Slechte ervaring...

Gestart door Jasper, 01 mei 2004 - 21:06:17

« vorige - volgende »

Jasper

In mijn leven heb ik nog niet veel slechte dingen meegemaakt, maar door wat ik donderdagavond gehoord en gezien heb, heb ik toch wel wat uurtjes slaap verloren...

Ik ging donderagavond trainen, binnen een dag of 8 is het wedstrijd. Bijna de hele wedstrijdploeg was er om te komen springen. Ik was nog maar net boven en ik zat naast de trampoline te babbelen met enkele meisjes (;)), waarvan er daarna eentje ging springen. Ondertussen was ik al met iemand anders aan 't praten, en toen hoorde ik binnen een dikke tak breken. De trainer riep: "Oei Lien!" Dat is dus het meisje dat aan 't springen was. Ik keek zo eens van "alé wat heeft die weer uitgespookt?" En zag ik haar op haar rug liggen, wenend. Haar linkerbeen omhooggeheven, ik zag haar bovenbeen, haar knie en... een stukje van haar scheen.

Het andere stuk hing naar beneden, te bengelen. De voet slapjes net boven de trampoline. Die krakende tak, dat was nu niet echt een tak. Het was een scheenbeen en een kuitbeen die allebei mooi tegelijkertijd volledig broken. Ik bleef nog even zitten naast die trampoline, wegkijkend natuurlijk. Dan dacht ik van "shit ik ben verkeerd bezig, hier zitten helpt niet". Ik ga crossend van de trap (de trampolines staan boven) en ik ging de vrouw van de trainer halen.

Daarna ging ik maar even in de kleedkamer zitten, alleen, denkend. Er kwamen 2 nieuwe wedstrijdspringers naar de kleedkamer om meteen hun spullen te pakken en naar huis te fietsen. Zij waren er niet goed van... Ondertussen was de ambulance gebeld, en dan zijn we met alle springers buiten gaan staan, het werd me daarbinnen even te benauwd (misschien vind je dat raar, maar het zicht van die hangende voet was nu niet echt mooi om te zien :roll:). Lien afgevoerd naar het ziekenhuis, wij terug naar die trampolines.

Grote twijfel, niemand durfde nog springen. Ik was dan wel eerst op de tramp om een beetje laagjes te botsen voor een halve minuut en terug eraf. Zo bleef het nog een tijd en op den duur begon ik hoog te springen, mijn opgelegde oefening voor de wedstrijd nog enkele keren gesprongen. Maar nee, geen salto voor mij die avond.

Ik had dit gisteren al kunnen posten denken jullie misschien, maar ik was met de school naar Trier in Duitsland voor 2 dagen. Nog zoiets ambetant, want ik moest vrijdagochtend om 5.30u. opstaan...

Mja, het is eigenlijk nog altijd niet helemaal tot me doorgedrongen denk ik. Ik hoop dat dat nooit komt, ik wil de komende week terug normaal kunnen trainen zodat ik met een veilig gevoel naar de wedstrijd kom. En niet met de gedachte dat ik bij elke sprong mijn botten riskeer.

Wat er nu eigenlijk gebeurd was, heb ik niet gezien, enkel gehoord en de gevolgen heb ik natuurlijk ook gezien. Achteraf, nadat de ambulance weg was, hebben ze me verteld dat Lien een gewone enkelvoudige achterwaartse salto gesprongen had, maar dus een beetje scheef was neergekomen.


Trampolinespringen, ik durf het niet meer goed voor de knieën te noemen... Dit moest ik even kwijt, dat kan opluchten he. ;)

Martin

Boksers worden doodgeslagen.
Voetballers zijn vaak weken lang gebleseerd.
Handballers, zwemmers, hoogspringers.
Het gebeurt, je kan je bleseren.
Niet leuk, maar je moet blijven springen.
Als alle sporters stoppen na een blesure van een ander dan is er geen sporter meer over.

viperke82

hoe is het nu met lien?
komt het goed?

gaat het met u ook een beetje?

ik weet dat je je op zo'n moment hulpeloos voelt.
sterkte.

Racegirl

Citaat van: viperke82hoe is het nu met lien?
komt het goed?

gaat het met u ook een beetje?

ik weet dat je je op zo'n moment hulpeloos voelt.
sterkte.

Ik hoop het ook voor haar dat alles weer goed komt en dat ze snel weer kan springen.
Ik heb het zelf meegemaakt, bij mij was het echter mijn pols die bengelde aan mijn arm, ben levenslang 7% gehandicapt...  :roll:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Jasper

Ik weet echt niet hoe het gaat met haar. Ik ga straks weer trainen en ik heb nu zin om dat weer gewoon zoals altijd te doen. Misschien is dat wel anders als ik straks op de trampoline ben maar dat zal ik dan wel zien.

Misschien gaan we vanavond even langs bij Lien. Maar dat weet ik niet zeker, de trainer heeft dat vermeld tegen onze papa op één of andere fuif voor het 100-jarig bestaan van de Duffelse turnkring (waar ik dus niet bij ben).


Martin, ik ben niet van plan om te stoppen. Het verschil is dat blessures in voetbal, handbal, hoogspringen en zwemmen nooit zo ernstig zijn. Ik heb nog maar één keer een voetballer zijn scheen- en kuitbeen zien breken: Luc Nilis enkele jaren geleden. Bij de andere sporten heb ik nog nooit een vieze blessure gezien. Voet omgeslagen, waw, dat heb ik ook al wel meegemaakt.

Het is gewoon dat geluid van een brekend been dat me bijblijft. Een heel onschuldig geluid op zich, maar de oorzaak ervan is niet zo onschuldig. En als je dan weet dat je exact dezelfde bewegingen doet op de trampoline, dan word je plots met je neus op de harde feiten gedrukt: er kan altijd iets serieus gebeuren. En die gedachte zal me altijd bijblijven. Alleen minder erg dan vrijdag en zaterdag, toen ik er echt nog mee zat.

Nu gaat mijn leven zijn alledaagse gangetje en geloof me, dat is héél geruststellend.

Alan Blues

Het is nooit leuk om zo'n zaken te zien gebeuren.

Maar als je van het nare gevoel af wil, moet je zo snel mogelijk terug de trampoline op. Het is net zoals bij een auto-ongeval. Indien je een crash doet, moet je zo snel mogelijk terug achter het stuur. Anders komt het er niet meer van.

Wens Lien alvast veel sterkte en een goed herstel!!

Ruud

Maar weet je inmiddels misschien ook wat ze precies fout deed?

Jasper

Citaat van: RuudMaar weet je inmiddels misschien ook wat ze precies fout deed?
Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Ze kwam uit een achterwaartse salto neer en misschien een beetje slecht. :?:

Op training had ik geen enkel probleem. Ik heb geen vertrouwenverlies, net als de rest van de wedstrijdploeg.

Raikkonen MASTER

Jasper, je moet het maar zo zien:

Botten breken opdat er geen andere vitalere ledematen schokken of breuken oplopen.
Het is een soort verdedigingsmechanisme, hoe raar het ook klinkt.

Ik zit nu op stage in Gasthuisberg, op een eenheid die darm en maagkanker- patienten helpt.
De meeste patienten gaan binnen de 2 tot 3 maanden dood.
De meesten raken zelfs niet op een palliatieve eenheid.

Ik heb mijn eerste dode patient gehad maandag.
Ik was er echt niet goed van. Door zo'n dingen zie je wat de belangrijke dingen in het leven zijn. We wisten dat ze zou sterven, maar het beeld zelf blijft me nu nog heel dicht bij.

Lien zal er wel bovenop komen, breuken herstellen. Het enige is of ze zelf nog gaat durven te springen, en of het mogelijk is voor haar om na een lange revalidatie nog op het oude niveau te raken.

Indien beide vragen een positief antwoord hebben, dan loopt het prima uit. Indien dit niet zo is, je moet maar denken dat er ergere dingen in het leven zijn.
Ik weet dat het zicht niet echt smakelijk geweest moet zijn, maar zo zie je maar. Ook al ben je een ervaren springer, ook al spring je al je hele leven, soms zijn er zaken waar je niets aan kan doen. Zaken die gebeuren zonder dat je deze met je ervaring of eigen techniek niet kan veranderen.

Ik hoop dat het goed gaat met haar.
Hetgeen wat je moet doen Jasper, is als je aan het springen bent, even verstand op nul, en salto's maken.
Dit zal je vrees mogelijk opheffen.

Je weet zoals ik dat er talloze topsporters foutjes maken en een lange revalidatie nodig hebben. Het gebeurt wel meer dus ;)

Concentreer je op je wedstrijd nu, en probeer zo goed mogelijk te springen, voor Lien dan.
En wees blij dat jij nog kan springen terwijl zij zit te revalideren.
Bewijs dat je dit kan verwerken ;)

En vooral, laat ons de uitslag weten ;)

Greeetz

Raikko

JVA

Jasper, doe vooral de groetjes aan Lien van de hele meute van de Pits.
Ga vooral eens op bezoek bij haar, het zal haar deugt doen denk ik.

En Alan heeft gelijk. Je moet direct terug gaan springen. Het is jammer, maar zulke zaken gebeuren op alle mogelijke fronten.

Doefie

Bekijk het zo: liever een been dan de nek of iets anders. Leuk is het niet, maar voor hetzelfde was ze ernaast gevallen ...

Jasper

Ik spring mijn oefeningen ondertussen al beter dan een week geleden, om maar even te laten weten dat ik nog wel spring hoor. ;) IK heb alle vertrouwen in mijn wedstrijd en ik zie daarom het behalen van een medaille wel zitten... 8)

Lien was maandag al thuis. Morgen gaan we ernaartoe met de wedstrijdploeg.