SINGAPORE, wat gaat dat worden?

Gestart door Robbert65, 18 september 2022 - 11:54:56

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 28 september 2022 - 10:21:18
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 27 september 2022 - 23:38:05Die Plooij zit wel vaker te zeveren ja, maar Zhou had ie goed iig :)
Een kapotte klok heeft ook twee keer per dag gelijk.

Wat vinden we overigens van de uitbreiding van het aantal sprintraces?
Her en der wordt nogal negatief gereageerd, maar de argumenten vind ik niet sterk, en de races zelf vind ik best vermakelijk - dus ik ben voor.
In ieder geval voorlopig met 6 als maximum - ik hou wel van het contrast. Of dit ook het nieuwe standaard format moet worden, weet ik niet. Komt tijd, komt raad.

Daar ben ik het ook mee eens.

Al kunnen ze er nog wel wat aan veranderen of toevoegen.
Ik zou het beter vinden als er een aparte kwalificatie is voor de race, al brengt een chaotische sprint race ook weer leuke start opstelling.

Of ze zouden kunnen experimenteren met reversed grid in de sprint races.

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 18 september 2022 - 11:54:56De vraag is waar, wanneer het kampioenschap gepakt wordt, niet door wie. Verstappen is dit jaar oppermachtig. Als hij deze wint, Leclerc slecht of niet scoort (achtste of lager) en Perez gewoon doet wat hij altijd doet, vijfde of lager finishen, tsja, dan is het kampioenschap 2022 al gestreden.
Is dat zo? Ik hoor het iedereen zeggen, maar als ik het zelf nareken kom ik op iets anders uit. Dus ben ik nu mal? Of is de rest van de wereld dat?

A er zijn nog 6 races te gaan: dat is 6 x (25+1) = 156 ptn. Plus 1 sprintrace a 8 ptn, dus tezamen 164 punten.
B Stel dat die allemaal naar Leclerc gaan (nu op 219), dan komt ie dus op 383 ptn uit.
C Stel dat Max vanaf nu alleen maar uitvalt. Dan blijft hij steken op de huidige 335.
D Om Leclerc met zijn briljante eindschot voor te blijven moet Max de komende 6 gp's nog 383-335 = 48 punten bijeen sprokkelen.
E In Singapore zijn echter slechts 26 ptn op te halen, dus bij lange na niet de benodigde 48 ptn. Ergo, hij kan nooit in Singapore kampioen worden.
F Op zijn gunstigst pakt Max die 26 en valt Lec uit. In dat geval heeft ie nog 22 ptn nodig in japan.

Ik vermoed dat me and my monkey  iets over het hoofd zien, maar waar zit de fout?
 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Vraag het me na Japan nog eens, dan vertel ik je precies hoe het zit. ;D

Sabai

Citaat van: Breaktest op 28 september 2022 - 10:21:18
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 27 september 2022 - 23:38:05Die Plooij zit wel vaker te zeveren ja, maar Zhou had ie goed iig :)
Een kapotte klok heeft ook twee keer per dag gelijk.

Wat vinden we overigens van de uitbreiding van het aantal sprintraces?
Her en der wordt nogal negatief gereageerd, maar de argumenten vind ik niet sterk, en de races zelf vind ik best vermakelijk - dus ik ben voor.
In ieder geval voorlopig met 6 als maximum - ik hou wel van het contrast. Of dit ook het nieuwe standaard format moet worden, weet ik niet. Komt tijd, komt raad.


Voor mij hoeft het niet. Vooral als het motor regelement niet word aangepast. Ze redden het nu al niet met 3 . Krijg je elke keer van die races met grid straffen. Daar vind ik dus niks aan. Ik vind 24 races ook te veel. 19 of 20 is meer dan genoeg.

Mickey


Mickey

Citaat van: Breaktest op 28 september 2022 - 16:18:06
Citaat van: Robbert65 op 18 september 2022 - 11:54:56De vraag is waar, wanneer het kampioenschap gepakt wordt, niet door wie. Verstappen is dit jaar oppermachtig. Als hij deze wint, Leclerc slecht of niet scoort (achtste of lager) en Perez gewoon doet wat hij altijd doet, vijfde of lager finishen, tsja, dan is het kampioenschap 2022 al gestreden.
Is dat zo? Ik hoor het iedereen zeggen, maar als ik het zelf nareken kom ik op iets anders uit. Dus ben ik nu mal? Of is de rest van de wereld dat?

A er zijn nog 6 races te gaan: dat is 6 x (25+1) = 156 ptn. Plus 1 sprintrace a 8 ptn, dus tezamen 164 punten.
B Stel dat die allemaal naar Leclerc gaan (nu op 219), dan komt ie dus op 383 ptn uit.
C Stel dat Max vanaf nu alleen maar uitvalt. Dan blijft hij steken op de huidige 335.
D Om Leclerc met zijn briljante eindschot voor te blijven moet Max de komende 6 gp's nog 383-335 = 48 punten bijeen sprokkelen.
E In Singapore zijn echter slechts 26 ptn op te halen, dus bij lange na niet de benodigde 48 ptn. Ergo, hij kan nooit in Singapore kampioen worden.
F Op zijn gunstigst pakt Max die 26 en valt Lec uit. In dat geval heeft ie nog 22 ptn nodig in japan.

Ik vermoed dat me and my monkey  iets over het hoofd zien, maar waar zit de fout?
 

De stelling is dat Max kampioen kán worden in Singapore. Begin met het scenario dat Max wint en Leclerc uitvalt.

Doe je hypothese dan nog eens met de resterende vijf races en bijbehorende punten.

BMW.WilliamsF1



Daar staat het.

Max moet sowieso winnen anders gaat het door naar Japan.

Leclerc moet dan 8e of 9e (afhankelijk van de snelste race ronde) worden en Perez 4e of lager.

Dus er moet wel iets geks met Leclerc gebeuren wil Max al in Singapore kampioen worden. Het zal wel Japan of Austin worden.

Breaktest

#22
Ik ken de poster, daarom was ik zo benieuwd waar mijn redeneerfout zat.
Het was even prakkiseren, maar ik besef nu dat het twee verschillende invalshoeken betreft: het plaatje meldt onder welke omstandigheid Max kampioen wordt, en mijn benadering onderzocht het tegenovergestelde - onder welke omstandigheden Leclerc zijn hoop levend houdt. Twee scenario's zonder gemene deler.

Max kan inderdaad in Singapore kampioen worden, maar niet onder alle omstandigheden zoals de poster zelf ook aangeeft, bv niet als Leclerc bv 2e wordt, laat staan 1e. Ik focus uitsluitend op die laatste variant: wat als Leclerc (steeds) 1e wordt en Max geen enkele punt haalt, en verloor al doende uit het oog dat in de praktijk nog andere scenario's mogelijk zijn.
Die focus op 48 ptn is dus onterecht - of je moet daar (2*26=) 52 ptn tegenoverstellen (de reikwijdte tussen nog verder uitlopen en inlopen). Omdat die waarde groter is zijn beide extreme scenario's dus mogelijk.
Het scenario 'Alles is voor Bassie , Adriaan krijgt niks' kent dus twee uitwerkingen zolang niet duidelijk is wie Bassie is.     
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Bassie is die met die neus toch?  :o
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Dan verlies je het spelletje alsnog, want alles is voor Bassie.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Laat ik eens een gewaagde voorspelling doen: of Hamilton of Alonso maakt een beoordelingsfout en knalt zich uit de wedstrijd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Zeldzaam domme fout van Verstappen, of zeldzame domme fout? Ik twijfel nog.

Sabai

Ik vraag mij wanneer word hij kampioen in Japan? Ik lees nu overal dat het daar dan maar moet gaan gebeuren. Maar volgens mij is Austin veel waarschijnlijker.

Fietser

#29
Ik heb het niet zo op de GP van Singapore, vooral visueel niet. De lay out met de vele oninteressante, haakse bochten, de weinige inhaalmogelijkheden, al die hoge hekwerken en vooral dat fel (kunst)verlichte asfalt, sowieso het gedoe in het donker om Europese TV-kijkers te plezieren. Maar goed, dat gezegd (gepiept) hebbende, was de '22-editie toch wel bijzonder boeiend, deels met dank aan de SC. Het leverde een ijzersterke winnaar op na een race-durend gevecht met nummero twee. En achter dit duo gebeurde ook het nodige, was er altijd spanning. Kortom, qua plaatje geef ik Singapore een 4.4, qua race een 8.6. Afronden mag.