GP VAN SPANJE 2024, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 17 juni 2024 - 12:11:25

« vorige - volgende »

Robbert65

We gaan. Naar Barcelona. Maar niet naar Cataluña. Nee, niet de Gran Premio de Cataluña, maar de España.

De Catalaanse pogingen tot soevereiniteit zijn gestrand. Maar deze grote prijs blijft, het circuit is nog steeds geweldig en de geschiedenis is voor Nederlandse Formule 1 fans natuurlijk onuitsprekelijk belangrijk.

De eerste "Nederlandse" overwinning in een grand prix ooit. Het was in 2016, dus 8 jaar geleden. Over twee jaar schrijven we dat het een decade terug gebeurde. Hoe de tijd ervandoor vliegt...

Verstappen schreef 8 dagen geleden zijn 60ste overwinning op zijn naam. Is Vettel inmiddels met 7 overwinningen voorbijgestreefd. De drievoudig en regerend kampioen lijkt hard op weg naar Schumi's 93 grand prix overwinningen.

Eerst zien, dan geloven, zeker, maar deze Verstappen heeft doelen die hij niet uitspreekt: alle records aan diggelen helpen.

Na alle gekunsteldheid van Miami, gepriegel in Imola en Monaco en een paar (semi)stratencircuits gaan we nu weer normaal doen. Een baan uit één stuk. En daarna Red Bull Ring.
 En dan Silverstone. En als die trilogie geweest is, pas dan weten we echt hoe Red Bull Racing er nu voor staat wat betreft het kampioenschap 2024.

We zitten weer op het puntje van de stoel.

De tijden:

VT1:
Vrijdag 13:30 - 14:30

VT2:
Vrijdag 17:00 - 18:00

VT3:
Zaterdag 12:30 - 13:30

QUALIFYING:
Zaterdag 16:00 - 17:00

RACE:
Zondag 15:00

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Het beeld dat al een week of 6 heeft postgevat is opnieuw bevestigd: voorsprong verdwenen, maar one-man band Verstappen trekt de kar, dus blijven de overwinningen binnendruppelen. Daarachter is het leuk en spannend. Wel nieuw in het Choose Your Battles-debat is dat Norris voortaan naar voren kijkt. En de theorie dat contractverlenging rust creëert kan nog steeds het raam uit.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Goed samengevat.

Gat is wel echt weg inmiddels. Verstappen moet echt met die oranje club gaan praten.

Robbert65

Verstappen moet zorgen dat RBR weer gaat presteren als vanouds. Mclaren zit helemaal niet te wachten op een rijderswissel, met Norris en Piastri zit de zaak daar dik voor elkaar. Mercedes kan een optie zijn, maar ik zie dat eigenlijk niet gebeuren, hoewel ik het prachtig zou vinden, de Verstappenclan met Toto in één pitbox🤗
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Ik vind Piastri dus echt een enorme Perez, eigenlijk.

Breaktest

Het zijn natuurlijk momentopnamen, maar ik bemerk dat de glans bij Sainz- er wel een beetje af raakt. Niet zo lang geleden de 'hottest driver alive without a contract' maar inmiddels heeft Leclerc de hierarchie weer stevig hersteld en lijkt Sainz op Williams af te koersen.

Datzelfde kunnen we ook van Aston Martin zeggen. De zo gehoopte aansluiting met de top, waar vorig jaar even sprake van leek, is alweer uit zicht. Ze zijn weer aanbeland in hun natuurlijke habitat, een soort niemandsland op de 5e plaats. Het Alonso-effect lijkt een beetje uitgewerkt, er is een nieuwe impuls nodig. Dan mag je misschien de hipste faciliteiten hebben, je moet er wel wat mee kunnen doen.
Wat nou als Newey best voor hen aan de slag wil, maar wel als eis stelt dat eerst die olifant in de kamer, genaamd Lance, moet worden opgeruimd?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Citaat van: Mickey op 23 juni 2024 - 18:37:32Ik vind Piastri dus echt een enorme Perez, eigenlijk.
Hmm... Het kan ook zijn dat Piastri's teamgenoot van hetzelfde niveau als Verstappen is.

Sabai

Wat mij ook opvalt is dat je wel de snelste auto kan hebben maar dat betekent niet automatisch dat je alle races wint. Je ziet nu al twee races achter elkaar dat de strategie van mclaren niet top is. Ze moeten meer het initiatief nemen en voor trackpositie gaan wanneer dat nodig is. RBR doet dit uitmuntend en Max maakt het daarna af. Ik zie dan ook geen enkele bedreiging voor zijn titel dit jaar.

Mickey

Citaat van: Fietser op 24 juni 2024 - 12:37:35
Citaat van: Mickey op 23 juni 2024 - 18:37:32Ik vind Piastri dus echt een enorme Perez, eigenlijk.
Hmm... Het kan ook zijn dat Piastri's teamgenoot van hetzelfde niveau als Verstappen is.

Norris is momenteel best of the rest, maar haalt met grote afstand nog niet het niveau van Verstappen. Tel alleen de foutjes of fouten die beiden maken. Bij Verstappen ben je snel klaar met tellen.

Die Mclaren heeft al vanaf Miami de overhand. Zou Norris toch van het niveau Verstappen zijn had hij sindsdien toch alles moeten pakken. Dat deed hij niet.