The Shelby Cobra returns.

Gestart door Martin, 05 januari 2004 - 17:45:31

« vorige - volgende »

Martin

Om de hernieuwde samenwerking tussen Ford en Caroll Shelby extra kracht bij te zetten, hebben beide partijen de Shelby Cobra Concept Vehicle gebouwd. De auto werd door Ford's topman Bill Ford en Caroll Shelby himself onthuld. Over de bolide zei Shelby: "Geen dak, geen zijramen, geen radio en, thank God, niet eens een bekerhouder." Het typereert hoe puur de sportwagen is, maar om de open tweezitter te omschrijven als grote motor met een paar stoelen gaat weer net te ver volgens Ford.



De herboren roadster is in vijf maanden ontwikkeld. Hij draagt dezelfde technische basis als de Ford GT en dat betekent onder andere een aluminium chassis. Echter, voor de Shelby is de motorlay-out gewijzigd. De krachtbron hangt voorin het chassis en niet achterin zoals in de GT het geval is. Ford claimt dat ondanks die gewijzigde positie de gewichtsverdeling nog altijd ideaal is. Nee, omdat er een kleinere en dus lichtere motor in hangt. De heren techneuten hebben zelfs in het vooronder van de open roadster een 6.4 V10-motor met 605 pk gehangen.



Volgens de bouwers is de Shelby Cobra geen showmodel. Hij kan echt rijden en moet maximaal 160 km/h kunnen rijden. Een enorme snelheid als je weet dat de meeste concept cars niet harder kunnen dan 50 km/h. In productie-uitmonstering moet de Cobra in staat zijn de sprint 0-96 km/h in minder dan vier tellen af te leggen. De topsnelheid ligt boven de 300 km/h. Met een supercharger moet een nog hogere top zijn te bereiken. "Van een dergelijke versie komt het vermogen op een peekaatje of 700 te liggen," aldus de Advanced Product Chief Chris Theodore. Maar vooralsnog komt het zover niet, ook de Shelby Cobra is een eenmalige actie. "Het is alleen een concept car," aldus Ford. Maar de Ford GT was toch ook alleen een concept, net als de in Detroit voorgestelde Mustang?

Wutputt

Tis blijkbaar maak-een-remake-van-een-klassieker-periode bij Ford: GT(40), Mustang, en nu den deze.

Ik vind deze wel de naam Cobra niet waardig. In eerste instantie is het lijnenspel maar een flauw afkooksel, en ten tweede men is afgestapt van die typische V8, jammer.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Mikacouli

Ik vind de klassieker veel mooier en haast onvervangbaar.

sledge

Hmmm, voor mijn part mogen ze ze allemaal als crashtest modellen gebruiken  :?
Zo lelijk
Ik leef ook nog (een (heel klein) beetje)

McChouffe

De achterkant en het interieur vallen wat tegen, maar voor de rest vind ik dit wel een mooie auto.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

eppie

Ford moet toch iets doen om te overleven.Ik vind de wagen wel mooi maar hij heeft niets meer weg van een Shelby Cobra.Spijtig