GP van Mexico 2019

Gestart door Breaktest, 23 oktober 2019 - 11:21:29

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 11:23:45
Maar dat die gele vlaggen niet goed zichtbaar waren betwijfel ik. Met name de eerste die al ruim voor Bottas stond was heel goed zichtbaar, zelfs op de onboard, dus in het echt helemaal. Een coureur ziet dat echt wel, dat weet iedereen in de racewereld. Vandaar dat Max ook niet weg komt met 'ik heb het geel niet gezien'.

Een rijder kijkt de bocht in. 

Wings

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2019 - 11:28:49
Citaat van: Sabai op 27 oktober 2019 - 07:27:47
Hij was een beetje dom.
Dom in die zin dat ie had moeten zeggen: "Mijn blik is op de binnenkant van de bocht gefocust, dat zie je ook aan mijn lichaamshouding op de onboard beelden, en daarom heb ik die ene gele vlag gemist - het zat gewoon niet in mijn blikveld.
Dat iemand een vlag zwaait betekent niet per definitie dat deze ook door de coureur wordt gezien; dat zie je bv aan Hamilton die ook zijn tijd verbeterde. Iedereen snapt dat een rijtje vlaggers op een rechte lijn of in een binnenbocht meer opvallen dan een enkele vlagger in een buitenbocht. Kortom, is het de coureur die faalt of het waarschuwingssysteem?  Eigenlijk zou het een drie eenheid moeten zijn: vlaggen, geel lichtsignaal, maar bovenal een akoestisch signaal op de headset."

Max praat vaak vanuit zijn onderbuik en hart in plaats van met zijn verstand. Dat vind ik nu zo tof aan Max. Ik vind het tenenkrommend als ik een Leclerc of Hamilton hoor zeggen dat zij blij zijn met het teamresultaat in een race waarin zij gepiepeld zijn door het team en hun teamgenoot de successen op hun palmares bijschrijven. Je weet dat de rijder commerciële prietpraat staat te verkopen. Maar goed, blijkbaar is dat wat wij met z'n allen willen.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 13:13:25
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 11:23:45
Maar dat die gele vlaggen niet goed zichtbaar waren betwijfel ik. Met name de eerste die al ruim voor Bottas stond was heel goed zichtbaar, zelfs op de onboard, dus in het echt helemaal. Een coureur ziet dat echt wel, dat weet iedereen in de racewereld. Vandaar dat Max ook niet weg komt met 'ik heb het geel niet gezien'.

Een rijder kijkt de bocht in.
ja, uiteraard, maar die marshallposten zijn ook wel zo opgesteld dat ze haast niet te missen zijn. Het is natuurlijk het makkelijkste excuus dat er is, zeggen dat je de vlaggen niet gezien hebt, omdat het nooit te controleren is, maar ik in dit geval zetten Max en sommige van zn fans zich er wel een beetje mee voor schut vind ik.

Breaktest

Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 13:13:25
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 11:23:45
Maar dat die gele vlaggen niet goed zichtbaar waren betwijfel ik. Met name de eerste die al ruim voor Bottas stond was heel goed zichtbaar, zelfs op de onboard, dus in het echt helemaal. Een coureur ziet dat echt wel, dat weet iedereen in de racewereld. Vandaar dat Max ook niet weg komt met 'ik heb het geel niet gezien'.

Een rijder kijkt de bocht in.
Of om precies te zijn, daar waar ie naar toe wil (en da's niet de plek van Bottas).
Maar het blijft een lastig verhaal. Binnen bepaalde marges maak je natuurlijk ook keuzes om ergens wel of niet naar te kijken, en meestal vindt dat plaats in het grijze gebied tussen bewust en onbewust. Het meest dramatische en sprekende voorbeeld vind ik Renzo Zorzi, Kyalami 1977.   
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2019 - 13:44:24
Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 13:13:25
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 11:23:45
Maar dat die gele vlaggen niet goed zichtbaar waren betwijfel ik. Met name de eerste die al ruim voor Bottas stond was heel goed zichtbaar, zelfs op de onboard, dus in het echt helemaal. Een coureur ziet dat echt wel, dat weet iedereen in de racewereld. Vandaar dat Max ook niet weg komt met 'ik heb het geel niet gezien'.

Een rijder kijkt de bocht in.
Of om precies te zijn, daar waar ie naar toe wil (en da's niet de plek van Bottas).
Maar het blijft een lastig verhaal. Binnen bepaalde marges maak je natuurlijk ook keuzes om ergens wel of niet naar te kijken, en meestal vindt dat plaats in het grijze gebied tussen bewust en onbewust. Het meest dramatische en sprekende voorbeeld vind ik Renzo Zorzi, Kyalami 1977.
Vettel zag het geel wel. Iedere coureur zou het geel hebben gezien. Max had het moeten zien, dat is het enige wat telt. Het is zijn verantwoordelijkheid.

Wings

Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2019 - 13:44:24
Of om precies te zijn, daar waar ie naar toe wil (en da's niet de plek van Bottas).
Maar het blijft een lastig verhaal. Binnen bepaalde marges maak je natuurlijk ook keuzes om ergens wel of niet naar te kijken, en meestal vindt dat plaats in het grijze gebied tussen bewust en onbewust. Het meest dramatische en sprekende voorbeeld vind ik Renzo Zorzi, Kyalami 1977.

Nee maar zo'n groot gevaarte zal wel opvallen natuurlijk. ;)

Gisteren, direct na de kwalificatie, las ik dat Max een gele vlag zou hebben genegeerd. Ik bekeek de onboard en zag dat het digitale scherm niet aan was. Ineens viel me op dat men specifiek refereerde aan een fysieke vlag dus heb ik de onboard van Max op fullspeed bekeken. Ik wist dus dat de vlag werd gezwaaid en ging er specifiek naar op zoek, ik moest twee keer kijken om de vlag te spotten. En dan zit ik niet vol adrenaline en met een full-focus in een raceauto maar in alle rust achter mijn MacBook.

Wings

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 13:50:38
Vettel zag het geel wel. Iedere coureur zou het geel hebben gezien. Max had het moeten zien, dat is het enige wat telt. Het is zijn verantwoordelijkheid.

Seb reageerde op Bottas denk ik. Ik kan het mis hebben maar ik zag geen gele vlag bij de onboard van Vettel.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 13:56:50
Citaat van: Breaktest op 27 oktober 2019 - 13:44:24
Of om precies te zijn, daar waar ie naar toe wil (en da's niet de plek van Bottas).
Maar het blijft een lastig verhaal. Binnen bepaalde marges maak je natuurlijk ook keuzes om ergens wel of niet naar te kijken, en meestal vindt dat plaats in het grijze gebied tussen bewust en onbewust. Het meest dramatische en sprekende voorbeeld vind ik Renzo Zorzi, Kyalami 1977.

Nee maar zo'n groot gevaarte zal wel opvallen natuurlijk. ;)

Gisteren, direct na de kwalificatie, las ik dat Max een gele vlag zou hebben genegeerd. Ik bekeek de onboard en zag dat het digitale scherm niet aan was. Ineens viel me op dat men specifiek refereerde aan een fysieke vlag dus heb ik de onboard van Max op fullspeed bekeken. Ik wist dus dat de vlag werd gezwaaid en ging er specifiek naar op zoek, ik moest twee keer kijken om de vlag te spotten. En dan zit ik niet vol adrenaline en met een full-focus in een raceauto maar in alle rust achter mijn MacBook.
ik zag het direct, niet te missen haast, 2 stuks. Maar blijkbaar heb ik dan uitzonderlijke gaven. Althans dat wil oa jij mij doen geloven. Of misschien had ik betere beelden ?
Leuk trouwens dat je de nadelen van een coureur erbij noemt (adrenaline, full focus etc), maar in het echt heb je natuurlijk vele malen beter zicht natuurlijk en ben je juist veel meer aware van de omgeving, de snelheid etc.
Dit is echt onverdedigbaar en het niet gezien argument weegt doorgaans gelukkig niet heel zwaar in de F1. Daar zijn heel veel coureurs al achter gekomen en hopelijk weet Max het nu ook voor de volgende keer.
Overigens denk ik dat zn winstkansen er helemaal niet zoveel op achteruit zijn gegaan.

Wings

Oké. Ik zie het echt anders wat betreft het kunnen zien van de gele vlag. Het is een blinde bocht en een rijder kijkt de bocht in.

Het uitgangspunt is niet per sé slechter maar dat was niet de discussie.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 14:27:29
Oké. Ik zie het echt anders wat betreft het kunnen zien van de gele vlag. Het is een blinde bocht en een rijder kijkt de bocht in.

Het uitgangspunt is niet per sé slechter maar dat was niet de discussie.
sorry hoor, maar dat maak je mij en vele anderen echt niet wijs. De gele vlag was niet te missen, hij komt rechts op het scherm binnen en gaat er links weer uit. Hoe kun je m dan niet zien? En een coureur moet sowieso toch ook de buitenkant van de bocht in de gaten houden? op zn minst in zn ooghoeken en zeker als daar een muur staat? Of denk je dat dat helemaal aan een coureur voorbij gaat ?
Heeft Verstappen uberhaupt eigenlijk ontkent het geel te hebben gezien, of is het nu zn fanschare die dit gewoon op eigen houtje de wereld aan het wijs maken is?

Wings

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 14:42:20
sorry hoor, maar dat maak je mij en vele anderen echt niet wijs.

Ik hoef je niets wijs te maken, ik houd er louter een andere zienswijze op na. Als een fysiek vlaggensysteem zaligmakend zou zijn zou men niet overstappen naar een digitaal vlaggensysteem. Dat rijders een bocht in kijken is verder niet het meest bewaarde geheim in de autosport.

Daarnaast bewijst wetenschap dat hersenen héél selectief waarnemen. Ik heb ooit naar een filmpje moeten kijken en tellen hoe vaak spelers van het witte team de bal overspelen. Dat moest ik tellen. Een makkelijke opgave maar door de focus miste de groep de Gorilla met de rode bal.

CitaatHeeft Verstappen uberhaupt eigenlijk ontkent het geel te hebben gezien, of is het nu zn fanschare die dit gewoon op eigen houtje de wereld aan het wijs maken is?

Het is een teken van armoede om telkens het oranje-bril-argument erbij te slepen. Ik wil je deze wel gunnen maar je ook de informatie meegeven dat dit soort dooddoeners doorgaans voor mij een showstopper zijn. Ik ga graag het dialoog aan maar wel op inhoud, niet over de persoon achter de post. Dan haak ik af.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 oktober 2019 - 15:06:35
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 14:42:20
sorry hoor, maar dat maak je mij en vele anderen echt niet wijs.

Ik hoef je niets wijs te maken, ik houd er louter een andere zienswijze op na. Als een fysiek vlaggensysteem zaligmakend zou zijn zou men niet overstappen naar een digitaal vlaggensysteem. Dat rijders een bocht in kijken is verder niet het meest bewaarde geheim in de autosport.

Daarnaast bewijst wetenschap dat hersenen héél selectief waarnemen. Ik heb ooit naar een filmpje moeten kijken en tellen hoe vaak spelers van het witte team de bal overspelen. Dat moest ik tellen. Een makkelijke opgave maar door de focus miste de groep de Gorilla met de rode bal.

CitaatHeeft Verstappen uberhaupt eigenlijk ontkent het geel te hebben gezien, of is het nu zn fanschare die dit gewoon op eigen houtje de wereld aan het wijs maken is?

Het is een teken van armoede om telkens het oranje-bril-argument erbij te slepen. Ik wil je deze wel gunnen maar je ook de informatie meegeven dat dit soort dooddoeners doorgaans voor mij een showstopper zijn. Ik ga graag het dialoog aan maar wel op inhoud, niet over de persoon achter de post. Dan haak ik af.
ok en ik haak met dit soort berichten af. Ik val je nergens op de persoon aan.
Maar om dan toch nog ff op de inhoud in te gaan. Elektronische systemen zijn makkelijker en automatisch aan te sturen. Doordat gisteren de sensor het niet meer deed viel dat dus weg, maar waren er gelukkig nog steeds de aloude vlaggen. Bewijst maar weer dat het goed is dat deze 2 methoden naast elkaar gehanteerd worden. Wil niet zeggen dat het 1 beter is dan het ander. En ja, er zijn idd wel mogelijkheden om de hersenen te manipuleren, maar gele vlaggen en marshalls worden juist zo neergezet dat ze wel zichtbaar zijn. Zelfs op een obscuur 4;3 onboard filmpje op twitter oid. Max zn beeld zal minimaal 100x beter/scherper zijn geweest.

Wings

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2019 - 15:36:05
ok en ik haak met dit soort berichten af.

Prima. Dan zijn we klaar.

Mickey

Ik begrijp de discussie niet zo goed om eerlijk te zijn. Verstappen heeft toch allang toegegeven dat hij Bottas en die gele vlag wel gezien had? Dat was toch juist de aanleiding voor de FIA om het te gaan onderzoeken? Met z'n: We know what we are doing...

Zo moeilijk te managen ook die knul. Het hoeft geen pratende pop te worden, maar hij zou na vijf seizoenen wel iets beter kunnen nadenken over wat hij zegt. En als hij dat niet kan dan moet hij leren luisteren naar iemand die een beetje grip op hem heeft. Ook een verantwoordelijkheid van Horner en co trouwens.

Van Wijk

Meestal meng ik mij niet in deze discussies ( ik lees ze graag overigens ) echter wil mijn visie kwijt.

Max als topsporter zit in top ronde, de adrenaline giert door zijn lijf,potentieel pole in het vizier...
In de laatste bocht een paar vage gele vlaggen terwijl je de finish lijn al ziet, ik zeg : vol op het gas!
( wat kun je verliezen ? )
Max ( of coureur ) als mens, niemand kan mij wijs maken dat Max niet gezien heeft dat er een Mercedes in de vangrail hing, ( gecrasht ), als mens ga je gewoon van je gas af op dat moment.

Nogmaals geen pro of contra, het is gewoon een beslissing die je neemt, waarbij ik moet zeggen dat topsporters over algemeen resultaat prefereren boven iets anders.