Mitsubishi Colt: Hollandse Nieuwe.

Gestart door Martin, 26 januari 2004 - 19:18:15

« vorige - volgende »

Martin

Dit is hem dan, de langverwachte nieuwe Mitsubishi Colt. Vooralsnog verschijnt hij alleen als vijfdeurs, maar een driedeurs volgt. Op de Autosalon van Genève in maart wordt de derde Nederlandse Mitsubishi ten overstaan van duizenden journalisten en bezoekers in levende lijve voor de eerste keer geshowd.



De Colt ziet er niet schokkend uit. Hij lijkt als twee druppels water op zijn gelijknamige Japanse broeder. Maar in vergelijking met zijn bijna tien jaar oude voorganger is het een revolutionair model te noemen. Voor het eerst sinds mensenheugenis beschikt de Colt over achterportieren.Verder heeft hij een modern design en een uiterst flexibel in te delen interieur. Voorts keert een rappe turbo-versie terug, al laat die even op zich wachten.



De 3,87 meter lange, bijna 1,70 meter brede en 1,65 meter hoge Colt staat op een spiksplinternieuw platform met een wielbasis van minder dan 2,5 meter. Hij deelt de bodemsectie met die van de Smart Forfour, waarmee hij van de band gaat rollen. Ook de motoren worden met de Smart-variant gedeeld.



Daartoe is speciaal een fabriek in Duitsland opgezet. Verder zijn er geen overeenkomsten. Ook de gelijkenissen met de Japanse Colt zijn klein. Het koetswerk is de enige gemeenschappelijke deler, al verschilt het front op details. Binnen de vier portieren biedt de vaderlandse Colt totaal ander zitmeubilair. Voorin staan echte stoelen, terwijl achterin een neerklapbare bank is te vinden die bovendien geheel uitneembaar is. Door die mogelijkheid biedt de Europese Colt liefst 645 liter laadvolume tegen 220 in vijfpersoonsopstelling. Het dashboard is ook nieuw van de ontwerptafel gekomen. Allereerst omdat de Japanse variant over stuurversnelling beschikt. In de Nederlandse telg staat de pook van de vijfbak gewoon tussen de stoelen.



Voor de aankleding plant Mitsubishi vier trims, waarin af-fabriek in ieder geval ABS en zes airbags zijn opgenomen.

Voor de aandrijving van de nieuwe Colt zijn een 1.1 driecilinder en de vierpitters 1.3 en 1.5 ontwikkeld. De krachtbronnen komen tot respectievelijk 75 pk (100 Nm), 95 pk (125 Nm) en 109 pk (145 Nm). Op dieselgebied is keuze uit een low pressure-versie met 68 pk/160 Nm en een high pressure-variant met 95 pk en 210 Nm. Beide zijn 1,5 liter groot.

Mitsubishi levert de Colt vanaf juni. De vanafprijs bedraagt 13.500 euro, ruim twee mille mínder dan de technisch identieke en gelijk gemotoriseerde Smart Forfour.


Mikacouli

jakkes man.Wat een belachelijke wagen. :roll:  :?

Schumi nr1

Gevaarlijk voor de passagiers op de achterbank, zo'n korte kofferruimte. 'k Zou da nie willen zo'n wagen. Erg aantrekkelijk is  hij ook al nie ...

McChouffe

't Is eigenlijk een wagen zoals er 13 in een dozijn zijn. Noch mooi, noch lelijk.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Is it a plane?
Is it a car?

NOOOOO....It´s an easternegg :lol:

Martin

Nou, niks mis met deze wagen.
Een vlot model.
Niet iedereen kan zich een Audi of BMW veroorloven.

Eric

Citaat van: MartinNou, niks mis met deze wagen.
Een vlot model.
Niet iedereen kan zich een Audi of BMW veroorloven.

Dat is juist, maar in deze prijsklasse zijn er mooiere wagens als deze te vinden.

Martin


Eric

Peugeot 206
Citroën C2 & C3
Honda jazz
Opel Corsa
Renault Clio

en er zijn er nog hoor :wink:

Martin

Ik rij liever in de Colt dan de Citroën C2.
Die is pas lelijk.
Maar smaken verschillen.