GP VAN MONACO 2024, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 22 mei 2024 - 14:44:29

« vorige - volgende »

Robbert65

Monaco. Wat een bijzondere geschiedenis, en ja, het wil wel eens saai wezen maar normaal gesproken kun je meestal wel van een bijzonder weekend spreken.

Het is er eentje die historisch gesproken extra telt. Wie Monaco minstens eens gewonnen heeft, kan aanspraak maken op de triple crown tenslotte. Dan alleen nog je 24hrs du Mans, Indy 500 en hup, je bent er al. Het is na Graham Hill niemand meer gelukt.

Per ongeluk Monaco winnen kan wel. Oliver Panis deed het in 1996. Regen en geluk speelden een grote rol. Slechts 4 deelnemers finishten.

Voor het overige staan er op de winnaarslijst slechts grote namen.
 Van de huidige rijders won een paar niet-wk winnaars; Perez, Ricciardo. Verder deze eeuw nog vier: Webber, Trully, Coulthard en Montoya. De rest werd door Vettel, Alonso, Hamilton en Verstappen opgeslokt.

De tijden:

Vrijdag 24 mei
VT1: 13:30 - 14:30
VT2: 17:00 - 18:00

Zaterdag 25 mei
VT3: 12:30 - 13:30
Kwalificatie: 16:00 - 17:00

Zondag 26 mei
Grand Prix race: 15:00
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Laten we hopen dat aanstaande onderhandelingen tot een positief vervolg leiden. Het zou eeuwig zonde zijn als deze uit het kampioenschap zou verdwijnen.

Robbert65

Voor mij is dat onbestaanbaar, geldt ook voor Spa, Monza en Suzuka.

Zonder die nok ik ermee.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Dit is wel typisch een GP waarvan de kwalificatie spannender is dan de race.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Ja, je kunt niet zeggen dat de race beslist wordt op zaterdag, maar als je je quali hier verkloot, bijvoorbeeld omdat je teamgenoot z'n auto vlak voor de chicane dwars op de baan zet in de laatste minuut, dan kan het zomaar zijn dat je je kansen hebt verkeken. Ik heb de laatste jaren echt enorm genoten van die kwalificaties. Één tien nogwat? ::)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Voorspel mee:

Norris duikt de muur in in de qwali.

Tijdens de race minstens twee safety cars.

Er gaat een coureur op het podium komen die niemand verwacht.


Breaktest

#6
Citaat van: Mickey op 24 mei 2024 - 12:41:12Voorspel mee:

Norris duikt de muur in in de qwali.

Tijdens de race minstens twee safety cars.

Er gaat een coureur op het podium komen die niemand verwacht.


Ik val opnieuw in slaap tijdens de race.
Tsunoda driver of the day.
En ook de hijskraan eert Senna.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

The wall of champions is een grand prix naar voren gehaald.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Grappig: F3 is op Monaco sneller dan alle F1's voor 1980.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Sabai

Citaat van: Mickey op 25 mei 2024 - 16:20:34Perez jongens.  :o

Ik had niet anders verwacht. Die auto heeft wat verkeerde updates gehad. En nu hebben ze daardoor geen dominante auto meer en komt het op de coureur aan.

Breaktest

Wat een toprace van F2. wat een actie (alleen de eerste twee ronden tientallen positiewisselingen) en wat een drama (niet in de laatste plaats voor Verschoor).
In dat licht kun je nu al stellen dat het hoofdprogramma een wanvertoning gaat worden. F1-auto's zijn mastodonten, olifanten in de porceleinkast, veel te groot voor dit soort circuits.
Van een afstand gezien is F2 vaak leuker dan F1. Meer actie, meer duw- en trekwerk, meer blunders, spannender kampioenschap. Als common sense de leidraad was, en niet de massieve kracht van de media, die uiteindelijk bepalen wat jij geacht word leuk te vinden, zou F1 als bijprogramma van F2 gepresenteerd moeten worden.

Elders constateerde ik al dat F3 vergelijkbaar is met F1 in de jaren 70, voor F2 zal het dicht op de jaren 90 zitten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 26 mei 2024 - 11:17:41Wat een toprace van F2. wat een actie (alleen de eerste twee ronden tientallen positiewisselingen) en wat een drama (niet in de laatste plaats voor Verschoor).
In dat licht kun je nu al stellen dat het hoofdprogramma een wanvertoning gaat worden. F1-auto's zijn mastodonten, olifanten in de porceleinkast, veel te groot voor dit soort circuits.
Van een afstand gezien is F2 vaak leuker dan F1. Meer actie, meer duw- en trekwerk, meer blunders, spannender kampioenschap. Als common sense de leidraad was, en niet de massieve kracht van de media, die uiteindelijk bepalen wat jij geacht word leuk te vinden, zou F1 als bijprogramma van F2 gepresenteerd moeten worden.

Elders constateerde ik al dat F3 vergelijkbaar is met F1 in de jaren 70, voor F2 zal het dicht op de jaren 90 zitten.

Ik heb door je op bovenstaande bericht even terug gekeken. Want ik kijk er nooit naar. Maar ik deel je enthousiasme niet echt :D . Wat een amateurs zijn het vergeleken de echte F1 coureurs.  Allemaal domme rookie fouten en domme acties. Weet nu waarom ik er nooit naar kijk  ;D

Breaktest

Okee...
Toch, voor vermaak geeft ik F2 een 9 en F1 een 51/2
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Wat je als F1-liefhebber niet wilt zien, zijn supercoureurs die bewust rondenlang vertragen, maar wel op sommige locaties nipt voldoende gas geven zodat ze niet ingehaald kunnen worden, met als gevolg een strategische optocht (inclusief quasi slim radiogeneuzel) van niets naar nergens wat resulteert in de meest bedroevende vorm van autosport waardoor er voor de kijker niets anders rest dan te hopen op ongelukken of andere calamiteiten - wat een armoede. En dit alles in het kleurrijke, luxueuze theater dat door alle papegaaiende in- en outsiders het meest gehypet wordt. Als simpele volger zeg ik: een dikke 1. Nou vooruit, een 2, omdat eindelijk weer eens een Monegask won.