GP van Imola! Wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 13 mei 2024 - 17:25:03

« vorige - volgende »

Robbert65

https://www.reddit.com/r/formuladank/s/8OgFLFoC85

We gaan naar Imola.
Zondagmiddag om 3 uur is de race. Buiten smeult de barbecue van de buurman alvast de kooltjes om de worst en de speklap van straks te kunnen verpesten. De verbrande kipkluifjes kunnen we bij wijze van spreken al ruiken. We nemen koude pils. We doen de deur dicht. We zetten het geluid op 35 en dan klinkt het: It's lights out and away we go!

Gewoon, zondagmiddag racen. Dat is toch een verademing?

Wat vinden we nou eigenlijk echt van die sprintraces trouwens. Ik zet net die tijden neer en ik merk dat ik het eigenlijk ook wel fijn vind dat er weer een normaal schema is, met een derde vrije training. Ik ben de eerste overigens om toe te geven dat de sprintrace zelf wel leuk is. Maar moet dat hele schema nou echt op de schop? Die sprintrace kan toch gewoon dienen als kwalificatie? Dan kan alles verder gewoon hetzelfde blijven.


Tijdschema GP Emilia-Romagna

Vrijdag 13.30-14.30 uur:
eerste vrije training

Vrijdag 17.00-18.00 uur:
tweede vrije training

Zaterdag 12.30-13.30 uur:
derde vrije training

Zaterdag 16.00-17.00 uur: kwalificatie

Zondag 15.00-17.00 uur:
race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#1
Grappig - ik zet het geluid de eerste rondes juist altijd op half volume. Tot die hystericus is uitgeraasd en tijd heeft zijn broek te verschonen.
En wat sprintraces betreft: die hebben zich wel voldoende bewezen en gaan ook niet meer weg. Het is veel meer entertaining dan een zoveelste vrije training waar toch geen hond naar kijkt.
Maar zoals je zelf al min of meer aangeeft - eigenlijk zien we hiermee vooral gedemonstreerd wat een gewoontedier de mens is. Het schopt je vertrouwde kijkpatroon in de war - en dat is een beetje vervelend. Je bent ook de eerste die de vinger op de zere plek legt. Maar daarmee hebben we de steekhoudende kritiek wel gehad. Zet je prullenbak in een andere hoek van de woonkamer, en je blijft nog weken proppen in de verkeerde richting gooien.

Je kunt die sprintraces dus ook zien als een onbedoeld sociaal experiment. Grappig genoeg zijn die 'verzetshaarden' op andere fora doorgaans te dom om voor de duvel te dansen - in die zin dat ze totaal geen idee hebben waarom ze nu precies tegen zijn. Ik heb nog nergens gelezen dat het iemands kijkpatroon in de war schopt (en de tekortkoming dus bij eigenlijk hemzelf ligt) en daar moeilijk mee om kan gaan.

In plaats daarvan las ik ergens een academisch betoog dat het de spanning van de hoofdrace zou wegnemen: immers de uitslag van de spintrace zou die van de hoofdrace grotendeels verraden. Hoe verzint iemand het  ("dan kijk je die sprintrace toch niet", hoor ik u denken).
Zelf ben ik zelf zo eigenwijs om uit te rekenen of die stelling klopt. Welnu: Nee dus. Feitelijk blijkt de vorige GP een betere voorspeller dan de sprintrace.
Dat wordt dus een hoop niet-kijken.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Ik vind de sprintraces altijd erg leuk. De indeling van een sprintraceweekend is sinds dit jaar veranderd, ik vind niet ten goede.

Maar goed, dat doet er weinig toe natuurlijk, wat ik vind.  ::)

Ja, een lekker rommelige sprintrace en dat de uitslag dan de startopstelling voor de hoofdrace bepaalt, dat lijkt mij gewoon helemaal prima.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Zo een paar keer per jaar vind ik het een leuke afwisseling, maar het zit wel dicht op elkaar allemaal.

Breaktest

#4
Zo! Dat was een spannende finish. Norris lijkt meer en meer de rol van Max-uitdager van Leclerc over te nemen.
En dan Verstappen. Met zijn 59e overwinning heeft ie eindelijk een van Hamiltons onaantastbaar geachte kroonjuwelen te pakken, die van de start/winst-ratio (0,306 om 0,303).
Dit is een 'floating' record dat bij Hamilton al een tijdje aan het zakken is terwijl er bij Verstappen nog rek in zit, aannemende dat ie zijn groothandel in overwinningen niet op korte termijn zal opdoeken. Zelfs met een stevig op de deur bonkende concurrentie hoeft ie voorlopig slechts 1 op 3 GP's te winnen om zijn record scherper te blijven stellen.

En we zouden het bijna vergeten, maar deze overwinning was volledig terug te voeren op die fantastische kwalificatie van gisteren. Had ie er niet nog  1/10e afgeschaafd, dan waren beide McLarens er alsnog onderdoor gedoken. En uit het feit dat het om zulke kleine marges gaat, kun je wel afleiden hoe scherp zijn provisional pole al stond. De kwalificatie onthulde ook dat de McLaren eigenlijk de beste auto had. Piastri reed eigenlijk al de perfecte ronde, en slechts door nog harder te duwen wist Max daar onderdoor te komen. Zonder te blokkeren of in 'overdriving the car'-modus te geraken, maar door ook de laatste centimeters aan baanmarge op de kritische sectoren volledig op te souperen. Mocht je ooit een betoog houden dat Max de grootste racer aller tijden is, dan is dit een van de voorbeelden die je aan je dossier kunt toevoegen.

Andere opvallende zaken:
Off-day voor Alonso - een uitvloeisel van een slechte kwalificatie (en ik ben toch geneigd dat op ouderdomsslijtage te gooien).
Russell wordt weer eens gepiepeld door zijn eigen team met een onnodige pitstop, god mag weten waarom. Om Hammie toch maar voor hem te laten eindigen?
Tsunoda troeft Ricciardo weer af, en nog steeds kijkt Marko de andere kant uit.
Badboy Magnussen weet zich te gedragen en eindigt direct achter teamgenoot, ondanks 8 plekken startverschil.
Wel een beetje sneu dat wie op te dure plaatsen zit (Hulkenberg, Tsunoda) er vroeg of laat toch vanaf wordt geschopt. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond