Andretti in de Formule 1?

Gestart door gloudiesaurus, 27 oktober 2023 - 15:27:49

« vorige - volgende »

Andretti in F1?

Ja
2 (50%)
Nee
2 (50%)

Totaal aantal stemmen: 4

BMW.WilliamsF1

Ja is zo, maar meer teams is beter vind ik. Zeker als ze niet achteraan rond tuffen. En als ze er niks aan kunnen verdienen dan doen ze het sowieso niet natuurlijk.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 01 februari 2024 - 16:24:51Ik zag er ook geen toegevoegde waarde in behalve dat hij wil mee liften op het succes van de F1.
Als je het zo stelt: Willem II wil meeliften op het succes van de eredivisie.
De huidige teams vinden dat unfair en zullen daar een stokje voor steken. "De eredivisie is van ons" aldus een woordvoerder. "Bovendien, als we Willem II zouden toelaten zou het toch maar onderaan bungelen. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde."
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 02 februari 2024 - 09:16:29
Citaat van: Sabai op 01 februari 2024 - 16:24:51Ik zag er ook geen toegevoegde waarde in behalve dat hij wil mee liften op het succes van de F1.
Als je het zo stelt: Willem II wil meeliften op het succes van de eredivisie.
De huidige teams vinden dat unfair en zullen daar een stokje voor steken. "De eredivisie is van ons" aldus een woordvoerder. "Bovendien, als we Willem II zouden toelaten zou het toch maar onderaan bungelen. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde."

Dat is geen goede vergelijking. In het voetbal kan je namelijk promoveren en degraderen.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 02 februari 2024 - 10:00:51
Citaat van: Breaktest op 02 februari 2024 - 09:16:29
Citaat van: Sabai op 01 februari 2024 - 16:24:51Ik zag er ook geen toegevoegde waarde in behalve dat hij wil mee liften op het succes van de F1.
Als je het zo stelt: Willem II wil meeliften op het succes van de eredivisie.
De huidige teams vinden dat unfair en zullen daar een stokje voor steken. "De eredivisie is van ons" aldus een woordvoerder. "Bovendien, als we Willem II zouden toelaten zou het toch maar onderaan bungelen. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde."

Dat is geen goede vergelijking. In het voetbal kan je namelijk promoveren en degraderen.
Dat is wel een goede vergelijking. Als de FOM in het voetbal actief was zouden ze het promoveren en degraderen vrijwel onmogelijk maken, bv door te eisen dat Willem II 200 miljoen moet inleggen. En Messi moet contracteren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

We kunnen allemaal vergelijkingen blijven maken, maar er is feitelijk slechts één vraag die beantwoord moet worden. Gaan de opbrengsten hoger zijn dan de kosten voor de belanghebbenden?

Natuurlijk hebben we hier niet alle relevante informatie om de business case te maken. Maar die extra inkomsten zie ik niet zomaar ontstaan. Of zouden er ineens 50 miljoen Amerikanen bereid zijn een duur abonnement te nemen om Andretti ook te zien deelnemen?


Breaktest

Citaat van: Mickey op 06 februari 2024 - 09:54:21Zouden er ineens 50 miljoen Amerikanen bereid zijn een duur abonnement te nemen om Andretti ook te zien deelnemen?
Nee natuurlijk niet. Maar wat ik aan de orde probeer te stellen, is het toegeëigende recht om anderen toegang tot de competitie te ontzeggen. Dat is bizar op zich, maar ook omdat de meeste huidige teams daar zelf nooit mee te maken hebben gehad.
Het verbaast ook niets dat men zich in bochten wringt om dat standpunt verkoopbaar te maken - we willen het niet, want het kost ons mogelijk geld (maar dan in cadeauverpakking). Dit argument is begrijpelijk maar maakt het natuurlijk nog niet geldig. Daarbij, F1 is vooral succesvol is omdat het een kijksport is en we in wereld van sociale massamedia leven. Je kunt dat echt niet toeschrijven aan de heldenprestaties van de teams zelf; die is namelijk al sinds mensenheugenis hetzelfde.
Dus wie bepaalt of iets toegevoegde waarde heeft, en met welk recht? Dat kan je niet overlaten aan een instantie met dubbele petten op. Voorts hebben we al de 107% regel om echte avonturiers buiten de deur te houden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hoe is dan vastgelegd dat de Teams überhaupt inspraak zouden hebben? Want dat hebben ze kennelijk.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 07 februari 2024 - 13:35:27Hoe is dan vastgelegd dat de Teams überhaupt inspraak zouden hebben? Want dat hebben ze kennelijk.
Het fijne weet ik er ook niet van, maar het begon ooit met de scheiding der machten.
Maar ergens in de jaren 80 maakte de autoritaire J.M. Balestre (voorzitter van de FISA, voorloper FIA) er nogal een zooitje van, wat leidde tot onwerkbare situaties en botsingen met de FOCA (constructeursvereniging olv Ecclestone). Vervolgens is via opeenvolgende Concorde Agreements (en reorganisaties van de diverse betrokken instituten) geleidelijk meer macht in handen van de constructeurs gekomen.
In dit geheel is er nog een speciale rol voor Ecclestone  die op een bepaald moment een bom geld op tafel legde en de exploitatierechten e.d. van de constructeurs overnam. Onder zijn bewind kon hij zo ongeveer eigenhandig bepalen hoeveel teams er meededen. Na verkoop aan Liberty Media en het laatste Concorde Agreement zijn we in de huidige situatie belandt.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Het heeft ze geen windeieren gelegd dus het lijkt mij prima om dit zo voort te zetten.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 08 februari 2024 - 15:52:09Het heeft ze geen windeieren gelegd dus het lijkt mij prima om dit zo voort te zetten.
Waarom zou je het perspectief van teams aannemen als jezelf toeschouwer bent? Ik zie het nut er niet van in.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Omdat het verleden al heeft uitgewezen dat teams zoals lotus, HRT en Virgin destijds niks toevoegen aan de f1. Andretti zou hetzelfde lot zijn overkomen i.m.o. .Ik zit als kijker niet op rijdende chicane's te wachten. Wellicht dat jij er anders over denkt. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de huidige teams investeren en geïnvesteerd hebben is het begrijpelijk dat ze bepaalde eisen stellen aan een eventueel nieuwe deelnemer.

gloudiesaurus

Citaat van: Sabai op 08 februari 2024 - 21:26:03Omdat het verleden al heeft uitgewezen dat teams zoals lotus, HRT en Virgin destijds niks toevoegen aan de f1. Andretti zou hetzelfde lot zijn overkomen i.m.o. .Ik zit als kijker niet op rijdende chicane's te wachten. Wellicht dat jij er anders over denkt. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de huidige teams investeren en geïnvesteerd hebben is het begrijpelijk dat ze bepaalde eisen stellen aan een eventueel nieuwe deelnemer.

Andretti is denk ik wel wat serieuzer dan bijv. HRT. Maar goed het blijft lastig, de F1 zegt onderzoek te hebben gedaan naar de meerwaarde met Andretti. En die schijnt niet hoog te zijn. Andretti zou er meer van profiteren dan Formule 1.

Het rapport was wel aardig geschoffeerd. En als je dan ook hoort dat Andretti was uitgenodigd door de FOM maar niet kwam opdagen? Dat schijnt dus via mail zijn gebeurd, en die mail is bij Andretti in de spam folder terecht gekomen. Klinkt als een soort soap...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is