SUPERSLANKE NIEUWE CORVETTE

Gestart door Martin, 01 januari 2004 - 12:41:31

« vorige - volgende »

Martin

Een van de blikvangers op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit, die volgende week opent, wordt ongetwijfeld de fonkelnieuwe Chevrolet Corvette C6. Een bij leven al legendarische Amerikaanse sportwagen, die z'n oer-Amerikaanse eigenschappen van zich heeft afgeschud en vandaag de dag als een van de fijnste rij-ijzers ter wereld mag worden beschouwd. De nieuwe Corvette Coupe (met verwijderbaar targadak) wordt nu getoond, de geheel open Convertible volgt in maart op de Salon van Genève.



Het leuke van een Corvette (hier in Europa zal de merknaam 'Chevrolet' niet meer worden gebruikt) is onder meer z'n grote mate van herkenbaarheid. Terwijl toch echt praktisch ieder onderdeeltje van deze zesde generatie is veranderd of verfijnd. Maar wie naar de hier voor het eerst getoonde officiële foto's kijkt, zal geen moment aarzelen: dat ís een Corvette! Maar de nieuwe C6-uitvoering is in alle opzichten danig gemoderniseerd. Hij is maar liefst een kleine 13 cm korter geworden en is ook 2,5 cm smaller, hetgeen 'm minder massief ogend maakt. De sinds 1962 gebruikte afgedekte (klap)koplampen zijn er ook niet meer. Eigenlijk was dat al bij de vorige vijfde Corvette-generatie, gemaakt vanaf 1997, een beetje een heikel punt. Klapkoplampen maakten hun entree toen lampen nog gróót moesten zijn en hoog in het front van een auto stonden. Daarmee verpesten ze de stroomlijn en omdat het niet altijd donker is werden er wegklapbare lichtunits bedacht. Met de nieuwe lichttechnieken zijn die de laatste 5 tot 10 jaar volstrekt overbodig geworden en menigeen had verwacht dat de vorige Corvette reeds met gewone koplampen zou worden uitgerust. Nu is dat pas zover en direct is Xenon-verlichting ook standaard. De luchtweerstandscoëfficiënt van de nieuwe Corvette-koets bedraagt slechts 0,28. De grote ronde achterlichten en twee dubbele ronde uitlaatpijpen zijn traditioneel gehandhaafd. De wielen zijn een maatje groter geworden en hebben nu vóór een diameter van 18 inch en zijn achter 19 inch groot. Ze zijn geschoeid met GoodYear Eagle F1 banden in de maat 245/40 en 285/35, enorm brede sloffen dus.



Chevrolet heeft ernaar gestreefd om de sportwagencapaciteiten van de nieuwe Corvette op een nog hoger peil te brengen. Hij moet z'n trouwe schare aanbidders behouden, maar tevens een nieuwe jongere generatie autoliefhebbers aan zich binden. Met dezelfde filosofie als voorheen: een aansprekend uiterlijk en sublieme rijkwaliteiten. De nieuwe Corvette biedt daartoe onder meer een nieuwe 6,0 liter 'small block' V8-motor met 400 pk vermogen en een trekkracht van een dikke 540 Nm. Dat zorgt beslist voor uitstekende prestaties. Er worden nog geen exacte topsnelheid en acceleratiecijfers voor de Corvette C6 verstrekt, maar aangezien de kracht is toegenomen en het gewicht min of meer hetzelfde is gebleven (1475 kg) kan worden gerekend op een maximum snelheid van méér dan 275 km/u en een nul-tot-honderd tijd die ergens tussen 4,0 en 4,5 seconden zal liggen.

Het nieuwe model kan onveranderd worden geleverd met handgeschakelde zesversnellingsbak of viertraps automatische transmissie. Die zijn geen van beiden aan de V8-motor gekoppeld, maar worden samengebouwd met het differentieel bij de achteras. Dat 'transaxle' principe zorgt voor een betere gewichtsverdeling. De Tremec-handbak kan verder in twéé uitvoeringen worden verkregen, waarvan de qua acceleratie meest agressieve versie wordt gecombineerd met het Z51 Performance Package van de wagen.



Qua onderstel is volgens Chevrolet ook geen onderdeeltje hetzelfde gebleven, maar de nieuwe Corvette heeft wel weer eenzelfde soort wielophanging met dubbele draagarmen en dwarsgeplaatste bladveer. Er kan worden gekozen voor een Standaard-afstemming, dan wel Magnetic Selective Ride (elektronische demping) of het supersportieve Z51 Performance Package. In het laatste geval heb je met de nieuwe Corvette een auto die zó het circuit op kan, met nóg stuggere veren en dempers, dikkere stabilisators en aangepaste remmen.

De nu getoonde Corvette C6 zal echter nog even op zich laten wachten. Hij gaat pas in augustus in productie. In november zullen we er voor het eerst mee kunnen rijden en begin 2005 start de verkoop. Over prijzen kan logischerwijs ook nog geen zinnig woord worden gezegd, maar de vorige Corvette kostte al een kleine ton, zodat je nu gauw met 110.000 tot 120.000 euro rekening moet houden. Cadillac Europe, ook importeur voor de Corvette, doet nog geen uitspraak, de prijsonderhandelingen beginnen pas volgende maand.

Jasper

:shock:  :shock:  :shock:  :!:  :!:  :o  :o  :o

Meer kan ik niet zeggen, die is in één woord PRACHTIG!!!!!!!

KVDracer

Terug een wagen om van te dromen en daar zal het bij blijven ook denk ik  :roll:

Mikacouli

:shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:

A real dreamcar! :wink:

Raikkie

Dat ziet er niet slecht uit  :D  :!:  :wink:

Maar ik zie toch liever ne Dodge Viper...

Eric

weer een schoon bakske van Chevrolette...spijtig dat de achterkant niet echt verschilt van de vorige Corvette...maar ik blijf het een streling voor het oog vinden. :wink: