F1 seizoen 2023

Gestart door Breaktest, 04 april 2023 - 16:00:56

« vorige - volgende »

Mickey

Ok, maar er wordt zoveel aan opgehangen omdat het ook nogal wat in beweging zet. Hij schept zelf verwachtingen die door familie en achterban worden overgenomen en nog veel groter gemaakt worden. Ik geloof dat dat een heel dingetje is in die Latijns-Amerikaanse machocultuur. Volgens mij is dát ook echt de aanjager geweest van de miserabele positie waarin hij terecht gekomen is.

Breaktest

#76
Ik geloof niet zo in de wonderen van een meerjarig contract. Ja, het is prettig voor de gemoedsrust, maar of je er ook harder van gaat rijden? Het is een uiting van vertrouwen door het team, maar een coureur heeft per saldo meer aan vertrouwen in de auto.
Ik heb geen idee of het een of ander statistisch valt te onderbouwen, maar laten we eens naar Bottas kijken. Bij mijn weten heeft ie altijd een 1-jarig contract gehad bij Mercedes met optie voor een 2e jaar. Als deze vroegtijdig werd gelicht (begin in 2020 toen ie aan de leiding ging), ging ie er niet beter door rijden. Nu bij Alfa heeft ie wel een meerjarig contract, maar maakt op mij dezer dagen de indruk van een pointless broodrijder.
Alonso daarentegen ondermijnt weer mijn verhaal. He, vervelende Alonso...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

^ Volledig eens! Ik denk dat kortlopende contracten coureurs scherp houden en een sterkere inspanningsverplichting herbergen dan langere contracten. En dat dat juist goed werkt bij coureurs die al niet zo nodig meer hoeven.

Over Alonso gesproken. Zou hij nou niet de allerbeste optie zijn voor Red Bull? Zijn overall performance schept nog steeds vertrouwen.

Breaktest

Alonso? Dat zou leuk zijn, vooral om sentimentele redenen.
Ik bedoel, hij zou het beter doen dan Perez, maar 't zou vooral ook een mooi afscheidskadootje zijn voor een van de groten van de sport. Het wederzijds respect is ook een vinkje (welke duels of orders ook zullen volgen). Ik vermoed dat Alonso zijn zegeningen telt en het hele jaar met een big smile zou rondrijden. Tevens kan ie met Hamilton uitvechten wie van de oude rotten nu uiteindelijk de beste is. Een mooi de-cirkel-is-rondverhaal.
Maar ja, de enige die aan sentiment doet, is papa Stroll.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Even scorebordstatistiek. Ricciardo heeft inmiddels voldoende uitslagen achter de rug (5) om hem te vergelijken met Lawson (4).

Lawson   12,2
Ricciardo  13,0
Tsunoda   11,3 (over eerste 5 races; 12,5 over hele seizoen).

Kortom het lijkt geen zak uit te maken wie je erin zet, het is lood om oud ijzer.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Volgend seizoen doet Alfa Romeo niet langer alsof het een F1-autofabrikant is. De stickers gaan eraf en Sauber is weer Sauber. Wat heeft deze exposure het Italiaanse merk opgeleverd?
Antwoord: vrijwel niets.
In Nederland was het merk al vrijwel weggevaagd, en in Europa ging het niet veel beter.
De eerste drie jaar van het sponsorschap bleef het merk krimpen, alleen dit jaar zit het weer wat in de lift. Procentueel lijkt het nog wat, maar het gaat om zulke kleine aantallen dat je het gerust gerommel in marge kunt noemen, en dat heeft bovendien meer met de introductie van een SUV te maken (Tonale).
Kortom F1 als reddend exposure platform, daar is het nodige op af te dingen. Ik denk dat voor Aston Martin een vergelijkbaar verhaal geldt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Die Giullia, dat is toch de mooiste auto in productie momenteel?
Prachtig merk!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Alfa Romeo is al jaren stervende helaas. Onbegrijpelijk. Ze hebben in potentie goud in handen met de brede hang naar heritage. Een decennium geleden misten zij een goede station waardoor ze niet aan konden haken bij de volumemerken. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze nu een veel breder publiek aangesproken. Nu is de Tonale een gematigd succes en daarmee gaan ze het ook niet goedmaken. De Stelvio haalt het op veel vlakken niet bij bijvoorbeeld een BMW X3.

Mickey

Citaat van: Robbert65 op 02 december 2023 - 20:51:30Die Giullia, dat is toch de mooiste auto in productie momenteel?
Prachtig merk!

Wel tamelijk prehistorisch inmiddels maar Italianen worden mooi oud. ;)

Sabai

Ik vind het hele mooie auto's. Maar ik zat even naar de modellen en prijzen te kijken en die kan je niet echt concurrerend noemen. Wel zonde vroeger hadden wij nog zo'n alfa sud. Dat was echt een gave bak voor die tijd. Roesten wel een beetje  🤣

Robbert65

CitaatDat was echt een gave bak voor die tijd. Roesten wel een beetje  🤣

Alle Fiat-merken zijn naar de klote geholpen door de USSR.

Nee, da's geen geintje. Het zit zo:

Fiat werd benaderd door de Russen toen de Fiat 124 uitlopend werd. Ze wilde de complete productielijn overnemen en de 124 als volksauto gaan maken voor de gestaalde arbeiders van de Sovjet Unie.

Fiat noemde een prijs en de Russen vielen van hun stoel. Zoveel deviezen waren niet voorhanden.

Maar de creatieve communist weet altijd raad: We leveren jullie de komende 10 jaar eerste klas staal voor jullie autofabrieken in Milaan en Turijn als betaling voor de 124 fabriek.

Dus die hele fabriek ontmanteld, verscheept naar wat nu de Lada fabriek is en staal bestellen.

Auto's bouwen. "Hé hij roest!" zeiden de klanten in koor.

Bleek dat eerste klas staal helemaal niet eerste klas te zijn. Ja, wel voor Sovjetbegrippen.

Dus Alfa's, Lancia's, Fiatjes, Autobianchi's, vrachtwagens, noem maar op, alles roestte 10 jaar onder je komt vandaan.

En sindsdien hebben Italiaanse merken een beetje moeite met de export...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel