BAHREIN 2023, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 20 februari 2023 - 13:23:41

« vorige - volgende »

Robbert65

Komend weekend zijn de wintertests. We beginnen donderdag om 8:00u Nederlandse tijd. Ook de hele vrijdag en zaterdag wordt er getest, iedere dag tot 17:00u Nederlandse tijd.

Het weekend erna, 3, 4 en 5 maart is de Grand Prix van Bahrein.

Vorig jaar was Charles Leclerc oppermachtig. Hij won de race, pole en de snelste ronde. En velen zagen daarin een voorteken dat Ferrari eindelijk weer de top zou bereiken. Het duurde een dikke twee maanden voor dat wensballonetje werd doorgeprikt, Ferrari holde al snel achter de feiten, vooral achter Verstappen aan en struikelde regelmatig over de eigen benen. Nu Binotto plaats maakte voor Vasseur zal dat gestuntel wel een stuk minder voorkomen op den duur, maar het zal toch ook wel een tijdje duren voor hij zijn nieuwe team echt naar de hand kan zetten.
Hoe Mercedes ons vorig jaar verraste met een nogal afwijkende auto vergeten we niet. Maar hoe ze standvastig aan dat concept bleven vasthouden was eigenlijk nog opzienbarender. Dat ze op het eind van het seizoen ook nog eens bewezen dat ze daarin gelijk hadden gehad, door een race te winnen (BRA, RUS)en overall gewoon weer echt goed mee te doen, dat was bijzonder. Dat ze geloof hebben in eigen concept en kunnen wordt bewezen door de auto die voor dit jaar gepresenteerd werd, dat is een doorontwikkeling van de bolide van vorig jaar.

De meeste andere teams hebben ook prachtige auto's gepresenteerd; HAAS was nooit zo bevallig als deze, Williams heeft een ranke, uitgebalanceerde auto gemaakt, Zelfs de Alpha Tauri mag er zijn.

De RBR kennen we nog niet. Red Bull liet nog niets zien van de nieuwe auto. De presentatie in New York was een mock-up. Puur een gelegenheid om Ford te annonceren.

Donderdag zullen we rond 8 uur in de ochtend pas zien met welke auto Verstappen en Perez het seizoen ingaan.

RACEWEEKEND:

Eerste vrije training
VRIJDAG 3 maart 2023 12:30-13:30

Tweede vrije training
Vrijdag 3 maart 2023 16:00-17:00

Derde vrije training
Zaterdag 4 maart 2023 12:30-13:30

KWALIFICATIE
Zaterdag 4 maart 2023 16:00-17:00

RACE
Zondag 5 maart 2023 16:00
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Stroll is geblesseerd en zal de testdagen moeten missen, waarschijnlijk wordt Stoffel Vandoorne zijn vervanger.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Niet Vandoorne maar Drugovich! In ieder geval voor de tests.
Hij verdiend ook wel een kans na die F2-titel vorig jaar met MP Motorsport.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 20 februari 2023 - 13:23:41Komend weekend zijn de wintertests. We beginnen donderdag om 8:00u Nederlandse tijd. Ook de hele vrijdag en zaterdag wordt er getest, iedere dag tot 17:00u Nederlandse tijd.

Het weekend erna, 3, 4 en 5 maart is de Grand Prix van Bahrein.

Vorig jaar was Charles Leclerc oppermachtig. Hij won de race, pole en de snelste ronde. En velen zagen daarin een voorteken dat Ferrari eindelijk weer de top zou bereiken. Het duurde een dikke twee maanden voor dat wensballonetje werd doorgeprikt, Ferrari holde al snel achter de feiten, vooral achter Verstappen aan en struikelde regelmatig over de eigen benen. Nu Binotto plaats maakte voor Vasseur zal dat gestuntel wel een stuk minder voorkomen op den duur, maar het zal toch ook wel een tijdje duren voor hij zijn nieuwe team echt naar de hand kan zetten.
Hoe Mercedes ons vorig jaar verraste met een nogal afwijkende auto vergeten we niet. Maar hoe ze standvastig aan dat concept bleven vasthouden was eigenlijk nog opzienbarender. Dat ze op het eind van het seizoen ook nog eens bewezen dat ze daarin gelijk hadden gehad, door een race te winnen (BRA, RUS)en overall gewoon weer echt goed mee te doen, dat was bijzonder. Dat ze geloof hebben in eigen concept en kunnen wordt bewezen door de auto die voor dit jaar gepresenteerd werd, dat is een doorontwikkeling van de bolide van vorig jaar.

De meeste andere teams hebben ook prachtige auto's gepresenteerd; HAAS was nooit zo bevallig als deze, Williams heeft een ranke, uitgebalanceerde auto gemaakt, Zelfs de Alpha Tauri mag er zijn.

De RBR kennen we nog niet. Red Bull liet nog niets zien van de nieuwe auto. De presentatie in New York was een mock-up. Puur een gelegenheid om Ford te annonceren.

Donderdag zullen we rond 8 uur in de ochtend pas zien met welke auto Verstappen en Perez het seizoen ingaan.

Ik ben heel benieuwd! Vorig jaar was Ferrari het te kloppen team tijdens de tests. De problemen van Mercedes waren toen al meteen zichtbaar.

Ik denk dat dit jaar iedereen het wat beter voor elkaar heeft en dat het veld naar elkaar toe kruipt. Ik ben heel benieuwd!

Eindelijk gaat het weer beginnen :D
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort


gloudiesaurus

Ben wel benieuwd naar die Formule 1 tentoonstelling in Madrid. Hopelijk komt deze ook nog naar Nederland.

Vind het Wel een beetje gek om met een auto vanuit een crash de highlight van de tentoonstelling te maken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

De test zit er op. Wat hebben we geleerd?
1. RBR, lijkt allemaal erg soepel en voorspoedig te gaan, met een tevreden Verstappen aan het eind, die vertelt dat de set-up zo goed als voor elkaar is.
Zou Red Bull komende vrijdag nu weer met een totaal andere auto op de proppen komen? Of zal de testwagen dit keer wel de raceauto blijken te zijn?
2. Ferrari, enigszins worstelend met grip en nog altijd nogal bouncerig, maar duidelijk snel en veel rondes gereden. Sainz is erg tevreden met de auto, Charles iets minder...
3. Mercedes.
Veel geklaag, maar hoor je ooit iets anders van Lewis dan dat het beter moet? Misschien nog geen kampioensauto, maar Mercedes houdt wel vast aan hun concept, zo lijkt het voorlopig, en dat is a. stoer en b. duidt dat op vertrouwen in de toekomst met deze aerodynamiek.
4. De rest.
Wat valt Mclaren me tegen, ik had echt gedacht dat ze het tweede jaar onder deze regels een sprong voorwaarts zouden hebben gemaakt. Aston Martin lijkt daar wel in geslaagd. Haas staat er weer redelijk goed op. Renault zeker, die lijken aanspraak te maken op een podium zo nu en dan. Ook bij Alfa, Alpha en Williams is iedereen ervan overtuigd dat ze een veel betere package hebben dan vorig jaar.

De eerste echte graadmeter is as. zaterdag, de qualy.
Over drie maanden weten we of er echt verandering is in de pikorde.

Maar goh, wat leuk dat we weer begonnen zijn!  ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Dat was een leuke kwalificatie. Het zit lekker dichtbij elkaar. AM een grote stap vooruit en Mercedes een stapje terug  :) . Ferrari zit er nog lekker bij maar lijkt wel veel banden degradatie te hebben. Ik heb er zin 'an  8)

Mickey

Red Bull houdt het spannend door altijd pas in de laatste run de set up op orde te hebben. :)

Robbert65

Mooi resutaat voor RBR maar wat heb ik genoten van Alonso!!!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Bahrein '23 was best spannend - vanaf plek 3.
Grootste verrassing voor mij was dat Nick de Vries redelijk tevreden was... ???

gloudiesaurus

Ja Verstappen en Red Bull oppermachtig en foutloos!

Ferrari weer teleurstellend, zeker met Leclerc die uitvalt met problemen.
Mercedes zit er weer niet bij, Aston Martin was met dezelfde motor zelfs sneller.

Top van Alonso!

En Nyck de Vries toch wel een beetje teleurstellend. Er werd al geroepen dat hij het team moest gaan dragen, maar dat vindt ik toch wel voorbarig als rookie. Zeker als je "al" 28 bent. Tsunoda was gewoon sneller, op zondag ging het het wel wat beter maar door pitstop onder de virtuel safety car pakt Tsunoda wat meer tijd. Maar dit moet beter, als mag Nyck de Vries misschien nog enkele races krijgen om te wennen. Jeddah is een nieuw circuit voor hem, wordt ook zeker niet makkelijk!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

De komende 6 weken worden zwaar voor Nyck, mentaal en fysiek. Hij moet zich bewijzen onder de druk van het enorme verwachtingspatroon dat ze om hem heen hebben gecreëerd, Franz Tost voorop, maar Helmut Marko doet er ook aan mee.

Ik denk dat De Vries daar prima doorheen komt. Er gaan heus wel dingen misgaan, maar voor de zomer is voor iedereen vast wel duidelijk dat hij de man is bij AT. Goed ventje, die De Vries.

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Robbert65 op 05 maart 2023 - 18:31:26Mooi resutaat voor RBR maar wat heb ik genoten van Alonso!!!

Ik ook. Ik hou van die agressiviteit in de gevechten. Links, rechts en als het kon eroverheen. Zijn move op Lewis was subliem. Wat ik zo mooi vind aan Alonso is dat hij uit meer vaatjes tapt. Vaak zie je rijders hetzelfde doen, Alonso en Max zijn de enige die het structureel voor elkaar krijgen om elders op de baan een move te maken waar je het niet verwacht. En dwingen zo de positie af.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 07 maart 2023 - 09:57:14De komende 6 weken worden zwaar voor Nyck, mentaal en fysiek. Hij moet zich bewijzen onder de druk van het enorme verwachtingspatroon dat ze om hem heen hebben gecreëerd, Franz Tost voorop, maar Helmut Marko doet er ook aan mee.

Ik denk dat De Vries daar prima doorheen komt. Er gaan heus wel dingen misgaan, maar voor de zomer is voor iedereen vast wel duidelijk dat hij de man is bij AT. Goed ventje, die De Vries.



Prima eerste race voor Alpha Tauri al had ik gehoopt dat er meer in het vat zat. De afstand naar Yuki vond ik teleurstellend. Ik had gehoopt dat hij er korte op zou zitten.