MEXICO, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 25 oktober 2022 - 11:07:03

« vorige - volgende »

Robbert65

Back2back, we zijn er al, in Mexico.
Dinsdag staat het circus zo goed als klaar.

Wie durft er een voorspelling te doen? Gaat Verstappen hier Perez gewoon voor de voeten lopen en winnen, zal Hamilton (16 jaar op rij minstens 1 overwinning, of niet?) eindelijk zijn eerste winst uit het vuur weten te slepen, hij was zondag toch dichtbij...

Ook zo genoten van Alonso zondag? Nou die komt morgen weer in actie, voor de groene tafel...
Haas en Alpine zijn het niet eens over die straf van maandagochtend. (Alonso kreeg een douw van 30 seconden wegens een losse spiegel.)
Door die straf stuiterde Fernando van de 7de naar de 15de  plek, de meest onrechtvaardige beslissing van het jaar. Wat 30 seconden? Wanneer hebben we iemand een tijdstraf van 30 seconden zien krijgen?
En wat is er zo verwijtbaar aan Alonso betreffende die spiegel? Geen enkele waarschuwing, terwijl die spiegel vol in beeld bungelde. Geen zwart/witte vlag. Geen meatball. Niks. En dan achteraf 30 seconden? Dwaas....


"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

AUDI-SAUBER deal is bevestigd vanmorgen, de verwachting is dat de PORSCHE-WILLIAMS deal er binnenkort ook van komt. Sommige bronnen beweren al dit weekend?

Ik vind het allemaal erg goed nieuws. Sauber wordt een works-team, Williams gaat 51% in handen van Porsche komen dan.... Wow.

We krijgen dan een situatie dat er 6 of OEM fabrikanten zijn?
Honda / RBPT (Zou kunnen dat Honda terugkomt als OEM'er door Alpha Tauri over te nemen, dat RBR zelfs met de eigen motor verder gaat)
Ferrari
Mercedes
Renault (Alpine)
Audi (Sauber)
Porsche (Williams)
Alleen Haas, Aston Martin en Mclaren zijn dan nog klanten.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 26 oktober 2022 - 13:05:51We krijgen dan een situatie dat er 6 of OEM fabrikanten zijn?
Honda / RBPT (Zou kunnen dat Honda terugkomt als OEM'er door Alpha Tauri over te nemen, dat RBR zelfs met de eigen motor verder gaat)
Ferrari
Mercedes
Renault (Alpine)
Audi (Sauber)
Porsche (Williams)
Alleen Haas, Aston Martin en Mclaren zijn dan nog klanten.
Ik heb deze ontwikkeling altijd met lede ogen aangezien. Ik ben meer voor een F1 met louter privé-teams. Per saldo hebben die F1 groot gemaakt en zijn fabrikanten er met hun vette reet op gaan zitten. In wat voor mentale knoop moet je als Haas liggen, dat je deelneemt aan een competitie waarvan je weet dat je die nooit kunt winnen. Mijn nieuwe droom is dus een afsplitsing.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Niet zo'n heel boeiende race overigens - wel maar weer eens een bevestiging van aflossing van de wacht.
Ik denk dat het zaadje van het omslagpunt zelfs ergens begin 2020 ligt. 
Die gouden helm (en nr 1) is overduidelijk een lange neus naar Hamilton, die maar niet wil erkennen dat de bordjes verhangen zijn. Lekker puh.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 31 oktober 2022 - 10:41:55
Citaat van: Robbert65 op 26 oktober 2022 - 13:05:51We krijgen dan een situatie dat er 6 of OEM fabrikanten zijn?
Honda / RBPT (Zou kunnen dat Honda terugkomt als OEM'er door Alpha Tauri over te nemen, dat RBR zelfs met de eigen motor verder gaat)
Ferrari
Mercedes
Renault (Alpine)
Audi (Sauber)
Porsche (Williams)
Alleen Haas, Aston Martin en Mclaren zijn dan nog klanten.
Ik heb deze ontwikkeling altijd met lede ogen aangezien. Ik ben meer voor een F1 met louter privé-teams. Per saldo hebben die F1 groot gemaakt en zijn fabrikanten er met hun vette reet op gaan zitten. In wat voor mentale knoop moet je als Haas liggen, dat je deelneemt aan een competitie waarvan je weet dat je die nooit kunt winnen. Mijn nieuwe droom is dus een afsplitsing.

De budgetcap moet ervoor gaan zorgen dat de privateers beter aansluiting vinden. Gelijktijdig moet het niet zo zijn dat de fabrikanten afhaken omdat ze hun budget niet rond krijgen.

Ik ben niet voor een afsplitsing, de mix is juist aantrekkelijk, maar het moet wel voor iedereen mogelijk worden om vooraan mee te doen.

Robbert65

Breaktests kijk op de zaak is toch wel interessant. Stel dat je naast de klasse van de worksteams een privateerklasse instelt, dus dat er twee klasses tegelijk racen, net als in Le Mans series?

Je krijgt dan een overall klassement en een klassement per klasse...


"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Vond Mexico 2022 best het aanzien waard. Voortdurend hing er spanning boven het asfalt, dit vanwege de bandenkeuze. Voor mij was het lang niet duidelijk wat de beste was. De mediums van Verstappen en Perez konden er namelijk tegen het eind ook ineens de brui aan geven (wat Mercedes ook dacht/hoopte).
Verder zag ik eindelijk weer eens een ouderwets goede Ricciardo, zeker na zijn penalty. En een ouderwets boze Alonso. Ik geef een 7.

Fietser

Citaat van: Breaktest op 31 oktober 2022 - 10:47:38Die gouden helm (en nr 1) is overduidelijk een lange neus naar Hamilton, die maar niet wil erkennen dat de bordjes verhangen zijn. Lekker puh.

Dit hoop ik, want zie graag de nieuwe generatie blijvend schitteren: Verstappen, Leclerc, Norris en zo. Aan de andere kant vind ik het nog te vroeg om van 'verhangen bordjes' te spreken. Hamilton presteert nog steeds ijzersterk. Daarnaast vind ik Mercedes in de loop van dit seizoen toch steeds beter worden. Stel dat deze trend zich doorzet naar volgend jaar en dat de ontwikkeling bij RB juist ietwat stagneert? Dan zie ik Hamilton, en wellicht ook Russell, gewoon weer om de hoofdprijzen meedoen, of zelfs DE hoofdprijs.
Het is, nogmaals, niet wat ik hoop, maar zeker wel mogelijk.

Sabai

Ik denk dat het er ook aan ligt dat Mercedes nog steeds updates brengen en dat Ferrari en RBR al sinds Monza niks meer updaten en vol op de auto van volgend jaar inzetten.

gloudiesaurus

Citaat van: Fietser op 31 oktober 2022 - 12:59:14
Citaat van: Breaktest op 31 oktober 2022 - 10:47:38Die gouden helm (en nr 1) is overduidelijk een lange neus naar Hamilton, die maar niet wil erkennen dat de bordjes verhangen zijn. Lekker puh.

Dit hoop ik, want zie graag de nieuwe generatie blijvend schitteren: Verstappen, Leclerc, Norris en zo. Aan de andere kant vind ik het nog te vroeg om van 'verhangen bordjes' te spreken. Hamilton presteert nog steeds ijzersterk. Daarnaast vind ik Mercedes in de loop van dit seizoen toch steeds beter worden. Stel dat deze trend zich doorzet naar volgend jaar en dat de ontwikkeling bij RB juist ietwat stagneert? Dan zie ik Hamilton, en wellicht ook Russell, gewoon weer om de hoofdprijzen meedoen, of zelfs DE hoofdprijs.
Het is, nogmaals, niet wat ik hoop, maar zeker wel mogelijk.

De vraag is ook wat de straf aan reductie van windtunneltijd voor Red Bull gaat doen.
Ze mogen volgend jaar maar 63% de windtunnel in.
Ferrari zit op 75% en Mercedes op 80%. Toch een klein voordeel waardoor verschillen kleiner kunnen worden.

Overigens denk ik dat Mexico ook wel een baan is goed bij Mercedes past (oa de hoogte). Maar zoals Russell aangaf hebben ze in Austin ook een update gebracht die goed lijkt te werken.

Met een betere bandenkeus was het verschil met Red Bull nog kleiner geweest.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is