De nieuwe VW Golf V

Gestart door MisterY, 22 juli 2003 - 18:08:31

« vorige - volgende »

MisterY

Dit zijn ze dan, de eerste officiële foto's van de nieuwe VW Golf:





foto's: www.autoweek.nl en www.autovisie.nl

De Golf V is, zoals te verwachten was, een evolutionair model. Geen Mégane-achtige fratsen bij Volkswagen. Of zoals designer Murat Günak (die voor hij bij Volkswagen werkte bij Peugeot medeverantwoordelijk w as voor de 307!) het zei: ,,We wilden een nieuwe Golf ontwerpen, en niet een nieuwe auto."

En onmiskenbaar Golf is de boreling uit Wolfsburg, met het kenmerkende profiel en de karakteristieke C-stijl als bakens. De koplampclusters en achterlichten vertonen de nodige overeenkomsten met die van de Phaeton. De motorkap heeft twee opvallende welvingen gekregen die van de A-stijl breed uitlopen naar de grote koplampen. Beide elementen zouden de opmaat vormen naar een nieuwe Volkswagen-designtaal. Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden – van voren doet de Golf slank aan – groeide de nieuwe VW aan alle kanten. Zo is hij bijna 6 cm langer en 2,4 cm breder. Bovendien is hij 3,9 cm hoger dan voorheen.

Volkswagen heeft de voorwielophanging van de nieuwe Golf verbeterd en achter een nieuwe onafhankelijke wielophanging toegepast. Nieuw is verder de elektromechanische stuurbekrachtiging, terwijl ook het remsysteem is vernieuwd en voorzien van een remassistent.
Standaard wordt de nieuwe Golf uitgerust met zes airbags, vijf hoofdsteunen, waarvan die voor de bestuurder met anti-whiplashfunctie, vijf driepuntsgordels, een veiligheidsstuurkolom en pedalen die bij een aanrijding wegklappen. Nieuw voor VW is de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel (optie) en de mogelijkheid om de voorstoelen uit te rusten met een elektrisch verstelbare lendensteun.

Volkswagen heeft zich wat het motorgamma betreft vooral geconcentreerd op direct ingespoten motoren. Zo krijgt de Golf de beschikking over de in de Audi A3 geïntroduceerde 2.0 TDI met 140 pk die wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesbak (of als optie met Direct Shift Gear DSG) en de 105 pk en 140 pk TDI-diesels Ook de beschikbare benzinemotoren hebben directe inspuiting (FSI). Zo wordt de uit de Touran afkomstige 1.6 FSI met 115 pk leverbaar. Deze motor is eveneens gekoppeld aan een zesbak, maar kan ook met een zestraps automaat worden geleverd.

De nieuwe Golf komt tegen het eind van dit jaar op de markt in vijfdeursuitvoering. Later volgt de driedeursversie, terwijl we ook nog een variant kunnen verwachten.

De nieuwe Golf beleeft zijn debuut op de IAA in frankfurt in september. Het autosalon waar ook de nieuwe Astra staat. De strijd kan beginnen!

Eric

Hij ziet er niet slecht uit, een beetje sportiever dan zijn voorgangers.
De achterkant heeft niet veel veranderingen ondergaan.

Zoals gewoonte zal de prijs weer naar Volkswagen normen zijn ook...maw veel te duur voor wat je krijgt. :?

Schumi nr1

Een mooie opvolger voor de golf4, en ik vind dat niet zo duur, je carroserie is immers volledig verzinkt (tegen het roesten) en je krijgt er 12jaar garantie op (op roest).

Mikacouli

Schoon bakske.Deze zal ook wel de grote verkoopcijfers van zijn voorganger halen denk ik.

KVDracer

De mooiste golf die ze in mijn ogen gemaakt hebben is de Golf II. Maar ik vind deze echt niet dé Golf. Voor mij is een Golf een sportieve wagen. Maar aan deze vind ik niets sportief.

beffie

Citaat van: KVDracerDe mooiste golf die ze in mijn ogen gemaakt hebben is de Golf II. Maar ik vind deze echt niet dé Golf. Voor mij is een Golf een sportieve wagen. Maar aan deze vind ik niets sportief.

zo zie je hoe smaken totaal kunnen verschillen, ik vind het achterste van de golf II enorm lelijk, de golf 1 vind ik nog het mooist vanal, vooral de cabrio uitvoering, en de golf IV is ook mooi, de golf III is weer iets minder, maar deze mag er ook wezen, al vindt ik toch dat hij iets op een andere auto trekt, maar ik kan niet direct zeggen welkeen, vooral het voorste dan van de auto......
Beffie and it's not my real name

Back in F1REM - G4V
Hattrick - de scoorders IV.29

KVDracer

Citaat van: beffie
Citaat van: KVDracerDe mooiste golf die ze in mijn ogen gemaakt hebben is de Golf II. Maar ik vind deze echt niet dé Golf. Voor mij is een Golf een sportieve wagen. Maar aan deze vind ik niets sportief.

zo zie je hoe smaken totaal kunnen verschillen, ik vind het achterste van de golf II enorm lelijk, de golf 1 vind ik nog het mooist vanal, vooral de cabrio uitvoering, en de golf IV is ook mooi, de golf III is weer iets minder, maar deze mag er ook wezen, al vindt ik toch dat hij iets op een andere auto trekt, maar ik kan niet direct zeggen welkeen, vooral het voorste dan van de auto......

Onze smaak verschilt toch precies, want ik heb ne kameraad dat met een golf I cabrio rijdt en vindt die echt niet mooi.

Bart VD

Weeral diezelfde saaie Golf dus... (sorry voor de liefhebbers).
This space for rent

Korneev

Ik vind hem heel netjes eruit zien, heeft wat weg van de peugeot 307 als je het mij vraagt...

Eric

Citaat van: KorneevIk vind hem heel netjes eruit zien, heeft wat weg van de peugeot 307 als je het mij vraagt...

Welkom Korneev bij F1 Pits...of moet ik zeggen de geschifte bende. :wink:  :lol:

Inderdaad de nieuwe Golf heeft wat van de 307, ik denk dat de autoconstructeurs hun inspiratie aan het kwijtgeraken zijn...

Ieder automerk pakt wel iets over van een ander merk... :?

Korneev

Dankje voor het welkom eric!

Ik moet je inderdaad meegeven dat er wat auto's betreft niet veel nieuws komt, of het moet een oud ontwerp zijn met een nieuw tintje.

Jammer, maar als je een echt een 'nieuwe' golf wilt zien, dan is het de onderstaande:


Alan Blues

Citaat van: eric...of moet ik zeggen de geschifte bende. :wink:  :lol:


Spreek voor jezelf, Eric!! ;)

Eric

Citaat van: Alan Blues
Citaat van: eric...of moet ik zeggen de geschifte bende. :wink:  :lol:


Spreek voor jezelf, Eric!! ;)

????????
Ben ik dan de enige hier? :shock:

Ik denk eerder dat wij in hetzelfde rijtje thuishoren Alan en neem Jakke en JVA er ook maar bij. :lol:  :wink:

@Korneev, schoon golfke, maar de stukken van WingsWest zijn niet echt goedkoop zunne...trouwens, die Focus van WingsWest vind ik mooier hoor. :wink:

Korneev

Ja inderdaad, die focus is stukken mooier. Ik vind die golf hierboven helemaal niet mooi, maar is wel origineel.

MisterY

Die Golf IV opgezet door WestWing is er echt over. Da's een echte Johnny-bak! Geef mij maar een discreet opgezette Golf, een met niet te veel spel aan. Die nieuwe Golf V bijvoorbeeld met zijn lichtmetalen velgen (zie foto op pagina 1) vind ik wel mooi. Ik zou wel de driedeurs prefereren.