Vreemd nieuws.

Gestart door Martin, 22 juni 2003 - 10:40:10

« vorige - volgende »

Martin

Steeds meer mensen in de gevangenis

De gevangenisbevolking in Nederland is in 2002 met 5 procent toegenomen tot ruim 13.000 personen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2001 bedroeg de stijging van het gemiddelde aantal gedetineerden ook 5 procent.

Het aantal gedetineerde vrouwen neemt sneller toe dan het gemiddelde. In 2002 zaten er gemiddeld 845 vrouwen in een penitentiaire inrichting, een toename van 7 procent ten opzichte van 2001. Daarmee vlakt de trend van de laatste jaren wel af. In de periode 1995-2002 nam het aantal gedetineerde vrouwen toe met 90 procent.

Vrouwen zitten het meest vast (35 procent) voor misdrijven tegen de Opiumwet. Bij de mannen zijn de geweldsmisdrijven nummer een (38 procent). De gemiddelde duur van een straf was in 2002 twee jaar en tien maanden. Mannelijke gedetineerden zitten gemiddeld twee jaar en 11 maanden vast, terwijl het gemiddelde bij vrouwelijke gevangen op een jaar en elf maanden ligt.

(Hebben jullie wel eens vastgezeten?
Dat zal je waarschijnlijk nooit toegeven.
Ik heb ooit een nacht in een politiecel gezeten.
En kreeg een taakstraf van 60 uur.
Nee, ik zeg niet waarvoor.
Al met al heb ik wel een strafblad.)

Martin

Studente overlijdt tijdens introductie

Over de introductie voor eerstejaars universiteitsstudenten in Nijmegen is een schaduw gevallen na het overlijden van een van de deelnemers. In de nacht van vrijdag op zaterdag stierf een 17-jarig aankomend rechtenstudente uit Groesbeek tijdens het weekendkamp.

Volgens rector Kees Blom van de Katholieke Universiteit Nijmegen heeft de dood niets te maken met drank of drugs. ,,Daar zijn wij en de ouders van overtuigd.'' Mogelijk had ze een hartprobleem.

Martin

Klunen over de grachten

Enkele duizenden passagiers van rondvaartboten zullen deze week moeten klunen over de grachten in Amsterdam. Dat zei F. Guttmann van de Vereniging van Exploitanten van Vaartuigen in de Amsterdamse grachten vandaag.

De schepen die door de grachten varen, varen tot de stremming. De passagiers moeten er daar uit om aan de andere kant van de stremming in de volgende boot te stappen.

Vanaf morgenochtend wordt water uit het IJmeer gepompt. Dat moet via de Amstel naar het Rijnland worden gestuwd. In Zuid-Holland staat het waterpeil door de aanhoudende droogte veel te laag. Dat werd tijdelijk opgelost door zilt water uit de Hollandsche IJssel bij Gouda in te laten. Maar het zilte water is schadelijk voor de bodem en gewassen, daarom is gezocht naar een betere oplossing.

Het gemaal Zeeburg in Amsterdam stuwt vanaf morgenochtend per seconde 15 kubieke meter zoet water uit het IJmeer richting Rijnland. Het water in de Amstel moet daarvoor in opwaartse richting stromen. Acht sluizen in Amsterdam gaan dicht zodat het zoete water niet in de hoofdstad blijft hangen. Dit betekent stremmingen voor de scheepvaart in Amsterdam.

Martin

Duif verraadt moordenaar

Dankzij de prestaties van een paar wedstrijdduiven heeft de Belgische politie wellicht een 14 jaar oude moord kunnen oplossen. Marcel P., voortvluchtig sinds hij in 1989 zijn echtgenote de hersens insloeg, wordt vandaag voorgeleid.

Na de moord vluchtte P. naar Canada en Frankrijk. Vijf jaar geleden keerde hij onder een andere naam terug in België en vestigde zich in het dorpje Zinnik. Buurtbewoners reageerden geschokt op zijn arrestatie. Zij kennen P. als een hulpvaardige man.

P. liep tegen de lamp toen een collega-duivenmelker hem herkende van een foto in de krant. P. was namelijk succesvol met zijn wedstrijdduiven. Vorig jaar sleepte hij een paar nationale prijzen in de wacht en maakte hij deel uit van de selectie voor het wereldkampioenschap in Portugal.

Martin

16.731 nieuwe Idols

Een kleine 17.000 muzikale talenten staan te popelen om uit te groeien tot de nieuwe Jim of Jamai. Op de kop af 16.731 aanmeldingen heeft de tv-talentenjacht Idols gekregen voor zijn tweede seizoen.

De inschrijving hiervoor sloot zondagnacht om 24.00 uur. Vooral de laatste dagen liep het storm, want vorige week woensdag stond de teller nog 'slechts' op 10.000, zegt een woordvoerder van RTL 4, dat Idols uitzendt. ,,Het succes van Jim en Jamai laat duidelijk zijn sporen na.''

Met de enorme toestroom wordt het aantal auditieronden uitgebreid van vier naar zes afleveringen. Alle kandidaten krijgen de kans vanaf de bekende 'sterrenstip' hun kunstje te vertonen. Dat gebeurt voor dezelfde vierkoppige jury als afgelopen seizoen. De nieuwe reeks uitzendingen begint op 6 december, wekelijks op zaterdagavond, en wordt andermaal gepresenteerd door Tooske Breugem.

Martin

Vaarwel, saaie Pete Sampras

Precies 12 maanden geleden versloeg hij Andre Agassi in de finale in New York. Daarna speelde Pete Sampras niet één wedstrijd meer, maar stoppen doet hij nu pas officieel. Maandag is zijn afscheid - op de eerste dag van de US Open 2003. Het hoe en waarom achter de grote verdwijntruc van de beste tennisser ooit.

Mohammed Ali had zijn grote bek en snelle voeten, Lance Armstrong zijn kanker, Carl Lewis zijn onstuitbare draf. En Johan Cruijff zijn logica, en dat fraaie doelpunt tegen Brazilië in 1974.

Sporthelden hebben hun vaste, karakteristieke plaats in ons geheugen. Maar hoe herinneren wij ons dan Pete Sampras, de grootste tennisser aller tijden? De man die als enige 14 enkelspeltitels won in de Grand Slam. Die het langst bovenaan stond op de ranglijst: 276 weken. En die alleen al aan officieel prijzengeld het meest verdiende: 43 miljoen dollar.

Het antwoord? Wij herinneren hem als saaie piet. Als een robot die serveerde, volleerde, serveerde, volleerde en serveerde, volleerde. Zonder veel emoties. Een kleurloze speler die nooit een warme band had met het grote publiek.

Martin

Dertienjarige Brian beleeft benauwde uren in ME-bus

Hij is nog steeds uit zijn gewone doen. De eerste keer dat de 13-jarige Brian van Houten uit Maarssen met een uitwedstrijd van FC Utrecht was meegegaan, eindigde zaterdagavond in een benauwd arrestantenhok van een ME-busje.

Al waren hem als enige van de 44 arrestanten knellende handboeien bespaard gebleven, bepaald zachtzinnig was de Haagse politie volgens hem niet geweest. ,,Ze trokken ons een voor een hardhandig uit de bus,'' vertelt Brian nog steeds verontwaardigd. ,,Een ME'er trapte mijn benen uit elkaar en schreeuwde dat ik mijn armen moest spreiden. Na het fouilleren stopte ze me met mijn oudere vriend Wesley en een echtpaar in dat snikhete hok.''

Volgens Brian was na afloop van de wedstrijd tegen ADO Den Haag, even buiten het Zuider- park, een steen door de ruit van de bus gevlogen. Maar de politie dacht dat hooligans van de 'FC' die ruit er uit hadden geslagen. ,,Het is toch idioot dat ze ons de schuld ervan gaven,'' vervolgt de jeugdige supporter.

Volgens Brian reden ze in die veel te kleine cellen uren rond. ,,Het was heel angstig,'' vertelt hij, ,,want we hadden het gevoel dat we geen zuurstof kregen. Een vrouw die bij mij zat, had het vreselijk benauwd, maar die ME'ers negeerden dat volledig. Te drinken kreeg je niet en je mocht ook niet naar het toilet.''

Uiteindelijk reden de boevenwagens naar het hoofdbureau in Den Haag. ,,Ook daar moesten we meer dan een uur in die rotbus wachten, voordat ze ons loslieten in een loods om te worden verhoord. Toen pas kregen we wat te drinken en mochten we naar het toilet. Maar voor sommigen was het al te laat.''

Hoewel de ME de arrestanten had verboden met een mobieltje te bellen, deed Brian dat stiekem toch. ,,Ik had hem in mijn sokken verstopt,'' zegt hij ietwat heldhaftig, ,,en als ze niet keken, belde ik m'n moeder.''

Of Brian ooit nog meegaat naar een uitwedstrijd, valt volgens zijn moeder nog ernstig te bezien. ,,De politie zal toch moeten garanderen niet op deze manier met kinderen om te gaan die niets hebben uitgespookt.''

Jasper

Citaat van: MartinDertienjarige Brian beleeft benauwde uren in ME-bus

Hij is nog steeds uit zijn gewone doen. De eerste keer dat de 13-jarige Brian van Houten uit Maarssen met een uitwedstrijd van FC Utrecht was meegegaan, eindigde zaterdagavond in een benauwd arrestantenhok van een ME-busje.

Al waren hem als enige van de 44 arrestanten knellende handboeien bespaard gebleven, bepaald zachtzinnig was de Haagse politie volgens hem niet geweest. ,,Ze trokken ons een voor een hardhandig uit de bus,'' vertelt Brian nog steeds verontwaardigd. ,,Een ME'er trapte mijn benen uit elkaar en schreeuwde dat ik mijn armen moest spreiden. Na het fouilleren stopte ze me met mijn oudere vriend Wesley en een echtpaar in dat snikhete hok.''

Volgens Brian was na afloop van de wedstrijd tegen ADO Den Haag, even buiten het Zuider- park, een steen door de ruit van de bus gevlogen. Maar de politie dacht dat hooligans van de 'FC' die ruit er uit hadden geslagen. ,,Het is toch idioot dat ze ons de schuld ervan gaven,'' vervolgt de jeugdige supporter.

Volgens Brian reden ze in die veel te kleine cellen uren rond. ,,Het was heel angstig,'' vertelt hij, ,,want we hadden het gevoel dat we geen zuurstof kregen. Een vrouw die bij mij zat, had het vreselijk benauwd, maar die ME'ers negeerden dat volledig. Te drinken kreeg je niet en je mocht ook niet naar het toilet.''

Uiteindelijk reden de boevenwagens naar het hoofdbureau in Den Haag. ,,Ook daar moesten we meer dan een uur in die rotbus wachten, voordat ze ons loslieten in een loods om te worden verhoord. Toen pas kregen we wat te drinken en mochten we naar het toilet. Maar voor sommigen was het al te laat.''

Hoewel de ME de arrestanten had verboden met een mobieltje te bellen, deed Brian dat stiekem toch. ,,Ik had hem in mijn sokken verstopt,'' zegt hij ietwat heldhaftig, ,,en als ze niet keken, belde ik m'n moeder.''

Of Brian ooit nog meegaat naar een uitwedstrijd, valt volgens zijn moeder nog ernstig te bezien. ,,De politie zal toch moeten garanderen niet op deze manier met kinderen om te gaan die niets hebben uitgespookt.''
Amaaaai. Wat een lullen die zogenaamde ME'ers. :?

MS Fan

Haaien verjagen badgasten in Florida

Een kunstmatig rif dat onlangs is aangebracht voor de kust van Florida om meer tropische vissen aan te trekken blijkt een onbedoeld neveneffect te hebben: het aantal haaien is ook fors toegenomen. Zwemmers moeten vrijwel dagelijks uit het water worden gehaald omdat er stierhaaien rondzwemmen.

Tot nu toe was het een zeldzaamheid dat de strandwachten van Coral Cove Park voor haaien moesten waarschuwen, maar nu gebeurt het veel vaker. Soms mag het publiek na een half uur alweer het water in, maar soms mag de hele dag niemand de zee in. De haaien worden aangetrokken door de vele vissen. De stierhaai (carcharhinus leucas) wordt ruim 2 meter lang en eet vooral vis, maar behoort ook tot de haaiensoorten die het vaakst mensen aanvalt.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Onterecht veroordeelde gevangene na 17 jaar vrij

Een Amerikaanse gevangene is maandag in St. Louis na zeventien jaar vrijgelaten omdat uit DNA-onderzoek is gebleken dat hij onschuldig is aan de verkrachtingen waarvoor hij is veroordeeld. Zijn vrijlating is te danken aan het Innocence Project, een groep rechtenstudenten die de onschuld van tientallen veroordeelden heeft aangetoond.

Een rechter bood zijn excuses aan aan de gevangene, de 49-jarige Lonnie Erby. "Dat was precies wat ik wilde horen", zei Erby daarover. Erby werd in 1986 veroordeeld tot 115 jaar cel wegens drie verkrachtingen. Onlangs wees genetisch onderzoek uit dat het sperma op de lichamen van drie slachtoffers niet het zijne is.

Het Innocence Project is opgezet door Barry Scheck, docent aan de rechtenfaculteit van Yeshiva University in New York. Scheck en zijn studenten hebben sinds 1992 136 ten onrechte veroordeelde gevangenen vrijgekregen. Scheck vergaarde verder bekendheid doordat hij deel uitmaakte van het advocatenteam van O.J. Simpson.
A sick mind is a true delight ...

MS Fan

Patiënt verschanst zich in hoogspanningsmast

Een psychiatrisch patiënt heeft zich zondag urenlang in een hoogspanningsmast van de kerncentrale van Doel verschanst. Het gaat om een ex-werknemer die met deze actie een aantal eisen aan de directie wou duidelijk maken.

Volgens Electrabel gaat het om een man met een psychiatrisch verleden. Een tweetal maanden geleden was hij namelijk al eens in een hoogspanningsmast geklommen na een aanvaring op het werk. Ook toen zat hij urenlang op een hoogte van tientallen meters.

Maandag herhaalde hij deze actie. Pas maandagavond rond 20 uur konden leden van de federale politie de man overtuigen naar beneden te komen. Hij is ongedeerd.
A sick mind is a true delight ...

Martin

Zoenen met bn'ers voor Aids Fonds

Altijd al willen zoenen met Froukje de Both, Ellen ten Damme, Gerard Joling of Eddy Zoey? Dat kan vrijdag aanstaande in het 3FM-programma Stenders Vroeg.



Een zevental bekende Nederlanders is bereid gevonden een minuut lang te (tong)zoenen met de hoogste bieder. Het geld dat met de ludieke actie bij elkaar wordt gebracht gaat naar het Aids Fonds. Diskjockey Rob Stenders kwam overigens niet zelf met het idee, maar keek het af uit Amerika waar actrice Sharon Stone drie weken geleden 56.000 dollar bij elkaar zoende voor het Aids Fonds.

,,We merken wel dat Nederlanders voorlopig iets zuiniger zijn dan Amerikanen'', ligt de 3FM-coryfee toe. Het hoogste bod is vooralsnog uitgebracht op Froukje de Both, waarvoor 5000 euro is geboden. Andere bn'ers die zich voor de actie lenen zijn Gerard Jolink, actrice Ellen ten Damme, tv-presentators Manuela Kemp en Eddy Zoey, Idols-zangeres Marieke van Ginneken en diskjockey Fred Siebelink.

Luisteraars mochten de afgelopen weken suggesties aandragen met wie ze zouden willen zoenen. Namen die vaak werden genoemd waren zangers Marco Borsato en Dinand Woesthoff (Kane), acteurs Chris Zegers en Katja Schuurman, Yorin-presentator Romeo, PvdA-politicus Wouter Bos, prinses Máxima en koningin Beatrix. Niet ieder verzoek is doorgegeven aan de uitverkorene in kwestie.

Vrijdagochtend komen de hoogste bieders naar de 3FM-studio in Hilversum om in de uitzending live hun prijs te incasseren. In principe worden er geen fysieke eisen gesteld aan de zoeners, maar ,,het zoenen moet wel binnen de perken van het fatsoenlijke blijven'', aldus Stenders. ,,De gezoende partij moet er ook wel lol aan kunnen beleven.''

Een speciale zoen is die tussen zanger Gerard Jolink en 3FM-deejay Fred Siebelink (Ook gemeente raadslid in mijn stadje): op speciaal verzoek van de luisteraars van het programma gaan de twee bn'ers samen zoenen wanneer het bedrag dat ervoor wordt gedoneerd maar hoog genoeg is.

Martin

O.J. Simpson: Vrijspraak te danken aan dure advocaten

O(renthel) J(ames) Simpson betwijfelt of hij zou zijn vrijgesproken van moord als hij geen dure advocaten had kunnen betalen. De 56-jarige ex acteur en footballplayer zegt dat in een interview in de Amerikaanse Playboy van deze week.



De voormalige American-footballster (tot 1979) werd in 1995 in een geruchtmakend proces vrijgesproken van de moord op zijn tweede ex-vrouw Nicole Brown Simpson (bij wie hij twee kinderen kreeg) en haar vriend Ronald Goldman in 1994.


Op 16 maart 1994 was het gezinnetje nog compleet
en aanwezig op de premiere van
'Naked Gun 33 1/3: The Final Insult',
waarin O.J. een hoofdrol speelt.


"Ik heb het niet gedaan. Daarom ben ik vrijgesproken", zegt Simpson. "Ik weet in mijn hart dat ik ben vrijgesproken omdat ik onschuldig ben. Maar ik weet niet of ik mijn onschuld zou hebben kunnen bewijzen als ik niet zoveel geld had. En dat is jammer. Het is jammer dat het in dit land zoveel kost om goed vertegenwoordigd te worden."

Simpson vertelt in het interview ook dat hij na het proces zo van slag was dat hij marihuana moest roken om te kunnen slapen.

Scuderia Ferrari

Citaat van: MartinZoenen met bn'ers voor Aids Fonds

Altijd al willen zoenen met Froukje de Both, Ellen ten Damme, Gerard Joling of Eddy Zoey? Dat kan vrijdag aanstaande in het 3FM-programma Stenders Vroeg.



Een zevental bekende Nederlanders is bereid gevonden een minuut lang te (tong)zoenen met de hoogste bieder. Het geld dat met de ludieke actie bij elkaar wordt gebracht gaat naar het Aids Fonds. Diskjockey Rob Stenders kwam overigens niet zelf met het idee, maar keek het af uit Amerika waar actrice Sharon Stone drie weken geleden 56.000 dollar bij elkaar zoende voor het Aids Fonds.

,,We merken wel dat Nederlanders voorlopig iets zuiniger zijn dan Amerikanen'', ligt de 3FM-coryfee toe. Het hoogste bod is vooralsnog uitgebracht op Froukje de Both, waarvoor 5000 euro is geboden. Andere bn'ers die zich voor de actie lenen zijn Gerard Jolink, actrice Ellen ten Damme, tv-presentators Manuela Kemp en Eddy Zoey, Idols-zangeres Marieke van Ginneken en diskjockey Fred Siebelink.

Luisteraars mochten de afgelopen weken suggesties aandragen met wie ze zouden willen zoenen. Namen die vaak werden genoemd waren zangers Marco Borsato en Dinand Woesthoff (Kane), acteurs Chris Zegers en Katja Schuurman, Yorin-presentator Romeo, PvdA-politicus Wouter Bos, prinses Máxima en koningin Beatrix. Niet ieder verzoek is doorgegeven aan de uitverkorene in kwestie.

Vrijdagochtend komen de hoogste bieders naar de 3FM-studio in Hilversum om in de uitzending live hun prijs te incasseren. In principe worden er geen fysieke eisen gesteld aan de zoeners, maar ,,het zoenen moet wel binnen de perken van het fatsoenlijke blijven'', aldus Stenders. ,,De gezoende partij moet er ook wel lol aan kunnen beleven.''

Een speciale zoen is die tussen zanger Gerard Jolink en 3FM-deejay Fred Siebelink (Ook gemeente raadslid in mijn stadje): op speciaal verzoek van de luisteraars van het programma gaan de twee bn'ers samen zoenen wanneer het bedrag dat ervoor wordt gedoneerd maar hoog genoeg is.
Zoenen met Beatrix? :shock:

Lender

Citaat van: MartinSprintster verlost van Taliban

De sprintster met startnummer 2 komt uit een andere wereld. Ze is gekleed in een grijs T-shirt en een lange, donkerblauwe joggingbroek. Sponsorlogo's ontbreken. Ze draagt alledaagse sportschoenen - geen spikes.


Lima Azimi, in trainingsbroek, aan de start van de serie 100 meter tijdens de wereldkampioenschappen atletiek in Parijs.

Een official legt haar uit hoe ze moet omgaan met de startblokken. Lima Azimi uit Afghanistan luistert leergierig.

Ze is 22 jaar en heeft nooit eerder op een kunststofbaan gestaan. De 100 meter kent ze alleen van tv. In 18,37 seconden worstelt ze zich zaterdag door haar serie. Ver achter de Amerikaanse favoriete Kelli White, die een dag later in 10,85 de wereldtitel opeist. Nooit was een atlete op een WK zo langzaam als Lima Azimi.

,,Slecht hè'', zegt ze met zachte stem. ,,Ik ben pas drie maanden geleden begonnen met atletiek. Aanvankelijk wilde ik niet naar de WK. Ik voelde me niet goed genoeg, maar kreeg te horen dat deelnemen belangrijk zou zijn voor mijn land.''

moet idd wel tof geweest zijn :lol:  :lol:
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)