragen ier op de grote baan in mn buurd(ze hebben om de mensen "trager" te doen rijden een soor slalom gemaakt, maar omdada een vluchtweg voor de brandweer is mochten die ni dicht bijeenstaan dus ge moet eigenlijk ni remmen om er door te gaan en da is echt een cool gevoel :twisted: )

De jeugd van tegenwoordig hé... :lol:  :wink:

't Is me wat  :lol:  :wink:

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: WebMachine
Citaat van: eric
Citaat van: lievendiene mégane rijdt toch goed hoor, kan een beetje beter in de bochten aan hoge snelheid maar toch ik vind hem wel leuk :)
vooral die leuke sleutel en start/stop knop nu nog versnellingen aan het stuur en ik kan me gelijk nen F1 bestuurder gaan gedragen ier op de grote baan in mn buurd(ze hebben om de mensen "trager" te doen rijden een soor slalom gemaakt, maar omdada een vluchtweg voor de brandweer is mochten die ni dicht bijeenstaan dus ge moet eigenlijk ni remmen om er door te gaan en da is echt een cool gevoel :twisted: )

De jeugd van tegenwoordig hé... :lol:  :wink:

't Is me wat  :lol:  :wink:

Ik wou dat nog niet vermelden...maar het is erg gesteld met de jeugd :lol:  :wink:

Bruno

Citaat van: MikacouliWelke wagens gaan ze eigenlijk toch nog op de markt brengen. Iemand die dit koopt heeft totaal geen smaak moet ik zeggen.

Maar die heeft misschien wel een wagen die ineens betaald is. Ik ken er veel die hun neus ophalen voor zo'n wagen en hun liever diep in de schulden steken omdat ze willen pronken met hun wagen... :roll:

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno