ALBERT PARK, AUSTRALIA, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 27 maart 2023 - 10:41:21

« vorige - volgende »

Robbert65

We zijn deze week in Australië. Veel vleesch op de barbie, lot's of Foster's. Lekker man.

Ook: retevroeg je nest uit in het weekend om dan zaterdag om een uur of 8 jezelf af te vragen: wat moet ik met deze dag? Ga ik nog terug naar bed? Nee, zo heurt dat niet. Ga ik de tuin doen? Ja maar ik ben zo moe. Tsja.... Gelukkig mag je zondags wel lui zijn.

Nee, die baan dan daar. Er zijn fans. Ik hoor er niet bij, het is de slechtste baan van het seizoen als het om inhalen en ander spektakel gaat. Het is gelukkig ook de seizoensopener niet meer. Want dat was wel vaak een deceptie, zit je je maanden te verheugen op die eerste race, wordt-ie dáár verreden! Saai, vaak. En da's niet handig als je op zaterdag om 6 uur op moet.
Wij kijken expres niet vanuit de sponde, want dan wordt de hele boel verpest door hazeslaapjes en ander dutwerk.

Neen! Stercke koffie, sinaasappelsap (vers geperst) en veel jam op toast. Wakker blijven. Wakker worden!



"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Toch al vroeg op om de honden uit te laten. Daarna inderdaad een prima dag om de tuin aan te pakken. Niets burgerlijks is mij vreemd.

Ben wel blij dat ze de zandbak weer uit zijn. Wat een karakterloze settings zijn dat toch. Dan maar wat minder actie op de baan, al denk ik dat dat mee gaat vallen met de auto's van nu.

Goed, Mercedes heeft het opgegeven voor dit jaar. Eens zien wat er gebeurt tussen Russell en Hamilton.

En houdt Aston Martin het momentum vast?


Robbert65

Ja, gelukkig is het woord saai inderdaad niet van toepassing op de sport als je goed kijkt. Toch ervaar ik Albert Park ieder jaar weer (sinds wat is het, eind jaren 90, dat we daar komen?) als een minder fijne baan. Misschien moest ik het woord saai niet gebruiken, F1 biedt altijd iets.

Bijvoorbeeld Domenicani, die hardop twijfelt of we de vrije trainingen nog wel moeten houden. Hij zou hebben gezegd, "jaaaaah, wel nuttig voor de teams, voor de engineers hoor, die VT's, maar het publiek vind er niets aan."

Hoever sta je dan naast de werkelijkheid, als je zoiets zegt? Dat de kijkcijfers bepalen of er nog getest en getraind kan worden. En de Junior-talent vrijdagen dan?

Wat is dat nou weer voor malloterig gedoe?

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

De zoveelste bevestiging, voor wie dat nog nodig had, dat het met spórt allemaal niet zoveel meer te maken heeft en vooral om de knikkers draait. Jammer, maar dat gaat nooit meer terugkomen. Gelukkig heeft het spelletje nog altijd amusementswaarde.

gloudiesaurus

Wat de FOM natuurlijk graag wil is zoveel mogelijke races ipv VT's op vrijdag. Aan de races verdienen ze natuurlijk het meest. Dat de fans en ook de coureurs daar niet op zitten te wachten, daaraan heeft men vooralsnog niet zoveel boodschap.

Ik vind Melbourne wel leuk. Leuker dan Bahrein bijvoorbeeld of Jeddah.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Citaat van: gloudiesaurus op 27 maart 2023 - 14:15:12Wat de FOM natuurlijk graag wil is zoveel mogelijke races ipv VT's op vrijdag. Aan de races verdienen ze natuurlijk het meest. Dat de fans en ook de coureurs daar niet op zitten te wachten, daaraan heeft men vooralsnog niet zoveel boodschap.
Ho ho, ik denk dat fans per saldo liever naar een sprintrace kijken dan zo'n bloedeloze vrijdagtraining. Alleen belastingontwijker annex zeurneus Verstappen zit er niet op te wachten, met een ouderwets rammelend betoog (en zelfs verkapt dreigement dat ie er dan misschien wel mee stopt. Joh! Snotneus!
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/193107/verstappen-haalt-uit-op-een-gegeven-moment-is-dit-het-niet-meer-waard.html
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Controversieel - Da's toch wel het thema van deze race. En dan doel ik op die 2e rode vlag, de nog immer in nevelen gehulde scheidslijn tussen race-incident en verwijtbare fout, en het verweer van de verontwaardigde Sainz.
Als ze vinden dat hij de veroorzaker van de 3e rode vlag is, hoort er wel een straf te volgen. Maar de ronde waarin dit plaatsvond wordt officieel niet in de einduitslag opgenomen. Juridisch wasteland lijkt me.   
Maar eerst moet de raceleiding maar eens uitleggen waarom diverse collisions als race-incident wordt afgedaan, en deze niet. Als way-out kun je denken aan die vijf strafseconden meenemen naar de volgende GP.

P.S. Ligt De Vries nog een beetje op schema om Perez volgend jaar te vervangen?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

#7
:/

Sabai

#8
CitaatHo ho, ik denk dat fans per saldo liever naar een sprintrace kijken dan zo'n bloedeloze vrijdagtraining. Alleen belastingontwijker annex zeurneus Verstappen zit er niet op te wachten, met een ouderwets rammelend betoog (en zelfs verkapt dreigement dat ie er dan misschien wel mee stopt. Joh! Snotneus!

Ik ben het met Verstappen eens dat het niks is. Ik zit er echt niet op te wachten. Ik vind het aantal races mu al teveel. Ik heb nog meer te doen in het weekend. En het is wel leuk als het nog een beetje te volgen blijft.En dat hij belasting ontduikt is een opmerking wat meer over jezelf zegt dan over Verstappen.

Breaktest

#9
Citaat van: Sabai op 02 april 2023 - 14:07:04Ik ben het met Verstappen eens dat het niks is. Ik zit er echt niet op te wachten. Ik vind het aantal races mu al teveel. Ik heb nog meer te doen in het weekend. En het is wel leuk als het nog een beetje te volgen blijft.En dat hij belasting ontduikt is een opmerking wat meer over jezelf zegt dan over Verstappen.

...zoals iedere opmerking van iedereen iets over de persoon zelf zegt. Niet in de laatste plaats Max zelf.
Mij valt op dat ie meestal vanuit eigen (egocentrisch) perspectief redeneert, zelden vanuit andere perspectiefpunten, laat staan dat van het publiek. Ook niet bij onderwerpen waar vele haken en ogen aan zitten. Tja, en dan krijg je dus dit, een rammelend betoog.

Het gaat hier over vervanging van vrijdagstraining door iets anders. Max verandert eigenlijk van onderwerp en uit kritiek op het aantal raceweekenden. Tevens suggererend, maar niet toelichtend, dat het ene format zwaarder zou zijn dan het andere. En ook niet of dit buiten de enorm der redelijkheid valt.
Wat is redelijk? De eredivisie kent 34 speelrondes, plus voor sommigen een zooi extra. Toch hoor je dit 'miljonairsgeklaag' daar niet. Het is maar net wat je referentie is. En voor Max lijkt dit: Ik moet het wel leuk vinden. Wat het meest aantrekkelijk is voor het opgedraafde publiek, komt in zijn woordenboek niet voor. Persoonlijk vind ik het belang van het publiek dat moeite heeft genomen naar het circuit te gaan de hoogste prioriteit heeft, nog boven het kijkerspubliek.

Als Max het allemaal te veel vindt, moet ie of zorgen dat ie drie races voor het eind kampioen is; dan kan ie eerder op vakantie. Deed Lauda ook. Of verzet organiseren.

Stel dat het geklaag onder coureurs eensgezind is (wat ik me nauwelijks kan voorstellen; dit lijkt meer een stokpaardje van coureurs die al vroeg in hun carrière 'loaded' zijn, dan de categorie Piastri, Sargeant, De Vries), dan nog valt er een mouw aan te passen. Stuur bv voor een X aantal GPs verplicht de reservecoureur de wei in. Ik weet zeker dat de Ricciardo's staan te springen, terwijl dit voor het kampioenschap geen of nauwelijks effect heeft. Een soort Virtual safety car 2.0.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Men woont niet in Monaco voor de lol, slechts om de fiscale voordelen. Dat noemen we belastingontwijking. Sommigen vinden dat slim, anderen, de woke stand zeg maar, vindt dat niet kunnen op morele gronden. Men zoekt het maar uit, ik ben liberaal, in de zin van leven en laten leven. Ieder mens heeft het recht zijn eigen fouten te maken.

Vrijdag. Vrije trainingen. Ik vind ze leuk, zie ze allemaal in de herhaling op vrijdag, tijdens het koken, tijdens het opvouwen van wasgoed. Ik luister half, kijk op als er wat is, mijn lief klets overal gezellig doorheen en er is bier. Of wijn. Heerlijk. Zaterdag de derde vrije training? Euhm, zelden gezien, dan moet het zijn omdat de weersverwachting de derde VT relevant maakt, of omdat er iets technisch bijzonder is bij een van de favorieten.

De kwalificatie? Altijd live, nooit gemist. Sprintraces? Aardig. Kwalificatie op vrijdag? Ja, drie dagen achter elkaar om het echie rijden, dat is wel leuk. Maar in godesnaam niet elke keer zeg! Ik vind 6x per jaar te doen maar het hoeft niet zo van mij.

De vrijdag is voor de teams van belang om te testen, ook nieuw spul, voor nieuwe rijders om de baan te leren kennen, om de limiet op te zoeken, om data te vergaren. Als dat zou wegvallen, zoals Domenicali suggereerde, dan haal je denk ik de 1 uit de Formule 1. Dan wordt het meer Formule Fun. Beetje hard rijden en kijken waar het schip strandt.

Ook leuk, maar dat is niet wat de Formule 1 zo bijzonder maakt. Dat is namelijk de onverdroten opgang van techniek. Steeds maar net even iets beter werk afleveren. Precies dat is wat zin geeft. Niet alleen aan Formule 1 maar ook aan het leven zelf, er aan werken iedere dag, om net even iet beter te worden. Daarvoor heb je oefenruimte nodig.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

New rules:
https://racingnews365.com/f1-teams-reach-agreement-on-new-race-weekend-format

Zou erop neerkomen dat bij sprintraces de FP2 vervalt, daarvoor in de plaats komt een extra quali voor de sprint.

De vrijdagse quali blijft staan voor de GP op zondag.

De uitslag van de sprint is dus niet meer bepalend voor de race.

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

#12
Mooie tekst, Robbert. (van 'Men woont...' tot '...oefenruimte nodig'). Mee eens.

Over de race: Pittig! Er is veel te zeggen over de al dan niet goede beslissingen van de wedstrijdleiding over SC's, rode vlaggen, penalties en andere straffen. Ik maak me er niet (meer) druk over, want ook dat gekrakeel hoort inmiddels bij F1.

Voor mij was zondagochtend Gasly de man van de dag. Totdat...
Hulkenberg verrast mij enigszins, zeker t.o.v. Magnussen.
De Vries is gewoon te langzaam voor dit veld - gaat 'm niet worden.

Robbert65

We gaan nog heel veel van dit soort races van De Vries zien. De tweede seizoenshelft begint op Zandvoort.

Vanaf dat weekend gaat De Vries laten zien dat hij beter is dan iedereen denkt en dat hij de juiste keuze is voor Alpha Tauri.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Citaat van: Robbert65 op 03 april 2023 - 13:07:45We gaan nog heel veel van dit soort races van De Vries zien.

Dat denk ik ook. Zeker een stuk of vijf. En dan mag 'ie naar het UWV.

Verstappen ontwijkt belasting door in Monaco te resideren. Wie zou dat niet doen met zo'n vermogen? Get off your moral high horse, Breakie!


De wedstrijdleiding zuigt apeballen. Uit veiligheidsoverwegingen wordt de race stilgelegd. Wat doen ze? Van testosteron en adrenaline gierende jonge mannen een sprintrace laten trekken met staande start. Want dát is veilig. Iedereen behalve de man op kop heeft wat te winnen. Het perfecte recept voor chaos.

Masi was zo slecht nog niet.

Just my 2 cents.