Pontiac Solstice: Hij moest en zou komen.

Gestart door Martin, 04 januari 2004 - 11:09:22

« vorige - volgende »

Martin

Iets meer dan twee jaar geleden liet GM-bobo Bob Lutz een droom in vervulling gaan. Hij wilde Pontiac een compacte sportwagen geven en hem vervolgens voor een betaalbare prijs op de markt zetten. Hoewel de tariefkaart nog niet bekend is, is zijn droom verwezenlijkt. Het schitterende studiemodel Solstice dat in 2002 de show in Detroit stal wordt nu op de 2004-editie als productierijpe Roadster gepresenteerd.



Iedereen kan een nieuw model bedenken, maar om hem in productie te nemen is andere koek. Vandaar dat vrijwel altijd leuke en geinige designdetails in de ontwikkelingsfase sneuvelen. De open Solstice vormt geen uitzondering. Pontiac had zelfs een groter probleem, het had niet de gewenste onderstel in huis. Dat is inmiddels opgelost. Het concern ontwikkelde het Kappa-platform met onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving, waar inmiddels ook de studiemodellen Saturn Curve en Chevrolet Curve op staan.



Uit kostenoverwegingen is besloten een graai te doen in het omvangrijke magazijn van General Motors. Daardoor komen deurgrepen, mistlampen, stoelen, motor en transmissie van andere GM-producten. De achterste knipperlichten komen van de GMC Envoy, van een grote SUV!

Het interieur is, op de stoelen na, uniek. De designers kregen de opdracht een leefcompartiment te bedenken dat bij het sportieve karakter van de Solstice moest passen.



Het aantal zitplaatsen is beperkt tot twee. De ontwerpers hebben het meubilair zo laag mogelijk gezet om zo een sportief rijgevoel te creëren. Nooit eerder stond een stoel zo laag in een GM-product. Met zijn hoogte van 1,27 meter behoort de Solstice bovendien tot de laagste auto's van het concern. Met geopend dak komt de meetlat nóg lager uit. De softtop verdwijnt onder een harde tonneaucover.



Voor de aandrijving zorgt een 2,4 liter benzinemotor. Het blok is bekend, maar in de Solstice beschikt hij over variabele kleptiming. Mede daardoor levert de vierpitter rond de 170 pk. Pontiac hangt achter de krachtbron een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak.

Lender

Ik vind het een lelijke wagen, vooral het voorste :?  :?  :o
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

McChouffe

De voorkant is idd lelijk. Maar voor de rest heb ik een beetje een neutraal gevoel, noch mooi, noch lelijk.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

JVA

De voorkant trekt op de F1 wagens van de jaren '50

Wat voor misbaksels worden er nu allemaal ontworpen... :?  :?

Jean Todt

Zo slecht vind ik hem nog niet.  Ik wil hem gerust eens testen  :lol:

Raikkie

Hij is wel te doen , maar ik zou hem nooit kopen  :wink:

Mikacouli

Citaat van: WebMachineDe voorkant is idd lelijk. Maar voor de rest heb ik een beetje een neutraal gevoel, noch mooi, noch lelijk.

Volledig mee eens.

Schumi nr1

Citaat van: RaikkieHij is wel te doen , maar ik zou hem nooit kopen  :wink:

Ook volledig mee eens :)

Wutputt

De voorkant heeft wel wat weg van de Nissan 350Z, maar dan minder mooi.

Qua interieur is dit wel een aardverschuiving voor Amerikaanse GM-producten en zeker Pontiac. Dit is ten minste een mooi interieur, iets wat ik nog nooit heb kunnen zeggen van andere Pontiacs.
Als ik nog nooit een andere interieur buiten Pontiac gezien zou hebben, zou ik zeggen: mega-bloedstollend mooi. Maar helaas voor Pontiac heb ik wel wat andere interieurs al gezien, dus blijft het steken op gewoon mooi ;)
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.