Loyaal of idioot?

Gestart door Luc, 09 maart 2004 - 11:24:52

« vorige - volgende »

Is dit leuk?

Ja?
16 (55.2%)
Neen?
13 (44.8%)

Totaal aantal stemmen: 24

Poll gesloten: 19 maart 2004 - 11:24:52

Luc

Aan dit weekend kan ik niet ongemerkt voorbij gaan, toch?

Dus hopelijk voor één keer....voor één keer terug mijn mening op het forum. Want als de volgende race al maar een ietsiepietsie minder saai kan zijn, dan hoor je me niet meer, beloofd, maar als....als .....als het weekend in Maleisië een copy is van Australië, dan zal mijn gal blijven vloeien.

En nu, alle Schumacher fans staan op de tippen van hun tenen, want, hier is hij weer...maar mag ik dan even verwijzen naar de titel:
Loyaal of idioot.

Want in al mijn loyaliteit voel ik me bijzonder idioot.

Hoe kan ik loyaal zijn aan een team dat een half jaar getest concept verbetert, de auto de baan op brengt in November, drie maanden test, vervolgens al met één auto na negen ronden aan de kant staat?
Hoe kan ik loyaal zijn aan een team dat om enige betrouwbaarheid te halen zijn motor limiteert tot nauwelijks 18200 toeren?

Ik voel me idioot.
En beschaamd.

Want dit was een schande voor een team als McLaren. Toen ik een dikke maand geleden geruchten hoorde dat de auto niet al te goed was, wel, ik was niet ongerust.
De 18, het doodgeboren kind, had een aantal 'defaults' aan het licht gebracht die verbeterd waren en dat had geleid tot de 'super-19'.
Hoe zou het mogelijk zijn dat een dergelijk concept met drie maanden testwerk achter de rug, 'niet al te goed zou zijn'?
Ik schatte de berichten in als overdreven.

Maar kon ik weten dat het nog erger zou zijn?

Een schande, een regelrechte schande.

En niet enkel voor McLaren. Ook Williams. Ook, ja zelfs ook, Renault.

Want ze waren allemaal minstens een seconde per ronde te traag.
Een seconde per ronde hé. EEN SECONDE.
We spreken hier toch over F1. Niet over de Tour de France.
EEN SECONDE!

Hip hip hoera voor Ferrari. Want het vertoon down under is fantastisch.
Jammer dat het leidt tot een saaie race. Maar ach, we hadden toch niet verwacht dat beide Ferrari's zouden racen.
Dat zou ook idioot geweest zijn.

Maar eigenlijk was die race niet meer dan een afspiegeling van een saai weekend.

Het begon al vrijdag. Geen Leinders. Grappig hé. Dat iemand helemaal naar Australië reist om te poseren in een te grote ongenaamde overal.
Maar goed, Bas krijgt een nieuwe kans in Maleisië.
Op vrijdag, als de groten amper buiten gaan komen. Want Maleisië is zo mogelijk belastender voor de auto's. Al, even tussen door, viel het wel mee, de uitvallers in Melbourne.
Als vroeger, en nu spreek ik over de goede oude tijd met de echte kwalificatie, op vrijdag de racesituatie werd gesimuleerd, is die vrijdag nu niet meer dan een verplicht nummertje, een installatie ronde of drie vier, summiere afstelling, snel een banden evaluatie, als die al niet voor de race was gemaakt.
Zaterdag, wordt nog wat getest. Want de kwalificatie komt er aan. Al is het woord kwalificatie een verkeerde afspiegeling van het vertoon op zaterdagmiddag.
Ik viel in slaap tijdens het eerste gedeelte. Echt waar. Dat is me nog nooit overkomomen.
Het tweede gedeelte. Het maakte al duidelijk dat de anderen niet in de buurt zouden komen. Dat een paar collega's nog droomden van een race tussen twee Ferrari's, het getuigt van hun naïeviteit.

Parc Fermé, dan.
Zondag. Uitslapen hé. Want voor half twee (locale tijd) is er toch niks.
De race.
Moeten we nog vertellen dat er niks te zien was. De verschillen waren te groot.
Niet enkel tussen de ware top, Ferrari, en de next best, Renault. Een seconde per ronde.
Maar ook tussen de next best en de next next best en de next next next best.

Gewoon rondjes rijden. Kimi die al meteen naar Pangkor Laut resort kan, kijk maar eens op internet, je snapt waarom.
http://www.pangkorlautresort.com/

Het is zowat de stek van de wereldtop tussen Melbourne en Sepang in.

Kijk en geniet. De legende vertelt trouwens dat Mika Häkkinen er tijdens het race weekend zelfs verbleef en naar en van het circuit helicopterde.
Begrijpelijk.

Enfin, Kimi naar Pangkor Laut.

David mocht nog een beetje de schijn ophouden maar zelfs op een tweestopper wist hij niemand in te halen, ook niet door de pitstops.

Trouwens, zelfs de pitstops dienden tot niks. Al was het maar om het al geteisterde Jordan de schrik aan te jagen.
Of om de stops van Montoya de mist in te doen draaien.

Maar niet bij Ferrari. Clockwork. Als altijd.

Alonso, ja die mocht mee op het podium. Was het een eer? Ik denk het niet.
Op die avond van de eerste twee eindigen, ik zou ook snel naar Pangkor trekken.
Fernando moest de pers nog te woord staan, was nog twee uur ter beschikking van Ecclestone en de zijnen, contractueel. Zoals de eerste drie altijd zijn na de race.

De rest kon schaamtelijk de coulissen in verdwijnen, wonden gaan likken.
En al excuses voor Maleisië gaan verzinnen, want ik geloof niet in wonderen. In al mijn loyaliteit, in al mijn idioterie.

De grote verliezer. F1. De sport.

Want zo nog een race of twee, laten we hopen dat het niet zo is, en niemand kijkt nog.
Is het je opgevallen dat de site van Francorchamps de priority korting een maand langer toekent? Waarom denk je? Omdat ze niet van hun kaarten af geraken. Tiens?!

F1 is te duur geworden voor de fan. En te weinig uitdagend.

Ik geloof zelfs dat Ferrarifans even kunnen genieten van de glorie maar als ze terugdenken aan de anderhalf uur die de race ongeveer duurt, ze ook jammerlijk angstig zijn van het komende seizoen.

Er wordt al gesproken van een aanpassing van de kwalificatie. Laten we hopen.
De één motor regel. Ach, was dat nodig. Er vielen er minder uit dan andere jaren en de snelheid lag hoger.

Launch control geband. De eerste controverse is er al. Button stelt zich vragen bij de Renault start. Button, toch knap hé, van BAR. Even terloops want het moet niet al negativiteit zijn.

Enfin, Maleisië. Een uitdaging. Of een bevestiging.

Als we maar eens een race zouden zien. Als het dan moet, dan moet todt maar even slikken, niet kijken en zijn beide jongens maar eens even de schijn laten ophouden. Gewoon doen alsof was al goed genoeg.
Maar ook dat doen ze niet. Barichello die snel duidelijk liet uitschijnen wat het moest worden.
Ik klaag daar niet meer over, het is een feit. Te nemen of...te nemen hé.

Wel nog een leuke anecdote, ter afsluiting.
In een gesprek tussen Jonathan Noble, Nigel Roebuck en nog iemand. Naam al vergeten. Selectief geheugen.
Stelt de journalist de vraag wanneer onze kenners denken dat Ferrari zich achter Barichello gaan scharen.
Antwoordt:
JN:"Als Rubens 70 punten voor ligt."en daarop snel inpikkend....
NR:"Met nog twee races te gaan."

Doei.
mijn gedacht op www.eze.be

Eric

waarheid, meer kan ik hier niet aan toevoegen... :?

FerrariMan

Als McLaren, Williams en co hun huiswerk beter doen dan is het niet nodig om te letten op Rubens en zijn al dan niet racen tegen Michael. Maar dat snap je zelf wel, daar ben ik zeker van.

Of moet Ferrari nu al kunstmatig (want niemand weet hoe of wat dus laat ze maar doen) een race spannend gaan houden omdat de rest niet mee kan? Ik zie het al voor me, nek aan nek door de bochten terwijl ze degene op P3 voorbij gaan.

Zo'n vaart zal het niet lopen, andere teams komen wel dichter.

Voor de rest ben ik het eens.

Kwali's................circus. Zoals ik vorig jaar ook al zei.
2 uur lang, dat kan ik geen 2 keer aan.

Terug naar de 12 laps, weg met de motorenregel, weg met...

McChouffe

Citaat van: ericwaarheid, meer kan ik hier niet aan toevoegen... :?

Inderdaad.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

FerrariMan

De vraag alleen is, gaat er wel wat veranderen aan de kwali's?

tazpas

Luc toch... 8)
Ik denk dat het seizoen niet beter kon beginnen voor Ferrari, en van saaie races? Ik heb er nog slechtere gezien in mijn leven, veel slechtere.
Ik geloof dat we vorig jaar met al zijn verschillende winnaars op 1 seizoen te veel verwend werden. Om mezelf te verduidelijken en ook een beetje "als...als...als" te kunnen gebruiken:
Stel dat het nu Renault was of Bar die hier een seconde per ronde sneller zou geweest zijn, ging het hier ook zo aan toegaan dan? Ging er dan ook zo gesproken worden over saaie races? Ik geloof het niet  ( Iedereen herinnert zich Alonso vorig jaar die zowat iedereen dubbelde incl. Shumi en zijn eigen teammaat? )
Stel dat Williams nu vorig jaar alles zou gewonnen hebben en oppermachtig geweest was, dan was dit de revelatie van het jaar: Ferrari heeft de kloof gedicht...erop en erover!
Maar:
Ferrari en Schumacher doen nu eenmaal, jaar achter jaar schitterend werk, vorig jaar was de concurentie beter dan ooit maar ze gingen toch lopen met beide titels: CHAPEAU !!!!
Ros Brown zei het ook in een interview dit weekend:
Wij hebben ons werk goed gedaan en de concurentie iets minder.
Dat is ook mijn mening: Bar en Renault hebben vorderingen gemaakt, de rest niet. En als het aan de banden en het weer lag: Renault? Michelin?
Dan winnen zij normaal gezien van zodra het iets warmer wordt, neen?

Eric

Tazpas, lees het eens met een andere bril :wink:

Luc geeft niet direct kritiek op Ferrari, hij pakt de andere teams aan, zelfs McLaren.

Het is eigenlijk wel weird, Williams, McLaren, Renault en Toyota beschikken over enorme budgetten en ze kunnen nog niet eens een wagen maken die de Ferrari benadert.

unknown

Groot gelijk Luc.

Als het al zo is, is dominantie niet het meest aangename om naar te kijken, of ze nu binnen het team tegen mekaar racen of niet. Of de Mclarens constant tegen mekaar rijden terwijl ze de rest belachelijk maken of de Ferrari's in processievorm de rest ridiculiseren. T ene is al aangenamer dan t andere, maar plezant is dat niet. Fans van de teams kunnen er nog van genieten, maar zelfs dat is beperkt.

En als fan van een team is het normaal dat ge u beschaamd voelt als uw team blundert. Da's nu eenmaal een gevolg van het fan-zijn. Ge steunt uw team door dik en dun, heel fanatiek of iets minder (kritisch dus)...

tazpas

Citaat van: ericTazpas, lees het eens met een andere bril :wink:

Luc geeft niet direct kritiek op Ferrari, hij pakt de andere teams aan, zelfs McLaren.

Het is eigenlijk wel weird, Williams, McLaren, Renault en Toyota beschikken over enorme budgetten en ze kunnen nog niet eens een wagen maken die de Ferrari benadert.

Ik geef ook geen kritiek op Luc he, ik heb wel degelijk zijn schrijfsel gelezen hoor. En ik vind die Renault van Alonso nog zo slecht niet voor zijn eerste race van het seizoen. En ik kan Luc alleen maar gelijk geven dat hij zijn gal spuugt, maar zoals je zegt: de schuld ligt niet bij Ferrari, zij doen hun werk.

Bruno

Dez crono's waren inderdaad niets waard, de race was alhoewel ik blij was met de kerels die op het podium stonden ,buiten de start en de 1ste rondes, saai tot en met.

Ik had de race getaped en heb die dankzij de saaiheid ervan en de spoeltoets op een goed halfuur gezien.

Loyaal of idioot?

Ik ben al jaren loyaal aan Ferrari, ik moest jaren de kritiek slikken dat de rooien eigenlijk wel "prestige" hadden maar niks te zoeken hadden in de F1.

Nu ze het na al die jaren, eindelijk een tijdje goed doen ga ik zeker niet net als de rest toen zeggen dat teams als McLaren eigenlijk niets te zoeken hebben in de F1.

Ach dat je tussendoor toch nog ns een sneer richting de rooien moest geven had ik al verwacht, het lukt je blijkbar niet om je eens tot 1 enkel team te beperkten, ook al zet je ergens in een posting dat McLaren Willians of een ander team een slechte prestatie neerzet toch moet er altijd ff een minachtende opmerking ten opzichte van Het Ferrari team bij.

Het verschil mijn beste vriend is dat ze bij Ferrari niet ontkennen hoe het er bij hun aan toe gaat en wat hun objectieven zijn, iets wat je van anderen niet kan zeggen.

Er waren de laatste tijd genoeg geruchten aan de gang hoe bijvoorbeld een man als Williams zijn rijders behandeld. Is dat dan de manier waarop een team gerund moet worden?
Ik zeg niet dat het een familiale sfeer moet zijn maar blijkbaar werkt dat toch goed bij het rooie team.

Wat de mindere prestaties van McLaren betreft: het moet inderdaad een afknapper van jewelste zijn als je favo team er tegen alle verwachtingen in maar weer eens in geslaagd is om veel gebakken lucht te leveren.
Maar ik denk dat er buiten McLaren ook supporters van andere teams zijn die op hun honger bleven zitten.
Als ik nu terugdenk aan sommigen hun uitlatingen in de winterperiode: "Ferrari durft niet te testen op de circuits waar de andere teams testen omdat ze niet willen afgaan" en dergelijke kan ik niet ontkennen dat ik na zondag toch wel even moest glimlachen.
Wat me bij sommigen nog het meeste stoort is dat het steeds een ander zijn schuld is als hun favo team een minder prestatie neerzet: inplaats van enkel de schuld bij het eigen team te zoeken lucht het blijkbaar op als er tegelijkertijd kan gezegd worden dat een ander team verkeerd bezig is.

Je weet wel, splinter/balk/oog/een ander?
 

Maar: het seizoen is nog helemaal niet voorbij, ik verwacht dat Ferrari nog serieus tegenwerk gaat krijgen en alhoewel de naam van het team me met het drama in Vilvoorde in het achterhoofd een wrang gevoel geeft moet het me van het hart dat ik blij ben met de prestatie van Alonso. Hou die kerel maar in het oog.

En Mclaren? Ik hoop dat Kimi ten gepaste tijde toch over het juiste materiaal beschikt om de strijd aan te gaan want ik kan me voorstellen dat die nu wel met een héél wrang gevoel rondloopt en als ze er in de loop van het seizoen niet in slagen om de rest bij te benen zal dat gevoel bij ene JPM niet minder zijn denk ik.

Misschien moeten ze bij de FIA eens over denken om met gewichtspenalty's te werken, de teams moeten nu al met balast werken om de wagens op gewicht te krijgen. Dus het moet toch perfect mogelijk zijn om  telkens de winnaar of de drie podiumplaatsen een extra balast mee te geven? Dat werkt perfect in sommige andere klasses, dus waarom niet in de F1?
O.K. Ik weet wel dat het ene team op een bepaald circuit beter zal presteren dan een ander, maar dat is in de raceklasses die ik bedoel ook zo dus dat mag het probleem niet zijn.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

tazpas

Gewicht bijsteken voor podiumplaatsen? Kunstmatig de voortgang van een race beïnvloeden is dat. In een klasse als F1 zou dit niet mogen, dat is topautosport! Dan krijg je een vertekend beeld van de verhoudingen. Neen, de constructeurs zijn te belangrijk in de reclame en dergelijke om er dan gewicht bij te leggen zodat ze minder hard zouden gaan. Ze kunnen dan zowel 1 team met 20 rijders invoeren met dezelfde auto?
Het enige wat ze zouden moeten afschaffen om de kosten te besparen zijn de banden, niet testen met banden. Gewoon 1 merk dat de banden levert en niet miljoenen dollars besteden aan een betere band te ontwikkelen, nee gewoon iedereen met dezelfde band, uitgereikt aan het begin van een grandprixweekend en met loting van de sets: dat zou de kosten ongelooflijk  naar beneden halen, zeg dat Tazpas het gezegd heeft  8)

Tim C

Van McLaren wist ik al langer dat het tot Europa weinig zou voorstellen. Williams daarentegen was voor mij de grote titelkandidaat. Ferrari zou het lastig krijgen.

Maar niemand had ooit dit verwacht, niemand. Iedereen had het rode team nog niet afgeschreven, maar zo dominant? Nee, dat had niemand zien aankomen.

Na de race kon je niet anders dan onder de indruk zijn van het staaltje dat Ferrari had neergezet. De race trok op niet veel met een gemiddeld duel elke 18 minuten. Maar wat Ferrari, en in zekere zin ook Renault lieten zien, knap. Williams viel tegen, en McLaren, tja McLaren moet dringend wakker schieten. Want na 1,5  jaar testen tot 3 uur 's nachts moeten werken voor slechts een achtste plek. Dat is schandalig...

phil69

Clockwork
Da woord,da zegt alles

Welcome back ,Luc !

Luc

Ik verwijt Ferrari niks, dat is hopelijk toch wel duidelijk. Ik vind het jammer dat ze nu weer Rubens geen poging lieten ondernemen, maar daar hebben we genoeg over gediscussiëerd. Zoals ik al zei, te nemen of...te nemen.

Maar wat me vooral stoort aan deze Melbourne GP is dat die andere teams, zonder uitzondering, er niks van bakten.
Voor mij beschamend als team.

Er zitten in Woking, Brixworth, Viry-Chatillon, Enstone, Grove en Munchen toch niet enkel 'kiekens' die niks afweten van auto's en motoren, me dunkt.

Die maanden testwerk waren toch niet voor niks, me dunkt.

En toch slagen die andere teams er niet in om binnen respectabele afstand van Ferrari te blijven.
Tienden van seconden kan ik aanvaarden.
Meer dan een seconde, dat is me te veel.
Onbegrijpelijk. Maar waar.

En dus hoop ik dat die klunsen  in al die bovengenoemde dorpen met rode kaken staan. Hele rode kaken.
Schaamrode kaken!

Want de vertoning in Melbourne was beschamend. Voor alles wat niet van en voor Ferrari was.
Chapeau voor wat ze in Maranello voor mekaar hebben gekregen.
Met respect, chapeau!
mijn gedacht op www.eze.be

tazpas