Gp van Frankrijk

Gestart door Sabai, 17 juni 2021 - 12:43:24

« vorige - volgende »

Breaktest

Intuïtie is een zwaar overschat fenomeen. Maar wel lekker.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#16
Voor de vraag of de tweede pitsstop van Verstappen wel zo verstandig (=sneller) was, is het misschien ook aardig om de verschillen tussen Verstappen en zijn teamgenoot er even bij te halen. Pérez lag na pakweg 20 rondjes ruim 10 seconden achter Verstappen. Nadat ze beiden waren gestopt was het verschil ruim 14 seconden. Toen volgde de tweede stop van Verstappen. Het eindresultaat: op de finishlijn bedroeg het verschil tussen Verstappen en Pérez slechts 8 seconden. E.e.a. houdt in dat Checo - met zijn ene stop - het tweede deel van de race sneller aflegde dan Max - met zijn twee stops. Het geeft te denken.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 21 juni 2021 - 21:09:29
Voor de vraag of de tweede pitsstop van Verstappen wel zo verstandig (=sneller) was, is het misschien ook aardig om de verschillen tussen Verstappen en zijn teamgenoot er even bij te halen. Pérez lag na pakweg 20 rondjes ruim 10 seconden achter Verstappen. Nadat ze beiden waren gestopt was het verschil ruim 14 seconden. Toen volgde de tweede stop van Verstappen. Het eindresultaat: op de finishlijn bedroeg het verschil tussen Verstappen en Pérez slechts 8 seconden. E.e.a. houdt in dat Checo - met zijn ene stop - het tweede deel van de race sneller aflegde dan Max - met zijn twee stops. Het geeft te denken.
Nou kijk eens aan. Als het voorgaande geen smoking gun is, is dit het wel.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Die vergelijking gaat niet per se helemaal op. Ze hebben allebei ook wel andere omstandigheden gehad misschien, in de slotfase. Verkeer bijvoorbeeld. En 8 seconden lijkt weinig, maar is natuurlijk een wereld van verschil, op het niveau van competitie waarop de beste vier auto's nu zitten.

C.G. de Beaufort

#19
Hè, dat is leuk. Mercedes zegt dat de 'computer' de oorzaak was, hiermee wordt bedoeld de race voorspelbaarheid. Tja, dan maar nakijken de RSP, er moet daar een oorzaak zijn...of bij de banden.

https://www.gpfans.com/en/f1-news/66449/mercedes-blame-computer-for-hamilton-s-french-gp-loss/

Groet,

C.G. de Beaufort





Breaktest

Het lijkt mij een uitgemaakte zaak.  Zelfs uit het radioverkeer van alle partijen kon je opmaken wat het verwachte verloop was. Tot die move dus.
Slechts 1 scenario hebben we nog niet besproken: moedwillig chaos creëren.
Mocht dat de insteek van Max zijn geweest, in de wetenschap "Ik win de race toch, dus laat ik eens gek doen en het publiek wat leuks voorschotelen", dan is dat werkelijk briljant (maar zoveel intelligentie dicht ik Max helaas niet toe).
Mercedes leek even van haar apropos en had een of twee ronde nodig om te beslissen of ze mee zou gaan in die gekkigheid, om vervolgens te concluderen een gelijke strategie per definitie weinig zin had, waarop Hamilton de mouwen opstroopte en zichzelf nog wel kansen toedichte dit varkentje te kunnen wassen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Mickey op 22 juni 2021 - 08:46:07
Die vergelijking gaat niet per se helemaal op. Ze hebben allebei ook wel andere omstandigheden gehad misschien, in de slotfase. Verkeer bijvoorbeeld. En 8 seconden lijkt weinig, maar is natuurlijk een wereld van verschil, op het niveau van competitie waarop de beste vier auto's nu zitten.
Maar hoe dan ook, de argumenten voor een 1-stopper blijven naar mijn mening een stuk overtuigender. Waar was Max' idee na een paar rondjes op nieuwe banden en onder druk van de blufpokerende Hamilton nu op gebaseerd?  "Het is een gefoel, dat kun je niet uitleggen". Nou daar wist Hans Teeuwen wel raad mee.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

#22
Nu de rook is opgetrokken, blijkt hoe de vork werkelijk in de steel zit.
Hamilton had waarschijnlijk voor een tweestopper willen gaan (hoewel zijn team er anders over dacht), maar Max die voor hem uitkwam na pitstop 1 gooide roet in 't eten.
Hij moest een paar ronden op zijn tenen lopen om Max voorbij te gaan. Dat mislukte, en daarmee kon ook zijn voorkeursstrategie uit het raam. 
Max interpreteerde die tijdelijke druk abusievelijk als permanente druk en hield er geen rekening mee dat Hamilton ook met verval te maken zou krijgen, wellicht zelfs nog meer.
Beide coureurs zaten dus op een onvrijwillige strategie - de een door misinterpretatie, de ander door omstandigheden gedwongen. 


Dit is uiteraard geen bewijs welke strategie nu het beste was en of die voor alle teams gelijk was (ik vind dat de algemene statistieken daar iets meer over zeggen, zoals Pirelli die ook hanteert: "The fastest strategy for the 53-lap French Grand Prix is a one-stopper. And the optimal one-stopper is to start on the medium tyre for 22 to 27 laps, then switch to hard until the end". Enig verschil is dat ze dit keer minder stellig waren dan voorgaande jaren.
Maar goed, dat is maar een papieren werkelijkheid. Het is maar goed dat coureurs eigenzinnig zijn, zo valt er veel meer te beleven.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Toch hoorde je meerdere coureurs over de boordradio dat de slijtage hoger was dan verwacht en over wilden stappen op plan B. Ik vermoed ook dat als max dit niet gedaan had Hamilton het wel geprobeerd had. Nu waren ze Mercedes voor. En Perez dwong Mercedes ook om buiten te blijven.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 24 juni 2021 - 18:56:37
Toch hoorde je meerdere coureurs over de boordradio dat de slijtage hoger was dan verwacht en over wilden stappen op plan B. Ik vermoed ook dat als max dit niet gedaan had Hamilton het wel geprobeerd had. Nu waren ze Mercedes voor. En Perez dwong Mercedes ook om buiten te blijven.
Meer slijtage dan verwacht is wat anders dan roepen dat je daarmee het eind van de race niet gaat halen. Feit blijft dat bijzonder weinig coureurs van die mogelijkheid gebruik maakten - 't lijkt me sterk dat ze allemaal niet mochten van hun moeder.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond