F1 Allerlei

Gestart door Breaktest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

Breaktest

#195
Ik geloof dat mijn voorstel toch zinniger is, al komt 't op hetzelfde neer: Voor sommige GP's (lees: Monaco en eventueel andere stratencircuits) F2 naar het hoofdprogramma promoveren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Wat alweer een jaar of 10 mis is in F1, is een veel te grote vinger in de pap van autofabrikanten.
Die zitten achter het knotsgekke idee van een hybride motor - daar moet de racerij zich niet mee inlaten.
Jammer, nee tragisch, dat geen instituut zich te weer stelt tegen deze onzin.
Al is het maar met argumenten. Zo is de spin-off naar straatauto's vrijwel nihil. kijk gewoon op straat: op elektrisch gebied zijn het andere merken die de dienst uitmaken.

Is het niet krankzinnig? Men neme een voor de racerij gemankeerd concept en gooien daar nog een berg restricties bovenop. En om de boel op snelheid te houden ontwikkelen de teams duizelingwekkende ondersteunende technologieen tegen duizelingwekkende kosten.
Maar het resultaat is per saldo hetzelfde als wanneer je er een simpele jankende V8 in gooit tegen een tiende van de researchkosten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Zonder autofabrikanten had je een totaal andere competitie gehad die met privateers nooit zou kunnen voldoen aan de standaarden van nu. Denk alleen al aan ontwikkeling van de motoren.

En autofabrikanten op hun beurt stappen alleen in als er wat te verdienen valt. Dat laatste dan in lijn met geldende maatschappelijke verwachtingen zoals daar is duurzaamheid. Voor de stakeholders van de fabrikanten geldt Formule 1 toch nog steeds als de kraamkamer van nieuwe technologieën. Dat daar veel perceptie bij zit is een feit, maar wel inherent en onlosmakelijk onderdeel van de sport zoals deze nu is.


Breaktest

#198
Maar laten we huidige 'standaarden'- wat dat ook mag betekenen - niet heilig maken. Klinkt als typisch marketingpraat van autofabrikanten zelf, maar wat ik niet hoor, is hoe hun inbreng F1 op het sportieve vlak geholpen zou hebben. Die is er niet; ik denk eerder dat hun bijdrage daar haaks op staat.

Voorts, ik denk dat je 'die geldende maatschappelijke verwachtingen' niet moet zoeken onder autosportfans. Dus wie zijn die krachten dan precies die green washing van F1 eisen? En zou een instantie als de FIA zich daar niet met behulp van common sense zich daar te weer tegen moeten stellen? Maatschappelijke voorbeelden van dwaallichten zat - denk aan de extreem vervuilende bruinkoolwinning in Duitsland omdat bepaalde krachten kernenergie niet zag zitten.

Daarnaast, 'Veel perceptie'? Zelfs dat is een understatement. Noem mij 1 ding uit 30 jaar recente F1-geschiedenis dat zijn weg naar gewone straatauto's (geen supercars) heeft gevonden. Zelfs die paar dingetjes uit een nog verder verleden, zoals altijd maar weer die schijfremmen, of de her en der alweer uitgespuugde stuurflippers, waren ook wel zonder F1 uitgevonden.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Hi Break,

Je dwingt me tot veel corporate bullshit. 😉

Citaat van: BreaktestMaar laten we huidige 'standaarden'- wat dat ook mag betekenen - niet heilig maken. Klinkt als typisch marketingpraat van autofabrikanten zelf, maar wat ik niet hoor, is hoe hun inbreng F1 op het sportieve vlak geholpen zou hebben. Die is er niet; ik denk eerder dat hun bijdrage daar haaks op staat.

Wat veel romantici lijkt te ontgaan is dat sport en business inmiddels wel steeds verder uit elkaar komen te staan. Maar ik doe een gooi.

Zoals de ""Sport"" er nu uitziet, is een gevolg van het geld dat de fabrikanten er met name het laatste decennium ingepompt hebben. "Wij betalen verdomd veel geld zodat jullie je coureurs teveel kunnen betalen, je tien keer over the top hospitality units met overvloedige drank en kaviaar de wereld over kunt zeulen, op elke plek belangrijke potentiële nieuwe geldschieters kunnen fêteren en vooral ónze logo's en merken in beeld kunt brengen." Het is gewoon een bizar groot commercieel meesterwerk geworden inmiddels. Wij hier zijn de nerds, maar buiten kijken de noobs hun ogen uit naar alle pracht en praal waarmee dit wereldje vergeven is. Voor wie dit echt onaanvaardbaar is, hen verwijs ik naar meer pure -sponsorarme- autosport.

Citaat van: BreaktestVoorts, ik denk dat je 'die geldende maatschappelijke verwachtingen' niet moet zoeken onder autosportfans. Dus wie zijn die krachten dan precies die green washing van F1 eisen? En zou een instantie als de FIA zich daar niet met behulp van common sense zich daar te weer tegen moeten stellen? Maatschappelijke voorbeelden van dwaallichten zat - denk aan de extreem vervuilende bruinkoolwinning in Duitsland omdat bepaalde krachten kernenergie niet zag zitten.

Autosportfans betalen de huur niet, klanten van sponsors wel.

Ik ben zelf vanuit mijn professie regelmatig met hele grote corporate players -nota bene zelfs met twee partijen die bij de teams prominent op de wagens staan, maar dit leeft overal- in gesprek en CO footprint reduction is iets wat is omgebogen naar een verdienmodel. Echt waar. Wat zij eisen van business partners is dat die voorop lopen in de hele energietransitie en alles in het werk stellen om ESG compliant te zijn of liever nog, daarin een leider of zelfs game changer te zijn. De FIA gaat hier eenvoudigweg niet over. Die gaat over de sport. De commercie is verkocht, het zij zo. Het is zo gegroeid en dat is echt niet terug te draaien.

Hier mijn persoonlijke noot: ik sta aan jouw kant. Ik vind dit oprecht de grootst mogelijke dwaling van de laatste jaren. Maar met deze boodschap is voorlopig ironisch genoeg gewoon geld te verdienen. Er staat een gebrainwashte generatie op die denkt dat we de wereld redden met windmolens en zonnepanelen. Die kopen alleen jouw product, of nemen alleen jouw diensten af, als je het beste voor hebt met de planeet. Wel nu, we gaan de wereld niet redden met windmolens en zonnepanelen. Onlang gelukkig ook een invloedrijke key note speaker van McKinsey mogen aanhoren die wonderwel een bijzonder genuanceerd en positief verhaal had; alleen kernenergie gaat ons kunnen redden en dat zit er gewoon ook aan te komen. McKinsey kennende, weten ze ook dat de komende jaren wel te vermarkten, hèhèhè.

Citaat van: BreaktestDaarnaast, 'Veel perceptie'? Zelfs dat is een understatement. Noem mij 1 ding uit 30 jaar recente F1-geschiedenis dat zijn weg naar gewone straatauto's (geen supercars) heeft gevonden. Zelfs die paar dingetjes uit een nog verder verleden, zoals altijd maar weer die schijfremmen, of de her en der alweer uitgespuugde stuurflippers, waren ook wel zonder F1 uitgevonden.

Je noemt er een paar en daar heb ik niet veel aan toe te voegen, maar de leugen regeert.

Maar nu mijn vragen.

Als je dit allemaal terugdraait, allemaal uitkleedt, back tot basics. Ga je dan de beste coureurs vinden, die zeggen: "Wow, die V8 is vet, daar wil in rijden. Dat ik daar drie keer modaal kan verdienen en bij een F1 team 300x modaal, dat maakt mij niet uit."

Gaat zo'n klasse zichzelf kunnen bedruipen of gaan we dan 20 jaar terug in de tijd met motoren?

Is het net zo aantrekkelijk om te zien als de huidige F1, met de complete entourage?

Zien we dezelfde circuits?

Is het plaatje visueel net zo aantrekkelijk?

Nee hè?

Dat gezegd hebbende. Zelf veer ik prima mee. Het irriteert me niet. Ik geniet elk weekend. In Zandvoort weer live over een paar maanden. Met alle hospitality die erbij hoort. Ik denk dat ik ook gehersenspoeld ben. 😉