GP Brazilië - Interlagos 2019

Gestart door Breaktest, 17 november 2019 - 11:44:29

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 november 2019 - 23:52:53
In de highlights zie je alleen maar shots van coureurs die in duel zijn, geen materiaal om te bepalen waar de racelijn ligt. Ik ging af op de onboardbeelden van Verstappens kwalificatierondje van gisteren.
en op een onboard lijkt 2 meter idd een halve meter. In de samenvatting zie je waar Albon rijdt en Vettel probeert dezelfde lijn te rijden, misschien ook nog wel om iets van een slipstream mee te pakken. Hoe dan ook kun je als achterliggende coureur prima anticiperen op dit soort lijnen, er was zeker geen sprake van een plotselinge stuurbeweging oid.

Fietser

Opnieuw een prachtige race. Een sublieme Verstappen; het feest voor Honda; de uitzinnige vreugde bij Gasly en niet te vergeten zijn klasse die dit jaar zo in het geding was; de relatief 'onbekende' Albon die bezig is heel snel naam te maken (maar waarom zette hij de deur voor Hamilton zo wijd open?); Sainz die zo vaak pech heeft in kwalificatie maar weer eens liet zien dat hij niet zou misstaan in een topteam (helaas voor hem geldt dat voor sommige anderen ook); de dramatische ontknoping binnen de Ferrari-gelederen.

Over dat laatste: net zoals hier ergens boven werd geschreven, deed het me een beetje denken aan Turkije 2007 met Vettel en Webber. De een is de ander grotendeels voorbij waarna de voorste - beide keren Vettel - niet al te veel rekening wenst te houden met zijn concullega door naar de as van de baan te sturen terwijl de achterste daar (nog) geen trek in heeft of daar niet op bedacht is. Of hier iemand schuld aan heeft vind ik lastig te bepalen, maar Leclerc was het zeker niet.

Sabai

Leclerc heeft sowieso een duidelijk signaal af gegeven  dat er niet meer met hem te sollen valt.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 18 november 2019 - 09:25:36
Leclerc heeft sowieso een duidelijk signaal af gegeven  dat er niet meer met hem te sollen valt.
de laatste weekenden is Vettel toch wel weer de bovenliggende partij.. gisteren ook weer (al had Leclerc natuurlijk een lastig begin), dat ie op nieuwe banden Vettel aan kon vallen was niet zo raar. En met dat signaal van gisteren schiet ie bar weinig op, de sfeer wordt er niet beter op zo. Al met al gewoon weer geen goed weekend voor hem.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 18 november 2019 - 09:05:25
maar Leclerc was het zeker niet.
want die kon alleen maar machteloos toe kijken? Die had niet 3 centimeter naar links kunnen sturen? Hij neemt uiteindelijk net zoveel risico als Vettel. Mensen denken altijd dat een recht stuk een recht stuk is en dat coureurs dus kaarsrecht recht door moeten rijden, maar dat is een misvatting. Als Vettel net zo stug was geweest als Leclerc dan was het bij het opgaan van het rechte stuk al misgegaan. Uiteindelijk moet je geven en nemen en vooral zorgen dat je in de race blijft. Leclerc heeft dat niet gedaan. En tuurlijk Vettel neemt ook een risico door zn auto naar binnen te laten lopen. Maar 1 iemand volledig vrijpleiten slaat nergens op.

Wings


Wings

Citaat van: Sabai op 18 november 2019 - 09:25:36
Leclerc heeft sowieso een duidelijk signaal af gegeven  dat er niet meer met hem te sollen valt.

Dat signaal gaat Leclerc geen groef verder zetten. Kun je niets mee. Zulk soort signalen zenden pas bij rijders van het kaliber Magnussen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 18 november 2019 - 09:40:13
Citaat van: Fietser op 18 november 2019 - 09:05:25
maar Leclerc was het zeker niet.
want die kon alleen maar machteloos toe kijken? Die had niet 3 centimeter naar links kunnen sturen? Hij neemt uiteindelijk net zoveel risico als Vettel. Mensen denken altijd dat een recht stuk een recht stuk is en dat coureurs dus kaarsrecht recht door moeten rijden, maar dat is een misvatting. Als Vettel net zo stug was geweest als Leclerc dan was het bij het opgaan van het rechte stuk al misgegaan. Uiteindelijk moet je geven en nemen en vooral zorgen dat je in de race blijft. Leclerc heeft dat niet gedaan. En tuurlijk Vettel neemt ook een risico door zn auto naar binnen te laten lopen. Maar 1 iemand volledig vrijpleiten slaat nergens op.
Wat een ferme taal. Van voren was het een duidelijke actie van Vettel maar in de auto is het hooguit je stuur 1 graad draaien. Vanuit de onboard van Leclerc was niet te zien wie van de twee nou naar de ander stuurde. Het was een minimale touché met maximale gevolgen. Een andere keer is er niks aan de hand.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 november 2019 - 11:13:33
Citaat van: Tuesday op 18 november 2019 - 09:40:13
Citaat van: Fietser op 18 november 2019 - 09:05:25
maar Leclerc was het zeker niet.
want die kon alleen maar machteloos toe kijken? Die had niet 3 centimeter naar links kunnen sturen? Hij neemt uiteindelijk net zoveel risico als Vettel. Mensen denken altijd dat een recht stuk een recht stuk is en dat coureurs dus kaarsrecht recht door moeten rijden, maar dat is een misvatting. Als Vettel net zo stug was geweest als Leclerc dan was het bij het opgaan van het rechte stuk al misgegaan. Uiteindelijk moet je geven en nemen en vooral zorgen dat je in de race blijft. Leclerc heeft dat niet gedaan. En tuurlijk Vettel neemt ook een risico door zn auto naar binnen te laten lopen. Maar 1 iemand volledig vrijpleiten slaat nergens op.
Wat een ferme taal. Van voren was het een duidelijke actie van Vettel maar in de auto is het hooguit je stuur 1 graad draaien. Vanuit de onboard van Leclerc was niet te zien wie van de twee nou naar de ander stuurde. Het was een minimale touché met maximale gevolgen. Een andere keer is er niks aan de hand.
hoezo ferme taal? ik vind het gewoon een racing incident, een minimale touché, niets meer niet minder. Ongelukkig vooral, maar beide coureurs hadden best wat meer marge kunnen houden. Is sowieso al verstandig, maar helemaal met 2 auto's van hetzelfde team. Voor de duidelijkheid, ik neem beide coureurs evenveel kwalijk, maar aangezien de rol van Vettel al ruimschoots door anderen was aangehaald en Leclerc volgens sommigen enkel slachtoffer was, richtte ik me hier ff alleen op Leclerc.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 18 november 2019 - 09:35:51
Citaat van: Sabai op 18 november 2019 - 09:25:36
Leclerc heeft sowieso een duidelijk signaal af gegeven  dat er niet meer met hem te sollen valt.
de laatste weekenden is Vettel toch wel weer de bovenliggende partij.. gisteren ook weer (al had Leclerc natuurlijk een lastig begin), dat ie op nieuwe banden Vettel aan kon vallen was niet zo raar. En met dat signaal van gisteren schiet ie bar weinig op, de sfeer wordt er niet beter op zo. Al met al gewoon weer geen goed weekend voor hem.

Of het signaal nut heeft weet ik niet maar de situatie daar is zich aan het ontwikkelen tot een Hamilton Rosberg relatie. Ik ben benieuwd hoe Ferrari hier mee omgaat . En idd Vettel is de laatste paar races weer in vorm.

Breaktest

Het is een race incident, maar wel een vermijdbaar race incident (zelf ben ik geneigd om de schuld ietsje meer bij Vettel te leggen, maar dan realiseer ik me weer dat Leclercs weigering om mee te bewegen ook een keuze is). 
Ik zie het ook niet als een geïsoleerd incident maar als een vorm van 'een statement maken', van beide kanten. En je kunt geen statement maken als je niet bereid bent een crash op de koop toe te nemen. Dat is dus wat we zien.
Dit zijn twee buffels in gevecht om de hegemonie over de kudde, een oerdrift die zich niet laat regisseren. Enerzijds lijken ze me verstandig genoeg om het niet te laten escaleren tot Senna/Prost-achtige proporties, maar daarmee is ook alles gezegd. Dit gaat komend seizoen ook weer door, met hier en daar een gevechtspauze en wat mea culpa's over de vloer om de boel te sussen. Ferrari zal zich nog wel eens achter de oren krabben wat ze in huis hebben gehaald.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Waarin is de aanname hier dat Leclerc 'kon meebewegen'? Was hij niet totaal verrast door de onnozele en onnodige move van Vettel?

Tuesday

Citaat van: Mickey op 18 november 2019 - 13:42:36
Waarin is de aanname hier dat Leclerc 'kon meebewegen'? Was hij niet totaal verrast door de onnozele en onnodige move van Vettel?
als ie daar niet op kan anticiperen hoort ie niet in de F1 thuis. Kijk wat hij in ronde 1 zelf deed bij Norris en hoe een coureur wel hoort te reageren. Als de move van Vettel onnodig en onnozel was, dan waren er gisteren heel wat onnodige en onnozele moves.

Mickey

Ik hoor het ook graag van anderen.

Tuesday