GP HONGARIJE 2024, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 16 juli 2024 - 21:59:38

« vorige - volgende »

Robbert65

Zo, we gaan langs bij Victor Orban, de Patriot voor Europa.

De Grand Prix van Hongarije is een van de bijzondere. We rijden daar al heel lang, er komt veel Nederlands publiek en het is een leuke, kartachtige baan. Ik hoor de tegenstanders ook wel: Mickey Mouse baantje, zeggen ze dan. Maar voor auto's met een korte wielbasis is het een ideale baan. In het verleden was dat een groot voordeel voor de Red Bull auto's van Adrian Newey. Voordat de vloeren een hoofdrol gingen spelen in de downforce van de huidige auto's maakte Newey auto's met een kortere wielbasis en in de jaren dat Mercedes domineerde konden Ricciardo en later Verstappen nog wel eens verrassen hier.

Daarom keek ik uit naar die races. Nu is dat allemaal anders en heeft Newey drie jaar geleden juist voor een langere wielbasis gekozen en door de dominantie gedurende de twee jaar daarna hebben de andere teams dit ontwerp in grote lijnen overgenomen.

Er is dus geen enkel team meer dat hier een voordeel gaat hebben door een kortere wielbasis. Wie niet afhankelijk is van rechtelijnsnelheid kan hier de strijd aan. We zullen dus Mclaren, Red Bull en Mercedes zien strijden om de podiumplaatsen. Eerst-en laatstgenoemden zullen opnieuw met een update komen.  Wat dat zal inhouden kunnen we zaterdag bepalen na de kwalificatie. Duidelijk is dat de dominantie van Red Bull voorlopig geweken lijkt en dat raceresultaten niet meer zo gemakkelijk te voorspellen zijn.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Red Bull komt toch ook met updates?

Aangezien de Red Bull niet over de curbstones wil, en die op Hongarije er wel zijn, kan het misschien lastig worden. Aan de andere kant wordt het dit weekend erg warm, dat lijkt weer meer de kant van Red Bull op te gaan. Maar ook McLaren, dat de laatste races goed was in bandenmanagement. Voorheen het voordeel van Red Bull...

Maar zoals Marko zelf zegt liggen McLaren en ook Mercedes nu voor op Red Bull.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Het is toch bizar: we hebben al zo talloos veel races gezien, en nog zou ik niet goed weten wat we met dat 1 ronde incident aan moeten.
Ja, Verstappen lijkt inderdaad als leider de apex te passeren, maar zijn geklaag daarentegen is gelul. Hij kwam in deze positie door, op zijn hollands gezegd, de car te 'over driven. Maar bij afwikkeling van de bocht komt ie door eigen schuld buiten de baan terecht, niet door Norris.
Wat moet je in zo'n geval? Plek wel of niet terug geven? Sterker, zou strikt genomen volgens het boekje zelfs Piastri de leiding niet aan Verstappen hebben moeten teruggeven?
Om de hopeloosheid verder te illustreren, volgens mij was ook de vorige gp op enig moment zo'n situatie aan de orde (niet aan kop overigens) - waarmee ik maar wil zeggen dat de situatie regelmatig voorkomt.
Desondanks lijkt het er sterk op dat de casus niet als zodanig wordt herkend, laat staan dat de regelgeving daarin voorziet. Voor dit geval is Gaining advantage while forcing another driver from the track is domweg geen voldoende accurate beschrijving.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Ik weet niets van de mens Lando Norris. Maar afgaande op wat zich in Hongarije voordeed, zou de term 'groot' hem best passen.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 22 juli 2024 - 08:20:20Ik weet niets van de mens Lando Norris. Maar afgaande op wat zich in Hongarije voordeed, zou de term 'groot' hem best passen.
De natuurlijke tegenpool van Ocon (maar ook Verstappen): teamplayer pur sang- ongetwijfeld knarsentandend - maar daarmee wel een lange termijn-investering in zijn carriere doend. Het is ook wel fijn dat iemand zonder ziekelijk gescheld zijn verlies neemt.

Je kunt het McLaren verdict twee kanten uitleggen, maar per saldo vind ik het toch weer een mispeer van het team. Het had me beter geleken biting the bullet toch op het bordje van Piastri te leggen - met als grote aantekening bij interne bespreking dat het team hem iets verschuldigd is. Dat dit seizoen nog, met of zonder hulp van Norris, ingelost behoort te worden.
Maar goed, je kunt ook een verhaal houden dat Piastri die credits al lang had opgebouwd en het nu payback time was. Alleen, waar is de vreugde bij beide rijders dan?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Fietser op 22 juli 2024 - 08:20:20Ik weet niets van de mens Lando Norris. Maar afgaande op wat zich in Hongarije voordeed, zou de term 'groot' hem best passen.

Mwah, met frisse tegenzin na drie keer vragen een plek teruggeven. Is best wat op af te dingen.

Wel sportief dat hij Piastri vrolijk feliciteert.

En ook direct duidelijk dat het gewoon een hele lieve jongen is. Die als er op het scherpst van de snede gevochten gaat worden, een mentaliteit heeft waarmee je geen wereldkampioen gaat worden.

Verder natuurlijk een totale godsonmogelijke mispeer van het team. Ze zullen maar een paar punten te kort komen aan het eind van het seizoen. Kan die Stella nog zo overtuigd zijn van zijn gelijk, ik denk dat Brown een hartig woordje met hem spreekt.

Mickey

Citaat van: Breaktest op 22 juli 2024 - 00:34:45Het is toch bizar: we hebben al zo talloos veel races gezien, en nog zou ik niet goed weten wat we met dat 1 ronde incident aan moeten.
Ja, Verstappen lijkt inderdaad als leider de apex te passeren, maar zijn geklaag daarentegen is gelul. Hij kwam in deze positie door, op zijn hollands gezegd, de car te 'over driven. Maar bij afwikkeling van de bocht komt ie door eigen schuld buiten de baan terecht, niet door Norris.
Wat moet je in zo'n geval? Plek wel of niet terug geven? Sterker, zou strikt genomen volgens het boekje zelfs Piastri de leiding niet aan Verstappen hebben moeten teruggeven?
Om de hopeloosheid verder te illustreren, volgens mij was ook de vorige gp op enig moment zo'n situatie aan de orde (niet aan kop overigens) - waarmee ik maar wil zeggen dat de situatie regelmatig voorkomt.
Desondanks lijkt het er sterk op dat de casus niet als zodanig wordt herkend, laat staan dat de regelgeving daarin voorziet. Voor dit geval is Gaining advantage while forcing another driver from the track is domweg geen voldoende accurate beschrijving.

Ik vond deze lastig te beoordelen. Bij bocht twee was mijn vraag vooral aan wíe Verstappen nou een plek terug zou moeten geven.

Overigens liet Verstappen zich gister weer eens van zijn allerslechtste kant zien, op verschillende manieren. Dat vraagt ook om een tussentijds evaluatiegesprekje.

Dat je gefrustreerd bent is te begrijpen, maar met zijn palmares zou je er niet meer op die manier uiting aan mogen geven.

Fietser

Citaat van: Mickey op 22 juli 2024 - 10:00:49
Citaat van: Fietser op 22 juli 2024 - 08:20:20Ik weet niets van de mens Lando Norris. Maar afgaande op wat zich in Hongarije voordeed, zou de term 'groot' hem best passen.

Mwah, met frisse tegenzin na drie keer vragen een plek teruggeven. Is best wat op af te dingen.

Wel sportief dat hij Piastri vrolijk feliciteert.

En ook direct duidelijk dat het gewoon een hele lieve jongen is. Die als er op het scherpst van de snede gevochten gaat worden, een mentaliteit heeft waarmee je geen wereldkampioen gaat worden.
Ik hoor en lees dat zo vaak, dat je een klootzak als Senna, Schumacher of Verstappen moet zijn om de absolute top te halen. Oke, daar zit wat in. Maar nu koppelde ik bewust 'mens' aan 'groot'. En een groot (sport)mens hoeft voor mij geen WK's binnen te harken. Zo vind ik het heel begrijpelijk dat Norris' reactie niet van harte was. Maar dat hij uiteindelijk toch deed wat hem gevraagd werd zonder getier, gevloek en voortdurende ontevredenheid maakt hem in mijn ogen niet alleen lief en aardig maar ook groot. Er zijn er namelijk die dat never nooit zouden doen, of heel misschien pas in de laatste honderd meter. Als statement.
Ieder zijn/haar voorkeur. 

Mickey

Fair enough.

Aan de andere kant, ik moet ook weleens iets tegen mijn zin in doen voor de baas. Maakt mij niet gelijk groot, als ik gewoon doe wat me opgedragen wordt, zonder te zaniken.

Mickey

En zeg niet dat mijn werk geen topsport is! ;D


;)

Sabai

#10
Citaat van: Mickey op 22 juli 2024 - 10:00:49
Citaat van: Fietser op 22 juli 2024 - 08:20:20Ik weet niets van de mens Lando Norris. Maar afgaande op wat zich in Hongarije voordeed, zou de term 'groot' hem best passen.

Mwah, met frisse tegenzin na drie keer vragen een plek teruggeven. Is best wat op af te dingen.

Wel sportief dat hij Piastri vrolijk feliciteert.

En ook direct duidelijk dat het gewoon een hele lieve jongen is. Die als er op het scherpst van de snede gevochten gaat worden, een mentaliteit heeft waarmee je geen wereldkampioen gaat worden.

Verder natuurlijk een totale godsonmogelijke mispeer van het team. Ze zullen maar een paar punten te kort komen aan het eind van het seizoen. Kan die Stella nog zo overtuigd zijn van zijn gelijk, ik denk dat Brown een hartig woordje met hem spreekt.

Ik vind Norris ook "slappe hap" een verstappen of Hamilton had dit nooit gedaan. Een echte kampioen rijd om kampioen te worden niet om lief te zijn voor je teamgenoot. Dit kunnen weleens 7 hele belangrijke punten worden die hij tekort gaat komen.

En Verstappen lijkt wel een vertrek te willen forceren met zijn gedrag. Wellicht had hij wat eerder naar bed moeten gaan i.p.v tot half 4 in de ochtend een sim race te rijden...

Fietser


Robbert65

Helemaal eens Sabai, Norris' sur place stelde me enorm teleur. Niet alleen omdat hij sterk de indruk wekte eindelijk eens de kracht vsn een potentieel kampioen te laten zien en dan op het laatste moment toch toe te geven. Erg teleurstellend.

Ik ben ervan overtuigd, dat als Verstappen na het incident in bocht 1 zijn plek had behouden de wedstrijdleiding ook zou zijn gekomen tot no further action. Er was imo geen enkele reden om die plek terug te geven.

Overigens lijkt mij, dat als het mogelijk is dat je voordeel hebt door buiten de baan te gaan daar, dat asfalt dan direct door grind hoort te worden vervangen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Ben het ook eens. Ook na een paar dagen bezinken voelt die McLaren-swap niet goed. Dit is niet waar F1 voor staat.
Enerzijds, afspraken zijn afspraken - maar over welke afspraken hebben we het eigenlijk? Dat je elkaar als teamgenoten niet van de baan ramt, lijkt me logisch. Of dat je elkaar niet zo hard bevecht dat de concurrentie dichterbij komt, daar is ook wat voor te zeggen. Maar tot daar en niet verder. Iedere andere afspraak is wat mij betreft illegaal - zoals wie als eerste de bocht ingaat, de race mag winnen.

Dan bestaat er ook nog zo iets als een gentlemens agreement - "jij hebt mij een paar keer geholpen, ik zal jou een keer helpen". Maar dat is A) op vrijwillige basis, en B) de uitgewisselde hulp moet ongeveer evenredig zijn.  Welnu, geen van beide viel te bespeuren.

Afspraken zijn bijna altijd hopeloos. Zoals gezegd, het is niet in de geest van, maar vaak genoeg ontstaan situaties waarin de afspraak net niet voorzag, het bekende moeras. Dan krijg je dus de discussie of de afspraak van tafel is, of niet.
Uiteindelijk werd Piastri 'bestuurlijk beloond' voor het feit dat ie wat pech had. Dat lijkt me de slechtst denkbare reden. Verstappen gaat Perez ook niet uit het achterveld ophalen omdat ie wat pech had.
Wat bij mij ook een vieze smaak achterliet was het openbaar prikken op Norris' teamgevoel. Het nakomen van een slechte afspraak bedoel je; er is niemand die aan zijn teamspirit twijfelt.

Voorts, betekent dit dat Norris nu weer wat tegoed heeft van Piastri? Zo kunnen we wel bezig blijven.
Hoe dan ook, een dikke min 1 voor McLaren, maar feitelijk ook voor Norris. Een Norris - de kampioen, had zich hier niets van aangetrokken. Real power is not something you get, but something you take.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Precies, vrij vertaald zegt Stella en zijn team:

Beste Max, maak je niet druk jongen, we zijn wel sneller, maar jij wordt gewoon lekker voor de vierde keer kampioen, lekkere knul! Kusjes van ons allemaal!xxxxxxx
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel